DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

WTCR: Zengős autó az első sorban a Hungaroringen

Túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai közönség szája íze szerint alakult a WTCR hungaroringi időmérője. Tassi Attila már a Q1-ben búcsúzott, így mindkét vasárnapi versenynek a 14. rajtkockából vághat neki az Engstler Hondával. Nagy Dániel ugyan továbbjutott a Q2-be, de ott hamar kiszállt a küzdelemből: az első kanyarban a falba csúszott a Zengő Cuprával, így ő pedig a 12. rajtpozíciót fogja elfoglalni. Michelisz Norbert a hetedik helyet csípte el a BRC Hyundaijal, de mivel a 2019-es bajnok még hathelyes rajtbüntetést hozott magával Pau-ból, ez az első futamra egy 13. rajthelyet jelent neki – igaz, a fordított rajtrácsos viadalon viszont a negyedik kockából fog indulni. A legjobb starthelyet a Zengő Motorsport másik versenyzője, Rob Huff szerezte meg, aki a kilencedik időt megfutva a második kockából, azaz az első sorból vághat majd neki a második futamnak.

Ami a többieket illeti: a legjobb ötöt felvonultató Q3-ba két Audi, valamint egy-egy Honda, Hyundai és Lynk & Co jutott be. A pole-pozíciót végül Michelisz hyundaios csapattársa, Mikel Azcona szerezte meg, bő egy tizeddel megelőzve Nathanael Berthont. A címvédő Yann Ehrlacher lett a harmadik, megelőzve Esteban Guerrierit és Gilles Magnust. A bajnokságot a hétvége előtt vezető Nestor Girolami már a Q2-ben kiesett a nyolcadik helyen, míg a fordított pole-t Santiago Urrutia zsebelte be. A Túraautó-világkupa futamai vasárnap 11:20-kor és 16:45-kor startolnak.

huff-wtcr-hring-kvali

Alonso elmondta, akar-e F1-es csapatfőnök lenni

Noha már 41 éves, Fernando Alonso egyelőre nem szándékozik visszavonulni: néhány hónapja kötött többéves szerződést az Aston Martinnal. Ám bármennyire is versenyképes és gyors még mindig a spanyol, előbb-utóbb számára is eljön a távozás ideje, a kétszeres F1-es világbajnok viszont már korábban jelezte, hogy ekkor sem fordítana hátat teljesen a versenyzésnek és a sportnak. Egy dolgot azonban nem tart valószínűnek: hogy F1-es csapatfőnök váljon belőle.

„Nem akarok egyetlen ajtót sem becsukni most magam előtt, de pillanatnyilag nincs előkelő helyen a kívánságlistámon” – nyilatkozta Alonso az Auto Motor und Sportnak az erre vonatkozó kérdésre. „A mi munkánk rengeteg utazást is jelent, amit elfogadunk, mert imádjuk ezt a munkát és meg is tudjuk csinálni. Ha azért kellene utazgatnom, mert olyasmit csinálok, amiben nem vagyok annyira jó, hamar lemerülne a belső akkumulátorom.”

Ha a csapatvezetés felé nem is kacsingat, a fiatal pilóták menedzselésében már érdekelt Alonso az A14 Managament révén, amelyhez nemrég a Formula-E-ben szereplő Maximilian Günther is csatlakozott.

f1-alonso-2022-aston

Már a szezon közepén leállt az idei F1-es autó fejlesztésével a Williams

Mindössze nyolc pontot szerzett a 2022-es évad során a Williams, így a tavalyi kilencedik hely után visszacsúszott az utolsó pozícióba a konstruktőri világbajnoki összetettben. Jost Capito, a grove-i alakulat távozó csapatvezetője ugyanakkor elmondta: tudatos döntés volt, hogy a Brit Nagydíjon bevetett és egyébként szerinte jól működő jelentős fejlesztési csomagjuk után már nem fordítottak nagy erőket az idei versenygépre.

„Amikor röviddel utána azt látod, hogy a lemaradás túl nagy a nyolcadik-kilencedik helyhez, akkor nincs értelme sok erőt fordítani az idei autóra. Lehet, hogy maradsz úgy is a tizedik helyen, de elszalasztod a lehetőséget, hogy a jövő évi gépre koncentrálj” – magyarázta Capito a Motorsport.com hasábjain. „Úgyhogy amikor láttuk, hogy tizedikek leszünk, már nem számított a különbség, és az erőinket a következő évi autóra összpontosítottuk nem sokkal a nagy silverstone-i fejlesztések után.”

A távozó csapatvezető hozzátette: 2023-ban tényleg előre kell lépnie a Williamsnek, „különben valami tényleg rossz”. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy bár a költségplafon révén elvileg egyforma mennyiségű pénzt költhetnek az F1-es csapatok, a kiindulási pont nem volt azonos a limit bevezetésekor: a Williams például az előtte lévő években, a Dorilton Capital érkezése előtt alig fektetett be bármit is.

f1-williams-albon-silverstone-2022

Hamiltonhoz kapcsolódik Sargeant első F1-es emléke

Érkeznek a 2000 után született versenyzők a Formula-1-be: Yuki Tsunoda volt az első, a két 2023-as újonc, Logan Sargeant és Oscar Piastri lesz a második és harmadik. Sargeant az év utolsó napján tölte be a 22-t – ebből fakadóan mikor első F1-es emlékéről beszélt, nem nyúlt vissza túlzottan a múltba. Lewis Hamilton már versenyzett az első szezonban, amelyet követett.

„A Formula-1-et akkor kezdtem el nézni, mikor Lewis és Felipe Massa csatáztak a vb-címért 2008-ban. Korán keltem fel, hogy lássam a futamokat. Azután költöztem Európába, így a versenyeket végre normális időben tudtam nézni” – idézte fel a GQ magazinnak a Williams amerikaija. Sargeant hozzátette: „Az F1-ben a legmagasabb szintű a versengés, itt vannak a világ legjobbjai. Minden gyerek álma, hogy eljusson a csúcsra abban, amit csinál, ezért vonzott engem.”

Két erős TCR-sorozatban is rajthoz áll a 19 éves magyar túraautós

Komoly programot rakott össze a 2023-as szezonra Losonczy Levente: a fiatal magyar versenyző a Team Agressive Italia csapattal megegyezve kettős szezonra vállalkozott, a Hyundai Elantra N-nel a TCR Europe és a TCR Italy összes versenyén jelen lesz – ami 13 hétvégét jelent, köztük a TCR Világsorozatba beleszámító hungaroringi fordulót. A fiatal versenyző célját következőképp fogalmazta meg: a legjobb pozíciókért harcolni már a szezon legelejétől fogva.

Losonczy Levente 2022-ben is feltűnt már a nemzetközi színtéren: ő volt az egyetlen magyar, aki a WTCR alatti TCR-sorozatokban indult, négy hétvégét teljesített az európai, az olasz és a közép-európai sorozatokban ugyanezzel a csapattal. Szezonjába egy sérülés is becsúszott, a TCR Europe monzai hétvégéjén egy balesetben elrepedt a kézközépcsontja.

Leclerc már F1-es karrierje előtt levelet kapott Vetteltől

Charles Leclerc még csak a Formula-2-ben versenyzett, amikor máris hatalmas meglepetés érte őt Sebastian Vettel részéről: "Emlékszem, akkoriban még csak a szimulátoros dolgokat csináltam, ami valljuk be, nem könnyű munka. Eléggé fárasztó órákat ott tölteni és belemélyedni a részletekbe. Azt hittem, azt sem tudja, hogy ott vagyok, azonban egyszer csak kaptam tőle egy levelet, amelyben megköszönte nekem az egész éves fáradhatatlan munkámat a szimulátorban. Egészen hihetetlen volt."

Ezt követően a monacói és a német két évet töltöttek együtt csapattársakként a Scuderiánál, ahol nehéz pillanatokat is átéltek, ám Leclerc a mai napig hálás a négyszeres világbajnok, amiért olyan sok dolgot tanulhatott mellette.

Alonso Rambo-módba kapcsolt

Gyakorlatilag még inkább az előző szezon fáradalmait kellene kipihenni, az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso mégis gőzerővel készül a 2023-as idényre. A spanyol maga írta az Instagramon, hogy Rambo módjára készül a következő kihívásokra.

A MiniDrivers utolsó idei epizódjában leleplezi magát Dark Mini

Egy héttel ezelőtt kaptuk meg a Mini for Speed első részét a spanyol karikaturistától, amit ide kattintva meg is nézhettek, most pedig megkaptuk a gokartos paródia folytatását, egyben az év utolsó Mini-tartalmát, na meg persze arra is fény derül, hogy ki volt idén Dark Mini.

2000 lóerős szörnyeteget hajtott meg Nico Rosberg - 1,85 mp alatt gyorsul 100-ra

Nico Rosberg, 2016 Formula-1-es világbajnoka a horvát Rimactól szerezte be legújabb játékszerét, ami nem más, mint a 2000 lóerős Rimac Nevera Hypercar. A német kevesebb mint 2 másodperc alatt gyorsult 100-ra az új autójával. Nézzétek meg, hogyan szórakozik Rosberg a karácsonyi ajándékával. Biztos ami biztos, a kilométerórát azért kipixelezték. 

Ricciardo együttérzett az őt az F1-ből kitúró Piastrival

A nyári szünet körüli időszak egyik legfontosabb témája volt a Formula-1-ben, hogy az Alpine elől elhappolt Oscar Piastri váltja Daniel Ricciardót a McLarennél. A többszörös nagydíjgyőztes akár neheztelhetne is honfitársára, ám Ricciardo valójában még támogatja is a fiatal tehetséget. Az In the Fast Lane című podcast adásában azt is elmondta, hogy bizonyos szempontból még sajnálta is Piastrit amiatt, hogy olyan helyzetbe került, hogy balhé alakult ki a szerződtetése körül, ráadásul épp a honfitársát túrta ki a wokingiaktól és egyúttal az F1-es mezőnyből:

„Egyértelműen együttéreztem vele. Ne értsetek félre: természetesen bizonyos szempontból a karrierem félresiklott és eléggé elfoglalt voltam magammal és azzal, hogy mi a fenét fogok csinálni, de ugyanakkor tisztában voltam néhány megjegyzéssel és dologgal, ami az irányába érkezett. Több okból is együttéreztem vele. Először is, ennek kellene lennie életed legnagyobb pillanatának, hogy bekerülsz a Formula-1-be. Ez egy valóra vált álom, és nagy kár, ha ezt nem tudod megünnepelni vagy kiélvezni. Ráadásul csak így alakultak a dolgok: nem ő kreálta a helyzetet, csak belekerült” – fogalmazott Ricciardo. Hozzátette: Piastrival és menedzserével, Mark Webberrel is hamar tisztázni akarta, hogy nem neheztel rájuk, hogy részben miattuk – meg persze a gyenge teljesítménye miatt – veszítette el az ülését a McLarennél.

f1-ricciardo-mclaren-abudhabi-2022

Megnehezítették a versenyzőtársak Vettel F1-es búcsúját

A bő egy hónappal ezelőtti Abu Dhabi Nagydíj volt Sebastian Vettel utolsó Formula-1-es versenyhétvégéje, amely emiatt gyakorlatilag végig róla is szólt. A pilóták már csütörtökön összegyűltek egy rendhagyó közös vacsorára, egykori csapatai ajándékokkal lepték meg őt, a futam előtt pedig a versenyzőtársak sorfalat álltak a négyszeres világbajnoknak. Vettel nem is tagadta a Servus TV-nek nyilatkozva, hogy meghatotta ez a búcsúztatás, ami nehezebbé is tette a visszavonulást:

„Kicsit furcsa volt, nem igazán tudhatod, mire számíts. Nagyon szerencsés vagyok, hogy ilyen szép búcsúval ünnepelhettem. Sokat jelentett a többi versenyző elismerése. Különleges volt, és kétszer annyira megnehezítette a dolgot.”

f1-vettel-abudhabi-2022-bucsu

fotó: DPPI

„Marc mérges volt, nem működött semmi” – tényleg szakítás előtt Marquez és a Honda?

Nemrég maga Marc Marquez beszélt arról, hogy bármennyire is szeretne hűséges lenni a Hondához a MotoGP-ben, ahova 2024 végéig szerződés is köti, amennyiben nem tudnak fejleszteni a motoron a borzalmasan sikerült és mindössze két dobogós helyezést hozó 2022-es szezon után, elkezdhet más opciók után nézni. Erre erősített rá most a nyolcszoros világbajnok öccse, Alex, aki jövőre már nem is Hondával, hanem a Gresini Racing Ducatijával fog versenyezni, aki így beszélt az idényzárót követő valenciai teszt utáni benyomásokról:

„Együtt ültünk az autóban és egy szót sem szóltunk egymáshoz. Marc mérges volt. Megkérdeztem, hogy próbált-e ki új dolgokat, amire azt mondta, hogy igen, de semmi sem működött. Ennyi. Annyit mondtam neki, hogy a Ducati más volt. A testvérem, de le akarom őt győzni” – fogalmazott a Gazetta dello Sport hasábjain az ifjabb spanyol, aki maga is úgy érezte: váltania kell, s a Ducatin egyből jobban is érezte magát a teszten.

Amikor arról kérdezték, el tudja-e képzelni, hogy bátyja tényleg elhagyja a Hondát, hasonlóan fogalmazott, mint nemrég a testvére: „Úgy vélem, ha a Honda megteszi a szükséges lépéseket előre, Marc nem fog távozni. Mivel ezzel a csapattal versenyzett, ők vártak rá és tartották őt tiszteletben, amikor sérült volt. De ha a motor nem lesz alkalmas a világbajnokság megnyerésére, akkor elképzelhető.”

marquez-honda-teszt-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

 

A Piastri-fiaskó ellenére is kitart versenyzői akadémiája mellett az Alpine

Miután az Alpine kalandos körülmények között elveszítette egyik kiemelt neveltjét, Oscar Piastrit, aki a McLarennél fog debütálni 2023-ban az F1-ben, az is felmerült a franciáknál, hogy akár a teljes versenyzői akadémiájukat bezárhatják. Otmar Szafnauer csapatfőnök azonban a Mirrornak nyilatkozva megerősítette, hogy a történtek ellenére is kitartanak a fiatal tehetségek felkarolása és kinevelése mellett:

„Akkor mindent megnéztünk. Azt hiszem, Laurent [Rossi, az Alpine vezérigazgatója – a szerk.] mondta azt, hogy meg kell fontolnunk, hogy tényleg azt akarjuk-e csinálni, hogy pénzt áldozunk egy versenyzőre, akit eljuttattunk egy pontra, majd aztán máshova akar menni. Megvizsgáltuk ezt, de egyértelműen elkötelezettek vagyunk a fiatal pilótákkal kapcsolatos programunk és az Alpine Akadémia irányába” – fogalmazott Szafnauer. Hozzátette: az akadémia jelenlegi első számú pilótája, Jack Doohan jövőre is a Formula-2-ben fog versenyezni, s a cél, hogy megnyerje a bajnokságot.

f1-piastri-alpine-2022

Kedden debütál az Ecclestone-ról készült dokumentumfilm-sorozat

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy dokumentumfilm-sorozat készült a Formula-1 egykori első emberének, Bernie Ecclestone-nak az életéről. A Lucky! címet viselő alkotást az a Manish Pandey rendezte, aki a „Senna” című sokszorosan díjnyertes dokumentumfilm írója és producere volt. A műsor gazdag archívumból dolgozik, a készítők ígérete szerint egészen elképesztő felvételeket mutat be 1950-től egészen napjainkig. A műsor készítői ráadásul magát Eccelstone-t tették meg a sorozat narrátorának, így történetét a saját szemszögéből láthatjuk.

Az AMC Networks International együttműködésével készült nyolcrészes dokumentumsorozat első epizódja kedd este 21 órakor debütál a Spektrumon, a további részek minden hétköznap ugyanezen időpontban kerülnek adásba.

f1-ecclestone

Az utolsó női F1-es pilóta autóját vezette a női pilóta

Egy álom vált valóra a német versenyzőnő, a korábban formulaautózó, mostanában ELMS-ben és Le Mans-i 24 óráson szereplő Sophia Flörsch számára: egy Dubajban tartott historic-eseményen az 1992-es Brabhamet próbálhatta ki.

A Judd-motoros autó jelentősége, hogy ezzel szerepelt a máig utolsó női F1-es pilóta, Giovanna Amati. Az olasz hölgy csak három nagydíjon volt a mezőny tagja – melyeken a kvalifikáción nem jutott túl –, de a helyét átvevő versenyző személye is érdekes, a későbbi világbajnok Damon Hill ekkor mutatkozott be a királykategóriában.

 

Ezt a tanácsot kapta első évében a McLaren-vezér

Zak Brown 2016 végén lett a McLaren Csoport vezérigazgatója: az amerikai üzletember korábban marketingcégét vezette, amely kifejezetten a motorsportra összpontosított. Ebben a minőségben jó viszonyban volt az összes F1-es istállóval – ehhez kapcsolódott a tanács, melyet az egykori versenyző Martin Brundle-től kapott.

„Mielőtt átvettem a McLaren vezetését, sok csapattal és sorozattal együtt dolgoztam. Svájcként kellett viselkednem, hiszen mindenkivel üzleteltem, versengés viszont nem volt köztünk. Az első évemben Spában Martin Brundle adott egy tanácsot, amely megmaradt bennem” – mondta Brown a Marshall Pruett Podcastben.

„Nem fogom megismételni, mert a nyelvezete nem volt ideillő, de lényegében azt mondta, meg kell változtatnom a stílusom: a bokszutcában mindenki barátjából versengővé és keménnyé kell válnom” – fedte fel a tanácsot Brown. Hozzátette: nagyon kevés embert ismer, aki le akar csapni a másik versenyzőjére, szponzoraira vagy szakembereire, de éppen ők a legsikeresebbek. 2022 történéseiből pedig látszik, hogy Brown megfogadta a tanácsot, gondoljunk csak a Piastri-ügyre.

Korhatáros oldal szponzorál egy csapatot az amerikai szériában

Lelkesen osztogatják egy Porsche 911 GT3 R fényezésének rajzait a közösségi médiában a rajongók, nem kizárólag sportszakmai megfontolásból: Alex Vogel autóját ugyanis, amellyel az MRS GT-Racing csapat támogatásával a GT Americában fog versenyezni, egy sokaknak ismerősen hangzó felnőttoldal, az OnlyFans fogja szponzorálni. Hasonló színekben a dubaji 24 óráson is indítanak egy Porsche 992 GT3 Cupot.

„A Mercedes már most győzelemesélyes” – háromcsapatos harcot vár Coulthard

A Red Bull óriási, 205 pontos előnnyel nyert konstruktőri vb-címet 2022-ben, de a Ferrari a szezon nagy részében hozta az RB18 tempóját, év végére pedig a Mercedes is megérkezett. Az optimistábbak ezért a három csapat közti küzdelmet várnak 2023-ban, és közéjük tartozik a 13-szoros nyertes David Coulthard is.

„Határozottan úgy gondolom, hogy a Mercedes közelebb lesz jövőre. Felszálló ágban vannak, és elméletileg már most futamgyőzelemre alkalmas autóval rendelkeznek. Bár csak egy nagydíjat nyertek, ha a sprintfutamokat is számoljuk, akkor kettőt, de az autóban megvan a potenciál a győzelemhez, ami tagadhatatlan. Úgy vélem, akár háromcsapatos harcot is láthatunk jövőre, a Mercedesszel és a Ferrarival együtt. Ez nagyszerű lenne számunkra és azt is jelezné, hogy a 2022-ben bevezetett új szabályok működnek” – mondta a skót ex-F1-es a holland Motorsportnak.

Még karácsonykor is bicikliversenyen indult Valtteri Bottas

A finn versenyző ennyire nem tud elszakadni szeretett hobbijától: a téli szünidőt Ausztráliában töltő versenyző december 24-én még manóként fotózkodott, 26-án viszont már rajthoz állt egy kisebb, helyi érdekeltségű bicikliversenyen Adelaide-ben, az Ausztrál Nagydíj egykori helyszínén.

A rövid, technikás pályán a női mezőnyben Bottas párja, Tiffany Cromwell is elindult: a hivatásos kerékpárversenyző a győzelmet is megszerezte.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Látványos helyszínnel bővülhet az IndyCar versenynaptára

Igazi luxuskörülmények között tesztelhet majd az IndyCar mezőnye jövő februárban, miután a széria egyik szezont megelőző tesztjét a The Thermal Club road nevű pályán rendezik. A 2,9 mérföldes és 17 kanyarból álló aszfaltcsíkon azonban hamarosan akár versenyt is rendezhetnek a RACER beszámolója szerint. A portál úgy tudja, hogy a pálya akár már 2024-ben csatlakozhat, ha minden a tervek szerint alakul. A helyszínen ugyanis jelenleg nincsenek lelátók, így a tesztet is nézők nélkül rendezik, a rajongók pedig csak egy hivatalos stream által láthatják majd a történéseket.

Jos Verstappen: A Pirellinél azt hiszik, elég jó gumikat gyártanak

Több kritikát is kaptak idén a Pirelli esős abroncsai, amire az F1 hivatalos beszállítója is reagált azzal, hogy az esztendő vége felé két téli tesztet is kiírtak a Paul Ricard pályán és Fioranóban, jövő februárban pedig ismételten Franciaországban dolgoznak majd. Ezek ellenére nemrégiben a Viaplay F1 Talks című műsorában Jos Verstappen élesen kritizálta az olasz céget. „Erőfeszítéseket kellene tenniük. Szerintem tényleg úgy gondolják, hogy a gumik elég jók, de javulniuk kell. Amíg erről nincsenek teljesen meggyőződve, addig ez nem fog megtörténni” – mondta el véleményét az egykori F1-es pilóta.