Az előző két szezonnal ellentétben 2024-ben nem Magyarországon, Nyirádon indulnak a Ralikrossz Európa-bajnokság kategóriái, de ennek a hírnek csak örülni lehet: a magyar pálya ugyanis bekerült a világbajnokság naptárába, amelynek második (és az Európa-bajnokság harmadik) fordulója lesz, azaz a Formula-1 mellett egy másik FIA vb-rangú sorozat tart versenyt idehaza. Július 27-28. történelmi hétvége lesz a magyar autósportban.
Nyirád eddigi szerepét egy francia pálya, Essay veszi át, a korábbi évekhez hasonlóan az Eb-sorozatok már a világbajnokság előtt elkezdődnek, június 8-9-én. (Az első vb-forduló három héttel a nyirádi előtt, Höljesben lesz.) Az Eb-rajt közeledtével kiadták a nevezési listákat: a szezonnyitóra hét magyar is nevezett a két kategóriában.
Öt visszatérő az RX1-ben
A topkategóriában induló öt magyar már tavaly is szerepelt a géposztályban. A felsorolást a mezőnyt tíz éve erősítő Kárai Tamással kell kezdeni, aki 2023-ban megismételte egy évvel korábbi eredményét, és előkelő ötödik helyen zárta a bajnokságot – olyan nagy RX-es nevek végeztek előtte, mint a negyedik Eb-címét nyerő Anton Marklund, Janis Baumanis, Patrick O’Donovan és Enzo Ide. Kétszer dobogóra is állt ebben a nívós mezőnyben, így már negyedik pódiumánál tart pályafutása során. Nem mellesleg ötszörös magyar bajnok a topkategóriában – a szokásos, házi fejlesztésű Audi A1-essel veszi fel a versenyt a riválisokokkal szemben a kontinensen és néhány hazai futamon.
Benyó Máté a mezőny jóval újabb tagja, aki mögött egy sikeres 2023-as bemutatkozó szezon áll: az év nem volt problémamentes, de Nyirádon dobogóra állt, összetettben pedig kilencedik volt első nekifutásra az év újoncoként – a Korda Racing Peugeot 208-asát terelgető 23 éves versenyzőtől joggal várunk eredményeket. Tavaly nem csupán az Eb-n debütált, de Kárai sikersorozatának véget vetve a magyar bajnokságot is megnyerte az élvonalban, idén pedig sikeresen halad a címvédés felé.
Koncseg Zoltán szintén a magyar élvonalból lépett fel az Eb-re, szintén a tavalyi szezonban, Kárai korábbi Audijával. Ő is elkönyvelt egy döntőbe jutást, jelezve, van keresnivalója a mezőnyben. Mózer Attila és Mózer Márk pedig apa-fia páros, akik egyaránt Ford Fiestával versenyeznek. Az idősebb Mózer, Attila rutinos szereplője a szériának, 2018 óta szinte minden fordulón jelen volt. Márk, korábbi hazai SuperCars-ezüstérmes a másik négy magyarral ellentétben nem teljesített egész szezont tavaly, két futamon volt ott.
A 20 autóból álló – maximális létszámú – mezőny legnépesebb kontingense így a magyar lesz, a hazai franciákat is csak hárman képviselik. A tavalyi szezont meghatározó négyesből Marklund, Baumanis és Ide is hiányzik, O’Donovan viszont folytatja. 2023-ban bronzérmes lett egy győzelemmel, beugróként már WRX-dobogót is szerzett, 20 évesen a szakág egyik nagy tehetsége és alighanem a bajnokság legnagyobb esélyese a Peugeot 208-cal.
Két RX3-as bajnok fellép a kategóriába: Damian Litwinowicz tavaly, Jurij Belevszkij 2021-ben nyerte meg a kisebb géposztályt. Csapattársak lesznek a két Audi S1-et csatasorba állító Volland Racingnél, és valószínűleg számolni kell velük, akárcsak a tavaly futamot nyerő Sivert Svardallal, a korábbi Eb-ezüstérmes Fabien Pailler-vel vagy a meglepetésre mindig képes René Münnich-kel.
RX3: Egy másodéves és egy újonc
Az elsőkerekes RX3-ban egy tanulóéven van túl Körmöczi Balázs, a kategóriának megfelelő Super1600 kétszeres magyar bajnoka: 2023-ban számos probléma hátráltatta, de Nyirádon a dobogó harmadik fokával jelezte, mire lehet képes, ha megbízhatóbb a Volkswagen Polo, amellyel idén folytatja az előző évi hetedik helyezett.
Az RX3 megszokott magyar képviselője, Szíjj Zsolt nincs ott az essay-i nevezési listán, szerepel viszont egy újonc, Kovács Sámuel, a Korda Racing versenyzője, Benyó csapattársa. A fiatal ralikrosszos második lett tavaly a magyar bajnokságon, egy Skoda Fabiával lép ki a nemzetközi szintre.
A két magyar egy kisebb, 13 fős RX3-as rajtrácson szerepel. A 2023-as bajnoki címért vívó Litwinowicz és Espen Isaksaetre nem lesznek ott a kategóriában, a harmadik helyezett Nils Volland azonban marad, a Volland Racing csapatával, amely lassan egy évtizede domináns erő a kategóriában, ezért két új csapattársára, Rytkis Rutkauskasra és Nicolas Geleynsre is érdemes lesz odafigyelni az Audikban. De tényező lehet Renault Clióval Dylan Dufas is, aki a tavalyi szezonzárón, az Esteringen bemutatkozó versenyén győzelmet szerzett. Vezetésével a franciák lesznek a legtöbben, négyen, de még Antigua és Barbuda-i versenyzőt is találunk a mezőnyben, az említett Geleyns személyében. Az RX1 és RX3 nevezési listái itt böngészhetők át.
Pünkösdi magyar bajnoki Máriapócson
A magyar versenyzők közül kettő, Benyó Máté és Kovács Sámuel számára a Ralikrossz Országos Bajnokság harmadik, máriapócsi versenye tesztfutam volt az Eb-szezonnyitó előtt saját kategóriájukban.
Az RX1-nek megfelelő SuperCars mezőnye kifejezetten izgalmas volt: az indulók közt szerepelt Benyó mellett az a Wieszt Jankó, aki a Prodrive és GCK által fejlesztett Renault Megane-t állította csatasorba, amellyel korábban Andreas Bakkerud is szerepelt a világbajnokságon – Wieszt ezt a gépet tavaly Lydden Hillre is elvitte versenyezni. Bár Kárai és Koncseg ezúttal hiányzott, utóbbi Audijával rajthoz állt Antal István, aki eddig csak egyszer versenyzett ezzel a modellel, de akkor győzött is vele, szintén Máriapócson a tavalyi szezonzárón.
A hármasból Antalnak ment a legjobban, behúzta mindhárom előfutamot: csak a második helyek jutottak Benyónak és Wiesztnek. Előbbi számára gumihátrányt jelentett az Eb-n használatos Hoosier abroncs, utóbbi válla pedig megsérült egy koccanás miatt, így a döntő napját, hétfőt már kihagyta. A fináléban ismét Antal és Benyó volt a sorrend, így előbbi győzelmi statisztikája száz százalékos az Audival. A címvédő Benyó így is magasan vezeti a bajnokságot: egy első és két második hely a mérlege, legutóbb, Nyirádon Kárai végzett előtte.
A Korda Racing másik Eb-nevezője, Kovács Sámuel szintén második lett a Super1600 kategóriában, őt Nagy Benjámin előzte meg a döntőben, az összetettet viszont Kovács vezeti.
11 kategóriában zajlottak versenyek Máriapócson, melyek közül négyben is ugyanaz a versenyző nyert háromszor: a CrossCart Csuti Kristóf, az Astra Kupát Kisharsányi, az MX5 Kupát Gáspár Csaba, a Junior Kupát pedig Kaldenekker Norbert uralja a hat fordulót felölelő magyar ralikrossz-szezon féltávjánál.