Zarco kizárta, hogy ő vegye át Marquez helyét a Repsol Hondánál
https://formula.hu/parc-ferme/36751
Amióta eldőlt, hogy Marc Marquez szerződést bont a Hondával és jövőre már a Gresini Ducati színeiben húzza majd a gázt a MotoGP-ben, az egyik legfontosabb pilótapiaci kérdéssé az vált, hogy vajon ki veszi át a helyét a Repsolnál. Elsőre logikus lépésnek tűnt volna, ha a Honda szatellit gárdájához, az LCR-hez leigazolt Johann Zarcót léptetik előre a gyári alakulathoz, ám most a francia versenyző az Ausztrál Nagydíj csütörtöki sajtónapján megerősítette, hogy ez nem fog megtörténni:
„Tényleg azt gondoltam, én lehetnék a természetes jelölt, de számos más oka van, hogy ez mégsem volt annyira ’természetes’. Nem túl fényes csak azért bekerülni a gyári csapatba, mert szabaddá vált az ülés. Azért kell odakerülnöm, mert engem akarnak. Amikor Marc nemet mondott, sokkal nagyobb lelkesedést vártam a Hondától és a gyári csapattól, hogy ezt nyomják” – fogalmazott némileg csalódottan a Motorsport.com által idézett Zarco. A jelenleg a Pramac Ducatinál szereplő motoros hozzátette: amellett, hogy szemlátomást a Honda sem akarta annyira az előléptetését, ő maga is úgy érzi, hogy biztosabb a hosszabb maradása a MotoGP-ben, ha nem hagyja ott Lucio Cecchinello csapatát egy esetlegesen csak egy szezonig tartó repsolos kalandért.
Marquez helyére amúgy már egy hete is inkább a jelenleg az RNF Apriliát erősítő Miguel Oliveirát tartotta fő esélyesnek a sajtó, a portugál némi ellentmondásba is keveredett Razlan Razali csapatvezetővel annak kapcsán, van-e olyan záradék a szerződésében (amely 2024-re is szól), hogy egy gyári alakulat érdeklődése esetén távozhat. Mindenesetre Oliveira csütörtökön Phillip Islanden arról beszélt, hogy nincs fejlemény, majd ha lesz ajánlata, lesz mondandója is – viszont a minap még így nyilatkozott az esetleges váltásról a MotoGP.com weboldalnak: „Megtiszteltetés, hogy egy olyan gyártó vesz fontolóra, mint a Honda. Minden motoros célja, hogy gyári csapatnál gyári ülést kapjon azzal a céllal, hogy együtt fejlődjenek. A lehető leghamarabb szeretném, hogy ez megtörténjen.”
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
„Rakéta négy keréken” – máris F1-függő lett a McLaren fiatalja
https://formula.hu/parc-ferme/30960
A szezon végeztével még két napon át Abu Dhabiban tesztel az F1. Ez részben gumiteszt, részben pedig a fiatal pilóták tesztje. A McLaren, ígéretéhez híven, IndyCarban versenyző tehetségének, Pato O’Wardnak adott lehetőséget, aki csak szuperlatívuszokban tudott beszélni az autósport királykategóriájáról első méterei megtétele után.
„Nincsenek szavak erre a napra. Ez egy ritka lehetőség, talán egyszer adódik az életben. De hűha, hűha, ezek az autók hihetetlenek! Ez tízszer őrültebb, mint vártam. Én még azt hittem, az IndyCar gyors! Az első körben, amint kihajtottam, éreztem az erőt és a tapadást” – próbálta megfogalmazni az élményt a mexikói pilóta, aki negyedikként zárta a napot, de még így sem elégedett. „Azt hiszem, egy körön nem sikerült mindent kihoznom belőle, mert azt hittem, leszakad a fejem. Ember, a nyakamnak annyi!”
Bár fizikailag megterhelte, O’Ward beleszeretett a Formula-1-be. „Ez életem legjobb élménye volt egy versenyautó volánja mögött. Nem hiszem, hogy bármi meg tudná ezt közelíteni. Ez olyan, mint egy videojáték. Mintha nem is a valóság lenne” – kommentálta, majd a közösségi oldalán is lelkendezett, azt írva, soha nem szeretné ezt abbahagyni.
I DON’T WANT THIS TO END these things are ROCKET SHIPS
— Pato O'Ward (@PatricioOWard) December 14, 2021
on wheels @McLarenF1
Estoy con la mandíbula en el suelo #F1
Raikkönen hivatalosan is „nyugdíjas” lett
https://formula.hu/parc-ferme/30959
A Jégember sosem volt az az ember, aki szerette a nyilvánosság előtt élni az életét, a közösségi oldalakra is csak hosszú idő után regisztrált. Ugyan így már valamivel nyitottabb lett, a felhajtás továbbra sem érdekli, az F1 körüli pedig pláne. Így aligha meglepő, hogy még azt is csak szűkszavúan tette hivatalossá, hogy ezúttal tényleg véget ért a karrierje a száguldó cirkuszban. „Retired”, vagyis visszavonult – mindössze egyetlen szóvá rövidítette Instagram-profilján a bemutatkozást, ki is ő.
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) December 14, 2021
Újabb szezont tölt a Formula-2-ben a magyar kötődésű Roy Nissany
https://formula.hu/parc-ferme/30958
Az izraeli Roy Nissany 2021-ben harmadik szezonját teljesítette a Formula-2-ben: a DAMS csapathoz szerződve eddigi legeredményesebb évét zárta az összetett 16. helyén, legjobb versenyeredményeként egy dobogót szerezve Monacóban. A magyar kötődésű pilóta emellett a Williams tesztpilótája volt, három szabadedzésen is lehetőséget kapott. A DAMS bejelentette, hogy Nissany 2022-ben is versenyzőjük lesz: célja erős eredmények szerzése.
A Formula-2 Abu Dhabi szezonzárója után sorban érkeznek a pilótapiaci hírek: a Virtuosi teljesen új párossal indul, a Red Bull-védenc, F3-ban ezüstérmes Jack Doohan és Marino Sato érkezik a csapathoz, míg a nemrég Williams-akadémiához csatlakozó Logan Sargeant a Carlin egyik autóját vezeti. Felipe Drugovich az UNI-Virtuositól korábbi csapatához, az MP Motorsporthoz igazol, ahol az F3 harmadik helyezettje, Clement Novalak csapattársa lesz. Doohan, Novalak és Sargeant nem lesznek teljesen újoncok, mivel már a 2021-es év záróversenyein túlestek debütálásukon.
A Haas szerelői is izgultak az utolsó kör miatt
https://formula.hu/parc-ferme/30954
Az Abu Dhabi Nagydíj igazán fordulatosra sikerült, az utolsó kör pedig minden korábbi várakozást felülmúlt. Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája elképesztően szorosan alakult, így mindenki feszült figyelemmel követte az eseményeket. Nem volt ez másképp a Haas csapatánál is, melynek szerelői a felvételek alapján nagyon élvezték a pilóták párharcát. Az amerikai istálló csak egy pilótával teljesítette a versenyt Mick Schumacher révén, miután csapattársa, Nyikita Mazepin elkapta a koronavírust.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Videó: Négy és fél perces montázs a 2021-es F1-es szezonról
https://formula.hu/parc-ferme/30956
Véget ért a Formula-1 idénye, így a széria hivatalos YouTube-csatornája pedig jelentkezett az évösszefoglaló montázzsal, benne minden fontos pillanattal, ami a 22 futam során történt – IDE vagy a képre kattintva lehet megtekinteni:
Nicolas Hamilton: Az FIA megszegte a saját szabályait, ez a sport szégyene
https://formula.hu/parc-ferme/30957
Vitás körülmények között happolta el a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében a vb-címet Lewis Hamilton elől Max Verstappen: az SC-fázis során előbb azt írták ki, hogy nem előzhetnek a lekörözött versenyzők, majd két perccel később úgy döntöttek, a két vb-rivális közötti öt autót mégis elengedik. Ez a versenyzőkben is zavarodottságot okozott, Michael Masi versenyigazgató és az FIA pedig ismét a kritikák kereszttüzébe került. Utóbbi sorba állt be Hamilton öccse, Nicolas Hamilton is, aki az Instagram-oldalán közzétett bejegyzésében a következőket írta:
„AZ IGAZI BAJNOK! Az FIA megszegte a saját szabályait, ami szégyen a teljes sportunkra nézve. Mindezek ellenére és attól függetlenül, ahogy bántak velük ma, a Hamiltonok a vereségben is alázatosak maradtak. Az édesapám, aki felnevelt mindkettőnket, gratulált Maxnak és az apjának, Josnak. Az emberek azt mondanak, amit akarnak, de az apám gesztusa bebizonyította, hogy tévednek a kétkedők és az utálkozók, és megmutatta, milyenek is vagyunk mi, Hamiltonok. A DNS-ünkben van, hogy megmutassuk az embereknek, hogy tévednek, amit Lewis napi szinten csinál. Abszolút profin és a vereségben is tisztességgel, miközben mind tudjuk, hogy becsapta a sport, amelynek oly sokat adott. Gratulálok Maxnak a fantasztikus szezonjához!”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az utolsó körök drámája, öröm és búcsú a célban – így szólt a rádió Abu Dhabiban
https://formula.hu/parc-ferme/30955
Természetesen a szezonzáró nagydíjról is elkészült a csapatrádiós válogatás, amelyben végighallgathatjuk, hogyan is zajlottak a hajrá drámai eseményei, de szerepel az összeállításban a Mercedestől elköszönő Bottas, a biztonsági autós újraindításon nevető Alonso, valamint az előzés-díjért járó jutalmon humorizáló Vettel is – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:
Verstappen egy elit társasághoz csatlakozott
https://formula.hu/parc-ferme/30953
A 2021-es évad utolsó versenyen Max Verstappen hihetetlen izgalmak között szerezte meg élete első bajnoki címét, ezzel pedig a történelem negyedik legfiatalabb bajnokává vált. A holland versenyző 24 évesen és 73 naposan lett világbajnok, nála pedig csak három pilóta tudta ezt korábban elérni. A lista elején Sebastian Vettel áll, ő 23 évesen és 134 naposan nyert, a második helyezett Lewis Hamilton 23 esztendősen és 300 naposan, míg a harmadik Fernando Alonso 24 évesen és 59 naposan érte el első nagy sikerét. Érdekesség, hogy mindannyian a mezőny tagjai lesznek jövőre is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Így tomboltak Hollandiában Verstappen vb-címének pillanatában
https://formula.hu/parc-ferme/30949
A feltöltött videók alapján óriási volt a buli a Red Bull-pilóta hazájában vasárnap délután:
Had jij je emoties in bedwang? #F1 #AbuDhabiGP #wereldkampioen pic.twitter.com/m81LVstyEf
— Red Bull Nederland (@redbullNED) December 12, 2021
Nederlandse sportgeschiedenis zorgt voor #f1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/smR1xfWoeJ
— Red Bull Nederland (@redbullNED) December 12, 2021
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Átvette megérdemelt trófeáját a 2021-es szezon legjobb magyarja
https://formula.hu/parc-ferme/30952
A TOP50 Magyar Autóversenyző ranglista idei első helyezettje, a Ralikrossz-világbajnokságon két dobogós helyet és összetett ötödik helyezést szerző Szabó Krisztián megkapta az idei érdemeiért neki járó trófeát. A váci ralikrosszos – aki sok dobogó után először zárta első helyen a rangsort – az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjétől, Bethlen Tamástól kapta meg a díjat.
Hamilton kihagyja a gumitesztet – itt van a csapatok felállása
https://formula.hu/parc-ferme/30951
Bár a 2021-es idény vasárnap véget ért, a Formula-1-es csapatok még néhány napig Abu Dhabiban maradnak a szokásos kétnapos szezon utáni tesztre, amely ezúttal elsősorban a Pirelli új 18 colos felnijű abroncsainak próbálgatásáról fog szólni. Ennek érdekében az istállók egy „öszvérautót” építettek – kivéve a Williamst, amely költséghatékonysági okokból ezt nem tette meg. A másik kilenc alakulatnál viszont szinte kivétel nélkül láthatjuk a teljes jövő évi mezőnyt – de csak szinte, mert a Mercedesnél Lewis Hamilton, a Haasnál pedig Nyikita Mazepin nem fog autóba ülni. Előbbi helyet mindkét nap George Russell fog vezetni a Mercedesnél, míg az Alfa Romeóba Valtteri Bottas és az egyetlen újonc, Guanyu Zhou is.
