DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

A Honda szatellit csapata előbb aláírta a hosszabbításról szóló szerződést, mint maga a Honda

Újabb csapat jelentette be hivatalosan, hogy aláírta a Dornával a szerződést, amelynek értelmében további öt évig, azaz 2026 végéig biztosan a MotoGP mezőnyében marad: ezúttal az LCR volt soron ebben. Korábban a gyártók közül a KTM és a Ducati, míg a független istállók közül a Gresini Racing – amely jövő évtől már nem az Aprilia gyári partnere lesz – erősítette meg a maradását, hozzájuk csatlakozott most Lucio Cecchinello alakulata, amely idén két legfrissebb specifikációjú Hondát indít Takaaki Nakagamival és Alex Marquezzel.

Érdekesség, hogy a Honda maga még nem tett hasonló bejelentést az újabb ötéves ciklust illetően, de természetesen az ő maradásuk is biztosra vehető, ahogy az is eléggé valószínű, hogy az LCR is velük folytatja. Várhatóan amúgy az összes további gyártó – a Yamaha, a Suzuki és az Aprilia – esetén is csak formalitás a bejelentés, ahogy igazából a privát csapatok közül is egyedül az Esponsorama/Avintia Racingtől várható, hogy teljes egészében átadja a helyét Valentino Rossi gárdájának, a Sky Racing VR46-nak, amely Luca Marini révén már 2021-ben is jelen lesz az alakulatnál, s amely a hírek szerint vagy a Yamaha, vagy a Suzuki szatellit partnere lehet (előbbi esetén a Petronas SRT válthat Suzukira).

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

lcr-honda-motogp

50 kört teljesített Hamilton egy szett gumin: Így alakultak a Török Nagydíj bokszkiállásai

A Pirelli infografikájáról leolvasható, hogy sáfárkodott a 10 versenyző az esős (kék) és intermediate (zöld) abroncson. Hamilton győzelmében közreműködött, hogy második csere nélkül 50 kört húzott le az átmeneti abroncson, míg – a pontszerzők közül egyedül a második Perezt leszámítva – mindenki más két cserére voksolt. Verstappen, megforgása miatt kényszerűségből, háromszor is kiállt. Russell és Latifi taktikája elüt a többiekétől, a két Williams köztes gumin kezdett a bokszból.

23 éve nem volt ilyen magasan Kanada, és 7 éve ilyen mélyen a Mercedes szombaton

A "Jordan" negyedik pole-ja, a kanadaiak első pole-ja 23 év óta, egyben pedig a Mercedes hétéves mélypontja. Isztambulban már az időmérő is adott bőven számolgatnivalót.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

Vegyük át még egyszer: Hogy lehet világbajnok Hamilton a mai futamon?

Ha a brit Valtteri Bottas előtt végez – az időmérő edzésen, ahol hatodik rajtkockát szerzett, három hellyel a finn előtt volt –, biztosan örülhet, egyébként legfeljebb 7 pontot veszíthet csapattársához képest. A lehetséges forgatókönyvek, amelyek esetében Hamilton hétszeres világbajnok a Török Nagydíjon:

Amennyiben Hamilton elsőként ér célba, biztosan világbajnok.

Ha másodikként, akkor Bottas nyerhet, de nem viheti el a finn a leggyorsabb körért járó pluszpontot.

Hamilton 3. vagy 4. helye esetén Bottas legfeljebb másodikként érhet célba.

Ha Hamilton ötödikként zárna, Bottas legfeljebb harmadik lehet. Ha Hamilton ötödik és övé a leggyorsabb kör, akkor másodikként is célba érhet a finn.

Amennyiben Hamilton a hatodik, Bottas legfeljebb harmadikként érhet be és nem lehet övé a leggyorsabb kör.

Ha hetedik lesz Hamilton, Bottas csak negyedik lehet.

Ha Hamilton nyolcadik, akkor Bottas akár negyedik is lehet, ha Hamiltoné a leggyorsabb kör, más esetben Bottas maximum ötödikként érhet célba.

Ha Hamilton kilencedik és Bottas ötödika britnek ismét szüksége lesz a leggyorsabb körre, ha Bottas csak hatodik, akkor enélkül is világbajnok Hamilton.

Amennyiben Hamilton tizedik, Bottas legfeljebb hatodik lehet, leggyorsabb kör nélkül.

Ha Hamilton nem szerezne pontot, Bottas nem végezhet a hetedik helynél előrébb – ebben az esetben akár még a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is elviheti a finn.

Ha Hamilton  Bottas legfeljebb
1. (25 vagy 26 pont) mindegy
2. (18 vagy 19) 1. (25) - Bottas nem viheti el a pluszpontot
3. (15 vagy 16) 2. (18 vagy 19)
4. (12 vagy 13) 2. (18 vagy 19)
5. (leggyorsabb körrel) (11) 2. (18)
5. (10) 3. (15 vagy 16)
6. (8 vagy 9) 3. (15) - Bottas nem viheti el a pluszpontot
7. (6 vagy 7) 4. (12 vagy 13)
8. (leggyorsabb kör) (5) 4. (12)
8. (4) 5. (10 vagy 11)
9. (leggyorsabb kör) (3) 5. (10)
9. (2) 6. (8 vagy 9)
10. (1 vagy 2) 6. (8) - Bottas nem viheti el a pluszpontot
nem szerez pontot 7. (6 vagy 7)

Így kell IGAZÁN örülni a pole-nak: bemutatja Lance Stroll

A fölső videón a valószerűtlen pole-pozíciót érő Q3-as kör, az alsóban pedig a kitörő öröm első percei a csapatrádión keresztül.

Így segítette egy rajongó a Renault-t a tévé előtt

A Török Nagydíj időmérőjének vizes pályájával az egész mezőnynek meggyűlt a baja, de a Renault-nak volt egy váratlan külső segítsége: mint az alábbi képekből látszik, egy néző a tévén keresztül, hajszárítóval fújta az aszfaltot a fedélzeti kamerából látható Esteban Ocon előtt, ezzel próbálva eltakarítani a vizet a Renault útjából. Az akcióra még a Q1-ben, az első piros zászló érkezése előtt került sor - így már könnyebben magyarázható, miért Ocon állt a tabella élén azon a ponton.

A csapat állításával pedig nehéz vitatkozni, tényleg a Renault-nak vannak a legelhivatottabb rajongói. Vagy legalábbis ez az egy.

11:10-kor kezdődik a Török Nagydíj, lesz MotoGP és WTCR is - íme a vasárnapi program

Figyeljünk oda, hogy a futam is korán kezdődik Törökországban - mutatjuk a vasárnapi menüt:

09:15 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1 és Sport1, élő)

10:00 - 10:20 MotoGP, Warm-up 

11:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)

11:10 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)

12:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)

13:15 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 1 és Sport2, élő)

14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)

15:15 WTCR, 3. futam (tv: Eurosport 1 és Sport2, élő)

7_2

fotó: dppi

Stroll előbb megúszta a pole-időt, most pedig a büntetést is

Volt némi aggódnivalója Lance Strollnak azt követően, hogy meglepő első F1-es pole-pozíciót szerzett a Török Nagydíjon, hiszen a leintést követően vizsgálni kezdték eredményét a versenybírók. Mint kiderült, a kanadainak a Q3-ban volt egy véleményes pillanata, méghozzá kis híján saját csapattársa fogott ki rajta, ugyanis Stroll sárga zászlós jelzés mellett futotta meg azt a kört, ami első rajthelyet ért számára. Az FIA megvizsgálta a helyzetet, és végül felmentette a pilótát mindennemű vétség alól, vagyis megtarthatja a rajtrács legelőkelőbb helyét Max Verstappen előtt.

"Amikor Stroll a 7-es kanyarhoz közeledett, a szektorban szimpla sárga zászló volt érvényben a 11-es autó (Sergio Perez) pályáról való lecsúszása miatt. A telemetria alapján Stroll egyértelműen elemelte a gázt, így érkezett meg a kanyarba, majd akkor kezdett el gyorsítani, amikor már elhagyta az incidens helyszínét. A szektoridőkből ez nem látható egyértelműen, mivel a pálya rohamosan száradt, és minden kör gyorsabb volt az előzőnél" - áll az FIA indoklásában.

Korábban egy másik büntetést viszont kiosztottak, amiben a Racing Point mexikóija szintén érintett volt: Carlos Sainz a Q2-ben feltartotta Perezt, amiért a mclarenes 3 rajthelyes büntetést kapott, így csak a 16. poícióból startol.

strolll

Sikerült befogni a kutya csapatrádióját

Bár szerencsére a Török Nagydíj időmérőjének legizgalmasabb eseménye nem a start előtt a pályára betévedő kutya volt, azért az eb sem maradhatott ki a napi F1-es poénkodásból.

Három Lynk & Co-pole Aragóniában, Azcona a legjobb „magyar”

A hétvégén rendezik a WTCR szezonzáróját a két héttel ezelőtti fordulónak is otthont adó Motorland Aragon versenypályán. A délelőtti szabadedzést megcsúsztató ködnek az időmérőre már nyoma sem volt, a Hondánál viszont így is borús lehetett a hangulat, ugyanis három autójuk is kiesett a Q1-ben: Tassi Attila csak 14. lett, ráadásul motorcsere miatt az első futamon nem is onnan, hanem a mezőny végéről indulhat, de az ő szempontjukból sokkal rosszabb hír, hogy a vk-összetettért harcoló, az FP2-n műszaki gondokkal sújtott Esteban Guerrieri pedig mindössze a 18. pozícióból, miközben az éllovas Yann Ehrlacher simán továbbjutott (méghozzá az egy pontot is érő ötödik helyen). A magyarok közül ez Michelisz Norbertnek (9. rajthely az első futamra) és Boldizs Bencének (12.) sikerült, ahogy a Zengő Motorsporttal a vk-dobogóért harcoló Mikel Azconának is, aki a harmadik rajthelyével három pontot is begyűjtött, Kismarty-Lechner Gábor ellenben mért kör nélkül az utolsó lett.

A Q2-ben aztán a talpon maradt magyar érdekeltségű autók is elvéreztek: Azcona épp csak lecsúszott a harmadik etapról, így egy ötödik és egy hatodik rajthelyet szerzett a második és harmadik futamra; Michelisz kilencedik lett, ezzel a fordított rajtrácsos második viadalon a második kockából startolhat; Boldizs viszont 11. helyen zárt, így ő ebből a pozícióból vághat neki a második és harmadik versenynek is. A fordított rajtrácsos pole-t a tabellán negyedik helyen álló Yvan Muller vághatta zsebre.

A Q3-ban aztán Santiago Urrutia volt a leggyorsabb, ahogy az első etapban is, így az argentin pilóta két rajtelsőséget is begyűjtött a Lynk & Cóval. Ehrlacher lett mögötte a második, így összesen öt ponttal növelte a fórját Guerrierivel szemben, akinek ezzel már 31 egység a hátránya. Nathanael Berthon, Thed Björk és Jean-Karl Vernay tette teljessé az első öt sorrendjét.

lynk-co-wtcr-aragon

Még nincs vége? Strollt és a fél mezőnyt a stewardokhoz hívták

Jelenése van a versenyfelügyelőknél a pályafutása első pole-pozícióját megszerző Lance Strollnak. A kanadai pilótát a sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt idézték be - illetve nem csak őt, hanem a fél mezőnyt, Stroll mellett Hamilton, Bottas, Ricciardo, Perez, Norris, Russell, Sainz, Gasly és Magnussen is válaszolni köteles a kérdésekre. Mindez azért érdekes, mert éppen Magnussen fakadt ki arra, hogy a többiek nem vették el a gázt a Q1-ben, amikor lobogtak a sárga zászlók, csak ő - ez alapján viszont Stroll pole-ja is veszélyben lehet, Verstappen pedig lehet, hogy mégis az első rajtkockából indulhat.

FRISSÍTÉS: A döntés értelmében Stroll nem kapott büntetést.

namilesz_2

fotó: dppi

Valahol megértjük, hogy miért ezt tweetelte az időmérő után a Racing Point

Igen, nagyjából mi is ennyire találtuk a szavakat Lance Stroll pole-ja után:

 

Lassan könnyebb lesz felsorolni azokat, akiket nem hoztak szóba az utolsó szabad MotoGP-üléssel

Már csak az Aprilia Andrea Iannone végleges, négyéves doppingeltiltása miatt üresen maradó második motorja nem talált gazdára a MotoGP 2021-es rajtrácsán. Ennek megfelelően pedig már egy egész listányi versenyző neve felmerült Aleix Espargaro potenciál csapattársaként. Közülük Cal Crutchlow kiírta magát azzal, hogy a minap megerősítették, hogy a Yamaha tesztmotorosa lesz, míg Andrea Dovizioso néhány napja bejelentette, hogy nem szeretne elköteleződni egyetlen gyártó irányába sem, így kihagyja a 2021-es évadot (állítólag egyébként az Aprilia nála szóba sem jött opcióként).

Rajtuk kívül ott van a kalapban még Jorge Lorenzo, akit elsősorban tesztmotorosként hoztak szóba a noalei gyártóval. Az Avintia Ducatitól Luca Marini és Enea Bastianini érkezése miatt távozni kényszerülő Tito Rabat maga is elismerte, hogy kopogtatnak az Aprilia ajtaján. Emellett a sajtóban felmerült már Marco Bezzecchi neve, a Moto2-ben futamgyőzelmeket villantó olasz ugyanakkor hangsúlyozta, hogy szerződése van 2021-re is a Sky Racing VR46 csapatával – igaz, láthattuk az előző években, hogy ez mennyit ér a MotoGP-ben…

Legújabban pedig Chaz Davies neve került elő (a képen is ő szerepel): a Superbike-világbajnokságon év végi ezüstöket szerző brit jövőre már nem lesz a Ducati gyári alakulatának tagja, így ott legfeljebb már csak szatellit gépre ülhetne fel, éppen ezért állítólag ő is bejelentkezett az Aprilia üléséért. Davies még az előző évtized első felében szerepelt évekig a gyorsaságimotoros-vb kisebb kategóriáiban, de néhány verseny erejéig a MotoGP-ben is megfordult már. A BikeSportNews.com szerint az esélyeit növelheti, hogy állítólag a briteknél a tv-s jogokat birtokló BT Sporttal kötött szerződésben feltételként szerepel, hogy kell lennie egy brit versenyzőnek a rajtrácson – márpedig Crutchlow távozása miatt pillanatnyilag ez nem valósulna meg. Igaz, még akár az is megtörténhet, hogy a hivatalosan továbbra is éppen az Aprilia tesztmotorosaként tevékenykedő, az utolsó három versenyre viszont a nagydíjhétvégéken lecserélt Bradley Smith révén fog ez teljesülni. A sor tehát igencsak hosszú az utolsó elérhető MotoGP-s ülést illetően…

davies-ducati-wsbk

A Mercedes rendesen beoltotta Twitteren a Ferrarit

A Mercedes posztolt egy fotót Lewis Hamiltonról, ami alá jött egy komment, hogy vigyázat, mert a fotón látszik a Ferrari kamionja a pilóta mögött, úgyhogy óvatosan - erre jött a Mercedes válasza, hogy ugyan minek, hiszen a Ferrari mindig Hamilton mögött van...

pf1_5

Vettel vagy Leclerc tud gyorsabban rossz választ adni a kvízkérdésekre?

Folytatódott a Ferrari sorozata: ezúttal Sebastian Vettel és Charles Leclerc, valamint a mérnökeik olyan játékot játszottak, ahol direkt a rossz választ kellett bemondaniuk a kérdésre. Mint az kiderült, egyik versenyző agya sem állt rá azonnal a feladatra – például arra a kérdésre, hogy sót vagy cukrot nem tesznek a tiramisuba, itt a cukor a helyes válasz…

Hat F1-es pilóta is új váltót kapott a hétvégére

Max Verstappen, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Kevin Magnussen, George Russell és Antonio Giovinazzi esetében is új sebességváltót szereltek be a csapatok a Török Nagydíjra - érdekes, hogy ilyen "tömeges" váltócserét láthatunk, ez azért nem számít megszokottnak. Ugyanakkor a hat pilóta egyike sem kap emiatt büntetést, mindannyian az engedélyezett mennyiségen belül vannak, egyébként pedig közülük csak Giovinazzi ért célba a legutóbbi futamon, Imolában.

gear

fotó: dppi

Utcai autók próbálták felgumizni a török pályát

A rendkívül csúszós aszfalt teljesen új kihívás elé állította a pilótákat pénteken, úgyhogy este néhány utcai autó próbált javítani a helyzeten...

 

10:00-tól szabadedzés, 13:00-tól időmérő - itt a szombati program

Figyelem, továbbra is a megszokott menetrendtől eltérő programot követ a Török Nagydíj hétvégéje - íme a szombati események:

Szombat (november 14.) 

09:30 - 10:15 WTCR, 1. szabadedzés 

10:00 - 11:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

10:55 - 11:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

12:00 - 12:30 WTCR, 2. szabadedzés 

12:00 - 20:00 WEC, Bahreini 8 órás futam (tv: Eurosport 2, 11:45-14:00 és 18:30-, élő)

13:00 - 14:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

14:10 - 14:40 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:50 - 15:30 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

15:00 - 16:00 WTCR, Időmérő (tv: Eurosport 1 és Sport2, élő)

pro

fotó: dppi

Frissen-ropogósan a nyomdából: megérkeztek a 2021-es F1-es falinaptárak!

Idén is készültünk Formula-1-es falinaptárral, amelyben a csodálatos autófotók mellett ezúttal végleges jövő évi versenynaptár híján a világbajnokok születésnapjait tüntettük fel. Hozzánk már megérkezett a szállítmány, ti pedig részleteket erről és a rendelésről is IDE vagy a képre kattintva találtok!

2021-naptar-f1

A sokszínűséget hirdeti Sebastian Vettel isztambuli sisakfestése

Megszokhattuk már, hogy a német szeret egyedi bukódizájnokkal előrukkolni, most pedig egy nemes üzenetet – „Együtt egyként” szabad fordításban a felirat, ami a tetején látható – hirdet a Török Nagydíjon használt festésével:

Különleges piacra tört be a Formula–1!

Legutóbbi podcastadásunkat elsősorban a 2021-es és az ideális versenynaptár kivesézésének szenteltük, de a műsor elején F1-hez kapcsolóan kiderült az is, mitől illatozott Mészáros Sándor kollégánk! A vonatkozó részt 1:09-től hallgathatjátok: