Minden ötödik futamot piros zászló szakít meg
https://formula.hu/parc-ferme/35243
Egyre gyakrabban látunk piros zászlót a Formula-1-ben, ezt pedig a statisztika is alátámasztja. Mióta az 1971-es Kanadai Nagydíjat köd miatt megszakították (az Indianapolis 500-at leszámítva elsőként az F1 történetében), 82 nagydíjat intettek le piros zászlóval, évtizedenként a következő megoszlásban:
70-es évek: 12
80-as évek: 20
90-es évek: 20
2000-es évek: 6
2010-es évek: 11
2020-tól: 13
Fotó: DPPI
Rossz hírek Pereznek: Alonso célba vette a bajnoki második helyet
https://formula.hu/parc-ferme/35875
Az elmúlt három nagydíjon Fernando Alonso kétszer lett második, míg Sergio Perez nem állt a dobogóra sem – a szenvedése okát maga sem értő mexikói előnye így a Miamit követő 30 egységhez képest Kanada után mindössze kilenc pont az Aston Martin vezérpilótájához viszonyítva.
Gondolod, hogy le tudod győzni őt? – tették fel a kérdést a vasárnap sajtótájékoztatón Alonsónak, aki a lehető legtömörebben válaszolt rá. „Igen” – mondta.
Volt még egy hasonló lényegretörő válasza a kétszeres világbajnoknak a sajtóeseményen. Miután elmondta, nem tudja, miért nem sikerült jól a rajtja, előbb a mérnökökkel kellene értekeznie, de a moderátor tovább feszegette, hogy részletezze az első öt másodpercet, milyen érzés volt, Alonso annyival reagált: „Lassú!”
Fotó: Aston Martin
Elütött madár szorult Verstappen autójába a futam végéig
https://formula.hu/parc-ferme/35874
Max Verstappen a csapatrádióban jelentette a Kanadai Nagydíj féltávjánál, hogy úgy látta, elütött egy madarat. Christian Horner bizarr részletet árult el az eset folytatásáról: a madár teteme beszorult az autó fékhűtőcsatornájába, így ment el a holland a futam végéig.
„A legnagyobb pillanata az volt, amikor a futam felénél elütött egy madarat, ami vele folytatta a versenyt a jobb első fékcsatorna mögött. Ezzel együtt is nagyon irányítása alatt tartotta ezt a futamot” – mondta Horner. Arra a kérdésre, a madár beszorult-e a fékcsatornába, így felelt: „Igen, a madár maradványai.”
„A reakciói kicsit lassúak, ez a korral jár” – Hamilton ugratta Alonsót a gyenge rajt miatt
https://formula.hu/parc-ferme/35873
Fernando Alonso a második, Lewis Hamilton a harmadik helyről startolhatott az F1-es Kanadai Nagydíjon, de a Mercedes-pilóta már az első métereket elkapta a kissé lassabban elrugaszkodó spanyolt. Az Aston versenyzője aztán a futamon visszavette a második pozíciót a hétszeres világbajnoktól, aki azonban a Sky Sports kamerái előtt kicsit ugratta riválisát a rajt miatt: „A reakciói kicsit lassúak… Ez a korral jár” – viccelődött Hamilton, amire Alonso szintén mosolyogva így kontrázott, visszavágásra utalva: „Ausztria, két hét múlva…”
Alonso egyébként később a dobogósoknak tartott sajtótájékoztatón sem tudott magyarázatot adni arra, miért nem sikerült jól eljönnie a rajtnál: „Még mindig nem tudom, mi történt a startnál. A reakcióim még mindig jók! Meg kell néznünk. Nem tudom, hogy a rajtrács másik oldaláról indulók jobban rajtoltak-e. Lehet, hogy csak rossz oldalon álltam.”
fotó: DPPI
Ezért büntették a felügyelők Norrist „sportszerűtlen viselkedésért”
https://formula.hu/parc-ferme/35872
Lando Norrist öt másodperces büntetéssel sújtották az F1-es Kanadai Nagydíj során: mint kiderült, azért, mert a verseny eleji biztonsági autós fázis során túl lassan haladt annak érdekében, hogy az előtte haladó csapattársával, Oscar Piastrival együtt hajthasson be a bokszba kereket cserélni és legyen megfelelő távolság közöttük. Csakhogy ezzel hátráltatta a mögötte érkezőket, ez pedig kimerítette a Sportkódex egyik pontjában meghatározott szabálytalanságot.