A gumiteszttel párhuzamosan zajlik majd a fiatal versenyzők tesztje is, ott még nem minden csapat ismertette, hogy kivel fog szerepelni. Robert Svarcman viszont például kétféle autóban is fel fog tűnni, de lehetőséget kap a friss Formula-2-es bajnok Oscar Piastri, valamint itt a Williams is képviselteti magát az F2-es szerződést kapó Logan Sargeanttel.
Kedd | Szerda | Fiatal versenyző | |
Mercedes | George Russell | George Russell | Nyck de Vries |
Red Bull | Max Verstappen | Sergio Perez | Jüri Vips |
McLaren | Daniel Ricciardo | Lando Norris | Pato O'Ward |
Aston Martin | Lance Stroll | Sebastian Vettel | Nick Yelloly |
Alpine | Esteban Ocon | Fernando Alonso | Oscar Piastri |
Ferrari | Charles Leclerc / Antonio Fuoco | Carlos Sainz | Robert Svarcman |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | Pierre Gasly | Liam Lawson |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Guanyu Zhou | ??? |
Haas | Mick Schumacher | Pietro Fittipaldi | Robert Svarcman |
Williams | - | - | Logan Sargeant |
Verstappen döntött: az 1-es rajtszámmal fog indulni 2022-ben
https://formula.hu/parc-ferme/30950
Amióta 2014-ben bevezették az állandó rajtszámokat, egyszer volt rá példa, hogy a regnáló világbajnok a címvédőnek járó 1-es rajtszámmal indult a Formula-1-ben: éppen az első évben Sebastian Vettel ragasztotta fel azt a Red Bulljára. Utána azonban Lewis Hamilton mindig kitartott a 44-es mellett, Nico Rosberg esetén pedig sosem tudtuk meg, hogy lecserélte-e volna a 6-ost, hiszen a címszerzése után néhány nappal visszavonult.
Vasárnap viszont új világbajnokot avattunk Max Verstappen személyében, aki eléggé határozott választ adott arra a kérdésre, hogy jövőre marad-e a 33-asnál vagy láthatjuk-e az autóját az 1-est: „Igen, használni fogom. Hányszor lehet erre lehetőséged? Nem tudom, lehet, hogy ez az egyetlen alkalom az életemben. Ez a legjobb elérhető rajtszám, úgyhogy igen, ezt fogom feltenni az autóra” – mondta el a holland, így neki köszönhetően nyolc év után lesz ismét 1-es rajtszámú autó a mezőnyben.
Hétfőre is jutott egy kis siker a holland autósportnak
https://formula.hu/parc-ferme/30947
Hétfőn bejelentették, hogy a holland istálló, a Van Amersfoort Racing 2022-ben csatlakozik a Formula-2 mezőnyéhez. Az alakulat a kiszálló HWA helyét veszi át az utánpótlás-kategóriában, akárcsak a Formula-3-ban. (Utóbbit már korábban, az F3 befejezésekor bejelentették.) Ezzel az autósportban egyre komolyabb tényezőnek számító Hollandiának két csapata is lesz a juniorszériákban, hiszen az MP Motorsport szintén holland illetőségű.
A Van Amersfoort Racing az egyik legrangosabb utánpótlásistálló, amely 2021-ben az olasz és német Formula-4-et is megnyerte Oliver Bearmannel, emellett a Formula Regional és Euroformula Open kategóriákban szerepelt. A csapat a friss világbajnokhoz is kötődik: Max Verstappen velük teljesítette 2014-ben egyetlen gokart és F1 közötti szezonját a Formula-3-as Európa-bajnokságon, emellett Mick Schumacher is ezzel az alakulattal debütált a formulaautók közt 2015-ben.
Óvás ide vagy oda, akkorát buliztak a Mercedesnél, hogy Toto Wolff is a közönség közé ugrott
https://formula.hu/parc-ferme/30948
Iszonyatos feszültségek közepette ért véget az idei F1-es szezon, a konstruktőri bajnoki címet megszerző Mercedesnél azonban mégsem úgy viselkedtek, mint akik megsértődtek a világra - ugyan minden interjút lemondtak a nap végén, de az előkerült videók alapján olyan bulit csaptak, hogy minden bánatukat kidalolták magukból. Ezen a felvételen például Toto Wolff "crowdsurfingelt":
De Valtteri Bottas is jól érezte magát:
omg valtteri got WASTED wasted pic.twitter.com/kuMC1TcHFg
— mika (@mikamclaren) December 13, 2021
Bottas csalódott, de azért csobbant egyet a finálé örömére
https://formula.hu/parc-ferme/30946
Noha a konstruktőri bajnoki címet megnyerték, a Mercedes cseppet sem tudott felhőtlenül örülni, hiszen Lewis Hamilton elképesztő körülmények között vesztette el az egyéni bajnokságot. Csapattársa, Valtteri Bottas a futam után együttérzését fejezte ki, biztosítva a nyilvánosságot is, hogy szomorú a történtek miatt.
Vagy a véleménye változott, vagy csak egyfajta feszültséglevezetés volt ez, mindenesetre később, miközben csapata az óvás miatt járkált a felügyelőkhöz, az Alfa Romeóhoz távozó finn látszólag felszabadultan ünnepelte a szezon végét, bombát ugorva a medencébe…
Bottas “We wanted to get both titles. It hurts that Lewis didn’t get the drivers.”
— WTF1 (@wtf1official) December 12, 2021
Also Bottas: CANNONBAAAAAALLLLLLL! pic.twitter.com/ikvUfcIZRz
Schumacher és Hamilton rekordját döntötte meg Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/30945
Az elmúlt évek elsősorban arról szóltak, hogy Lewis Hamilton újabb és újabb F1-es rekordot vett el Michael Schumachertől. Abu Dhabiban viszont Max Verstappen állított fel egy csúcsot: 18. dobogós helyezését szerezte a szezon folyamán, többet, mint bárki a múltban. Korábban 17-szer végzett az első háromban Michael Schumacher 2002-ben, Sebastian Vettel 2011-ben, Lewis Hamilton pedig négy évben is (2015, 2016, 2018, 2019). A holland rekordjához hozzá kell tenni, hogy csak első és második helyekből áll, egyszer sem volt idén harmadik.
Verstappen szezon során elért 10 futamgyőzelme nem rekord, de szintén az F1-történelem legeredményesebbjei közé tartozik: 13-szor egy évben Schumacher és Vettel két-két alkalommal, 11-szer Hamilton négy szezonban nyert – a britnek emellett volna két éve, amikor 10 győzelmet ért el, amennyit most riválisa.
A Red Bull versenyzője 20. győzelmét és 60. dobogós helyezését szerezte Abu Dhabiban, előbbi mutatóban Mika Hakkinent, utóbbiban Nelson Piquet-t érte utol az örökranglista 17. és 12. helyén.
Paródia: így reagáltak az F1-esek a szezonzáróra
https://formula.hu/parc-ferme/30944
Visszatért az F1-es pilótákat korábban parodizáló humorista, Conor Moore. A kaotikus szezonzáró után sem sokkal közzétett egy videót, melyben azt mutatta be, hogyan is reagálhatott a mezőny a fináléra. Rajta keresztül megszólalt többek között Carlos Sainz, Christian Horner és maga a világbajnok Max Verstappen is, de Toto Wolff is mikrofon elé állt.
Még mindig nincs vége: jelezte fellebbezési szándékát a Mercedes!
https://formula.hu/parc-ferme/30942
Bár mindkét óvást elutasították, a Mercedesnek jogában áll fellebbezni, és már jelezték is, számíthatunk erre. 96 órájuk van benyújtani hivatalosan is a kérelmet.
Mindkét esetben a Mercedes ellen döntöttek, helyben hagyták Verstappen világbajnoki címét
https://formula.hu/parc-ferme/30941
Azt valamivel korábban kihirdették már, hogy a Mercedes egyik óvását elutasították, Max Verstappent nem büntetik meg azért, mert a biztonsági autó mögött egy pillanatra becsúszott Lewis Hamilton elé. A nehezebb ügy azonban ez után következett: vajon mit lép az FIA arra, hogy a Mercedes szerint az utolsó kört meg sem szabadott volna tartani versenykörülmények között, mert nem engedtek el minden lekörözött pilótát, csak azokat, akik Verstappen és Hamilton között voltak? Nos, pár perccel 8 óra előtt visszarendelték a döntés kihirdetéséhez a Red Bull és a Mercedes delegáltjait is, majd közölték: biztonsági okokra hivatkozva döntöttek úgy, ahogy, emiatt pedig ezt az óvást is elutasítják. Ezzel helyben hagyták a futam végeredményét és Max Verstappen világbajnoki címét!