Steward
Héjas Szilárd
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. november 26. szombat

„Csak Leclerc kerülhet közel Maxhoz, Hamilton már nem”

Nagyon megdicsérte korábbi versenyzőjét, Max Verstappent Franz Tost. Az AlphaTauri, korábban Toro Rosso csapatfőnöke visszaemlékezett a holland klasszis első szárnypróbálgatásaira, de figyelmeztette is a világbajnok riválisait: még mindig van benne tartalék, még mindig nem láttuk a legjobb verzióját. Egy részletet emelünk ki az F1-Insidernek adott nyilatkozatából:

„Sosem volt gondja az F1-es autó sebességével, mindig mindent ellenőrzése alatt tartott már az elejétől kezdve. Eleinte néha túl agresszívnek bizonyult, ez néha balesetekhez vezetett. Azonban manapság már extrém magas színvonalon vezet és még mindig nem láttuk tőle a maximumot! Egyedül Charles Leclerc tud a közelébe férkőzni és tartani vele a lépést, Lewis Hamiltont már kikezdte az idő.”

-00122031_393

fotó: dppi

 

Az F1 új nézettségi rekordokat állított fel az Egyesült Államokban

A Formula-1 népszerűsége egyre nagyobb az amerikai piacon, amit a közvetítő ESPN számai is hűen bizonyítanak. A médiahálózat összesítette az ESPN, ESPN2 és ABC csatornák nézettségét, ez pedig 28 százalékos növekedést mutatott a tavalyi évhez képest, ami akkor szintén rekordot jelentett áltagosan futamonként 949 ezer nézővel. Idén ez a szám 1,2 millióra emelkedett, de új csúcsot hozott a Miami Nagydíj is, amely 2,583 millió nézőt vonzott és ezzel az ország eddigi legnézettebb futama lett a Racefans hírei szerint.

Jelentős terjeszkedésebe kezdene és akár világbajnokságot is rendezne a NASCAR

Egy igazán izgalmas szezonon van túl a NASCAR királykategóriája, a Cup Series, melynek mezőnye jövőre már egy utcai pályán is megméretteti magát Chicagóban, de mint kiderült, ez csak a kezdet. A vezetőség tervei szerint nem elképzelhetetlen, hogy Las Vegas utcáit is megszállják a versenygépek, valamint a nemzetközi terjeszkedés lehetősége is az asztalon van. Utóbbival kapcsolatban az elsődleges ötlet, hogy néhány világváros stadionjaiban alakítanának ki oválpályákat, amire az idényt megelőző Clash nevű esemény egy tökéletes példa, hiszen ott az LA Coliseum lett átalakítva hasonló módon.

Ehhez jön még, hogy 2023-ban útjára indul a NASCAR Brasil Sprint Race nevű sorozat, ami a GT Sprint Race utódja lesz, így a kanadai Pinty’s Series, a Whelen Euro Series és a Mexico Series után ez már a negyedik külföldi bajnokságuk lesz. Látván ezek növekedését és az egyre nagyobb érdeklődést a Sports Business Journal értesülései szerint több nemzetközi sorozatot hoznának létre, ha pedig egységesíteni tudják a technikákat, akkor pár éven belül a saját világbajnokság elindítása is a terveik között szerepelhet.

Még egy utolsó karaokéra benevezett Gasly és Tsunoda – videó

Pierre Gasly és Yuki Tsunoda között remek kapcsolat alakult ki az AlphaTaurinál eltöltött két idény során, a két pilóta számos közös mókában benne volt. Gasly azonban jövőre már az Alpine-nál szerepel, búcsúzóul viszont még tartottak egy közös karaokeestét – íme:

Verstappen még nem tudja, mihez kezd 2028 után

Max Verstappen megállapodása 2028-ig szól a Red Bull alakulatánál, azt viszont még egyelőre nem tudja, mihez kezd majd azok után, ha ez lejár. A kétszeres világbajnok nagyjából egy hónapja úgy nyilatkozott, 40 esztendősen már nem biztos, hogy versenyezni szeretne, most pedig arra utalt egy interjúban, hogy az ominózus időszakban nem feltétlenül a Formula-1 lesz a középpontban. „Még van időm. Nem akarok most drasztikus döntéseket hozni, de szeretnék majd más dolgokkal is foglalkozni. Az F1 igazán csodálatos, rengeteg dolgot elértem. Emiatt nagyon boldog és büszke vagyok, de ez sok utazással és futammal jár. Egy idő után felmerül a kérdés, hogy a család vagy az F1 a fontosabb? Ez az, amikor döntened kell” – árulta el a Sky Sports kommentátorának, David Croftnak adott interjúban.

Kovács Zsombor negyedik a Rotax Világdöntő időmérőjén!

Már javában zajlik a gokartosok egyik legnagyobb eseménye, hiszen Portimaóban már az időmérő edzésen is túlvannak a Rotax Világdöntő résztvevői. Magyarok is kijutottak szép számmal, a legjobb teljesítményt pedig a KMS Europe versenyzője, Kovács Zsombor nyújtja eddig, aki a Senior kategóriában a szabadedzéseken több lila szektort is futva a leggyorsabb idővel zárt, a szerdai időmérőn pedig a csoportjában a második helyen végzett, ami azt jelenti, hogy összesítésben a negyedik pozícióból vághat majd neki az első selejtező futamnak. A döntő futamot szombaton délután rendezik, természetesen a további fejleményekről és esetleges magyar sikerekről is beszámolunk!


Fotó: MGSZ

Eligazolna-e Charles Leclerc a Mercedeshez?

A monacói pilótát ezzel a kérdéssel várta a L'Equipe riportere, mellyel igazán meglepte a Ferrari versenyzőjét. Az újságíró Toto Wolff 2020-as nyilatkozatára alapozhatta érdeklődését, mely szerint az osztrák meglepődne, ha Leclerc vagy Verstappen hosszú időre elzárkózna más csapatok ajánlataitól. Az idei világbajnokság második helyén végző pilóta szerződése a 2024-es szezon végéig szól, azonban ezt követően szabaddá válhatna a monacói, aki inkább a jelennel szeretne foglalkozni:

„2024-ig még sok idő van, és még mindig van egy kevés időm a Ferrarinál. Mindig ez a csapat volt az álmom. Az én célom jelenleg az, hogy nyerjek a Ferrarival, utána majd meglátjuk. Boldog vagyok a Ferrarival és velük szeretnék nyerni” - összegezte Leclerc. A monacói számára akkor válhat érdekessé ez a kérdés, ha esetleg a következő két szezonban sem sikerül eljutni a hőn áhított világbajnoki címig, hiszen addigra már hat idénynél tartana a maranellóiaknál siker nélkül, mely megegyezne Sebastian Vettel Ferrarinál eltöltött éveinek számával.

Perez szerint még nem kaptak teljes képet a 2023-as gumikról

A versenyzők idén már többször is tesztelhették a Pirelli jövő évi keverékeinek prototípusait, így például az Abu Dhabiban rendezett teszten is kedden. Az abroncsokról Sergio Perez úgy gondolja, hűvösebb körülmények között is tesztelniük kellene őket, mivel eddig csak magas hőmérsékleten volt alkalmuk körözni ezekkel. „Az új keverékek még mindig eléggé közel vannak egymáshoz, ahogy az idei szezonban is, de az elsők erősebbnek tűnnek a 2022-es gumiknál. Itt nagyon meleg körülmények között dolgozunk velük, ráadásul még korai szakaszban vagyunk. Sokat kell még tanulnunk és elemeznünk, de érdekes lesz látni, hogyan teljesítenek majd hűvösebb hőmérsékleten, ami jobban tükrözné a versenykörülményeket” – idézte Perezt a Racefans.

Újabb magyar versenyző debütál a gyorsaságimotoros-vb közvetlen előszobájában

Jövőre is biztosan lesz magyar induló a MotoGP Red Bull Rookies Cup rajtrácsán, miután a szervezők bejelentették, hogy Farkas Kevin is azon négy újonc között van, akik lehetőséget kapnak jövőre a debütálásra a világbajnokság – elsősorban a Moto3-as kategória – előszobájának számító szériában. Farkas Kevin idén a Northern Talent Cupban szerepelt, s az összetett második helyén végzett a szintén magyar Rossi Moor mögött. A szervezők a tempóját és a szezon közben mutatott fejlődését emelték ki fő indokként, hogy miért rá esett a választásuk.

A Rookies Cupban az elmúlt két évben Görbe Soma képviselte hazánk színeit, másfél évtizeddel korábban pedig Sebestyén Péter is szerepelt ebben a bajnokságban.

farkas-kevin-ntc

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Verstappen elmondta, marad-e jövőre is az 1-es rajtszámnál

Amióta 2014-ben bevezették az állandó rajtszámokat a Formula-1-ben, Max Verstappen volt a második versenyző, aki világbajnoki címvédőként az 1-essel állt rajthoz: épp az első évben, 2014-ben tett ugyanígy Sebastian Vettel. Azóta Lewis Hamilton rendre maradt a 44-esnél, míg Nico Rosberg a visszavonulása révén sosem indult regnáló vb-győztesként F1-es futamon. Verstappen újabb titulusa után felmerült a kérdés, hogy vajon 2023-ban is marad-e az 1-esnél vagy visszatér-e a saját 33-as számához, de a Red Bull hollandja egyértelmű választ adott erre az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjat követően:

„Igen, a következő szezonban is az 1-est fogom használni. Szerintem az 1-es a legszebb rajtszám, ami bármely versenyző számára elérhető. Hányszor lesz lehetőséged a Formula-1-es karriered során az 1-essel versenyezni? Sosem tudhatod. Bármikor visszatérhetek a 33-ashoz, ha már nem leszek világbajnok. De amíg én vagyok a regnáló világbajnok, minden egyes idényben az 1-est fogom használni” – fogalmazott Verstappen.

verstappen-1-dppi-2022

fotó: DPPI

Fél év után távozik az FIA-tól a Mercedestől érkezett sportért felelős főtitkár

Rövid közleményben jelentette be a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy elhagyja posztját a nyár elején Peter Bayer távozása után a sportért felelős főtitkárnak ideiglenesen kinevezett Shaila-Ann Rao. Korábban két évig az FIA jogi igazgatójaként is dolgozott, a kettő között viszont a Mercedesnél dolgozott ugyanebben a munkakörben és Toto Wolff tanácsadójaként.

Utóbbi miatt némi vádaskodás is érte Shaila-Ann Raót az utóbbi hetekben, hiszen szerepe volt a Red Bull költségsapkás ügyében: ő értesítette Christian Horneréket a kihágásról, amely már előtte kiszivárgott a sajtóba, amit Helmut Marko „furcsának” nevezett (bár az FIA-elnök Mohammed ben Sulayem nemrég elmondta: aligha lehet vádolni elfogultsággal Shaila-Ann Raót, hiszen ő még keménynek is találta az energiaitalosok büntetését). Főtitkárként emellett dolgozott a pattogás csökkentését célzó technikai direktíván is. Ben Sulayem a mai közleményben megköszönte az elmúlt hat hónap során nyújtott hozzájárulását és a profizmusát.

fia-logo-dppi-1

Sainz vs. Hamilton, hármas csata Alonsóval – a legjobb onboard videók a szezonzáróról

Az első és az utolsó kör is kiemelt hangsúlyt kapott az Abu Dhabi Nagydíjról készült fedélzeti kamerás válogatásban, hiszen szerepel benne többek között Lance Stroll remek rajt utáni helyezkedése és a címben is említett bevetődés a Ferrari spanyolja részéről a Mercedes britje ellen, valamint Guanyu Zhou Alexander Albon elleni parádés csatája a befutó előtt, de megnézhetjük Mick Schumacher és Nicholas Latifi ütközését is – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

onboard-abudhabi-f1-video

Megint törölhetik a Kínai Nagydíjat – óriási rés keletkezhet az F1-es naptárban

Még az ősz elején jelentette be a Formula-1 a 2023-as versenynaptárát, amely a tervek szerint rekordot jelentő 24 fordulóból állhat. Ám azt nemrég maga Stefano Domenicali is elismerte, hogy a negyedik állomásnak szánt Kínai Nagydíj helyzete bizonytalan, hiszen a távol-keleti országban továbbra is kemény korlátozások vannak érvényben a koronavírus-járvány miatt. Nos, a BBC úgy tudja, zsinórban a negyedik évben is lefújhatják a sanghaji versenyt: bár Domenicali még nem jelentette be ezt, de értesüléseik szerint „elkerülhetetlen”, hogy meghozzák ezt a döntést. Az F1 egyelőre nem kommentálta az értesüléseket.

Mindenesetre a Kínai Nagydíj kiesése azt jelentené, hogy négyhetes szünet keletkezne áprilisban az Ausztrál és az Azerbajdzsáni Nagydíjak között. Az egyelőre biztosnak látszik, hogy amennyiben valóban törlik a Kínai Nagydíjat, nem fogja más helyszín pótolni, így 23-ra csökkenne a versenyek száma (ami még mindig eggyel több, mint az idei szám). Emellett állítólag az F1 vezetése azon dolgozik, hogy valahogy rávegyék a bakui szervezőket, hogy egy héttel hozzák előrébb a futamukat április 30-ról 23-ra, háromhetesre csökkentve a keletkező rést, de a BCC szerint egyelőre ellenállásba ütközik ez a terv.

kina-f1-start-2019-dppi

fotó: DPPI

Button szerint a Mercedesnél valamit még mindig jól csinálnak

Nehéz éven van túl a Mercedes csapata, ugyanakkor még a hibákkal együtt is a harmadik helyen végeztek a konstruktőrök között. Erre világított rá nemrégiben Jenson Button a Sky Sports adásában. „Sokan a csapatban még soha nem veszítettek bajnokságot. A kezdetektől fogva ott voltak, amikor nyertek, de még mindig a harmadikok. Ha ez így ez rossz év, akkor valamit nagyon jól csináltak” – mondta el a 2009-es esztendő világbajnoka.

Coulthard: Perez sokat köszönhet a Red Bull csapatának

Hatalmas port kavart a Red Bull ügye Brazíliában, amikor Max Verstappen a csapat utasítása ellenére sem engedte maga elé Sergio Perezt, akinek Abu Dhabiban sem sikerült megszereznie a pontverseny második helyét. A mexikói elég frusztrált volt az Interlagosban történtek miatt, David Coulthard azonban úgy véli, Pereznek így is egy versenyképes autó áll a rendelkezésére, miközben az energiaitalosok nélkül lehet a Formula-1-ben sem maradt volna hely számára.

„A Red Bull megadta neki a lehetőséget, hogy visszatérhessen, és egy olyan autót, ami tökéletesen alkalmas a futamgyőzelemre. Arra is megkapta a lehetőséget, hogy legyőzze Maxot, de nem hozta azt a szintet. A valóság az, hogy Max a világ egyik legjobb versenyzője. Az olyan elit pilóták, mint Schumacherek és Sennák sem úszták meg a pályafutásukat úgy, hogy ne lett volna példa a csapattársakkal való összetűzésre. Ez része a DNS-üknek, és része annak, ami sikeressé teszi őket” – idézte a Mirror az egykori F1-es pilótát.

Két ralis ász és egy Európa-bajnok volt 2022 legjobb magyarja szerintetek

Lezárult az év magyar autóversenyzője közönségszavazás a Formula.hu-n – szokás szerint az olvasók véleményét is kikértük a hazai pilóták idei teljesítményéről. Csaknem tízezer voks érkezett be, amely alapján 2022 legjobb magyar autóversenyzője Csomós Miklós (ERC, Rali1) volt, megelőzve Kiss Norbertet (ETCR) és Bútor Róbertet (WRC, Rali1).

A közönségszavazás első tíz helyezettje, valamint a szakértők által összeállított TOP50 Magyar Autóversenyző lista bekerül az Autósport évkönyv 2022-be – amely december 1-jén érkezik a könyvesboltokba és a Formula.hu webshopjába.

 

Verhetetlen volt a McLaren a bokszban Abu Dhabiban – videó

Bár a saját maguk által néhány versennyel korábban felállított két másodperc alatti idei csúcsuktól elmaradtak, Lando Norris és Daniel Ricciardo egy-egy kiállásával elhozta a leggyorsabb kerékcserék rangsorának első két helyét az évadzárón a wokingi istálló. Ez volt a wokingiak idei hatodik elsősége e tekintetben, amellyel még így is elmaradtak a bokszban egyeduralkodó Red Bull tíz alkalmától. Videón az Abu Dhabi Nagydíj három legjobb szervizelése:

Nem kell Perez apja és társai az F1-be – mondja Villeneuve

A Mexikóvárosi Nagydíjon nagy rivaldafény kapott – és tegyük hozzá, harcolt ki magának – Antonio Perez, a Red Bull pilótájának édesapja. Az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve szerint a versenyzőapukáknak nem kellene szerepelniük:

„A csapatoknak jobban meg kellene válogatniuk, kit engednek be. Szerintem Perez apját távol kellene tartani. A közösségi médiában a szülők hangja eljut mindenhova. Ennek nem szabadna így lennie, nem kellene belefolyniuk. Ezért látjuk Jos Verstappent egyre kevésbé. Inkább kihagyják, és ez egy jó dolog” – fejtegette rovatában a Formule1.nl-en Villeneuve, aki Hamilton következő évi teljesítményéről és Vettel potenciális visszatéréséről is elmélkedett.

Ocon olyat tett, amire még senki nem volt képes Alonso mellett

Fernando Alonso híres arról, hogy rettenetesen nehéz őt legyőzni csapattársként a Formula-1-ben. Az idei szezont megelőzően Jenson Button volt az egyetlen, aki egy szezonon belül – 2015-ben – több pontot tudott szerezni nála ugyanabban az autóban (2001-ben a Minardinál Tarso Marques és ő is egyaránt pont nélkül zárt, míg 2007-ben Lewis Hamiltonnal végzett holtversenyben a McLarennel, azaz ők pontszám tekintetében nem előzték meg, csak a jobb helyezések okán zártak előtte a vb-tabellán).

Button produkcióját ismételte meg idén Esteban Ocon, aki 11-gyel több pontot szerzett az Alpine-nál, mint a kétszeres világbajnok – igaz, nem kis részben ez annak volt köszönhető, hogy Alonsót többször érte utol a technika ördöge. Amiben viszont még a 2009-es világbajnokot is felülmúlta Ocon, hogy ő lett az első, aki a csapattársakként töltött teljes idő alatt is több pontot gyűjtött, mint Alonso: bár a spanyol tavaly hét ponttal jobb volt a franciánál, összességében négy egységgel a fiatalabb pilóta felé billen a mérleg nyelve.

ocon-alonso-dppi

fotó: DPPI

Búcsúk mindenhol – így szólt a rádió Abu Dhabiban

Szezonzáróhoz méltón a csapatrádiós összeállítás túlnyomórészét is a verseny utáni elköszönések adják: Sebastian Vettel két embernek külön is köszönetet mondott, de Lando Norris is elköszönt Daniel Ricciardótól – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-abudhabi-video-f1-1

Videón Vettel utolsó köre F1-es autóval

A visszavonuló négyszeres világbajnok levezető körét nézhetjük végig az F1 legújabb videójában, a képre kattintva.