DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Szokatlan kihágásért kapott 10000 eurós büntetést az Alfa Romeo

Nem minden nap hallhatunk olyan esetről, ami pénteken történt Szingapúrban. Az Alfa Romeo csapatát azért büntették meg 10000 euróra, mert az istálló elmulasztotta elektronikusan rögzíteni, hogy mely gumikat adja vissza a Pirelli részére az első szabadedzést követően. Az FIA sportszabályzata kimondja, hogy a csapatoknak versenyzőnként két-két szett szárazpályás gumit kell átnyújtaniuk a Pirelli részére.

Legkésőbb két órával az első gyakorlást követően elektronikus úton előbb regisztrálniuk kell, mely abroncsokat adják vissza a gumigyártónak, majd a második szabadedzés kezdete előtt fizikálisan át kell adniuk azokat a Pirelli részére. Ugyan a gumikat leadták, de az Alfa Romeo elmulasztotta elektronikus úton regisztrálni, mely abroncsokat adták vissza.

A csapat elismerte a szabályszegést, és azt mondták, hogy az ezért felelős dolgozójuk egyszerűen elfelejtette elküldeni a szükséges adatokat. Az FIA szerint azért is fontos elektronikusan rögzíteni az abroncsokat, nehogy félreértés történjen, mely gumit mennyi ideig használták, ezáltal fals adatot adva a Pirellinek a további fejlesztéseket illetően. Bár ők is elismerték, hogy nem történt ezzel előnyszerzés, de a sportszabályzat megszegéséért autónként 5000, tehát összesen 10000 eurós büntetést szabtak ki az Alfa Romeóra.

Születésnapját ünnepelte a MiniDrivers, bejelentésekkel

A sorozat étrejöttének 14. évfordulóját ünnepelte a MiniDrivers készítője, aki hamarosan születendő gyermeke miatt kicsit változtat a jövőben a tartalmakon és azok megjelenésén, egyúttal pedig azt is bejelentették, hogy a két évente elkészülő gokartos Mini for Speed idén sem marad el!

Videó: Ütni és rugdosni kezdte panaszkodó versenyzőjét a szerelő

Egy három évvel ezelőtti eset látott napvilágot a minap a közösségi médiában, amelyen az látható, ahogy a paddockba visszatérő versenyző egy műszaki hiba miatti kiesés után ingerülten beszélget a főmérnökével, aki erre reagálva fejen üti, majd meg is rúgja a motorost. Mint kiderült, a felvételen Tom Booth-Amos látható, aki 2019-ben a Moto3-ban szerepelt a CIP Green Power alakulatnál.

A brit a Twitteren közzétett posztban reagált a videóra: ebben azt írta, hogy az eset a 2019-es Thaiföldi Nagydíj hétvégéjén történt, ahol egy szerelő hibája miatt állt le a versenygépe. Elmondása szerint ráparancsoltak a csapatnál, hogy se erről, se az erőszakról ne beszéljen senkinek, s mivel 2020-ra is ülést akart magának (végül a Supersport 300-as vb-n kötött ki), ezt meg is tette mostanáig, sem a Dornának, sem a menedzsmentjének nem szólt a történtekről, amely ráadásul nem is az egyetlen hasonló jelenet volt szerinte abban a szezonban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán! 

Esővel érkezett a „reggel” Szingapúrban, további zivatarok várhatók

Az éjszakai nagydíjjal járó különleges bioritmus szerint a csapatok helyi idő szerint 13 óra után érkeztek meg a szingapúri versenypályára, és „jó reggelt” posztjukban többen is megosztották, az előrejelzéseknek megfelelően eső áztatta el az aszfaltcsíkot.

A tényleges akcióig persze jó pár óra hátravan még, a harmadik szabadedzés 18 órakor, az időmérő 21 órakor kezdőik a Marina Bay pályán. A Weather.com előrejelzése 17 óráig mutatja az újabb zivatarok valószínűségét, aztán egy felhős időszakot követően 21 órától ígér elszórt zivatarokat. Egy másik előrejelzés, a Timeanddate.com ellenben egészen 20 óráig viharok valószínűségét mutatja – az utolsó két órában „erős” jelzővel –, ezt követően pedig szinte egész éjszaka záporokat jelez. A különböző szolgálatok alapján tehát két dologban biztosak lehetünk: vagy esni fog szombaton a Szingapúri Nagydíjon, vagy nem.

Az F1-es újságíró, Will Buxton egy posztjában arra is emlékeztetett, Szingapúrban a felhőszakadás nem csökkenti a forróságot, viszont az egyébként is magas páratartalmat tovább fokozza, ez pedig extra kihívást jelent a versenyzőknek. Az előrejelzés 27-28 Celsius-fokos hőmérsékletet prognosztizál az edzés és időmérő időszakában.

Albonnak ki kellett kapcsolnia a futamot a kórházban

Az előző versenyhétvégén Alex Albon vakbélműtét miatt kihagyni kényszerült az Olasz Nagydíjat és ennek köszönhetően Nyck de Vries bemutatkozhatott a Williams színeiben. Azonban a brit-thai a szingapúri futamra visszatért és mesélt a kórházban eltöltött időről: 

„Egy pár napig aludnom kellett volna. És nagyjából a verseny rajtja előtt 30 perccel ébredtem fel. Szóval tudtam nézni. De frusztráló volt nézni, a pulzusszám felment egy kicsit, és rajtam tartották a szemüket, és mondták, hogy egy bizonyos ponton ki kell kapcsolnom” – mondta Albon, aki a komoly szingapúri terhelés ellenére a versenyzést választotta.

Anyagi problémák a W Seriesnél, kérdéses lehet a szezon befejezése

Baljóslatú hírek jelentek meg a The Telegraph hasábjain a W Series kapcsán: a lap szerint a 2019-ben útjára indított, idén harmadik szezonját futó női formulaautós bajnokság komoly pénzösszegekkel tartozik a hitelezőinek. A sorozatnak jót tett, hogy tavaly óta már a Formula-1 betétprogramjaként turnéznak, de így sem fenékig tejfel a helyzet, így bár a hétvégén Szingapúrban még versenyez a mezőny, a The Telegraph szerint az erősen kérdéses, hogy a tervezett austini és mexikóvárosi fordulókat is meg tudják-e majd tartani, ehhez további forrásokra lehet szükség.

A W Series vezérigazgatója, Catherine Bond Muir elismerte mindezt – ahogy azt is, hogy bizonytalan, hogy ki tudják-e fizetni a pénzdíjakat, többek között a várhatóan harmadik címét is bezsebelő Jamie Chadwicknek –, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy folyamatosak a tárgyalások és optimista ezekkel kapcsolatban. Hozzátette: még egy új szériáról van szó, és például a teniszben is évtizedekbe telt, mire egyenlőség alakult ki a nemek között.

w-series-szing

Sajtó: Eldőlhetett, melyik csapatnál versenyez jövőre De Vries

A monzai parádés beugrása után hirtelen a pilótakeringő kulcsfigurájává lépett elő Nyck de Vries, akinek a híresztelések szerint a Williams mellett az Alpine-nál és az AlphaTaurinál is lehet esélye. Nos, a Canal+ most arról számolt be, hogy értesüléseik szerint a fiatal holland megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTaurinál debütálhat. Ez pedig azt is jelenti, hogy az energiaitalosok elengedik Pierre Gaslyt az Alpine-hoz, ahol Esteban Oconnal összeállhat a francia „álomcsapat”. A Formula Podcast értesülései szerint egyébként elsősorban az akasztotta meg az egyeztetéseket a felek között, hogy az Alpine sokallta a Red Bull által Gaslyért kért összeget – de ha igazak a pletykák, akkor ennek az ügynek a végére is pont kerülhetett. Gasly egyébként a csütörtöki sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „két-három héten belül” dőlhet el a sorsa.

A további szabad ülések sorsáról és az egész pilótapiaci kavarodásról a Formula Podcast legutóbbi adásában részletesen is szó esett, alább meghallgathatják az első kézből érkező híreszteléseket:

 

Portimaóval bővül hétfordulóssá a WEC 2023-as naptára

Egyre több versenysorozat teszi közzé a jövő évi menetrendjét, a héten pedig az Endurance-világbajnokság is sorra került, amely 2023-ban amúgy is izgalmas új korszakába lép, hiszen a Hypercar és az LMDh által alkotott közös elitkategóriában a Toyota, a Peugeot és a Glickenhaus mellé érkezni fog a Ferrari, a Porsche és a Cadillac is. A gyártók küzdelmét pedig az ideinél eggyel több, szám szerint hét versenyen át élvezhetjük majd: a minap közzétett versenynaptár alapján ugyanis csatlakozik április közepi időponttal Portimao is, amely 2021-ben már sikeresen ugrott be a koronavírus-járvány miatt átvariált szezonban.

Ezt leszámítva viszont minden más a megszokott rend szerint zajlik majd: márciusban a sebringi 1000 mérföldes nyitja az évadot, majd Portimao után jön Spa, június 10-11-én pedig a századik jubileumát ünneplő Le Mans-i 24 órás. Monza, Fuji és Bahrein zárja ezt követően a sort, utóbbi ismét hat- helyett nyolcórás futamnak ad otthont.

A WEC 2023-as versenynaptára:

Március 17. Sebringi 1000 mérföldes
Április 16. Portimaói 6 órás
Április 29. Spái 6 órás
Június 10-11. Le Mans-i 24 órás
Július 9. Monzai 6 órás
Szeptember 10. Fuji 6 órás
November 4. Bahreini 8 órás

wec-portimao-start-dppi

fotó: DPPI

Szingapúr társuralkodójává válhat Lewis Hamilton

A Mercedes versenyzője négy győzelemmel rendelkezik a miniállamból, így csupán egy elsőséggel áll a csúcstartó Sebastian Vettel mögött, aki 2019-ben itt aratta karrierje valószínűleg utolsó győzelmét. Amennyiben a várakozásoknak megfelelően alkalmasnak bizonyul az Ezüst Nyilak számára a szingapúri aszfaltcsík, abban az esetben Hamiltonnak jó esélye van a helyi rekord beállítására. A brit elvárások nélkül várja a hétvégét: Egyáltalán nincsenek elvárásaim, csak megpróbálom a legjobb hétvégét teljesíteni, bármi is vár ránk" – nyilatkozta Hamilton a Formula.hu jelenlétében megrendezett sajtótájékoztatón.

A két világbajnok mellett korábban másik kettő, szintén egyéni címmel rendelkező pilóta tudott nyerni az ázsiai futamon, Fernando Alonso kétszer, Nico Rosberg pedig egy alkalommal. A csapatok tekintetében a Mercedes vezet négy trófeával, a második helyen a Ferrari és a Red Bull áll három sikerrel. Utóbbi istálló győzelme esetén Max Verstappen karnyújtásnyira kerülhet az egyéni világbajnoki címtől.

Ma ünnepli 25. születésnapját Max Verstappen

A 2019 után visszatérő Szingapúri Nagydíj hétvégéjén ünnepelheti szülinapját a Red Bull címvédő pilótája, aki szeptember 30-án, azaz ma töltötte be 25. életévét. A holland versenyzőt csapata tortával köszöntette pénteken. Verstappen 2015-ben mutatkozhatott be a sportágban a Toro Rosso színeiben, egy évvel később Barcelonában pedig már az osztrák istállóval szerezhette meg első futamgyőzelmét. A tavalyi évben révbe ért, és első világbajnoki címét is bezsebelte, hamarosan pedig a második is meglehet neki, amit akár már ezen a hétvégén bebiztosíthat.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

NASCAR: Agyrázkódás miatt nem indulhat egy pilóta a Talladega Superspeedwayen

Nem kapott engedélyt az orvosoktól Alex Bowman, így biztosan nem állhat rajthoz a NASCAR Cup Series talladegai futamán. A Hendrick Motorsports 48-as számú autójának versenyzője még a múlt vasárnapi futamon ütközött a falnak a Texas Motor Speedwayen, ám ennek ellenére be tudta fejezni a versenyt. Mint utóbb kiderült már akkor sem érezte jól magát, a későbbi vizsgálatok után pedig agyrázkódásra utaló tünetek miatt kénytelen távol maradni a következő eseménytől. „Agyrázkódásra utaló tünetek miatt hajtottak végre vizsgálatokat, ezek után pedig biztossá vált, hogy nem én fogom vezetni a 48-as Ally Chevrolet-t Talladegán. Bár csalódott vagyok, az egészségem a legfontosabb. A lehető legnagyobb mértékben betartok minden orvosi utasítást, hogy minél hamarabb visszatérhessek” – írta közleményében Bowman.

Minden nem túl jó hír számára, miután jelenleg az utolsó helyen áll a legjobb 12 küzdelmei során, vagyis, ha vissza is térhet Charlotte-ban, akkor is csak egy lehetősége lesz arra, hogy kiharcolja a továbbjutást. Helyét Noah Gragson veszi majd át, aki eredetileg a Beard Motorsports 62-es autójában kapott volna lehetőséget erre az alkalomra, így azonban változik ott is a felállás. Azt a versenygépet Justin Allgaier vezetheti majd.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

Titkos projekten dolgozik Sebastian Vettel

A német pilóta a magyar futam előtt hozta létre Instagram-fiókját, ahol mostanáig csupán visszavonulásának bejelentése volt fellelhető. Azonban most, a Szingapúri Nagydíj csütörtökjén, a négyszeres világbajnok újabb tartalmat töltött fel a felületre. Vettel egy 50 másodperces videót osztott meg, melyben gyermekkorából, alsóbb kategóriás versenyeiről, valamint F1-es bemutatkozásáról kerültek rövid klipek összevágásra.  A kisfilmben eközben szerepel több mondat is, mint a "Kicsoda Sebastian Vettel?" és a "Nemsokára érkezik". 

Valószínűleg egy dokumentumfilmről van szó, azonban erről az Aston Martin pilótája nem szeretett volna sokat elmondani: "Majd meglátjátok. Lelőném, ha most elmondanám, de majd meglátjátok" - nyilatkozta titkolózva Vettel a média (és közötte a Formula.hu) képviselőinek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

 

Bejelentés: már jövőre MotoGP-futamot rendez India

A múlt héten még csak arról szóltak a hírek, hogy előzetes megállapodást kötött India és a Dorna arról, hogy a közeljövőben a dél-ázsiai országba látogathat a sorozat. A Thaiföldi GP pénteki napján viszont bejelentették, hogy a tervek szerint ez már a 2023-as szezonban megvalósul! Az Indiai Nagydíjnak a múlt évtized elején a Formula-1-et is három éven át vendégül látó Buddh International Circuit ad majd otthont. Ezzel tovább terjeszkedik a MotoGP a régióban: Malajzia hosszú évek óta a kalendárium része, de az elmúlt időben Thaiföld és India is csatlakozott a naptárhoz.

Az Indiai GP néhány napon belül a második új helyszín, amelyet bejelentettek 2023-ra, hiszen nemrég kiderült, hogy Kazahsztán is versenyt rendez jövőre a vadonatúj Sokol International Racetrack versenypályán – igaz, a MotoGP esetén mindig érdemes az ilyesmit fenntartásokkal kezelni, lásd még a Circuit of Wales, a KymiRing vagy épp akár a magyar helyszínek eseteit is… Mindenesetre a hírek szerint akár már ma közzétehetik a teljes jövő évi versenynaptár-tervezetet is.

india-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a körrel szerezte meg a 2019-es pole-t Leclerc Szingapúrban

Nem ma volt, szóval jobb, ha felidézzük, miként is szerezte meg zsinórban harmadik pole-pozícióját 2019-ben Charles Leclerc. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Fotók: bemutatta új sisakját Lando Norris

A McLaren brit pilótája megint új sisakfestéssel támad, ezúttal zöldes árnyalatot választott.

 

Reggel MotoGP, délután F1: ez a pénteki program

A thaiföldi MotoGP-fordulót a szingapúri F1 egészíti ki: íme a pénteki program, a teljes hétvégi menetrend pedig itt elérhető!

Péntek

5:50-6:35 MotoGP, első szabadedzés (Match4)

10:05-10:50 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

12:00-13:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

13:45-14:15 W Series, szabadedzés

15:00-16:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

-00122039_016

fotó: dppi

Ismét megjelent a Lego-McLaren

Az Ausztrál Nagydíjat követően újra felbukkant az életnagyságú Lego Technic McLaren. Ezúttal a szingapúri futam helyszínén, a csapat rendezvényén tűnt fel az építmény, melybe a mostani alkalommal az istálló pilótája, a nemrégiben DJ pult mögé álló Lando Norris be is ült.

 

Vettel: Nem Lawrence Stroll vett rá a visszavonulásra

Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján jelentette be, hogy az idei szezon végén távozik a Formula-1-ből. Néhány nappal később kiderült, hogy nem kis meglepetésre az a Fernando Alonso veszi át jövőre a helyét az Aston Martinnál, akivel kapcsolatban egészen addig biztosnak tűnt, hogy maradni fog az Alpine-nál. Felmerülhetett, hogy mivel Alonso és a tulajdonos Lawrence Stroll köztudottan jó viszonyt ápol egymással, utóbbi esetleg szerepet játszhatott abban, hogy a német visszavonuljon, helyet csinálva a spanyolnak, Vettel azt azonban határozottan tagadta:

„Magamtól hoztam meg a döntést a befejezésről. A csapatnak és Strollnak ehhez semmi köze” – jelentette ki a négyszeres világbajnok az olasz Autosprintnek nyilatkozva. Vettel hozzátette: Alonso ugyancsak nem játszott szerepet a döntésében, hiába csinált utat neki a kiszállásával.

vettel-lawrence-stoll-dppi

Enyhíti a pattogás mérésére vonatkozó szabályokat Szingapúrtól az FIA

A 2022-es autók koncepciójának kellemetlen velejárója volt a delfinezésnek nevezett jelenség, amely Baku utcáin öltött olyan mértéket, ami miatt az FIA lépett: egy új technikai direktívát vezettek be, amellyel korlátozni igyekeztek a pattogást. A szabályozás némi huzavona és vita után csak a Belga Nagydíjtól lépett életbe, ám mostanáig egyetlen csapat sem lépte át a megengedett értéket – pedig az akár kizárással is járhatna –, sőt maga a jelenség sem okozott már a legtöbbször problémát az istállóknak.

Ez azonban változhat az olyan hepehupás helyszíneken, mint a soron következő Szingapúr vagy épp Austin (bár előbbit több szakaszon is újraaszfaltozták épp emiatt). A huplik ugyanis azt eredményezhetik, hogy az autók akaratlanul is átléphetik a limitet. A jelenlegi rendszer átlagos értékekkel számol, a csapatok jelzésére pedig Nikolas Tombazis, az FIA együléses sorozatokért felelős részlegének vezetője a Motorsport információi szerint levelet írt, amelyben apró változtatásról számolt be. Annak érdekében ugyanis, hogy a bukkanók okozta kilengések ne torzítsák a mérést, a 7G fölé eső erőhatásokat nem veszik figyelembe az átlag számításakor – ez a szándék szerint segítené a csapatokat abban, hogy ne lépjék át véletlenül a határértéket.

f1-2022-szikra-dppi

fotó: DPPI

Így kezdte a szingapúri hétvégét Gasly és Leclerc

Együtt indította el a szingapúri hétvégéjét Pierre Gasly és Charles Leclerc. A két pilóta jó barátságot ápol, most pedig a francia tette közzé az Instagram felületén, hogy egy közös vacsorával vágtak neki az ázsiai futamnak. Az AlphaTauri versenyzője a legutóbbi alkalommal a nyolcadik helyen végzett a miniállamban, mely eredménnyel valószínűleg most is elégedett lenne. A monacói számára pedig a világbajnokság matematikai esélyének életben tartása a cél. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY