Ma ünnepli 38. születésnapját Nick Heidfeld, az F1 történetének legsikeresebb győzelem nélküli pilótája
https://formula.hu/parc-ferme/3725
A két képen első és utolsó F1-es dobogója után látható - a kettő közt szinte pontosan egy évtized telt el... Isten éltessen, Quick Nick!


A lábát elveszítő magyar sportbírót díjazta az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/27363
Nem mindennapi elismerésben részesült a néhány évvel ezelőtti hungaroringi DTM-fordulón a bokszutcában megsérülő, s ezért lábát elveszítő sportbíró, László Attila: az MNASZ őt terjesztette fel az FIA által kiírt „Az év kiemelkedő sportbírója” díjra, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség végül neki is ítélt meg.
László Attila 2018-ban a TOP50 Magyar Autóversenyző Gálán az AFM szerkesztőségétől is elismerésben részesült, magyar autóversenyzők segítségével pedig különleges relikviák elárverezésével is segítettük a sportbírót.
Doviziosóék beszélhették le a MotoGP-szerződésről a fiatal amerikait
https://formula.hu/parc-ferme/27362
Az utóbbi hetekben egy egész sornyi versenyzőt hozták szóba az Aprilia Andrea Iannone doppingeltiltása miatt megüresedő MotoGP-s ülésével kapcsolatban. Az egyik fő esélyesnek a Moto2-ben vitézkedő Joe Roberts tűnt: a portimaói szezonzáró hétvégéjén arról szóltak a pletykák, hogy az amerikai közel áll ahhoz, hogy aláírjon a noalei gyártóhoz. Az utolsó pillanatban azonban meghiúsult a szerződés, aminek Roberts menedzsere, Eitan Butbul egyáltalán nem örült: „Nagy lehetősége lett volna az Apriliához menni. Minden készen állt az aláírásra, aztán az utolsó pillanatban visszakozott. Tudjuk, hogy a Moto2-ben akar maradni és ott nyerni, de nem minden nap kap lehetőséget egy harmadik évében járó, s a top 10-be épp csak betörő motoros, hogy aláírjon egy gyári csapathoz” – fogalmazott a menedzser a The-Race.com szaklapnak.
Roberts így 2021-ben marad a Moto2-ben, viszont csapatot vált: az Enea Bastianinit idén vb-címig juttató Italtrans színeit fogja erősíteni – így azért érthető, hogy miért nem fogadta el a MotoGP sereghajtójának megkeresését. Mindazonáltal a The-Race.com úgy tudja, hogy az amerikai motoros azok után gondolta meg magát, hogy több rutinos MotoGP-s menő véleményét is kikérte, többek között Andrea Doviziosóét is, aki jómaga ugyancsak visszautasította az Aprilia (és a többi gyártó tesztmotorosi) ajánlatát. Mindenesetre az Apriliát gyakorlatilag mindenki kikosarazta, aki a listájukon szerepelt, így néhány napja megerősítették, hogy Aleix Espargaro mellett megtartják Bradley Smitht és Lorenzo Savadorit is, azt pedig csak a téli tesztek során döntik el, hogy kettejük közül ki lesz a spanyol csapattársa és ki marad tesztversenyző.
Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Drámai finálé: az utolsó métereken csente el a Honda a Super GT bajnoki címét a Toyotától
https://formula.hu/parc-ferme/27361
Fujiban rendezték meg a Super GT idényzáróját, amelyen egészen a fináléig úgy tűnt, hogy a #37-es Toyotában ülő Ryo Hirakawa és Kenta Yamashita húzza be a győzelmet és ezáltal a bajnoki címet. Az utolsó kanyarból kigyorsítva azonban kifogyott az üzemanyag a GR Suprából, amely emiatt lelassult, így a Naoki Yamamoto, Tadasuke Makino hondás párosé lett az első hely a futamon és az összetettben egyaránt. A drámai befutó videón:
Vajon Piquet-nek vagy Briatorének nagyobb… a pénztárcája?
https://formula.hu/parc-ferme/27359
Legutóbbi podcastadásunkban az F1 utóbbi évtizedeinek legemlékezetesebb botrányait vettük sorra, s a listán természetesen igencsak előkelő helyen szerepelt a 2008-as szingapúri ütközés - hallgassátok a vonatkozó részt 1:34:34-től (meg persze a teljes műsort is!):
Russell Piquet-vel egy szinten: Csak Senna és Schumacher van előtte
https://formula.hu/parc-ferme/27357
A fiatal britről ismert a statisztika, hogy pályafutása első nagydíja óta minden időmérőjén megelőzte aktuális csapattársát, Bahreinben sorban a 36. alkalommal. A Formula-1 közösségi oldala most kontextusba is helyezte a statisztikát, amelyből kiderül, Russellhez hasonlót csak sokszoros világbajnokok alkottak. A háromszoros bajnok Nelson Piquet még a Brabhamnél győzte le zsinórban 36-szor csapattársát: nála és Russellnél hosszabb szériája Ayrton Sennának volt a Lotusnál és McLarennél (44), valamint Michael Schumachernek a Benettonnál (56).
Idevágó adat, hogy két versenyző továbbvitte tökéletes időmérős mérlegét csapattársához képest: értelemszerűen Russell és Latifi, valamint Verstappen és Albon között 16–0 az állás ebben a szezonban.

Az új bahreini pályacsúcs a fedélzetről
https://formula.hu/parc-ferme/27358
Lewis Hamilton 1:27,264-gyel nyerte a szombati időmérő edzést, ami a szahíri aszfaltcsík eddigi leggyorsabb köre. Íme az új rekord onboard felvétele (a videó átkattintás után indul):
Sainz versenyezni fog az Extreme-E-ben – az idősebb!
https://formula.hu/parc-ferme/27354
Talán ugyanannyira meglepő, hogy idősebb Carlos Sainz 58 évesen benevezett egy új versenysorozatba, mintha az F1-ben ténykedő fia tette volna ezt. Spanyol lapok ugyanis már tényként számolnak be arról, hogy a jövőre induló környezettudatos bajnokságban, az Extreme-E-ben a spanyol QEV Technologies csapat a Sainz-Sanz pilótapárossal áll fel, ugyanis idősebb Sainz csapattársa a szintén a tereprali világában ténykedő 35 éves Laia Sanz lesz.
Az Extreme-E kilenc csapata - amelyek között van saját istállója Nico Rosbergnek és Lewis Hamiltonnak is - egy-egy autóval rendelkezik majd a világ eldugott helyein zajló terepversenyeken, ám azt a férfi és a női pilótának is vezetnie kell majd, azaz egyenlő lesz a nemek aránya a mezőnyben. A hölgyek közül eddig a W Series-bajnok Jamie Chadwick, a motokrosszos háttérrel rendelkező amerikai Sara Price, valamint a raliversenyző Catie Munnings részvétele biztos a márciusban kezdődő szezonban.

Visszatért a pályára a Formula-E: Lotterer és a Porsche az élen!
https://formula.hu/parc-ferme/27356
Az augusztusi berlini őrület után most tért vissza a versenypályákra a Formula-E, a valenciai Ricardo Tormo versenypályán ugyanis megkezdődött a kollektív tesztelés a hetedik szezonra való felkészülés jegyében. Az autók a kamerák számára már bemutatkoztak, most viszont azonban a stopperrel is közelebbi ismeretséget kötöttek. A teszt első napja vizes pályán kezdődött, nyirkos körülmények között a délelőttöt Edoardo Mortara zárta az élen a Mercedes-technikát használó Venturival. Délután, száraz pályán aztán már André Lotterer állította fel az etalont a második szezonjára készülő Porschével. Mögötte a címvédő DS Techeetah két pilótája, Jean-Eric Vergne és Antonio Felix da Costa végzett (érdekesség, hogy a csapat csak tavasszal, az első négy verseny után veti be az új technikát), míg a negyedik a Virgin újonca, a Japánban az elmúlt években sikereket halmozó új-zélandi Nick Cassidy lett.
A délelőtti etap végén a jaguaros Mitch Evans, a délutáni végén pedig a Venturi-újonc Norman Nato balesete csalogatott elő piros zászlókat.
A tesztelés vasárnap is folytatódik, majd a hétfői pihenőnap után kedden zárul. A Formula-E hetedik szezonja pedig január 16-án startol Chile fővárosában a Santiago ePrix két futamával.

Here's Evans' biff in to the tyres at T6 at end of first session @Spacesuit_Media #FormulaE pic.twitter.com/WM8IcvycEy
— sniffermedia (@sniffermedia) November 28, 2020
"Látványos" fedélzeti kamerás felvétel Stoffel Vandoorne Mercedeséből a délelőtti esőben.
ONBOARD with @svandoorne in Valencia... Yeah, really - this was the weather in Valencia this morning for day one of #FETesting!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) November 28, 2020
Find out everything else happened today on our dedicated testing hub https://t.co/8asxJTjOD2 pic.twitter.com/xEwFduS97e
Tavalyhoz képest 1,3 másodpercet lassult a Ferrari és a Haas
https://formula.hu/parc-ferme/27355
Egy 1-es szám a különbség a Ferrari 2019-es és 2020-as szombati bahreini teljesítménye között: Charles Leclerc és Sebastian Vettel tavaly az 1. és 2. rajtkockát szerezte meg Szahírban, másfél évvel később (fordított sorrendben) a 11. és 12. helyet. Az akkori pályacsúcsot érő 1:27,866-os pole-idő és Vettel mai Q2-es köre között nem kevesebb, mint 1,271 másodperc a különbség…
De még a Ferrarinál is többet lassult 2019-hez képest a szahíri pályán a Haas, amely 18-19. rajthelyet szerzett: 1,354 másodpercet buktak előző évhez viszonyítva. Még egy lassuló csapat van, a Ferrari harmadik motorpartnere, a 0,469 másodpercet veszítő Alfa Romeo.
Minden más erőforrást használó istálló gyorsult a 2019 tavaszi Bahreini Nagydíjhoz képest, a legtöbbet a Williams (2,465 másodperc), a Racing Point (1,434 mp) és a Red Bull (1,074 mp). A Mercedes 0,926 másodpercet javult, ezzel 0,324 másodperc hátrányból (a Ferrarihoz képest) 0,414 másodperc előnybe került (a Red Bullhoz képest).

Tervezz logót a magyar versenyzőknek és nyerj formulaautós tesztet!
https://formula.hu/parc-ferme/27353
Az Autós Gyorsasági Országos Bajnokságban versenyző és már a nemzetközi színtéren is szárnyait bontogató Gender Racing Team kreatív nyereményjátékot hirdetett, amelyben akár komolyabb gokartos tapasztalatok nélkül, kiváló képzőművészként is formulaautós vezetési élményben részesülhet egy szerencsés. A csapat az alábbi felhívásában arra kéri a vállalkozó kedvűeket, hogy tervezzék meg a csapat két versenyzőjének, Berta Benjáminnak és Oliver Michlnek, valamint a gokartos ifjabb Gender Tamásnak a rajtszámukat is tartalmazó versenyzői logóját. A három legjobban sikerült alkotást a csapat az alábbi díjakkal jutalmazza:
1. Formula Renault 1,6 tesztvezetés
2. Egy profi gokartedzés a három versenyzővel
3. Részvétel a Gender Racing VIP-vendégeként a Hungaroringen a 2021-es versenyévad nyitófutamán és indulási lehetőség a Gender Racing Team színeiben egy online szimulátorbajnokságban
Határidő december 15. Minden egyéb részlet az alábbi Facebook-bejegyzésben.
A kreatív autósport rajongókat hívja egy kis alkotásra és játékra a Gender Racing Team! Tervezd meg BERTA Benjamin,...
Közzétette: Gender Racing Team – 2020. október 27., kedd
Hamilton, amikor a pályára szaladt a kutya: "Remélem, nem Roscoe az!"
https://formula.hu/parc-ferme/27352
Az alábbi videó igazi különlegesség, amelynek készítője úgy érezte, a pénteki események után még egy bőrt le lehet húzni a szahíri pályára a második F1-es szabadedzés során beszaladó kutyáról - természetesen nem a szó szoros értelmében. Ebben ugyanis meghallhatható az összes rádióbeszélgetés, amely a versenyzők és mérnökeik között zajlott a kutya miatt belengetett piros zászló pillanatában. Köztük van Sebastian Vettel gyorsan legendássá vált éneklése, valamint Lewis Hamilton címben idézett mondata is, akinek aggodalma nem is volt teljesen alaptalan, hiszen magával hozta kutyáját a paddockba.
Egyébként a bahreini pálya szombat délelőtt közölte, a helyi erőknek sikerült előkeríteniük az elkóborló ebet, akit már állatorvos is megvizsgált.
Szombatra enyhült a szigor: A versenyzők lebeszélték Michael Masit, hogy köridőket vegyen el
https://formula.hu/parc-ferme/27351
Szokatlan lépést tett a Bahreini Nagydíjon az FIA: pénteken még árgus szemekkel figyelték a pályahatárokat 4-es kanyarban, és elvették azokat a köröket, amelyekben a pilóták elhagyták nyomvonalat. 33 köridőt töröltek az első és második szabadedzés során, a csúcstartó Lewis Hamilton esetében ötöt is.
A pénteki versenyzői megbeszélésen a pilóták azt javasolták, vonják vissza a 4-es kanyarra vonatkozó ellenőrzést. Az Autosport beszámolója szerint Sebastian Vettel vetette fel először, hogy a múltban ebben a kanyarban sosem figyelték a pályahatárokat. Hamilton és mások azzal csatlakoztak a négyszeres bajnokhoz, hogy a 4-es kanyarban kevés idő nyerhető kiszélesítéssel, viszont a futamon előzési lehetőségektől foszthat meg a kanyarra vonatkozó szigor.
Michael Masi versenyigazgató ezt követően döntött úgy, hogy a 4-es kanyar elhagyása esetén nem vesznek el többé köridőt: már ez volt érvényben a szombati harmadik szabadedzésen. Ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, aki a pálya kiszélesítésével előz a futamon, annak vissza kell adnia a pozíciót.

Ricciardo csak akkor szólítja Hamiltont Sirnek, ha muszáj lesz
https://formula.hu/parc-ferme/27350
A brit sajtó legfelkapottabb F1-es híre volt az elmúlt napokban, hogy Lewis Hamiltont a Brit Birodalom Rendjének egyik legrangosabb kitüntetésére terjesztették fel, azaz újévkor lovaggá üthetik. A megtiszteltetésben a Brit Nemzetközösségbe tartozó országok tagjai részesülhetnek, így az ausztrálok is - Daniel Ricciardo sajnálja, hogy nem ő kapja meg elsőként a titulust a jelenlegi mezőnyből, és egyelőre hezitál abban a kérdésben, hogy Sir Lewis Hamiltonnak fogja-e szólítani riválisát a jövő évtől.
"Váltottunk pár szót WhatsAppen Erzsébet királynővel" - kezdte Ricciardo a Sky-nak adott interjút, ezzel azonnal jelezve nyilatkozatának komolyanvehetőségét, - "és azt mondta, hogy eléggé hezitált, mert mindig is nekem akarta volna elsőként átadni ezt a kinevezést. De azt hiszem, nem lenne igazságos, ha elé furakodnék."
"Hogy Sir Lewis Hamiltonnak fogom-e ezek után szólítani? Ez valójában egy nagyon jó kérdés! Legszívesebben azt mondanám, hogy nem, de ki tudja, lehet hogy ez nagy tiszteletlenségnek számítana. Lehet, hogy óvatosabbnak kell lennem, és tényleg Sir Lewisnak kell majd hívnom. Az első gondolatom a nem, mert kicsit furcsán hangzana, de ha a kezére csapnak annak, aki nem így mondja, akkor lehet, hogy eleget teszek majd a szabályoknak!"
Is @danielricciardo behind a delayed knighthood for @LewisHamilton?
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) November 26, 2020
And would he call him 'Sir Lewis'? #SkyF1 | #F1 | #BahrainGP pic.twitter.com/CLGOBbpCII
Magyar csatorna is közvetíti a jövőre induló új túraautós bajnokságot
https://formula.hu/parc-ferme/27349
Az első teljesen elektromos hajtású túraautós versenysorozatként érkezik 2021-ben a Pure ETCR, amely egyedi lebonyolítást ígér páros küzdelmekkel és világsztár résztvevőkkel. A sorozat most bejelentette, hogy Magyarországon a Sport TV szerezte meg a bajnokság közvetítési jogait, így a népszerű sportcsatornán élő felvételek és összefoglalók is láthatóak lesznek, megtámogatva jelentős mennyiségű online tartalommal. A megállapodás Magyarország mellett Csehországra és Szlovákiára is vonatkozik. Ugyanakkor, mivel a bajnokság promótere az Eurosport Events, várhatóan az Eurosport is műsorára tűzi majd a versenyeket.
A múlt hónapban részt vettünk a Pure ETCR online bemutatóján, amely kapcsán további háttérinformáció az Autósport és Formula Magazin novemberi számában olvasható - többek között arról, hogy Michelisz Norbert is el tudná képzelni magát a mezőny tagjaként.

شكرا, شكرا, شكرا – Ezt mondják az F1-es versenyzők
https://formula.hu/parc-ferme/27346
Shukran, shukran, shukran, azaz köszönöm, köszönöm, köszönöm. Hogyan is lehetne szebben kalapot emelni a koronavírus-járvány alatt éjt nappallá tevő egészségügyi dolgozók fáradozása előtt, mint hogy F1-es versenyzők olvassák fel a hálálkodó üzeneteket számukra? - gondolták a Bahreini Nagydíj szervezői. Az alábbi, elég sablonos mondatokat tartalmazó videó viszont azon felül is szolgáltat érdekességekkel, hogy Kvjatnak és - természetesen - Raikkönennek meggyűlt a baja az eléjük rakott szöveg kiolvasásával. Megtanulhatjuk például, hogyan kell arab betűkkel leírni az F1-es mezőny tagjainak nevét!
F1 drivers have come together to deliver these very special messages and say #ThankYou_OurHeroes #Team_Bahrain
— Bahrain Int. Circuit (@BAH_Int_Circuit) November 27, 2020
سائقو البطولة العالمية للفورمولا وان أتوا معاً لإيصال هذه الرسالة المميزة: #شكراً_أبطالنا #فريق_البحرين pic.twitter.com/K1mFbS6Bid
Ricciardo Le Mans-t nyerhetett volna, de a Red Bull megakadályozta az indulását
https://formula.hu/parc-ferme/27344
Érdekes történetre derült fény a Bahreini Nagydíj hétvégéjén. Daniel Ricciardo ugyanis elárulta, hogy már évekkel ezelőtt is kapcsolatba került Andreas Seidllel, aki jövőre a McLarennél lesz a főnöke, néhány éve viszont a Porschénél töltött be hasonló pozíciót.
Az ausztrált pedig szerették volna megnyerni a Le Mans-i projektjükhöz: Seidl maga is elismerte, hogy 2015-ben indulhatott volna Ricciardo a legendás 24 óráson – méghozzá azzal az autóval, amelybe végül Nico Hülkenberg ült be aktív F1-esként, s amellyel a német meg is nyerte a versenyt. Csakhogy a Red Bull akkor meggátolta ezt:
„Igen, voltak egyeztetéseink akkoriban” – idézi Seidlt az Autosport.com szaklap. „Sajnos akkor nem kapta meg az engedélyt arra, hogy csatlakozzon a projekthez. Érdekes tapasztalat lett volna nekünk és neki is. Az autó, amellyel indult volna, később meg is nyerte a Le Mans-t.”

10:10-től F2-es futam, majd jön az F1 - íme a szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/27341
Mutatjuk, hogy mikor érdemes bekapcsolni a tv-t szombaton:
10:10 Formula-2, 1. futam (tv: M4 Sport, élő)
12:00 - 13:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
15:00 - 16:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

fotó: dppi
Sainznak szerveznek külön tesztet, Ricciardónak és Vettelnek nem
https://formula.hu/parc-ferme/27347
A Ferrari új szerzeménye, Carlos Sainz csütörtökön beszélt arról: az egyetlen hivatalos 2021-es háromnapos teszt – amelyet Charles Leclerc-rel kell elfeleznie – biztosan kevés lesz ahhoz, hogy integrálódjon új csapatába: a megoldás egy privát gyakorlás lehet korábbi modellel. Pénteken, a csapatvezetők sajtótájékoztatóján Mattia Binotto meg is erősítette: dolgoznak rajta, hogy Sainz januárban a csapat két évvel ezelőtti modelljét tesztelhesse.
„Az biztos, hogy másfél nap nagyon kevés idő. Nyilván próbálunk valamit szervezni Carlos számára, hogy gyorsíthassunk a csapatba való integrációján, a mérnökökkel, autóval, munkamódszerünkkel, folyamatainkkal való ismerkedésen. A szimulátor fontos lesz ebben a tekintetben, de próbálunk összehozni egy tesztet is január környékén egy korábbi autóval, hogy beilleszkedhessen és megismerhesse a folyamatokat és csapattagokat” – mondta Binotto az online sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu is részt vett.
A másik két csapatváltónak, a McLarenhez igazoló Daniel Ricciardónak és az Aston Martinhoz pártoló Sebastian Vettelnek is ugyanennyi hivatalos tesztlehetőség jut, ennek ellenére leendő csapataik számukra nem intéznek privát tesztet. Andreas Seidl a McLaren Mercedes-motorra váltását nevezte meg kizáró okként, Otmar Szafnauer pedig arra hivatkozott, hogy a csapatnak nem áll módjában kétéves autót bevetni – hogy miért, nem részletezte, csak azt, hogy Vettel helyette sokat fog szimulátorozni.

Vettelé az év rádiózása: „Who let the dogs out?”
https://formula.hu/parc-ferme/27348
A Bahreini Nagydíj második edzésén egy pályára szaladó kutya okozott (másodjára) piros zászlós megszakítást, a Ferrari németje pedig le is csapta a magas labdát, s az év rádiózását produkálva elkezdte énekelni a Who let the dogs out? című slágert, hozzátéve, hogy ha tudja, hogy a kutyákat is beengedik a pályára, elhozta volna a sajátját is…
SEB!#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/E7dHEeUreK
— Mattzel89 (@Mattzel89) November 27, 2020
Amikor két autóra hat pilótát szerződtetett a Sauber…
https://formula.hu/parc-ferme/27343
Legutóbbi podcastadásunkban az F1 utóbbi évtizedeinek legnagyobb botrányait vettük sorra, és természetesen nem mehettünk el szó nélkül amellett, amikor a 2015-ös évadnyitó Ausztrál Nagydíjon egy sereg pilóta állította, hogy leszerződött a Sauberrel, az élükön a bíróságot is meglátogató Giedo van der Gardével. A vonatkozó részt 27:34-től hallgathatjátok: