DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 22. kedd

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

16 éves brit tehetséget igazolt a Williams

Újabb pilótát szerződtetett versenyzői akadémiájára a Williams: a csapat bejelentette, hogy mostantól Oliver Gray is az ő kötelékeikbe tartozik. A 16 éves brit tavaly hazája Formula-4-es bajnokságában szerepelt igen meggyőzően újoncként, hiszen a folyamatos top 10-es helyezések mellett két pole-t és két győzelmet is fel tudott mutatni, a debütánsok mezőnyében pedig harmadikként végzett. Gray idén is ebben a sorozatban fog szerepelni, immár a Carlin csapatával.

Gray már a harmadik ifjú tehetség, akit felkarolt a Williams: korábban az F2-ben vitézkedő Logan Sargeant, valamint a brit F3 17 éves bajnoka, Zak O’Sullivan került az akadémiájukra.

oliver-gray-williams

Red Bull: Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva

Dr. Helmut Marko az osztrák OE24-nek beszélt a barcelonai tesztek mérlegéről a bahreini gyakorlást megelőzően. Mint mondta, egyelőre a sötétben tapogatóznak az erőviszonyokat illetően, mert nem tudják, hogy ki milyen súllyal futotta az adott programját Spanyolországban.

"Senki sem tudja ezeket, de úgy tűnik, hogy rajtunk és a Mercedesen kívül a Ferrari lehet ott újra az élen. Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva. Kemény gumikon mentünk, míg a Mercedes például kettővel lágyabbakon. Várom a következő tesztet. Az autók nehezek, de gyorsak és érdekes látni, hogy az új szabályokat ki hogyan értelmezi. A Mercedes teljességgel eltérő koncepciót készített hozzánk képest" - mondta Marko, azt is elárulta, hogy az RB18-nak vannak súlyproblémái, de már gyártanak olyan alkatrészeket, amelyek ezen javítani fognak.

274908572_4976101552436294_3832455922388980240_n

fotó: Oracle Red Bull Racing

Felfedte gumikínálatát az első futamokra a Pirelli – egy meglepetéssel

Csalhatatlan jele a szezon közeledtének, hogy befutott a Pirelli első azzal kapcsolatos közleménye, hogy milyen gumikeverékeket használhatnak a csapatok az első versenyeken. A teljes skála továbbra is ötfokozatú, ebből rendre hármat szállít az egyes nagydíjakra az abroncsgyártó. A bahreini szezonnyitón például a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as gumikat kapják az istállók, Szaúd-Arábiában viszont az eggyel lágyabbakat, azaz a C2-C3-C4-et. A meglepetést az évad harmadik állomásának, az Ausztrál Nagydíjnak a gumikínálata okozza, ugyanis a Pirelli szokatlan módon nem három egymás melletti keveréket választott ki az újraaszfaltozott és felújított melbourne-i pályára, hanem a C2-es és a C3-as mellé a leglágyabb, C5-ös gumit szállítja.

Az nem változik, hogy a hétvégéken belül továbbra is kemény, közepes és lágy keverék lesz az aktuális három opció megnevezése, függetlenül a C-kódtól, ahogy az is megmaradt a szabályzatban, hogy egy szett lágy abroncsot meg kell tartani a Q3-ra, míg egy-egy garnitúra közepest és keményet pedig a versenyre.

Késhet a bahreini tesztről a Haas?

A német Auto Motor und Sport számolt be róla, hogy gondok adódtak a Haas Bahreinbe érkezésével: az autókat és alkatrészeket szállító repülőnek hétfőn kellett vona Nagy-Britanniába érnie, de kényszerleszállást hajtott végre Isztambulban. A csapat alternatív megoldást keresett és a RacingNews365 már arról ír, hogy sikerült áthidalnia a logisztikai problémát és ha szűkösen is, de odaér a csütörtökön kezdődő bahreini teszt első napjára. A többi csapat felszerelése és autója már a mai napon megérkezett Bahreinbe, egyedül az amerikai (némileg pedig olasz...) istálló került bajba - amelynél egyébként is komoly kérdőjelek vannak, hiszen az Uralkali és Nyikita Mazepin nélkül jelenleg se főszponzora, se második pilótája nincs.

FMcCPCFXMBMoKUO

fotó: Haas F1 Team

Egy rekord, melyet Nagy-Britannia már 1962 óta tart

A Racing Statistics most a Formula-1-es pole-pozíciók számát bontotta le nemzetiségekre, a világbajnokság első szezonjától napjainkig eltelt időszakot vizsgálva. Az F1 első pár évében Olaszország és Argentína cserélgette egymást az élen, majd 1962-ben átvette a vezetést Nagy-Britannia, amely innentől végig az élen maradt – volt olyan pillanat, amikor háromszor annyi pole-pozíciója volt, mint a második nációnak, köszönhetően olyan edzésmenőknek, mint Jim Clark és James Hunt, valamint napjainkban Lewis Hamilton.

A britek mögött második helyen rövid ideig állt az USA is, aztán elsősorban Alain Prost révén feljöttek a franciák, Ayrton Senna közreműködésével a brazilok, végül a németek – meglepő, hogy a nemzet nem a Schumacher-érában, csak 2013-ban, Sebastian Vettel utolsó vb-címének évében vette át a második helyet.

Jelentkezett a Haas korábbi tesztpilótája: NEM ő lesz a csapat új versenyzője

A korábban Formula-2-ben induló, tavaly ELMS-ben Robert Kubica partnereként bajnoki címet szerző Louis Deletraz három éven át a Haas kötelékébe tartozott: az utolsó szezon 2020 volt, mikor tartalék státuszban szolgált az amerikai csapatnál. A francia a Twitteren jelentkezett, hogy leszögezze: nem fog visszatérni korábbi istállójához, ahol megüresedett Nyikita Mazepin helye.

„Üdv mindenkinek. Nagyon sok üzenetet kapok mostanában arról a Haas-ülésről. Igen, még mindig megvan a szuperlicenszem, de nem állok egyáltalán tárgyalásban a Haasszal. Már aláírtam a 2022-es szerződéseim és nagyon elégedett vagyok velük. Minden jót a csapatnak és Pietrónak ebben a nehéz helyzetben” – írta Deletraz. Pietro Fittipaldi ülhet az autóba a bahreini teszten, de kérdés, hogy a teljes szezonra kit választanak Günther Steinerék.

GT-nagyágyú igazol a DTM-be a Porschéval

A GT-versenyzés világában igencsak hosszú Laurens Vanthoor eredménylistája: a 30 éves belga versenyző 2019-ben és 2021-ben is megnyerte az IMSA-t kategóriájában, bajnok volt az FIA GT (2013) és Blancpain Endurance (2014) szériákban, győzött Le Mans-ban (2018, GTE Pro) és Makaóban (2016). A gyári Porsche-versenyző most a DTM-ben folytatja hódító útját, az SSR Performance #92-es számú Porsche 911 GT3 R-jét vezeti.

Csapattársa a #94-es autóban a DTM első norvég résztvevője, Dennis Olsen lesz, aki maga is rendelkezik pár bajnoki címmel, német Porsche-bajnok, valamint az Intercontinental GT Challenge-ben győzött. A Porschénak, amely tavaly még csak vendégszereplőként indult a német szériában, idén három autója is lesz állandó jelleggel: az egyversenyzős Team Bernhard 75 pilótaként az osztrák Thomas Preininget nevezte meg.

„Max belemászott Lewis fejébe, ez méltó bajnokká teszi”

Bár rövidesen rajtol a 2022-es Formula-1-es idény, a tavalyi küzdelem annyira kiélezett és feszült volt, hogy még mindig témát szolgáltat. Nemrég például egy új dokumentumfilm jelent meg Viaplayen, amelyben a korábbi F1-es versenyző David Coulthard mondta el a véleményét az Abu Dhabi Nagydíj fináléjáról és összességében a szezonról:

„Tudtam, hogy vagy ütközik és úgy lesz világbajnok, vagy felzárkózik és úgy lesz világbajnok. De arra nem számítottam, hogy olyan hamar előzni fog. Ez mutatja a harciszellemét: amint van egy kis rés, még ha az nem is igazi rés, ő be fog menni oda. Lewis egy fantasztikus versenyző és megérdemelte volna, hogy megnyerje azt a futamot, de úgy gondolom, Max is megérdemelte a vb-címet a harciassága miatt. Sikerült belemásznia Lewis fejébe, és Lewis tudta, hogy helyet kell neki hagynia. Semelyik másik versenyző nem volt ilyen hatással Lewisra, a szememben ez méltó bajnokká teszi.”

Coulthard azt is hozzátette, hogy szerinte Verstappent már most is az extraklasszisok között lehet emlegetni, mindenekelőtt fiatalkora ellenére meglévő hihetetlen érettsége révén. „Én nem éreztem magam érettnek a húszas éveim végéig, és szerintem a harmincas éveim elején jártam a csúcson. Vagyis még nagyon sokat várhatunk Maxtól!” – fogalmazott a skót, hozzátéve, hogy az a hihetetlen a hollandban, hogy a siker ellenére is megmaradt egy átlagos srácnak a hétköznapokban.

verstappen-hamilton-dppi-2

Fotók: Az Eau Rouge újraaszfaltozásánál tart a spái pálya felújítása

Az elmúlt hónapokban többször is hírt adtunk már a Formula-1-es Belga Nagydíjnak is otthont adó helyszínen zajló munkálatokról, amelyek keretében többek között számos kanyarban újra sóderágyat telepítenek, mindenekelőtt annak érdekében, hogy motorversenyeket is rendezhessenek (júniusban a kétkerekűek endurance-világbajnoki mezőnye fut ott 24 órás versenyt). Most az ikonikus Eau Rouge-nál jár a felújítás: a pálya közösségi oldalán megosztott fotók tanúsága szerint új aszfaltot kap a legendás kanyarkombináció, amelyen néhány egyéb változást is eszközöltek: a hegy tetején például kiszélesítik a bukóteret az elmúlt évek balesetei nyomán, míg az emelkedő alján egy hurkakerékvető is megjelent bal oldalon.

Leclerc a delfinezésről: „Olyan, mint a repülőgép-turbulencia, kicsit rosszul leszel tőle”

A vártnál jelentősebb mértékben jelentkezett a barcelonai Formula-1-es teszten a ’ground effect’ autók egyik kellemetlen velejárója, amit a szakzsargon delfinezésnek keresztelt el: a szívóhatás következtében föl-le rugóznak a versenygépek nagy tempónál. Az F1 Charles Leclerc Ferrarijával prezentálta a legjobban a jelenséget, most a monacói azt is kifejtette, hogy az autóban ülve milyen érzés – aligha meglepő, hogy kellemetlen:

„Olyan érzés, mint a turbulencia a repülőgépen, ahogy fel-le mozgunk az egyenesben. Szerintem az F1 által kiposztolt videó remekül megmutatta a jelenséget, és nem mondanám, hogy túl jó érzés. Kicsit rosszul leszel tőle, de ez rendben van” – idézi az Autosport Leclerc-t, aki osztja az álláspontot, hogy idővel meg fog szűnni a delfinezés: „Még eléggé a projekt elején vagyunk, és úgy fest, mindenki szenved ezzel kisebb-nagyobb mértékben, de a világ legjobb mérnökei dolgoznak ebben a paddockban, szóval biztos vagyok benne, hogy megoldást fogunk találni.”

 

Sajtó: Ők hárman lehetnek esélyesek Mazepin ülésére

A Haas szombaton jelentette be, hogy azonnali hatállyal felbontja a névadó szponzor Uralkalival és Nyikita Mazepinnel kötött szerződését, így az orosz pilóta nem lesz az amerikai csapat pilótája 2022-ben. A nagy kérdés, hogy ki foglalhatja el az ülését. A BBC tudósítása szerint három név lehet Günther Steiner kalapjában: Pietro Fittipaldi, aki a Haas tartalékversenyzője és akit a csapatfőnök is nemrég fő esélyesnek nevezett meg, a tavalyi F2-es bajnok Oscar Piastri, aki az Alpine-nál tölt be hasonló szerepkört és a fiatal generáció legtehetségesebbjének tartják, valamint némi meglepetésre a Red Bull kötelékeibe tartozó és a Formula-2-ben szereplő Jehan Daruvala. Az indiai pilóta nevének felmerülése számít újdonságnak és váratlannak a trióból, a másik két opcióról korábban is lehetett hallani – emellett a Formula.hu és a Formula Podcast korábbi értesülései szerint a Ferrari-kapcsolat révén a jelenleg a Formula-E mezőnyét erősítő Antonio Giovinazzi visszatérését sem lehet kizárni.

A Haas aligha fogja sokáig húzni a döntést, hiszen csütörtöktől már Bahreinben tesztelnek a csapatok – addig is egy szavazást is indítottunk arról, hogy olvasóink kinek adnák Mazepin autóját.

piastri-daruvala-f2-dppi

Mazepin után Kvjat a következő? Állítólag nem írta alá az FIA „oroszos” nyilatkozatát

Az egykori F1-es pilóta, Danyiil Kvjat pályafutása komoly csorbát szenvedhet, hiszen nem írta alá a Nemzetközi Automobil Szövetség azon dokumentumát, amely az orosz-belorusz résztvevőkre vonatkozik . Tavaly a királykategóriában az Alpine csapatánál tartalékpilótai státuszban lévő orosz idén a hazai színekben induló G-Drive Racing csapatához szerződött a Hosszútávú-világbajnokságon (WEC), de elképzelései könnyen lehet, egyelőre csak álmok maradnak. 

Roman Rusinov, a G-Drive Racing csapatfőnöke és egyben versenyzője a közösségi médiában bejegyzést tett közzé, amelyből kiderül, hogy a dokumentum aláírását az FIA diszkriminatív feltételeire hivatkozva tagadta meg, mivel sportolóként az ő célja is, hogy a saját himnuszát hallgathassa egy-egy siker után – márpedig erre most nem lenne lehetősége, így a csapata visszalép a WEC-ben való szerepléstől. Ezt a posztot pedig Kvjat is belájkolta: bár az ex-F1-es nem kommentálta azt az értesülést, hogy ő sem írta alá a dokumentumot a péntek esti határidőig – írta a RacingNews365.com szaklap. Igaz, néhány napja arról posztolt, hogy igazságtalannak tartja az orosz sportolók kitiltását a versenyekről.

Mint az már hivatalossá vált, a Formula-1-es Haas csapat az Uralkali támogatásától megválva Nyikita Mazepinnek is búcsút intett, a mostani információk fényében pedig nagyon úgy néz ki, hogy Kvjat is a partvonalra kényszerülhet orosz autóversenyzőként.

kvjat-gdrive-wec

Írta: Varga Dávid; Fotó: G-Drive

Rosbergék gyűjtést szerveztek az ukrán károsultaknak

A Facebookon osztotta meg az alábbi képet Nico Rosberg, 2016-os Formula-1-es világbajnok, melyen felesége és két lánya látható - akik arcát továbbra is rejtegetik a nyilvánosság előtt -, amint az orosz-ukrán háború miatt  nehéz helyzetbe került embereknek szervezett gyűjtésen segédkeztek. "Ezek a lányok segítettek nekem csomagolni egy rakás játékot, ruhát, ételt és még nagyon sok más adományt. Reméljük, hogy ebben a rettenetes helyzetben némi segítséget nyújtanak ezek. Ha valaki Monacóban van, akkor megtalál bennünket a fontvielle-i Marriott Hotelben, és segíthet a gyűjtésben!"

Zeneszám készül Alonso „Tervéből”

Fernando Alonso két év kihagyás után tavaly tért vissza a Formula-1-es mezőnybe, s azóta már-már szállóigévé vált a rajongók között az ’El Plan’, azaz ’A Terv’, amellyel a legfőbb értelmezés szerint arra a folyamatra utalnak, amellyel a spanyol visszajutna a királykategória élmezőnyébe és akár a hőn áhított harmadik vb-címét is megszerezhetné – igaz, maga a pilóta nyilatkozott egyszer úgy, hogy talán az is a terv része, hogy ő sem tudja pontosan, mi is az a ’Terv’.

Mindenesetre a felirat egyszer az Alpine hátsó szárnyán is megjelent már, most pedig egy zeneszámot is megihletett: Melendi spanyol énekes-dalszerző árulta el, hogy már dolgozik az ’El Plan’ című számon. Melendi elárulta: nem egyeztett erről Alonsóval sem, és szerinte ’A Terv’ elsősorban a reményt fejezi ki. Nem ez lesz egyébként az első alkalom, hogy a spanyol zenészt megihleti az F1-es pilóta: 2005-ben írta az ’El Nano’ című számot, amikor Alonso az első vb-címe felé volt úton a Renault-val.

alonso-elplan-dppi

Szavazz: Kivel kellene pótolnia Mazepint a Haasnak?

Szombaton hivatalossá vált, hogy az orosz-ukrán háborús konfliktus miatt a Haas azonnali hatállyal felbontotta az Uralkalival és ezáltal a Nyikita Mazepinnel kötött szerződését. Arról, hogy ki foglalhatja el a kirúgott pilóta ülését, a hét elejére ígért tájékoztatást az amerikai istálló. A fő esélyesnek Günther Steiner csapatfőnök szavai alapján a tartalékversenyző Pietro Fittipaldi tűnik, de sajtóértesülések – és a Formula.hu információi – szerint Antonio Giovinazzi visszatérése is nagy sansz lehet. Emellett képbe kerülhetnek akár olyan juniorpilóták is, akiknek még nincs F1-es ülésük – a Formula Podcast adásában elhangzott, hogy nem kizárt például, hogy Oscar Piastriék is mozgolódnak, hiába tartoznak az Alpine kötelékeibe –, de nem zárhatjuk ki az utóbbi évek szuperbeugróját, Nico Hülkenberget sem. Így hát adott a kérdés: kivel kellene helyettesítenie Mazepint a Haasnak?

Új ikonok jelennek meg a MotoGP közvetítéseiben

A hagyományokhoz hűen Katarban indul a gyorsaságimotoros-világbajnokság, az új szezon pedig új ikonokat hozott magával a televíziós közvetítéseket illetően. A MotoGP hivatalos oldala szerint ezeknek köszönhetően a nézők valós időben és könnyebben megérthetik, mi történik éppen a pályán. Összesen négy új elemre lehetnek figyelmesek a rajongók: a piros stopperóra, akkor jelenik meg a képernyőn, amikor egy versenyző a leggyorsabb kört futja meg, a nagyító arra utal, hogy egy versenyző ellen vizsgálat folyik, a Warning feliratú felkiáltójeles háromszög annál az embernél tűnhet fel, aki nem tartotta be a pályahatárokat, míg a sárga felkiáltójel azt mutatja, hogy valaki büntetésben részesült.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Jön a 2022-es szezon első MotoGP-futama – itt a vasárnapi menü

Az edzések és az időmérők után elérkezett a gyorsaságimotoros-világbajnokság idei első versenynapja: ma rendezik a Katari Nagydíj futamait. A Moto3-asok és a Moto2-esek még nappali fénynél, a MotoGP-sek azonban már villanyfénynél fognak megküzdeni az idény első győzelméért. Mindezt az Aréna4-en követhetjük élőben – arról pedig, hogy mik lehetnek az esélyek a királykategóriában az időmérő után az eddig látottak alapján, itt írtunk.

Vasárnap (március 6.)  
11:00 - 11:10 Moto3, Warm up  
11:20 - 11:30 Moto2, Warm up  
11:40 - 12:00 MotoGP, Warm up  
13:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
14:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
16:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)

motogp-menetrend-katar

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

George Russell-lel és Lengyel Ádámmal érkezik az Autósport és Formula Magazin friss műsora

A hónap első vasárnapját írjuk, így ma kerül képernyőre a Spíler1 TV-n a friss tv-műsorunk: a stúdióvendégünk Lengyel Ádám lesz, de lesz szó a Mercedeshez átigazoló George Russellről, valamint a rövidesen kezdődő hazai ralibajnokságot is beharangozzuk. Ha nem akartok lemaradni, kapcsoljatok 11:50-kor a Spíler1 TV-re!

autosport-es-formula-musor-spiler-logo

Vajon mi lehet Sebastian Vettel igazi foglalkozása?

Azt már régóta tudjuk, hogy a négyszeres világbajnok igazán sokoldalú, elvégre sokszor segített már a pályamunkásoknak, de tavaly Silverstone-ban még takarított is a nézők után. Ezek után nem meglepő módon sokan viccelődnek azzal, hogy hány foglalkozása van a német pilótának, a Mercedes, a Red Bull és az Aston Martin csapatai pedig együtt boncolgatták ezt a témát egy olyan fotó alatt, ahol Vettel két tűzoltó készülék mellett tartózkodott. Többek között tűzoltónak, péknek, mérnöknek, detektívnek, és szakácsnak nevezték a posztban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1 Moments (@f1.moments_) által megosztott bejegyzés

Különleges dolgokat alkottak a Haas rajongói

Bár tavaly szinte az egész évben a mezőny végén volt a Haas két pilótája, a figyelem néha így is rájuk irányult különböző okokból. Ez idén sincs másképp, főként hogy az orosz-ukrán helyzet rájuk is hatással volt, így végül Nyikita Mazepinnel és az Uralkalival felbontották a szerződésüket. Korábban azonban az orosz pilóta és Mick Schumacher is megihletett néhány kiváló művészt, akik lenyűgöző dolgokat készítettek az elmúlt szezon fotói alapján.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés