DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Perez elhagyta az egyik sisakját, keresi

A Red Bull és Sergio Perez nemrég járt már a Miami Nagydíj helyszínén, egy videóforgatás keretein belül a mexikói mehetett is az új vonalvezetésen, de mint kiderült, nem zajlott minden a tervek szerint.

"Valaki elvitte a bukósisakomat. Még mindig keresem, nem is tudom, hogy hol van. Talán megtalálom" - idézi a Miamiba visszatérő Perez szavait a RacingNews365.com. 

Öt márka, 17 autó, három magyar – itt a WTCR 2022-es nevezési listája

Péntek reggel jelentették be, hogy a Zengő Motorsport is újra ott lesz a Túraautó-világkupa rajtrácsán – mint az kiderült, a mezőny ezzel véglegessé is vált, nem sokkal később ugyanis a WTCR kiadta a hivatalos nevezési listát a jövő hétvégén Pau-ban startoló szezonra. E szerint tehát összesen 17 állandó indulója lesz a futamoknak, ami elmarad az előző évek létszámától (természetesen minden helyszínen lehetnek szabadkártyás nevezők). Viszont az változatlan, hogy öt márka képviselteti magát a túraautózás nemzetközi csúcssorozatában, s a mezőny sem lett gyengébb: a 17 versenyzőből csupán Nagy Dániel nem nyert még versenyt a WTCR-ben. A magyar jelenlét szokás szerint erős lesz, hiszen hárman is hazánk színeit képviselik: a már említett zengős Nagy Dani mellett a Hyundait erősítő 2019-es bajnok, Michelisz Norbert, valamint a Hondánál maradó, de immár az Engstler Team színeiben szereplő Tassi Attila.

Márka Csapat Pilóta Rajtszám
Lynk & Co Cyan Racing Lynk & Co Yann Ehrlacher 68
Yvan Muller 100
Cyan Performance Lynk & Co Thed Björk 11
Santiago Urrutia 12
Ma Qing Hua 55
Hyundai BRC Hyundai N Squadra Corse Michelisz Norbert 5
Mikel Azcona 96
Honda All-Inkl.com Münnich Motorsport Esteban Guerrieri 86
Nestor Girolami 29
Liqui Moly Team Engstler Tiago Monteiro 18
Tassi Attila 9
Audi Comtoyou DHL Team Audi Sport Nathanael Berthon 17
Tom Coronel 33
Comtoyou Team Audi Sport Gilles Magnus 16
Mehdi Bennani 25
Cupra Zengő Motorsport Rob Huff 79
Nagy Dániel 99

 

wtcr-grid

Három legenda lett a Miami Nagydíj nagykövete

Hivatalosan is bejelentette a Miami Nagydíj promótere, hogy három korábbi F1-es legenda lett a verseny nagykövete: a brazil Emerson Fittipaldi, az amerikai Mario Andretti és a kolumbiai Juan Pablo Montoya. A tájékoztatás szerint jó pár eseményen lehet velük találkozni a futamig hátralévő időben, az ő feladatuk a verseny népszerűsítése - ami Miamiban rá is fér a rendezvényre, hiszen a helyiek több módon is próbálták már megfúrni az F1-et. Mindhárom legenda elmondta, hogy nagy megtiszteltetés ez a szerep, Montoya pedig hozzátette, hogy ez a hétvége felejthetetlen esemény lesz majd mindenki számára.

montoya

fotó: dppi

Megkérdezték Hamiltont, hogy melyik a kedvenc Mercedese

Az esélyegyenlőségért küzdő hétszeres F1-es világbajnoknak a Mulberry Schools Trust tanulói tehettek fel egy-egy kérdést, szóba került többek között a kedvenc étele (a karibi és az indiai ételt emelte ki), a hobbijai, hogy minek kell klappolnia ahhoz, hogy jó versenyző legyen valaki, de megkérdezték tőle azt is, hogy melyik a kedvenc F1-es Mercedese, amit valaha vezetett. Hamilton viszont nem nevezett meg egyet sem azok közül, amelyekkel világbajnok lett, azt mondta, hogy egy "régi" autó a kedvenc, amit egy bemutató erejéig vezethetett - az évtizedekkel korábbi technikát "rémisztő", de közben "üdítő" volt vezetni, így azt jelölte meg, mint a kedvenc F1-es Mercedesét.

Hamilton azt mindenesetre pár napja már elmondta, hogy a 2009-es McLaren volt pályafutása legrosszabb autója és az idei Mercedes közel áll hozzá - szóval ha az lett volna a kérdés, hogy melyik a legkevésbé kedvelt F1-es Mercedese, akkor alighanem ezt mondta volna...

maxresdefault_2

Dermesztő: a pilóta feje mellett szúrta át az autót a korlát a baleset során

Egy hétvégi lengyelországi raliversenyen történt az eset - alighanem sokakban felrémlett Robert Kubica története...

Péntek: jön a szabadedzések napja

MotoGP, DTM és IndyCar is lesz az előttünk álló hétvégén, a pénteki nap menetrendje a következő módon alakul:

09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

11:10 - 11:55 DTM, 1. szabadedzés 

14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

15:35 - 16:20 DTM, 2. szabadedzés 

22:00 - 23:00 IndyCar, 1. szabadedzés 

A hétvége teljes programja itt olvasható!

motogp-jerez-menetrend

Tíz magyar a ralikrossz-Eb nyirádi szezonnyitójának nevezői között

Megérkezett a ralikrossz-Európa-bajnokság május 21-22-i évadnyitójának nevezési listája, rengeteg magyarral: hatan az RX1-ben, négyen az RX3-ban képviselik majd a hazai színeket Nyirádon. A 22 fős RX1 kategóriában szurkolhatunk majd a négyszeres hazai bajnok Kárai Tamásnak, a korábbi országos bajnok Kiss Lászlónak, valamint Koncseg Zoltánnak, Mózer Attilának, Mózer Márknak és – közülük a többszörös Eb-dobogós Kárai és Mózer Attila neveztek teljes szezonra.

Az RX3 létszáma 13 fő, amelynek szintén közel harmadát a magyarok teszik ki: az Eb-n tavaly dobogót szerző Szíjj Zsolt, a Super1600-at idehaza az elmúlt két évben megnyerő Körmöczi Balázs, valamint Ferjáncz András és Répási Róbert, akik valamennyien erre az egy hétvégére neveztek be.

rx-eb-nyirad-magyarok

A McLaren helyett az Aston Martin csapatát vásárolhatja fel az Audi?

Természetesen nem maradhattunk pusmorgás nélkül a Formula Podcast imolai kiértékelőjében: a fő témát továbbra is a Volkswagen levegőben lógó F1-es csatlakozása szolgáltatja, ráadásul az egyik márkájuk kapcsán egy igen érdekes híresztelést is hallottunk – a vonatkozó rész 1:19:28-tól indul:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Cupra: Ha lesz ügyfélcsapatunk, az a Zengő lesz

Már csak alig több mint egy hét van hátra a Túraautó-világkupa pau-i szezonnyitójáig, de még mindig csupán 15 nevezőt jelentettek be hivatalosan. Az egyik levegőben lógó kérdés éppen magyar érdekeltségű: a tavalyi szezont dupla győzelemmel záró Zengő Motorsport jövője sem tisztázott még. Zengő Zoltán csapatvezető néhány hete eléggé lehangoló nyilatkozatot tett, amelyben elsősorban a hazai támogatók hiányáról beszélt, miközben utalást tett rá, hogy több WTCR-en kívüli márkával is egyeztetett, Rob Huff és Johan Kristoffersson személyében pedig két sztár is beülne az autójukba.

Zengőék eddig a Cupra partnerei voltak, az viszont már eldőlt, hogy az elektromos szériában biztosan nem folytatják együtt. A WTCR-ben azonban még lehet, hogy igen: Xavi Serra, a Cupra technikai igazgatója a TouringCarTimes.com szaklapnak arról beszélt, hogy bár lehet, hogy Leon Competition lesz az utolsó benzines versenygépük, az ügyfeleiket továbbra is támogatni fogják – bár már nem gyári szinten, mint eddig:

„Nem szakításról van szó a csapattal, csak ez is része a Cupra benzinmotoros szerepvállalásai csökkentésének. Nem adjuk fel az ügyfeleinket az ilyen bajnokságokban, ezt bizonyítjuk a nemzeti sorozatokban, a nemzetközi porondon ugyanakkor az elektromos hajtás felé mozdulunk el” – mondta el Serra, aki azt kiemelte, hogy ha szerepet fognak vállalni a Túraautó-vk-n, akkor azt biztosan a magyar csapattal fogják megtenni, de végső döntés még nem született Zengőék részéről: „Ha lesz ügyfélcsapatunk, az a Zengő lesz. Elég sok utolsó pillanatos döntést hoznak még ezen a héten is, miközben kevesebb mint két hét van a rajtig. Minden eszközük megvan, a döntés az övék.”

huff-zengo-cupra-wtcr

A Renault-vezér megerősítette, hogy tárgyalnak az Andrettivel

Hónapok óta téma, hogy az Andretti a közeljövőben csatlakozna a Formula-1-es mezőnyhöz, szándékaik pedig olyannyira komolyak, hogy állítólag már meg is egyeztek a Renault-val a motorpartneri szerződésről. Luca de Meo, a francia cég elnök-vezérigazgatója a megállapodást nem, a tárgyalásokat azonban gyakorlatilag megerősítette az F1only.fr lapnak adott interjúban:

„Vannak egyeztetések, nem én menedzselem ezt, sokkal inkább Laurent Rossi. Érdekesnek tűnik, mert egy jó projekt van mögötte, kompetens emberekkel, akik jót tehetnének a Formula-1-nek. Természetesen a jelenlegi helyzetben igyekszünk keresni valakit, akivel egyesíthetjük az erőinket. Egy ponton a Red Bullnak és a McLarennek is adtunk el erőforrásokat, de már nem ez a helyzet” – utalt arra De Meo, hogy pillanatnyilag csak a saját csapatukat, az Alpine-t látják el motorokkal. A vezérigazgató azt is hozzátette: nem akarják, hogy bárki is az Alpine B csapata legyen, De Meo hisz benne, hogy minden konstruktőrnek önállónak kell lennie az F1-ben.

alpine-f1-dppi_1

A mesterművén dolgozik Hamilton

Lewis Hamilton közzétett egy gondosan megkomponált képet – a Mercedes gumiraktárában áll, vörösen izzó fények világítják meg – és egy sejtelmes szöveget:

„A mesterművemen dolgozom. Én döntöm el, mikor készül el” – posztolta a hétszeres világbajnok, táptalajt adva a találgatásoknak, hogy vajon mit is akar ezzel mondani. Egyesek úgy gondolják, Helmut Markónak válaszolt, aki szerint Hamilton fejében az járhat, vissza kellett vonulnia a tavalyi év végén.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

DTM: A Porsche a leggyorsabb a szezonnyitó előtti utolsó teszten

Hétvégén rajtol a Német Túraautó Bajnokság szezonja Portugáliában – a verseny előtt a portimaói pályán két napon át tesztelt a mezőny. Különleges körülmények közt gyakorolt a mezőny, a körözés délután 5-től este 10-ig tartott, mivel napközben még a tévékamerákat telepítette a sorozat. Kedden az ADAC GT Masters 2021-es bajnoka és DTM-újonc Ricardo Feller 1:41,573-mal a nap leggyorsabbja volt az Abt Audijával, a Bernhard-féle Porschét vezető Thomas Preining előtt.

Az Audi uralmát – a márka a két hockenheimi tesztnapon is a leggyorsabb volt Marius Zug és Nico Müller révén – szerdán megszakította a Porsche, az SSR norvég újonca, Dennis Olsen a két napot tekintve is leggyorsabb volt 1:41,378-cal. Majdnem három tizedet kapott tőle az audis Müller, míg a harmadik Nicki Thiim lett Lamborghinivel. A három márka foglalta el az első hét helyet, a legjobb Mercedes a nyolcadik Luca Stolz, a legjobb BMW a kilencedik Sheldon van der Linde lett a második tesztnapon, Ferrarit pedig csak a 11. helyen találunk Felipe Fraga révén. Ami a nagy neveket illeti: a visszatérő háromszoros DTM-bajnok René Rast 12., a címvédő Maximilian Götz 13., Sebastien Loeb pedig 28. helyen zárta az utolsó tesztnapot.

Egy dolog teljesen eltűnt az Alpine-nál Imolában

Az Alpine egy nagy vállalást tűzött ki a 2022-es szezonra: a víztechnológiában érdekelt főszponzorral, a BWT-vel együtt célként jelölték ki, hogy az év során teljesen elhagyják az egyszer használatos műanyag palackokat.

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj volt az első versenyhétvége, amelyen az Alpine-nál egyáltalán nem használtak eldobható műanyag palackokat. A cél a folytatásban minden versenyen, valamint az estone-i és viry-i gyárakban is kiiktatni az egyszer használatos üvegeket.

„Nincs B bolygónk a műanyagok problémájára” – mondja a csapat videójában Fernando Alonso, aki a rajongókat is cselekvésre biztatja: „Arra bátorítunk, hogy próbálkozz és vedd ki a te részed. Nem számít, milyen apróság, minden számít.”

Jos Verstappen: Tetszett, ahogy Max lekörözte Hamiltont

Nagy a kontraszt a két 2021-es rivális idei szezonja közt, a különbség pedig Imolában volt legmarkánsabb: Max Verstappen eddigi legfölényesebb szereplésével húzta be a grand slamet, Lewis Hamilton viszont egész hétvégén nem fért az első tízbe – a két autó csak akkor találkozott a pályán, mikor a Red Bull kört adott a Mercedesnek. A pillanat nem titkolt elégedettséggel töltötte el Verstappen édesapját.

„Az igazat megvallva élvezettel néztem, hogy Max lekörözi Hamiltont, azok után, mi minden történt a tavalyi évben. Hamiltonra rájárt a rúd, miközben a csapattársa, George Russell kiegyensúlyozottabbnak tűnt. Nincs gyakran lehetőség lekörözni egy Mercedest” – írta rovatában a Verstappen.com-on Jos. Fia versenyzése kapcsán hozzátette: „Maxnak kiváló hétvégéje volt Imolában, egyetlen hibát sem követett el, erős volt, teljesen övé volt az irányítás. A Red Bull egyértelmű lépést tett a jó irányba.”

Ma a Ferrari, két nap alatt az AlphaTauri volt a legszorgosabb a Pirelli-teszten

Kedden és szerdán négy csapat még Imolában maradt, hogy a Pirelli fejlesztés alatt álló 2023-as gumijait tesztelje. A második napon Charles Leclerc és Carlos Sainz 114 kört tett meg a Ferrarival, Yuki Tsunoda 103-at az AlphaTaurival, Robert Kubica pedig 100-at az Alfa Romeóval.

Összesítve az AlphaTauri (Gasly és Tsunoda) 244, az Alfa Romeo (Zhou és Kubica) 220, az Alpine (Ocon, csak kedden) 122, a Ferrari (csak szerdán) pedig 114 kört teljesített az imolai gumiteszten.

Mekkorát is hibázott valójában Leclerc Imolában?

A Formula Podcast Emilia-Romagna-i Nagydíjat kiveséző adásában természetesen az egyik központi témát a Ferrari világbajnoki éllovasának első komolyabb megingása jelentette – a vonatkozó részt 33:16-tól hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Max Verstappen másodjára ért el grand slamet

Karrierje során második alkalommal volt képes a Red Bull holland pilótája egy adott versenyhétvégén megszerezni a pole-pozíciót, az elejétől a végéig vezetni a versenyt, és megfutni a leggyorsabb kört a futamon. A címvédő először a tavalyi Osztrák Nagydíjon tudta ezt abszolválni, most pedig a vonatkozó ranglista 14. helyére jött fel, beérve olyan bajnokokat, mint Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Mika Hakkinen, és Nico Rosberg.

A Mercedes továbbra sem feledkezett meg a tehetségeiről

Úgy tűnik a német márka nemcsak a háttérben, de a közösségi médiában is igyekszik felhívni a figyelmet az általuk támogatott fiatal versenyzőkre. Az ART Grand Prix színeiben induló Frederik Vesti a Formula-2 főfutamán a hatodik helyen zárt, amivel megszerezte első pontjait a sorozatban. Ezt a teljesítményt a Mercedesnél is méltatták, így az alábbi üzenetet tették közzé a Twitteren: „Szép munka Frederik Vesti. Top 10-es helyezés a sprinten, és az első F2-es pontjaid egy hatodik hellyel a főversenyen” – állt a bejegyzésben.

 

Bruno Spengler az ETCR-ben is szerencsét próbál

Rutinos pilótákkal erősített az idei szezonra a Romeo Ferraris csapata az FIA ETCR sorozatban. Az Alfa Romeo Giuliákkal induló alakulat korábban már megnevezett két ismert pilótát, Maxime Martin és Luca Filippi személyében, a minap pedig azt is bejelentették, hogy Bruno Spengler vezetheti a harmadik autójukat. A kanadai versenyző a Német Túraautó-bajnokság egyik legjobbja volt, idén pedig először próbálhatja ki magát élesben egy elektromos versenygép volánja mögött. Spenglernek egyébként volt már tapasztalata hasonló technológiával, miután a Formula E-ben az Andretti tartalékosa volt korábban.

Rendkívüli változást jelentett be az IndyCar

Jelentősen megváltozik az Indy 500 kvalifikációjának lebonyolítása. A részletekről nemrégiben számolt be a népszerű amerikai szériát bírtokló Penske Entertainment. Az eddigi lebonyolítás két napos volt, a szombati napon minden résztvevő pályára hajtott, hogy teljesítsen egy négykörös etapot, ezek után pedig a negyediktől a tizedik sorig végleges lett a felállás, míg vasárnap az utolsó 11. sorért és a versenyre való kvalifikálásért, valamint az első 3 sorért, folytak újabb harcok. Utóbbi szakasz a Fast 9 névre hallgatott, ám ezt mostantól elfelejthetjük.

Az új szabályok értelmében a második napon már a legjobb 12 pilótának lesz lehetősége újabb próbálkozásra, a Fast 12 keretein belül, közülük pedig a leggyorsabb hat, ismét pályára hajthat, hogy eldöntse a legjobb rajthelyek, továbbá a pole pozíció sorsát. A kvalifikáció győztese 100.000 dolláros bónuszt kap, de bajnoki pontokat is osztanak majd. A 12. helyezett egy ponttal, míg a rajtelsőséget elhódító versenyző 12 egységgel gazdagodik. Változik még ezen felül az utolsó sorért vívott küzdelem elnevezése is, a korábbi Bump Day helyett érkezik a Last Chance Qualifying, persze csak abban az esetben, amennyiben a maximális 33-nál több résztvevő indulna el.