„A biztonsági autós periódus során a pilóta lelassított, hogy távolságot hagyjon a csapattársa és maga között” – írták indoklásukban a stewardok. „Ezzel lassította a mögötte érkezőket. Jelentős sebességkülönbség volt a 10-es és 13-as kanyarok között a 4-es és 81-es autó között, megközelítőleg 50 km/h. A Nemzetközi Sportkódex 12.2.2.I cikkelye meghatározza a versenyzés igazságosságával, a sportszerűtlen viselkedéssel vagy a verseny eredményének a sport szellemiségével ellentétes befolyásolásának vétségét.”
Norris eredetileg kilencedik helyen futott be, de a büntetésével hátracsúszott a 13. pozícióba: ebből Lance Stroll és az utolsó pontot megkaparintó Valtteri Bottas profitált a legtöbbet.
fotó: DPPI
Először tett falba F1-es autót Piastri
https://formula.hu/parc-ferme/35871
A Q3-ba jutás után balesettel ért véget Oscar Piastri kanadai időmérője: az ausztrál a csúszós pályán túl nagy gázt adott, elveszítette az autó hátulját, amely farral a falnak ütközött. A McLaren nem sérült meg jelentősen – mégis ez volt eddig az ausztrál legkomolyabb vezetői hibája Formula-1-es autóval.
„Ez volt az első nagyobb hibám, de valamikor túl kellett esnem az első balesetemen. Egyszerűen túl agresszív voltam a gázadással és ennyi. Könnyen megtörténik, persze kár érte, és sajnálom a szerelőket, akiknek most a kelleténél több munkájuk lett. Párszor megpördültem már F1-es autóval, de az utolsó alkalom, amikor eltaláltam egy falat vagy megrekedtem… Talán még a Formula Renault-ban volt 2019-ben, amikor a kavicságyban maradtam. Szóval nem most” – beszélt arról a 2021-es Formula-2-es bajnok, milyen ritkán hibázik. Piastri így is a nyolcadik pozícióból kezdhet Montrealban.
„Én nem lennék boldog, ha háromszor nem jutnék a Q3-ba, de nem az én problémám” – Verstappent Perez küszködéséről kérdezték
https://formula.hu/parc-ferme/35870
Monaco és Barcelona után Montrealban sem jutott be a Q3-ba Sergio Perez, és a 12. rajthelyről könnyen lehet, hogy zsinórban harmadszor a dobogóra sem fog felférni. A mexikói rossz sorozatáról kérdezték a pole-pozícióba kvalifikáló Max Verstappent, aki csípős feleletet adott:
„Hát, ha én nem lennék itt, akkor a Red Bull helyzete egészen másképp festene. Én nem lennék boldog, ha zsinórban háromszor nem jutnék a Q3-ba” – idézi a RacingNews365 Verstappen válaszát. A holland aztán hangsúlyozta, nem izgatja csapattársa teljesítménye.
„Egyébként nem törődöm ezzel. Elfoglal a garázs felém eső oldala, hogy minden rendben legyen, erre szentelem a figyelmet.” Miután azt feszegették, a Red Bull dolgozik-e Perez ügyén, így válaszolt: „A csapat biztosan dolgozik rajta, de őket kellene megkérdezni. Már pénteken az foglalt le, hogy az autót jobbá tegyem, nem fogok ezen töprengeni. Ez nem az én problémám.”
Fotó: Red Bull Content Pool
Veszélyesebb lett, mint volt – a futamra átalakítják az 1-es kanyar új gumifalát
https://formula.hu/parc-ferme/35869
A montreali pálya vonalvezetésének sajátossága, hogy a balos első kanyart rögtön egy jobbos visszafordító követi. Ez a kombináció azonban magában hordozza az esélyt, hogy a célegyenesben történt fékhiba után irányíthatatlanná vált versenygép nagy sebességgel oldalról telibe találja egy 2-es kanyarban járó autót. Ennek elkerülése érdekében húztak fel egy új gumifalat az 1-es kanyarral szemben.
Ez azonban egy új problémát generált: az 1-es kanyar elfékezése esetén bonyodalmas visszatérni a pályára. Az edzéseken a versenyzők kétféle megoldáshoz folyamodtak: vagy a gumifal megkerülésével a rendelkezésre álló szűk helyen egy nagyon éles fordulóval csatlakoztak vissza a 2-esbe, vagy U-alakban visszafordultak az 1-es kanyarhoz.
A pilóták nem voltak elragadtatva, Alex Albon szerint a kombináció „veszélyesebb lett, mint volt”. Már pénteken, a versenyzői eligazításon felmerült, hogy eltávolíthatják a gumifalat (Lewis Hamilton az Autosport szerint azzal érvelt, hogy még sosem történt olyan baleset, amit a védőszerkezet kivédeni hivatott).
Végül a gumifal szombatra maradt, vasárnapra azonban módosítanak rajta: az utolsó négy métert eltávolítják. A versenyzőknek ennélfogva kevésbé meredek szögben kell visszafordulniuk a pályára, így kisebb az esélye, hogy a visszatéréskor egy ütközés történik.
„Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal” – reagált az F1-esek aggályaira a Pirelli
https://formula.hu/parc-ferme/35865
Heteken belül sor kerül a végső szavazásra annak kapcsán, hogy az eredeti terveknek megfelelően kivezessék a gumimelegítő paplanok használatát a Formula-1-ben a 2024-es idénytől kezdődően. A Pirelli hosszú ideje fejleszti az abroncsokat, amelyek megfelelnek az új kihívásoknak, a múlt héten pedig a Mercedes és a Ferrari részvételével újabb teszten próbálgatták őket. Bár Barcelonában gyorsan üzemi hőfokra tudták melegíteni őket a pilóták, George Russellék jelezték: hűvösebb körülmények között veszélyes lehet a helyzet, amely balesetekhez vezethet, éppen ezért a brit úgy érzi, még nincs versenykész állapotban a termék.
Ezekre az aggályokra reflektált a Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra, aki szerint nagyon is versenykészek a 2024-re gumimelegítő paplan használata nélkül tervezett gumik, s igazából csak a versenyzőknek kellene alkalmazkodniuk: „A versenyzőknek gondolniuk kell arra, hogy az, hogy nem fogunk paplanokat használni, más, mint a mostani helyzet” – idézi a szakembert a RaceFans.net portál. „Úgyhogy másképp kell megközelíteniük a kivezető köröket. Természetesen hűvös időben trükkösebb lehet felmelegíteni a gumikat.”
„Szerintem minden azon múlik, hogyan teljesítik a kör első szakaszát, az első szektort. Összességében jóval nagyobb különbséget látunk ott, mint a többi szektorban, a második és harmadik szakasz már hasonló ahhoz, mint amikor használjuk a gumimelegítőt. Úgyhogy az első kanyarokat kell menedzselni és nyilván óvatosnak lenni. Az adatok alapján nem látok konkrét biztonsági kockázatot. Változtatni kell azon, ahogy az első körben vezetsz, ez biztos. Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal ahhoz is, hogy ne nyomd túlságosan az első kanyarokban, mert az szemcsésedéshez vezethet, amíg nem melegedtek be a gumik. Úgyhogy tiszteletben tartom a versenyzők véleményét, de szerintem nyilván lesznek különbségek az új és a régi gumik kezelése között.”
„Grosjean egy darab szar, be kellene húzni neki egyet” (videó)
https://formula.hu/parc-ferme/35867
Eseménydús napja volt szombaton az IndyCar Road Americán rendezett forduló során Will Powernek. Először Romain Grosjean szorította le őt a fűre, majd Scott Dixon ütközött neki, amely eset után a címvédő kicsit meg is lökdöste a hatszoros bajnokot. Power érthetően frusztrált volt a nap végén adott interjúban: ebben kritizálta a pálya állapotát, valamint Dixon manőverét, zárásként pedig annyit fűzött hozzá: „Grosjean pedig egy darab szar, ha láttátok, mit csinált az edzésen. Be kellene húzni neki egyet” – fogalmazott a pilóta. Videón a Grosjeannal történt incidens és a nyilatkozat:
"(Romain) Grosjean is a piece of crap." - @12WillPower pic.twitter.com/d4XmzxO1nu
— INDYCAR on NBC (@IndyCaronNBC) June 17, 2023
A szabadedzések után egyébként az időmérőt is megrendezték: ezen Colton Herta idei első pole-pozícióját gyűjtötte be, megelőzve Pato O’Wardot és a bajnokságot vezető Alex Palout. A futam itthoni idő szerint vasárnap 19.15-kor startol.
Ha vasárnap, akkor versenynap! Ne maradj le semmiről!
https://formula.hu/parc-ferme/35860
MotoGP, TCR, F1, IndyCar és még sok más a vasárnapi program:
Vasárnap
11:00 Moto3, futam (Aréna4)
11:00 WRX, előfutamok
12:05 TCR World Tour, második futam
12:15 Moto2, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
16:00 WRX, elődöntők és döntő
19:30 IndyCar, futam (Aréna4)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
Hülkenberget piros zászlós incidensért, Sainzékat feltartás miatt rendelték be
https://formula.hu/parc-ferme/35866
Sűrű órái lesznek az F1-es Kanadai Nagydíj időmérője után a felügyelőknek, hiszen egész sor versenyzőt idéztek be magukhoz. A legtöbbeket feltartás miatt: Carlos Sainz Pierre Gaslyt, Lance Stroll Esteban Ocont, Yuki Tsunoda pedig Nico Hülkenberget és Charles Leclerc-t is feltartotta a kvalifikáció során.
Viszont az időmérő meglepetését szolgáltató Hülkenberg maga sem nyugodhat még meg, ugyanis őt is beidézték a stewardok: a németet potenciális piros zászlós kihágás miatt vizsgálhatják. Az FIA dokumentuma szerint a Haas pilótája az előírt minimumidőnél gyorsabban hajthatott a megszakítás után.
Emellett a Williamsnek is felelnie kellhet, ők egy gumiszettet felejtettek el visszaszolgáltatni a szabályokban előírt módon az időmérőt megelőzően.
fotó: DPPI
Fordulat: mégis használhatja a Gilles Villeneuve előtt tisztelgő sisakját Leclerc
https://formula.hu/parc-ferme/35864
Mint arról mi is beszámoltunk, Charles Leclerc a montreali pálya névadója, Gilles Villeneuve előtt akart tisztelegni a korábbi legendás F1-es versenyző sisakdizájnjára emlékeztető bukófestéssel. Az első edzésen ezt is használta a monacói pilóta, utána viszont visszaváltott a hagyományos dizájnú sisakjára.
Sajtóhírek szerint – erről számolt be a Canal+, valamint a Sky Sports riportere, Ted Kravitz is – ennek az oka nem más, mint hogy a Villeneuve család, beleértve Gilles fiát, az 1997-es világbajnok Jacques-t nem volt elragadtatva attól, hogy a klasszikus dizájnon megjelentek a Ferrari és a mostani szponzorok matricái. Villeneuve-ék állítólag kifogásolták, hogy a család beleegyezése nélkül készült el a dizájn, és mivel Leclerc-ék jóhiszemű tisztelgésnek szánták csupán a dolgot, inkább úgy döntöttek, a további feszültség elkerülése érdekében a Kanadai Nagydíj további részében nem használják a Gilles-féle festést.
FRISSÍTÉS: Az időmérő előtt aztán jött a fordulat, a Villeneuve család ugyanis mégis engedélyezte Leclerc-nek a sisak használatát. A Gilles képeinek használati jogát kezelő Melanie Villeneuve-öt, aki Jacques testvére, pénteken kereste meg Leclerc, hogy elnézést kérjen, majd a pályára is meghívta a családot a Ferrari. Melanie Villeneuve ekkor mág úgy fogalmazott, hogy szép megemlékezés a monacói sisakja és nincs ellenvetésük, egyedül Jacques jegyzett meg annyit, hogy jobban örültek volna az előzetes konzultációnak, őket is meglepetésként érte az edzésnapon Leclerc bukója.
Lökdösődésig fajult a két IndyCar-bajnok ütközése az edzésen – videó
https://formula.hu/parc-ferme/35863
A hétvégén a Road America ad otthont az IndyCar aktuális fordulójának, s már a második edzésen komoly jelenetek játszódtak le. Scott Dixon forgott meg, majd úgy tért vissza a pályára, hogy Romain Grosjeant elengedte, azt viszont már nem észlelte, hogy Will Power is érkezik mögötte, így amikor balra mozdult, egyenesen eltalálta a címvédőt, aminek ütközés lett a vége. A baleset után Power igencsak feszülten kérte számon a hatszoros bajnokot, néhányszor még meg is lökte Dixont, aki utólag elmondta, hogy teljes mértékben az ő hibája volt az ütközés és elnézést kért Powertől. Videókon a jelenet:
.@12WillPower and @scottdixon9 have been seen and released following this incident in practice 2.#INDYCAR // #SonsioGP pic.twitter.com/43FSpGd6Yk
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) June 17, 2023
Furcsa gond hátráltatta az Alpine-t pénteken
https://formula.hu/parc-ferme/35862
Az első szabadedzésen Pierre Gasly autója állt meg, amiután újra sem tudták indítani a szabadedzést a CCTV-s kamerarendszer hibája miatt. Egy meglehetősen különös probléma lépett fel Gasly autójában, Otmar Szafnauer fedte fel a nem mindennapi elektronikai meghibásodást: "Ahogyan minden hétvégén, most is a tartalék kormányokat használtuk mindkét autóban az első szabadedzésen, ennek oka egyszerű: kipróbáljuk, hogy működnek-e."
"Egy szó mint száz, Pierre kormányában valamilyen elektronikai hiba lépett fel, ami miatt megállt az autó. Amint visszatettük az első számú kormányt, az anomália megszűnt. Meg kell vizsgálnunk a versenyt követően, hogy mi lehetett a baj pontosan. Esteban autójában már egy megszokottabb probláma lépett fel: vízszivárgás miatt kellett félre állnia, de ezt a dolgot már orvosoltuk."
Két versenyző is bírságot kapott pénteken
https://formula.hu/parc-ferme/35861
Az AlphaTauri versenyzője, Yuki Tsunoda és a hazai pálya előnyét élvező Lance Stroll is pénzbüntetést kapott, miután gyorsan hajtottak a bokszutcában. Péntekenként bevett szokás, hogy a pilóták kicentizik a féktávot a bokszbejáratnál, hogy a pit lane-be érkezve éppen ne lépjék át a sebességhatárt, amely olykor nem sikerül. Íg járt most a japán és a kanadai pilóta is, előbbit 100 euróra büntette az FIA, amiért 0,4 km/órával lépte át a sebességhatárt, míg Stroll a megengedett 80 helyett 97,8 km/órával esett be a bokszutcába, amiért 1000 eurós bírságot köteles fizetni.
Videó: ez történt a második szabadedzésen
https://formula.hu/parc-ferme/35859
A megcsonkított első szabadedzést követően 60 helyett 90 percet kaptak a csapatok a második szabadedzésen, ahol volt elfüstölő Haas, szakadó eső és Mercedes-elsőség. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Alonso az első edzésről: Ez nagyon ciki volt
https://formula.hu/parc-ferme/35858
A helyi zártláncú kamerarendszer képeinek késése miatt gyakorlatilag elmaradt az első szabadedzés, , s bár a megoldáson sokáig dolgoztak, végül a második gyakorlás idejére sikerült orvosolni a problémát, ahol emiatt 60 helyett 90 percig körözhettek a versenyzők. Alonso így nyilatkozott az esetről a helyszínen, ahol a Formula.hu is jelen van: "Elég kellemetlen volt. Nem volt ideális a csapatok számára sem, ami történt, de főleg nem a rajongók számára, akik korán kilátogattak a pályához, hogy láthassanak minket az első szabadedzésen, aztán alig tudtunk megtenni néhány kört. Úgy fest, hogy valamivel időről időre lábon lőjük magunkat, így ezek a dolgok egy kissé kínosak."
Fotó: Aston Martin AAramco Cognizant F1 Tea
Ezúttal Alonsóról készített dalt a Super Maxszal ismertté vált Pitstop Boys
https://formula.hu/parc-ferme/35856
A Pitstop Boys akkor vált ismertté, amikor az F1-es élmezőnybe még épp csak betörő Max Verstappenről készítettek zenét. Később aztán a holland vb-címét is megünnepelték egy új számmal, majd Lando Norrisról is írtak egyet, pár hónapja pedig a Pole-pozíció című szerzeménnyel rukkoltak elő – most pedig az idén az előretörő Aston Martinnal szárnyaló Fernando Alonso került sorra. Íme, a néhány napja megjelent Vamos Fernando! című dal:
F1-es és IndyCar-időmérő, MotoGP-sprint: ez a szombati menetrend
https://formula.hu/parc-ferme/35853
Délelőtt MotoGP-időmérő, délután sprint, közben TCR a Hungaroringen, este pedig F1-es és IndyCar-időmérő: ez vár ránk szombaton.
Szombat
10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)
10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
10:55-11:30 TCR World Tour, időmérő
11:05 WRX, Super Pole
13:00 WRX, előfutamok
15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4 online)
17:05 TCR World Tour, első futam
18:30-19:30 Formula-1, harmadik szabadedzés
19:55-21:25 IndyCar, időmérő (vasárnap 17:30 Aréna4)
22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
A teljes hétvégi menetrend a tv-közvetítésekkel együtt itt megtekinthető!
fotó: dppi
Még mindig dolgoznak a kamerarendszeren, már vészterven gondolkodik az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/35857
Mint arról írtunk, a helyi zártláncú kamerarendszer technikai gondjai miatt gyakorlatilag elmaradt a Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyet alig néhány perc után Pierre Gasly leálló Alpine-ja miatt szakítottak félbe eredetileg, de mivel a fentiek miatt a versenyirányításnak nem volt megfelelő kameraképei, nem tudták volna biztonságosan újraindítani a tréninget. A kiesett időt úgy pótolják, hogy a csapatokkal egyetértésben 90 percesre nyújtják és fél órával előrébb hozzák a második edzést Montrealban, amely így magyar idő szerint 22:30-kor kezdődhetne.
A feltételes mód azonban indokolt, az FIA ugyanis nemrég egy rövid kommünikében azt közölte, hogy még egy órával az FP2 tervezett kezdése előtt is dolgoznak a problémák megoldásán: a gond az, hogy jelentős késéssel érkezik be a versenyirányításhoz a CCTV képe. A közleményben azt is hozzátették, hogy eközben az FIA már vészmegoldáson is gondolkozik, hogyan lehetne a tv-kamerákkal megoldani, hogy megfelelő képellátás jusson a versenyirányításhoz is.