Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján
https://formula.hu/parc-ferme/37919
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
Az F2 vezére a pályahatárok miatti büntetéseket kritizálta
https://formula.hu/parc-ferme/34235
Kritikusan nyilatkozott a büntetések kiosztásának módjáról Bruno Michel. A Formula-2 vezérigazgatója túlzásnak érzi, hogy a pályahatárok megsértése miatt jelentős mennyiségű büntetőpontot gyűjtenek be a pilóták, ami akár eltiltásokhoz is vezethet. „A pályahatárok nagyon fontosak, másrészt viszont az, hogy emiatt eltilthatnak egy futamról, kicsit túl kemény” - magyarázta Michel a FormulaScout számára. „A pályahatárokra természetesen figyelni kell, ehhez kétség sem férhet. Volt viszont néhány olyan helyzetünk, amikor azt hiszem, hogy emiatt egy versenyző hat büntetőpontot kapott ugyanazon a futamon. Ez nyilvánvalóan probléma, ezért az FIA szakembereivel erről beszélnünk kell, mert ezt józan ésszel kellene alkalmazni” – tette hozzá.
Mesés erdélyi tájakon túrázott a Red Bull korábbi bajnokautója – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34231
A Red Bull híres arról, hogy különböző tájakra viszi el a versenyautóit és forgatnak látványos videókat minderről. Most Románia és annak legszebb útja, a Transalpina volt a helyszín, ahol Patrick Friesacher hajtotta meg az RB7-est, azaz a 2011-es autót, amellyel anno Sebastian Vettel vb-címet is ünnepelt. A túra során pedig „Drakula”, egy pásztor és néhány néptáncos is az útjába keveredett. Alább a videó, IDE KATTINTVA pedig galériát is mutatunk a Red Bull legújabb akciójáról:
Valtteri Bottasról rappelt spanyolul Arcangel, Duki és Bizarrap
https://formula.hu/parc-ferme/34227
Ott jött velünk szembe egy F1-es versenyző, ahol nem számítottunk rá: az amerikai Arcangel új albumán található egy – argentin Duki és Bizarrap közreműködésével előadott – szám, amely a Bottas nevet viseli. A spanyol nyelvű dalban elhangzik az „Egy formula, Valtteri Bottas” sor, de valószínűleg csak azért került bele, mert ez rímel a botas (csizma) és gotas (cseppek) szavakra – a szöveg többi részének ugyanis semmi köze a pilótához.
32 millió dollárt kell kifizetnie a Williams korábbi szponzorának
https://formula.hu/parc-ferme/34234
A ROKiT 2019-ben csatlakozott névadó támogatóként a Williamshez, ám az eredetileg hároméves szerződésből idejekorán visszatáncolt a szponzor: amikor a koronavírus-járvány első hulláma után útjára indult a 2020-as szezon, már nem szerepelt az autókon a matricájuk, azaz mindössze egy idényt élt meg az együttműködés. Mivel a cég nem fizette ki az esedékes pénzt az istálló irányába, a Williams jogi útra terelte az ügyet.
Ennek pedig a minap lett eredménye: egy kaliforniai bíróságon kimondták, hogy a ROKiT-nek 26 220 094,25 angol fontot kell kifizetnie a csapat részére, ami nagyjából 32,2 millió dollárnak felel meg – mindehhez pedig hozzájön még egymillió font a Williams perköltségének fedezésére.
fotó: DPPI
Mégsem kell megműteni Quartararo ujját
https://formula.hu/parc-ferme/34230
Fabio Quartararo a Malajziai Nagydíj negyedik edzésén bukott úgy, hogy a balesetben eltört az ujja a bal kezén. Bár ez saját bevallása szerint nem korlátozta őt a valenciai idényzárón – amelyen igazából nem volt esélye rá, hogy elhappolja a vb-címet a ducatis Francesco Bagnaia elől –, eleinte úgy tűnt, hogy a téli szünetben így is meg fogják műteni a francia kezét. Erre azonban a Yamaha közlése szerint végül nem kerül sor: „Kielégítően felgyógyult a sérülés, s a műtét is inkább esztétikai, mintsem terápiás célokat szolgált volna” – idézi a hangvillásokat a Motorsport. Quartararónak két hónap múlva, február elején kell ismét motorra ülnie majd a sepangi teszt keretében.
Ellenben egy másik versenyzőt, a kiszálló Suzukitól az LCR Hondához igazoló Alex Rinst a minap megoperálták: a motorversenyzők karját sokszor kínzó kompartment-szindróma miatt feküdt kés alá a spanyol.
Pequeña reparación de chapa y pintura hoy para llegar a tope al 2023, que tenemos trabajo que hacerGracias a todos los doctores
— Alex Rins (@Rins42) December 2, 2022
Small surgery today to be at 100% for the next year, we’ve got some work to do Thanks to all doctors #MotoGP #42ins #preseason pic.twitter.com/UvS5Ot224T
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Megszűnik a német F4-es bajnokság
https://formula.hu/parc-ferme/34233
Jövőre nem rendezik meg az ADAC által szervezett német nemzeti Formula-4-es bajnokságot: ezt a német autóklub jelentette be azáltal, hogy nem fogadnak nevezéseket a 2023-as szezonra. Az ADAC F4 2015-ben indult útjára az ADAC Formula Masters utódjaként (amelynek pedig a Formula BMW volt az elődje), s bár eleinte a sorozat mezőnye több mint 20 főt számlát, idén például már csak öt állandó nevezője volt a szériának. Pedig az elmúlt nyolc évben megfordult itt több olyan pilóta is, aki eljutott az F1-ig, mint például Lando Norris, Mick Schumacher vagy Guanyu Zhou, míg a bajnokok között találjuk például a Formula-2-ben szereplő Theo Pourchaire-t és Jüri Vipst (az idei kiírást egyébként a Mercedes protezsáltja, Andrea Kimi Antonelli nyerte).
Indulhat azonban a német F4 helyett egy másik bajnokság: a Formula Scout úgy tudja, egyelőre Euro 4 projektnév alatt fut az ötlet, mely szerint az ACI Sport szervezne egy új szériát Európa-szerte elsősorban azoknak az istállóknak, akik az olasz sorozatban és az ADAC egyes állomásain szoktak indulni. Ami pedig a DTM promotálását is átvevő ADAC-ot illeti: az F4-ből nem teljesen szállnak ki, ugyanis létrehozzák az ADAC Formula Junior Teamet, amelynek színeiben két tehetséges német fiatalt indítanának a francia Formula-4-es bajnokságban.
Fotó: ADAC
Szenzációs: Bottas ausztrálra nyíratta magát – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34232
Valtteri Bottas a közösségi oldala szerint jelenleg barátnője, Tiffany Cromwell hazájában, Ausztráliában tengeti a napjait. A szombaton posztolt rövid videója alapján pedig az Alfa Romeo finn versenyzője mindent megtett azért, hogy beilleszkedjen: a humoros klip szerint a frizuráját és az öltözködését is a helyi stílushoz igazította. Ezzel az egyperces videóval – ahogy mondani szokták – Bottas alighanem megnyerte a holtszezon elejét.
#offseason pic.twitter.com/FfRVuIL7pK
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) December 3, 2022
Furcsának találja Binotto és a Ferrari szakítását Martin Brundle
https://formula.hu/parc-ferme/34229
Néhány napja jelentették be hivatalosan, hogy Mattia Binotto – a hivatalos kommüniké szerint – lemondott a Ferrari F1-es csapatfőnöki posztjáról. Bár sajtóértesülések szerint az Alfa Romeót irányító Frederic Vasseur pályázik a legjobb esélyekkel a helyére, a Scuderia közleménye szerint csak az új évben döntenek és tájékoztatnak az utódról. Mindenesetre a korábbi F1-es versenyzőből lett szakértő, Martin Brundle úgy véli, valaki nagyon jó szakembernek kell érkeznie, ha a Ferrari megvált Binottótól, aki műszaki és menedzseri fronton is komoly tapasztalatokkal bírt:
„A Ferrarinál egy egész országért dolgozol, nem csak egy csapatért. Elveszítették a technikai vezetőjüket és a csapatfőnöküket, szóval hacsak nem tudják egyből valaki nagyon-nagyon jóval helyettesíteni őt, akkor ez az egész furcsának hat. De ez már csak ilyen” – idézi a Motorsport Brundle-t, aki hozzátette: valaki olyat kellene találnia a maranellóiaknak, aki nincs annyira közvetlenül kitéve az olasz média „zaklatásainak” – elvégre a legsikeresebb korszakukban is egy francia, egy brit és egy dél-afrikai (Jean Todt, Ross Brawn és Rory Byrne) töltötték be a kulcspozíciókat.
fotó: DPPI
Portimao lehet a fő opció Sanghaj pótlására – bár van egy kis bökkenő
https://formula.hu/parc-ferme/34228
Pénteken hivatalosan is bejelentették, hogy amint azt már jó ideje sejteni lehetett, a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos helyi korlátozások miatt 2023-ban sem tudják megrendezni a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. A futam esetleges pótlásával kapcsolatban az F1 úgy fogalmazott, hogy vizsgálják a lehetőségeket, s később adnak tájékoztatást. Még az előzetes naptár bejelentésekor az volt a kommunikáció, ha ki is esik Sanghaj, nem fogják helyettesíteni, ám a The Race és több másik szaklap úgy tudja, hogy mivel Baku nem nyitott arra, hogy előbbre hozzák az Azerbajdzsáni Nagydíj időpontját, hogy ne keletkezett egy négyhetes szünet az ausztrál verseny után, mégis elképzelhető, hogy keresnek beugró helyszínt, s így 24 fordulós maradhat a jövő évi szezon.
Joao Carlos Costa portugál autósport-kommentátor már a törléssel kapcsolatos bejelentés előtt arról posztolt a közösségi oldalán, hogy erre a legfőbb jelölt Portimao lehet: mint írta, közel állnak a felek a megállapodáshoz, s azt a december 9-i Motorsport Világtanács-ülésen véglegesíthetik. A portugál pálya 2020-ban és 2021-ben is beugróként kapott helyet az F1-es menetrendben. A The Race is úgy tudja, hogy az algarve-i pálya az egyik opció, bár egy apró bökkenő azért van: az április 16-i hétvégén a jelenlegi tervek szerint az Endurance-világbajnokság mezőnye látogatna oda – igaz, láthattunk korábban is rá példát, hogy az F1 kedvéért módosítják más szériák versenynaptárát.
A The Race szerint amúgy szóba jöhet még az Isztambul Park is, amely állítólag a Francia GP kiesése után is megpróbált szerződést kötni az F1-gyel, de a RaceFans.net szerint az is elképzelhető, hogy a közel egy hónapos rés ellenére is úgy döntenek, hogy nem lesz helyettesítő verseny.
fotó: DPPI
Raikkönen és Latifi helyett egy F2-es kapta meg a Ganassi negyedik autóját
https://formula.hu/parc-ferme/34226
Két Marcus is lesz a Ganassi IndyCar-csapatában 2023-ban – Marcus Ericsson mellé Marcus Armstrong érkezik. A 22 éves új-zélandi három szezont töltött Formula-2-es szinten, ahol négy győzelmet szerzett, erős bajnoki eredményt azonban nem tudott elérni, így egy évvel ezelőtt a Ferrari versenyzői akadémiájából is kikerült. Amstrong pályafutását új utakra terelte az IndyCar-szerződéssel: kifejezetten az épített és utcai pályákon fog versenyezni, az oválokon más indul a #11-es számú autóval.
A Ganassival Armstrong egy kifejezetten versenyképes ülést kapott, amely a pletykák középpontjában volt a korábbiakban: ebben a bizonyos negyedik autóban Kimi Raikkönent és Nicholas Latifit is vizionálták, együtt az oválfutamokat kapó Jimme Johnsonnal. A Motorsport.com szerint jelen állás szerint Ryan Hunter-Reay vagy Takuma Sato vezethet azokon a versenyeken, melyeken Armstrong nem vesz részt.
Rivális szériája promóteréhez került a DTM
https://formula.hu/parc-ferme/34225
Az ADAC, a német autóklub fennhatósága alá került az ország első számú versenysorozata, a DTM. Szerdán jelentették be, hogy az eddigi promóter, a Gerhard Berger vezette ITR megszűnik, az egykori F1-es osztrák pedig tárgyal a széria sorsáról. Pénteken eldőlt, az ADAC veszi át a DTM promóteri teendőit.
A hír pikantériája, hogy a DTM 2021 óta GT3-as szabályrendszerrel működik, így az ADAC-hez tartozó GT Masters széria konkurense. A feltételezés szerint a két sorozat megmarad a jövőben, és akár azonos hétvégéken is versenyezhetnek. Erre már 2023-ban sor kerülhet, mivel egyelőre egyik bajnokságnak sincs versenynaptára.
A frissebb bejelentés nem tér ki a DTM jövőjére, annyit azonban leszögez, az ADAC meg akarja őrizni a világszerte elismert szériát, szinergiában a többi német kategóriával. December 8-án Münchenben tartanak sajtótájékoztatót, ahol több részletre fény derül.
Hong Kong milliárdosa is F1-es csapatot szeretne
https://formula.hu/parc-ferme/34224
Azt már jó ideje tudni lehet, hogy az Andretti szeretne beszállni a sportágba, illetőleg nemrégiben mi is megírtuk, hogy két másik társaság is nagy erőkkel dolgozik a háttérben azért, hogy helyet kapjon a rajtrácson. Most a Daily Star Sport híreire hivatkozva számolt be arról a Motorsport Week, hogy a hatalmas vagyonnal rendelkező Calvin Lo egy vadonatúj alakulat megalapítását tűzte ki célul.
„Még vizsgáljuk, hogy milyen minőségben vennék részt az F1-ben. Nem vagyok elég okos ahhoz, hogy csapatot vezessek! Bármilyen szerepvállalásról is lenne szó, az pénzügyi jellegű lenne. Az elmúlt néhány évben sokan megkerestek az F1 világának szereplői közül, a csapatoktól kezdve a nagyon ambiciózus potenciális tulajdonosokon át a befektetőkig. Megnéztünk egy jelenlegi csapatot, és így jött az ötlet, hogy új istállót indítsunk. Jelenleg rengeteg lehetőség van. Úgy gondolom, hogy egy új korszakba lépünk, egy fiatalabb közönséggel és egy újabb rajongói bázissal. A hozzáférhetőség könnyebbnek tűnik, mint korábban” – árulta el az üzletember, aki az RE Lee International vezérigazgatója, magánbefektetési cégén keresztül pedig korábban kapcsolatban állt a Williams F1-es csapatával.
Perez nem fogja tudni legyőzni Verstappent a Red Bull tanácsadója szerint
https://formula.hu/parc-ferme/34223
Élete legjobb szezonját futotta idén Sergio Perez a csapatfőnök, Christian Horner szerint, a mexikói pedig valóban motiváltnak tűnik, ám ez kevés lesz ahhoz, hogy a csapattársa fölé kerekedjen Helmut Marko szerint. Az istálló tanácsadója nem lát jelenleg olyan versenyzőt, aki egyértelműen jobbnak bizonyulhatna Max Verstappennél. „Checo biztosan nyerhet egy-két futamot, de jelenleg nem látom, hogy egy teljes szezonon keresztül kihívója lenne Maxnak. Alapjában véve sem látok most senkit, aki ugyanilyen feltételekkel képes lenne erre” – mondta el a Sport Bildnek adott interjúban.
A Red Bull vezető stratégája egy komoly elismerést kapott a McLarentől
https://formula.hu/parc-ferme/34222
A World Motorsport Symposium nevű rendezvényen idén hat kategóriában díjazták a legjobb szakembereket, a McLaren által támogatott Év Női Mérnöke díjat pedig az energiaitalosok vezető stratégája, Hannah Schmitz vehette át. A hölgy már 13 esztendeje dolgozik a Red Bull kötelékében, a csapat pedig több sikert is köszönhet neki, idén például Max Verstappen is kiemelte a szerepét a Magyar Nagydíjon aratott győzelme után. A brit mérnök többek között ezzel nyűgözte le a szakmai zsűrit, amely neki adta végül az elismerést. „Büszkén jelentjük be, hogy az első McLaren Applied Év Női Mérnöke díj nyertese Hannah Schmitz, a Red Bull Racing vezető stratégiai mérnöke lett. A zsűrit lenyűgözte stratégiai képessége és sikerei, valamint az, hogy nyomás alatt is képes volt másodpercek alatt döntéseket hozni. Gratulálunk Hannah!” – állt a McLaren Applied által közzétett fotó alatt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A DS Penske is leleplezte festését a Formula-E-ben
https://formula.hu/parc-ferme/34221
Az elektromos szériában új korszak kezdődik meg, ami a szabályokra, az autókra és egyúttal néhány csapatra is igaz. A DS márkája például jó néhány éven keresztül a Techeetah márkájával állt szövetségben, a következő szezonban viszont már a Penskével indulnak, a csapathoz pedig nem akármilyen neveket sikerült leszerződtetni, hiszen a kétszeres bajnok Jean-Éric Vergne mellett a címvédő Stoffel Vandoorne is csatlakozott hozzájuk. Az alakulat december elsején leplezte le a 2023-as idényben használt dizájnját, mely erősen hasonlít a Techeetah által használt festésre. „Ez a szezon meghatározó pillanat a csapat számára. Egy új generációs versenyautó, egy új hajtáslánc és egy történelmi szövetség egy olyan gyártóval, amelyet évek óta csodálunk. Úgy gondoljuk, hogy a szezonra vonatkozó kilátásaink továbbra is hihetetlenül erősek, mivel Stoffel Vandoorne és Jean-Éric Vergne a sorozat legerősebb és legtapasztaltabb felállását biztosítja” – idézte az istálló hivatalos közleménye a csapatfőnök, Jay Penske szavait.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Bordáit törte egy gokartbalesetben az IndyCar bajnoka – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34219
Will Power egy videó kíséretében adta hírül a közösségi oldalán, hogy egy gokartbalesetben eltörte néhány bordáját. Az idén az IndyCarban második bajnoki címét szerző pilóta elmondása szerint az incidens néhány héttel ezelőtt történt, s az említett néhány törést leszámítva rendben van. A videón az látszik, hogy Power gokartja felborul, miután ütközött egy riválissal:
This was a race a few weeks ago.. Got some broken ribbs but was ok otherwise. pic.twitter.com/ALr3EHHzCB
— Will Power (@12WillPower) December 1, 2022
Az Európa-bajnokság legjobb képei közé került kollégánk fotója
https://formula.hu/parc-ferme/34220
A Formula.hu és az Autósport és Formula Magazin Rali-vb-re és Rali-Eb-re járó kiváló fotósa, Szabó Attila egyik képét az ERC legszebbnek ítélt fotói közé választotta a sorozat. A legjobbak közül az olvasók dönthetik el, hogy melyik az a bizonyos legszebb: Attila képét is megtaláljátok ezen a linken, szerintünk egy szavazat minimum jár neki!
Andretti: Szépen haladunk, nem adjuk fel az F1-et!
https://formula.hu/parc-ferme/34218
Hónapok óta ismert tény, hogy az IndyCarban, a Formula-E-ben és az Extreme-E-ben is érdekelt Andretti célkeresztjébe vette a Formula-1-et. Bár mind az F1, mind a jelenlegi istállók részéről némi ellenállásba ütközött eddig a patinás alakulat érkezési szándéka, Andrettiék továbbra sem tettek le minderről. Amikor erről kérdezték a minap Jamie Chadwick Indy NXT-s bejelentése kapcsán, Michael Andretti csapatvezető így válaszolt az F1 kapcsán: „Továbbra is haladunk előre, továbbra is keményen dolgozunk. Úgy gondolom, elég szép haladást produkáltunk az elmúlt néhány hónapban. És nem adjuk fel!” – fogalmazott, a RaceFans.net kérdésére reagálva hozzátéve, hogy az új főhadiszállásukkal is a terveknek megfelelően haladnak.
Mindeközben a Formula Podcast értesülései szerint nem is csak Andrettiék azok, akik csatlakoznának az F1-es mezőnyhöz – a részletekről itt írtunk.
Russell szerint tisztelniük kell egymást Hamiltonnal
https://formula.hu/parc-ferme/34217
Jóban vannak és az istálló érdekeit tekintik az elsőnek csapattársával George Russell szerint. A fiatal brit idén az első szezonját töltötte a Mercedesnél Lewis Hamilton mellett, akivel véleménye szerint meglepően jól kijöttek, igaz idén nem küzdhettek állandóan a győzelmekért. „Amikor az első két pozícióért harcolsz, akkor egy kicsit más lesz ez a dinamika, de ez természetes. Ami mellettünk szól, hogy a pályafutásunk nagyon különböző szakaszában vagyunk. Nincs okunk arra, hogy konfliktusaink legyenek és jó a kapcsolatunk. Meg kell adnunk egymásnak a tiszteletet, és úgy gondolom, hogy például Mexikóban is így volt. Felismertük ennek fontosságát, mert ha elkezd megromlani a kapcsolatunk, az kihat az egész csapatra, és végső soron a teljes körre, szóval minket is érint a dolog” – idézte Russellt a Crash weboldala.
Albon szinte mindenben jobb volt Latifinél az idei szezonban
https://formula.hu/parc-ferme/34216
Érkeznek a szokásos évad végi összevetések az F1 közösségi oldalain. Legutóbb a Williams párosának teljesítményét prezentálták, melyben elég egyértelműen Alexander Albon felé billen a mérleg nyelve. A brit-thai versenyző a futamokon és a kvalifikációkon is rendesen elverte a csapattársát, de a megszerzett pontok és a legmagasabb rajtpozíció tekintetében is jobbnak bizonyult. Ebben némi változatosságot csak a kiesések száma és a legjobb helyezés tekintetében találunk, ezekben az esetekben ugyanis Nicholas Latifi döntetlent ért el házon belül.
How the Williams duo compared in 2022 #F1 @WilliamsRacing pic.twitter.com/G6sTuNiSY7
— Formula 1 (@F1) November 30, 2022