DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

1-től 77-ig: Kis rajtszámhatározó

Bár manapság valószínűleg kevesen azonosítják az F1-es versenyzőket rajtszámuk alapján futam közben, azért nem árt tisztában lenni az egyes versenyzők választott számával. Az F1 Twittere össze is gyűjtötte őket egy csokorba a Max Verstappen által felvett 1-estől Valtteri Bottas 77-eséig, ügyelve a csapatonként eltérő dizájnra is.

Fordulat: mégis használhatja a Gilles Villeneuve előtt tisztelgő sisakját Leclerc

Mint arról mi is beszámoltunk, Charles Leclerc a montreali pálya névadója, Gilles Villeneuve előtt akart tisztelegni a korábbi legendás F1-es versenyző sisakdizájnjára emlékeztető bukófestéssel. Az első edzésen ezt is használta a monacói pilóta, utána viszont visszaváltott a hagyományos dizájnú sisakjára.

Sajtóhírek szerint – erről számolt be a Canal+, valamint a Sky Sports riportere, Ted Kravitz is – ennek az oka nem más, mint hogy a Villeneuve család, beleértve Gilles fiát, az 1997-es világbajnok Jacques-t nem volt elragadtatva attól, hogy a klasszikus dizájnon megjelentek a Ferrari és a mostani szponzorok matricái. Villeneuve-ék állítólag kifogásolták, hogy a család beleegyezése nélkül készült el a dizájn, és mivel Leclerc-ék jóhiszemű tisztelgésnek szánták csupán a dolgot, inkább úgy döntöttek, a további feszültség elkerülése érdekében a Kanadai Nagydíj további részében nem használják a Gilles-féle festést.

FRISSÍTÉS: Az időmérő előtt aztán jött a fordulat, a Villeneuve család ugyanis mégis engedélyezte Leclerc-nek a sisak használatát. A Gilles képeinek használati jogát kezelő Melanie Villeneuve-öt, aki Jacques testvére, pénteken kereste meg Leclerc, hogy elnézést kérjen, majd a pályára is meghívta a családot a Ferrari. Melanie Villeneuve ekkor mág úgy fogalmazott, hogy szép megemlékezés a monacói sisakja és nincs ellenvetésük, egyedül Jacques jegyzett meg annyit, hogy jobban örültek volna az előzetes konzultációnak, őket is meglepetésként érte az edzésnapon Leclerc bukója. 

f1-leclerc-villeneuve-sisak-montreal

Lökdösődésig fajult a két IndyCar-bajnok ütközése az edzésen – videó

A hétvégén a Road America ad otthont az IndyCar aktuális fordulójának, s már a második edzésen komoly jelenetek játszódtak le. Scott Dixon forgott meg, majd úgy tért vissza a pályára, hogy Romain Grosjeant elengedte, azt viszont már nem észlelte, hogy Will Power is érkezik mögötte, így amikor balra mozdult, egyenesen eltalálta a címvédőt, aminek ütközés lett a vége. A baleset után Power igencsak feszülten kérte számon a hatszoros bajnokot, néhányszor még meg is lökte Dixont, aki utólag elmondta, hogy teljes mértékben az ő hibája volt az ütközés és elnézést kért Powertől. Videókon a jelenet:

Furcsa gond hátráltatta az Alpine-t pénteken

Az első szabadedzésen Pierre Gasly autója állt meg, amiután újra sem tudták indítani a szabadedzést a CCTV-s kamerarendszer hibája miatt. Egy meglehetősen különös probléma lépett fel Gasly autójában, Otmar Szafnauer fedte fel a nem mindennapi elektronikai meghibásodást: "Ahogyan minden hétvégén, most is a tartalék kormányokat használtuk mindkét autóban az első szabadedzésen, ennek oka egyszerű: kipróbáljuk, hogy működnek-e."

"Egy szó mint száz, Pierre kormányában valamilyen elektronikai hiba lépett fel, ami miatt megállt az autó. Amint visszatettük az első számú kormányt, az anomália megszűnt. Meg kell vizsgálnunk a versenyt követően, hogy mi lehetett a baj pontosan. Esteban autójában már egy megszokottabb probláma lépett fel: vízszivárgás miatt kellett félre állnia, de ezt a dolgot már orvosoltuk."

Két versenyző is bírságot kapott pénteken

Az AlphaTauri versenyzője, Yuki Tsunoda és a hazai pálya előnyét élvező Lance Stroll is pénzbüntetést kapott, miután gyorsan hajtottak a bokszutcában. Péntekenként bevett szokás, hogy a pilóták kicentizik a féktávot a bokszbejáratnál, hogy a pit lane-be érkezve éppen ne lépjék át a sebességhatárt, amely olykor nem sikerül. Íg járt most a japán és a kanadai pilóta is, előbbit 100 euróra büntette az FIA, amiért 0,4 km/órával lépte át a sebességhatárt, míg Stroll a megengedett 80 helyett 97,8 km/órával esett be a bokszutcába, amiért 1000 eurós bírságot köteles fizetni.

Videó: ez történt a második szabadedzésen

A megcsonkított első szabadedzést követően 60 helyett 90 percet kaptak a csapatok a második szabadedzésen, ahol volt elfüstölő Haas, szakadó eső és Mercedes-elsőség. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Szöveges összefoglalónkat ide kattintva olvashatjátok el.

Alonso az első edzésről: Ez nagyon ciki volt

A helyi zártláncú kamerarendszer képeinek késése miatt gyakorlatilag elmaradt az első szabadedzés, , s bár a megoldáson sokáig dolgoztak, végül a második gyakorlás idejére sikerült orvosolni a problémát, ahol emiatt 60 helyett 90 percig körözhettek a versenyzők. Alonso így nyilatkozott az esetről a helyszínen, ahol a Formula.hu is jelen van: "Elég kellemetlen volt. Nem volt ideális a csapatok számára sem, ami történt, de főleg nem a rajongók számára, akik korán kilátogattak a pályához, hogy láthassanak minket az első szabadedzésen, aztán alig tudtunk megtenni néhány kört. Úgy fest, hogy valamivel időről időre lábon lőjük magunkat, így ezek a dolgok egy kissé kínosak."


Fotó: Aston Martin AAramco Cognizant F1 Tea

Ezúttal Alonsóról készített dalt a Super Maxszal ismertté vált Pitstop Boys

A Pitstop Boys akkor vált ismertté, amikor az F1-es élmezőnybe még épp csak betörő Max Verstappenről készítettek zenét. Később aztán a holland vb-címét is megünnepelték egy új számmal, majd Lando Norrisról is írtak egyet, pár hónapja pedig a Pole-pozíció című szerzeménnyel rukkoltak elő – most pedig az idén az előretörő Aston Martinnal szárnyaló Fernando Alonso került sorra. Íme, a néhány napja megjelent Vamos Fernando! című dal:

F1-es és IndyCar-időmérő, MotoGP-sprint: ez a szombati menetrend

Délelőtt MotoGP-időmérő, délután sprint, közben TCR a Hungaroringen, este pedig F1-es és IndyCar-időmérő: ez vár ránk szombaton.

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

10:55-11:30 TCR World Tour, időmérő

11:05 WRX, Super Pole

13:00 WRX, előfutamok

15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4 online)

17:05 TCR World Tour, első futam

18:30-19:30 Formula-1, harmadik szabadedzés

19:55-21:25 IndyCar, időmérő (vasárnap 17:30 Aréna4)

22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend a tv-közvetítésekkel együtt itt megtekinthető!

f1_13

fotó: dppi

Még mindig dolgoznak a kamerarendszeren, már vészterven gondolkodik az FIA

Mint arról írtunk, a helyi zártláncú kamerarendszer technikai gondjai miatt gyakorlatilag elmaradt a Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyet alig néhány perc után Pierre Gasly leálló Alpine-ja miatt szakítottak félbe eredetileg, de mivel a fentiek miatt a versenyirányításnak nem volt megfelelő kameraképei, nem tudták volna biztonságosan újraindítani a tréninget. A kiesett időt úgy pótolják, hogy a csapatokkal egyetértésben 90 percesre nyújtják és fél órával előrébb hozzák a második edzést Montrealban, amely így magyar idő szerint 22:30-kor kezdődhetne.

A feltételes mód azonban indokolt, az FIA ugyanis nemrég egy rövid kommünikében azt közölte, hogy még egy órával az FP2 tervezett kezdése előtt is dolgoznak a problémák megoldásán: a gond az, hogy jelentős késéssel érkezik be a versenyirányításhoz a CCTV képe. A közleményben azt is hozzátették, hogy eközben az FIA már vészmegoldáson is gondolkozik, hogyan lehetne a tv-kamerákkal megoldani, hogy megfelelő képellátás jusson a versenyirányításhoz is.

f1-red-flag-montreal

Gilles Villeneuve előtt tiszteleg montreali F1-es sisakjával Leclerc

Speciális bukódizájnnal készült a Kanadai Nagydíjra Charles Leclerc, aki a legendás Gilles Villeneuve egykori sisakjára emlékeztető festéssel versenyez a hétvégén. Villeneuve 1978-ban éppen ezen a pályán aratta első diadalát, 1982-es halála után pedig az ő nevét vette fel a közkedvelt helyszín. Leclerc nemrég vezette is a kanadai pilóta egykori Ferrariját, most ezzel adózik Villeneuve emléke előtt a monacói:

Bezzecchi-vezetés és óriási Marquez–Zarco baleset pénteken a Sachsenringen

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Német Nagydíjának programja a Sachsenringen. A délelőtti, kisebb esővel is tarkított gyakorláson Johann Zarco volt a leggyorsabb a pálya királyának számító Marc Marquez és az esést is begyűjtő, a mugellói kerékpárbalesete során összeszedett lábtörésével együtt versenyző Aleix Espargaro előtt. Bukott a két yamahás is: Franco Morbidelli és Fabio Quartararo egyaránt a tréning utolsó szakaszában dobta el a motort.

Fyv_y6wWYAYcM_Y

A délutáni egyórás edzést kétszer is piros zászlóval kellett félbeszakítani: előbb Takaaki Nakagami csúszott el a Vízesésben és törte rommá az LCR Hondát, majd az utolsó percekben Marc Marquez bukott az 1-es kanyarban és sodorta el magával a bokszból éppen kiérkező Zarcót, akinek kis túlzással ketté is tört a Pramac Ducatija az ütközéstől – szerencsére legalább a versenyzőknek nem esett baja. A legjobb köridőt végül Marco Bezzecchi motorozta 1:20,271-gyel, ezzel négy századdal megelőzte Jorge Martint és újabb néggyel Aleix Espargarót. A vb-éllovas Francesco Bagnaia a negyedik lett, majd jött a KTM-es Jack Miller és a yamahás Quartararo, míg a top 10-be és ezzel a Q2-be Luca Marini, Enea Bastianini, Alex Marquez és a baleset ellenére Zarco fért még be. Kiszorult viszont onnan és így a Q1-re kényszerül többek között Brad Binder és Marc Marquez is (utóbbi nem is javított a délelőtti idején). Bukott amúgy a második edzésen még Miguel Oliveira, Maverick Vinales (egyikük sem került a tízbe), valamint a legvégén az ifjabb Marquez is.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: káosz a tavalyi időmérőn, Alonso a második

Igazán emlékezetesen alakult a tavalyi Kanadai Nagydíj időmérő edzése, amely szakadó esőben kezdődött, a Q3-ban pedig a merészebbek még a slickeket is kipróbálták - sikertelenül. Fernando Alonso brillírozott, Sergio Perez pedig hibázott a zord körülmények között. A képre kattintva megtekinthető a tavalyi időmérő összefoglalója!

Mérföldkő: 100. győzelmére készül a Red Bull

Miközben Max Verstappen esetleges 41. sikerével utolérheti Ayrton Sennát, a Red Bull Racing csapata centenáriumához érkezett. Az istálló 100. F1-es futamgyőzelmére készül. Mindössze öt pilóta osztozik az eddigi 99 győzelmen, név és szám szerint Max Verstappen 40 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót, Sebastian Vettel 38-szor, Mark Webber 9 versenyt nyert meg, Daniel Ricciardo 7 alkalommal pezsgőzhetett a dobogó legtetején, míg Sergio Perez 5-ször tudott győzni idáig az energiaitalosok színeiben. Mit gondoltok, meglesz a 100. a Red Bullnak ezen a hétvégén?

Nem csak Michelisznek szurkolhatunk a hétvégén a Hungaroringen

Szombaton és vasárnap az International GT Open magyarországi fordulóját rendezik a Hungaroringen, s bár pont a fő kategóriában nem lesz hazai induló, a többi sorozat esetén lesz kinek szurkolniuk a kilátogató nézőknek. Egyfelől a TCR World Tour és TCR Europe közös futamain ott lesz természetesen a Világsorozat összetett pontversenyt vezető Michelisz Norbert, de a mezőnyben láthatjuk a TCR Európa-kupában szereplő Losonczy Leventét is, aki ugyancsak Hyundaijal indul egy olasz csapat színeiben. Az Euroformula Open rajtrácsán ott lesz Berta Benjámin, míg a Formula Regional by Alpine széria igen népes mezőnyében Révész Levente képviseli majd a magyar színeket. Végül pedig a Renault Clio Cup Series indulói között láthatjuk Tim Gábort, aki a szurkolói segítségével egy közösségi-finanszírozási projekt keretében teremtette elő a hazai verseny anyagi hátterét.

A hungaroringi hétvége teljes programja további információkkal itt böngészhető.

michelisz

Az első képek: a megújult Aston Martin

Kis lépéshátrányban a közvetlen riválisokhoz képest, de a Mercedes és a Ferrari után az Aston Martin is előállt első nagy 2023-as fejlesztési csomagjával. Az autó, amelyen korábban csak az első és hátsó szárnyhoz nyúltak, Kanadában jelentősen megváltozott, három számottevő aerodinamikai területen: a padló, az oldaldobozok és a motorborítás régiójában.

Bár a Montrealban készült első fotókon a padló lényegi része nem látható, a szem előtt levő részekből így is látszik, hogy az AMR23 alsó területe teljes hosszában változott: elöl, a Venturi-csatornák bejáratánál, középen a padlószegély elemeinél és hátul, a hátsó kerekek körül egyaránt. Az oldaldoboz rámpája kevésbé ívelt és magasabb, az alávágás pedig nagyobb, ami a Red Bullra emlékeztet. A motorborítás geometriája is megújult, a leglátványosabb a hegyes uszony hátul.

Az Aston Martin célja a fejlesztésekkel nem csupán a nagyobb leszorítóerő és gyorsabb köridő, de az autó működési tartományának kiterjesztése is az AMuS szerint.

Verstappen is ment volna a Nordschleifére Vettelékkel, de a Red Bull nem engedte

Nagyszabású F1-es parádét szervez a Red Bull szeptemberben a legendás német pályára: nem csupán Daniel Ricciardo bemutatózik a csapat RB8-as versenygépével a Nürburgring hosszú verzióján, hanem a heti bejelentés értelmében Sebastian Vettel is, az RB7-tel. A felállás, amely egy évtized után visz Formula-1-es autót a Nordschleifére, már így is szenzációs, de lehetett volna még tetézni: ha rajta múlik, Max Verstappen is csatlakozott volna. Azonban nem rajta, hanem Helmut Markón múlt.

„Én menni akartam, de Helmut nem engedte. Tudta, hogy kipróbálnám a határokat. Én szívesen benne lettem volna” – mondta a Kanadai Nagydíj médianapján Verstappen. „Hallottam, hogy lesz ez a dolog, de Helmut, aki szintén az asztalnál ült, rögtön azt mondta: nem, nem, nem, nem fogsz ott menni!” – folytatta a holland. Ő sem erősködött, nem akart szükségtelenül vitába szállni.

A kétszeres világbajnok még kitért arra, hogy a Nordschleife 5:19,55-ös körrekordját (Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid Evo, 2018) is szívesen megkísérelné felülmúlni, de ehhez F1-es gumikra lenne szükség, amiket egy bemutatón nem engednek meg. Végül hozzátette, ha nem sikerült F1-es autóval, egy napon GT3-as géppel kipróbálná a Nordschleifét.

Fotó: DPPI

Usankás favágóként állított be Bottas a kanadai pályára

Azt már tudjuk, hogy Valtteri Bottas meggyőzően tud ausztrálnak tűnni, a montreali verseny előestéjén azonban Lewis Hamiltont megszégyenítő szerelésben állított be a paddockba – úgy öltözött fel, ahogy szerinte egy kanadai fest: kék kockás favágóingbe és usankába, hátizsákkal. A finn, aki mostanában üzleti érzékét is meg-megcsillogtatja, még árulja is a saját logójával ellátott szerelést leglelkesebb rajongóinak.

 

Elbocsátották a W Series utolsó alkalmazottját is

A női versenysorozat, amelynek harmadik szezonja 2022-ben anyagi okok miatt fejeződött be idő előtt, a széria reményeivel ellentétben nem indult újra 2023-ban – most újabb, nem túl szívderítő hírek érkeztek a W Series helyzetéről: a bajnokság mögött álló cég fizetésképtelensége miatt csődgondokság alá került, az irányítást az Evelyn Partners LLP vette át.

A csődbiztosok jelentéséből kiderül, hogy a W Series alkalmazottjai közül egyetlen maradt munkában mostanra, a többieket elbocsátották vagy felmondtak – most ezt az egyetlen főt is elküldték. Az adminisztrátorok leszögezték, a cél a W Series újraindítása, ezért érdeklődőket várnak, mégpedig lehetőleg rövidesen.

A széria 2021-es ezüstérmese, Alice Powell a közösségi médiában posztolta: „Szomorúan hallottam a hírt, hogy a W Series csődvédelem alá került. Végső soron a sorozatnak köszönhetően versenyezhettem újra. A W Series nem vallott kudarcot: inspirációt és lehetőségeket nyújtott, nem csupán a versenyzők, hanem sok fiatal autósport-rajongó számára is.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alice Powell (@alicepowellracing) által megosztott bejegyzés

Fotók: falat húztak a kettes kanyarba a kanadai pályán

Nem lehet majd levágni az egyes-kettes kanyart a hétvégi F1-es Kanadai Nagydíjon: a helyszínről Albert Fabrega posztolt képeket a közösségi oldalán, amelyeken látszik, hogy a rendezők betettek egy falat a kettes kanyar kijáratához, meggátolva ezzel a korábbi években sokszor kérdéses, véleményes megítélésű kanyarátvágásokat. Ez egy-egy csatában is nagyon fontos lehet, illetve a rajtnál is okozhat problémákat.

 

„George nagyon más, mint a természetadta tehetség Lewis” – Vowles a két Mercedes-versenyzőről

Jelenleg a Williams csapatfőnöke James Vowles, de egészen tavalyig a Mercedes kötelékébe tartozott: végig a csapat tagja volt, mióta Lewis Hamilton 2013-ban az istállóhoz szerződött, George Russell pályafutásának alakulását pedig azóta követte nyomon, hogy a brit a juniorprogramba került 2017-ben – egészen a Hamiltonnal közös első szezonig, 2022-ig.

„Lewisban rengeteg a természetadta tehetség, és minden évben feljebb teszi a lécet. Azonban ami az előző évben még elég volt, már nem volt az a következőben” – beszélt Vowles a 2022-es végeredményről, amelyben Russell előbb foglalt helyet Hamiltonnál. A Mercedes akkori stratégiai vezetője a Sky Sports podcastjében beszélt a két versenyzőről.

„George-ot fiatal tehetségként ismertem meg sok évvel ezelőtt, innen nőtte ki magát azzá, aki ma. És még rengeteg a potenciál benne. Nagyon más, mint Lewis” – folytatta Vowles. „Nem részesítem előnyben egyiket sem a másikkal szemben, de mindketten mást hoznak a házhoz. Közös bennük, hogy mindketten világbajnokok vagy a jövő világbajnokai. Ugyanaz az elszántság lobog bennük, minden ezredmásodperc fontos számukra.”