DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat

Portugália a legnagyobb autósportos sikerét ünnepli – át tudjuk érezni, hogy ez milyen!

Antonio Felix da Costa megérkezett Portugáliába a Formula-E bajnoki címének berlini bezsebelése után, a repülőtéren pedig éljenző és a himnuszt éneklő nagyobbfajta tömeg várta őt babérkoszorúval. Elég ismerős felvételek, hiszen Michelisz Norbert is valami nagyon hasonló fogadtatásban részesült, miután tavaly decemberben bajnok lett a WTCR-ben.

Új vezető pozíciót kapott a Ferrari korábbi F1-es csapatfőnöke

Mattia Binottót nevezték ki az olasz elektronikai árukkal foglalkozó cég, a TEXA elektromos erőforrás fejlesztési részlegének ügyvezető igazgatójává – jelentették be a minap. Binotto több évtizeden át dolgozott a Ferrari Formula-1-es csapatánál, 2019 és 2022 között pedig csapatfőnökként irányította a maranellói istállót, amely a vezetése alatt néhány győzelemig és konstruktőri világbajnoki ezüstéremig jutott. Az olasz szakember elmondta: a TEXA-ban mindenekelőtt a „stratégiai bátorság” volt vonzó számára, ezért vállalta el a feladatot.

f1-binotto-ferrari

A szabályok betűjének megfelel, de a szabályok szellemiségét sérti a Mercedes első szárnya?

A Mercedes gondoskodott az F1-es mezőny egyik legérdekesebb innovációjáról: az egy héttel ezelőtti silverstone-i bejáratás óta beszédtéma a W15 első szárnya, melynek legfelső eleme minimális karbondarabkára vékonyodva csatlakozik csak az orrkúphoz. Ebben a cikkben írtunk arról, hogy a megoldás a 2022 előtti, turbulens levegőt gerjesztő első szárnyakra emlékeztet, melyeket a két évvel ezelőtti szabálycsomag betiltott, a Mercedes azonban kiskaput talált.

A bahreini teszt első napjának csapatfőnöki sajtótájékoztatóján Toto Wolff magabiztosan beszélt arról, hogy a szárnyat az FIA-val konzultálva fejlesztették ki, nincs arról szó, hogy felszereltek egy alkatrészt, amelyet aztán támadhatnak a riválisok.

Ezt nem vitatja a Formula-1 technikai igazgatója, Pat Symonds sem, de hozzáteszi, az már nem valószínű, hogy a szabályok szellemiségét tiszteletben tartja a szárnykialakítás:

„Az aerodinamikai formákra vonatkozó harmadik cikkely első mondatából egyértelmű, a szabályok célja biztosítani, hogy az autók szorosan követhessék egymást. Szerintem itt azt látjuk, hogy vissza akarják hozni azt az erős légörvényt, amelynek a következménye turbulens levegő. Ez tényleg a szabályok szellemiségén belül van? Hogy belefér a szabályokba, azok betűjébe, az abszolút nem kétséges. De hogy ezt akarjuk-e, az már vitathatóbb, ám előbb tudnunk kell, mennyire erős a hatása” – fejtegette Symonds.

A veterán mérnöknek nincs beleszólása az ügy folytatásába, de arra számít, az FIA aerodinamikai munkacsoportja (melyben az ő korábbi emberei dolgoznak) vizsgálódni fog, és dönthet úgy, hogy gátat szab egy új tendenciának.

A szerdai tesztnapon készült közelképeken látható, hogy az orrkúphoz csatlakozó vékony elem nem a negyedik szárnylap része – a két elem nem ér össze:

Negyedmillió dollárt adományoz a Formula-E főnöke, ha nem Verstappen nyeri az F1-es vb-címet

Max Verstappen tavaly minden idők legdominánsabb szezonját produkálva vált háromszoros világbajnokká, és mivel nagy fölényben volt a Red Bull és a holland, jó esély van a címvédésre. Mike Dodds, az elektromos világbajnokság, a Formula-E vezérigazgatója konkrétan 99 százalékot ad erre – ha pedig nem így lesz, egy nem is kis összeget fog adományozni: „Ha nem ő nyer, akkor van 19 másik pilóta: ha a másik 19 versenyzőből győz valaki, negyedmillió dollárt adományunk a szóban forgó pilóta által kiválasztott jótékonysági szervezetnek” – idézi szavait a RaceFans.net.

Dodds megjegyezte, hogy az F1-gyel szemben a Formula-E kiszámíthatatlan: „Ott leszek a Formula-E következő, Sao Pauló-i fordulóján, és fogalmunk sincs, ki fogja megnyerni azt a futamot. Úgyhogy izgatott vagyok emiatt. Formula-1-es rajongóként várom a szezonkezdetet, nézni fogom a körülötte lévő felhajtással együtt, ugyanakkor már most abszolút tudom, ki fog nyerni. Az nem történhet meg, hogy az előző szezonban 22 futamból 19-et megnyersz, elmész pihenőre, fejlesztesz kicsit az autón, visszatérsz, aztán nem nyered meg a következő idényt. Nem látom, hogy ez megtörténne.”

f1-verstappen-redbull-1

„Ez az egész F1 problémája” – Wolff a Horner-ügyről

Az elmúlt hetek egyik legmeghatározóbb témája a Formula-1-ben a Christian Horner ellen zajló Red Bull-vizsgálat. A holland De Telegraaf értesülései szerint szexuális jellegűek a vádak a csapatfőnökkel szemben, aki viszont a múlt heti autóbemutatón is tagadta azokat. Elkerülhetetlen volt persze, hogy az ügy előkerüljön a bahreini teszt első napjának sajtótájékoztatóján, ahol a jelenlévő csapatvezetőket kérdezték a történésekről, de végül csak Toto Wolff Mercedes-főnök válaszolt, mivel a többiek nem akartak hozzátenni mást az alábbiakhoz:

f1-wolff-teszt

„Úgy vélem, hogy a Formula-1 és a csapatok a befogadás, az egyenlőség, a tisztesség és a sokszínűség mellett állnak. Nemcsak beszélünk róla, hanem napról napra ebben élünk, és ezek azok a mércék, amelyeket állítunk magunkkal szemben, hogy ebben éljünk. Globális sport vagyunk, a világ egyik legfontosabb sportplatformja, valamint példaképek.”

„Ugyanakkor az elmúlt hetekben rengeteg találgatás látott napvilágot. Ami a legfontosabb most, hogy a Red Bull által indított vizsgálat megfelelő és átlátható módon záruljon. Ezen kell dolgoznunk, hogy mi az eredmény, mit jelent ez a Formula-1 számára és hogyan tanulhatunk ebből. Versenyautókról és a sportról akarunk beszélni, nem pedig az ilyen rendkívül kritikus témákról, amelyek többek, mint egy csapat belügye. Ez az egész F1 és minden itt dolgozónak a problémája.”

Videó: Mozgásban mind a tíz 2024-es F1-es autó Bahreinben

Megkezdődött az egyetlen előszezoni teszt a jövő hétvégi évadnyitónak is otthont adó szahíri pályán, így először láthattuk együtt a pályán, teljes életnagyságban és mozgásban az összes 2024-es Formula-1-es autót. Íme, az F1 csatornájának rövid videós összeállítása a délelőtti első körökről, amely IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:

f1-bahrein-teszt-video

Maradt a Mercedes korábbi futómű-kialakításánál a Williams

A 2024-es Formula-1-es autóknál az egyik leginkább kirajzolódó trend egyelőre, hogy a többség követte a Red Bull és a McLaren példáját a hátsó felfüggesztésnél, s immár nyomórudas megoldást alkalmaznak – az egyik kivételt a Ferrari jelenti, amely ugyan megvizsgálta ezt az irányt, de végül maradt a vonórudas kialakításnál. Úgy tűnik, a Williams is ebbe a kategóriába tartozik, ami már egy fokkal nagyobb meglepetés, mivel a grove-i istálló több alkatrészt is a Mercedestől vásárol, s az Ezüst Nyilak váltottak a nyomórudas hátsó futóművére. Ezt az irányt követte a szintén Mercedes-partner Aston Martin is, ám a Motorsport.com beszámolója szerint a Williams nem tett így: ők továbbra is a 2023-as változatot használják a futóműből és egyébként a váltóból is.

A lap úgy tudja, a két fél közösen döntött erről már hónapokkal ezelőtt. Mint írják, a Mercedesnek komoly logisztikai kihívást jelentett volna mindkét partnercsapatát ellátni az új, 2024-es váltókkal és felfüggesztésekkel, míg a Williams számára költséghatékonysági előnyei vannak ennek a döntésnek. Mint azt James Vowles csapatvezető korábban elmondta: a korábbi váltó miatt sem aggódnak, hiszen ismerik a Mercedes alkatrészét és roppant megbízhatónak tartják.

f1-williams-bahrein-3_1

Megérkezett a Drive to Survive hatodik évadának teljes előzetese – videó

Pénteken, a bahreini F1-es kollektív teszt utolsó napján jelenik meg a Netflix Formula-1-es dokumentumfilm-sorozatának, a Drive to Survive-nak a hatodik évada, amely a 2023-as idény történéseit dolgozza fel. Most közzétették a teljes trailert, amelyből már ízelítőt kaphatunk arról. mely történetszálakra helyeződik majd a hangsúly: az előzetes alapján fókuszban lesz az Aston Martin felemelkedése, Lewis Hamilton és a Mercedes kapcsolata, Daniel Ricciardo visszatérése, az Alpine belső feszültségei, valamint természetesen a sorozat egyik fő sztárja, a januárban a Haastól elküldött (ex)csapatfőnök, Günther Steiner is. Íme, a trailer:

A mezőny fele nem is kért a leglágyabb keverékből – a csapatok gumiválasztása az F1-es tesztre

Közzétette a Pirelli, hogy az egyes csapatok milyen gumikat igényeltek a szerdától péntekig tartó bahreini hivatalos előszezoni F1-es tesztre. Minden istálló összesen 35 szett slick abroncsot használhat fel (plusz 2-2 intermediate és esős gumi is a rendelkezésükre áll majd), ezeket viszont tetszőlegesen oszthatták fel az istállók az öt keverék között.

Vannak azonban szembetűnő különbségek és trendek: az aligha meglepő, hogy mivel a szahíri pálya komolyan igénybe veszi a gumikat, s emiatt a jövő hétvégi szezonnyitó nagydíjon is a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as lesz használatban, a legpuhább C4-es és C5-ös opció nemigen népszerű. A leglágyabb C5-ösből konkrétan hat csapat nem is rendelt, de a McLaren és az Alpine a C4-esből sem kért, szóval tőlük például biztosan nem számíthatunk köridős villogásokra. A legnépszerűbb keverék a spektrum közepén található C3-as, amely tehát a Bahreini Nagydíjon a leglágyabb keverék lesz: a Mercedes például 25 (!) szettet rendelt ezekből. A legkeményebb C1-es változatból az Alpine halmozott fel a legtöbbet, szám szerint 11 garnitúrát. Íme, a teljes lista:

f1-pirelli-teszt-gumik

Sárgába borul Kubicáék Ferrarija a WEC-ben

Idén egy harmadik Hypercar-kategóriás Ferrari is rajthoz áll az Endurance-világbajnokságon a változatlan felállással induló két gyári egység mellett. Az AF Corse által felkészített #83-as rajtszámú 499P volánjánál Robert Kubica, Robert Svarcman és Yifei Ye tűnik majd fel. Az AF Corse pedig most megmutatta az autó festését is, amely gyakorlatilag teljes egészében sárgába borul – azaz ők kimaxolják azt a trendet, amely az idei F1-es Ferrarin és az említett másik két gyári autón is megfigyelhető volt a szín térnyerésével:

wec-kubica-ferrari

Videó: egy kör Piastrival és az új F1-es McLarennel

A McLaren Bahreinben járatta be az MCL38-ast a szerdán kezdődő kollektív teszt előtt, és ki is tett egy onboard felvételt, amin Oscar Piastri viszi körbe az autót.

 

Sainz sok évig maradna következő csapatánál

A Ferraritól a szezon végén távozó Carlos Sainz komoly döntés előtt áll, hiszen a vele kapcsolatban sokszor elhangzó Audi (jelenleg még Stake) mellett a Mercedesnél garantáltan lesz egy szabad ülés 2025-ben, s emellett a nagyobb csapatok közül a Red Bullnál, az Aston Martinnál és az Alpine-nál is lehet üresedés – és e csapatok közül minden bizonnyal többen is szívesen látnák autójukban a spanyil versenyzőt.

sainz-2024

Sainz az F1 hivatalos honlapján megjelent nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy nem akarja elsietni a döntést: „Most itt az ideje az alapos elemzésnek, egy kicsit meg akarok hallgatni mindenkit, időt akarok adni magamnak, hogy biztos legyek abban, hogy mit akarok csinálni a jövőben, és hol akarom tölteni a következő, ki tudja hány, három vagy akár négy évet a pályafutásomból. Idén már 30 leszek, így valószínűleg a csúcs közelében vagyok, ezért szeretnék egy kis időt adni magamnak.”

„Bárhová is megyek, stabilitást keresek és egy érdekes projektet, hogy a jövőben bajnok legyek” – folytatta. „Hiszek a stabilitásban, az állandóságnak, abban, hogy meg kell ismerned azokat az embereket, akikkel együtt dolgozol, hogy egy-két évnél hosszabb ideig legyél egy csapat része. Nem titkolom, erre törekszem, és ezért kell időt szánnom a megfelelő döntésre.”

sainz-2024-2

Bejelentés: Nem tűnik el az AlphaTauri a motorsportból!

A faenzai F1-es csapatnak négy éven át a nevét kölcsönző divatmárka, az AlphaTauri a kisebbik Red Bull-istálló Visa Cash App RB Teammé átlényegülése után sem tűnik el a motorsportból, hiszen egy mai bejelentés értelmében 2024 és 2026 között az AlphaTauri lesz az FIA hivatalos ruházkodási partnere.

Ahogy a bejelentés is kiemeli, az FIA először kötött ilyen jellegű szerződést, az AlphaTauri viszont már túl van egy hasonló megállapodáson, hiszen 2022 elején  az F1-gyel írtak alá megállapodást arról, hogy két éven át a sportág hivatalos prémium ruhapartnere lesz az Ahmet Mercan vezette vállalat.

fia-alphatauri

Elképesztő: Az egész mezőnyt kizárták!

Egészen döbbenetes forgatókönyv szerint kezdődött meg az év egyik első F4-es sorozata, a Winter Series valenciai fordulója. A szombati időmérőn a 38 versenyző közül 37-nek legalább két körét érvénytelenítették a pályahatárok átlépése miatt, az egyetlen kivétel Mattia Colnaghi volt – akinek nem működött a jeladója.

winter-series_1

Így aztán a stewardok végül a teljes mezőnyt kizárták, a kvalifikációt érvénytelenítették, s az első futam rajtsorrendjét a pénteki, eredetileg tét nélküli tesztek alapján állapították meg – az Autosport beszámolója kiemeli, hogy ezen az eseményen nem szankcionálták a pályahatárok átlépését. Ha a tavalyi Osztrák Nagydíjon történteken szörnyülködtünk, hát akkor ehhez mit szóljunk…?

A bajnokságban szerepel egyébként a magyar Hideg Ádám is, a hétvége legjobb eredménye a 16. hely volt, míg a szezonbéli legjobbja a 15. pozíció.

Furcsa festést villantottak az F1 Academyben

Az F1-es szezon második, dzsiddai hétvégéjén útjára indul az F1 Academy 2024-es szezonja, melybe mind a 10 F1-es csapat benevez egy versenyzőt, s az istállók támogatása mellett a festésüket is megkapják – persze kisebb-nagyobb módosításokkal.

pin 

A fenti képen látható Doriane Pin, aki idén már túl van egy F4-es bajnokságon és a daytonai egynaposon, s az F1 Academy mellett a WEC-ben is teljes szezont fut a tavaly roppant sikeres Iron Dames tagjaként, a Mercedes támogatásával indul a sorozatban, s a csapat F1-es dizájnjának valamelyest egyszerűsített változatával indul a hét fordulón.

pin-mercedes

A tíz, F1-es csapatok által indított versenyző mellett öt további pilóta vesz részt a szériában, akit egyéb partnerek támogatnak. Hármuk neve még nem ismert, a Red Bull (mint cég) által szponzorált Emely de Heus mellett viszont immár Lola Lovinfosse-t is bejelentették, akit a szériával egyéb kapcsolatokat is építő Charlotte Tilbury kozmetikai cég támogat.

lovinfosse-2

És ezt az autón is egyértelművé teszik…

allo-lovinfosse

Időközben az is kiderült, hogy a szabadkártyás versenyzők autóját a szezonnyitón Reema Juffali, Szaúd-Arábia első autóversenyzőnője foglalhatja el. Juffali éveken át formulaautózott, mielőtt 2022-ben GT-re váltott,  eddigi legnagyobb sikere az International GT Open bajnoki 6. helye volt, benne a Pro-Am kategóriában aratott több futamgyőzelemmel.

juffali-2018

Vezető tanácsadóvá nevezték ki Takuma Satót a Hondánál

Új, az eddiginél jelentősebb szerepkört kap a Hondánál Takuma Sato: a japánok bejelentették, hogy vezető tanácsadóvá nevezték ki a gyár motorsportos részlegénél, a Honda Racing Corporationnél, azaz a HRC-nél. Sato egész karrierje során a Hondához kötődött: az ő támogatásukkal versenyzett a 2000-es években több szezonon át a Formula-1-ben, ahol egy dobogós helyezésig jutott, valamint az IndyCarban is Honda-motor által hajtott autókkal versenyzett és nyert például két Indy 500-at.

Az Indy 500-on idén is rajthoz álló pilóta eddig is szerepet vállalt a HRC-nél a fiatal versenyzőkkel kapcsolatos programokban, most azonban kiterjesztik a feladatkörét: a japánok közleménye szerint Sato a tudása és tapasztalata révén „támogatást és tanácsot fog adni a Honda pilótafejlesztési programjainak alakításában Japánban és azon kívül, a versenyeken való részvételekkel kapcsolatos tervekben, valamint a versenytevékenységek működési strukturájának kialakításában”.

Érdekesség, hogy a Toyotánál szintén két F1-et is megjárt versenyző, Kamui Kobayashi és Kazuki Nakajima ugyancsak szerepet kapott a menedzsmentben.

sato-honda

Az F1 után az FIA is közleményben reagált a Horner-ügyre

Pénteken újabb fejlemények láttak napvilágot a Christian Horner ellen független szakértő bevonásával zajló Red Bull-vizsgálat kapcsán a holland De Telegraaf lap jóvoltából, amelynek értesülései szerint a csapatfőnök elleni vádak szexuális jellegűek. Vasárnap este az F1 először reagált erre egy rövid közleményben, amelyben igazából nem kommentálták a történéseket, csupán annyit jegyeztek meg, hogy remélik, hogy minél hamarabb és igazságosan lezárulhat az ügy.

Hétfő dél körül aztán a Nemzetközi Automobil Szövetség, azaz a sportot irányító FIA is kiadott egy rövid kommünikét, amelyben hasonlókat fogalmaztak meg, mint az F1: „A Red Bull GMbH által jelenleg folyó független vizsgálattal kapcsolatban az FIA megismétli, hogy amíg a vizsgálat le nem zárul és ismertté nem válik az eredménye, nem fűzünk további kommentárt hozzá. Az FIA továbbra is elkötelezett a sportban a becsületesség, a tisztesség és a befogadás legmagasabb normái iránt” – olvasható a Formula.hu-hoz is eljuttatott közleményben.

f1-horner-fia

Sajtó: Visszatérne az F1-es naptárba a Török Nagydíj

A Motorsport francia kiadásának értesülései szerint 2026-tól megpróbálhat visszatérni a Formula-1-es versenynaptárba a Török Nagydíj. Az Istanbul Park, amely 2005 és 2011 között, valamint a koronavírus-járvány miatti törlések következtében beugróként 2020-ban és 2021-ben látta vendégül a száguldó cirkusz mezőnyét, rövidesen tulajdonosváltáson fog átesni: a jelenleg bérlő, az Intercity szerződését nem hosszabbítják meg az idei év után, így már ki is írtak egy tendert az utód számára, amely 30 évre, nagyjából 110 millió eurós értékben vehetné bérbe a pilóták és szurkolók körében népszerű pályát.

Az idézett lap pedig úgy tudja, hogy ebben a tenderben feltételül szabták ki, hogy a várható áprilisi győzteskihirdetés után egy hónapja van az új tulajdonosnak, hogy bebiztosítsa az isztambuli pálya helyét a 2026-os F1-es kalendáriumban. A feltétel olyannyira szigorú, hogy állítólag amennyiben ez nem sikerül, a bérbevételi jogról le is kell mondania a kijelölt tulajdonosnak, s a szerződés 25 százalékának megfelelő pénzügyi bírságot is ki kellene fizetnie. Az új tulajdonosnak az F1-es Török Nagydíj visszatérése mellett kötelező feladata lenne a létesítmény modernizálása is.

A jelenlegi állapotok szerint hét pályának jár le a szerződése az F1-gyel 2025 végén – Spa, Monaco, Monza, Mexikóváros, Imola, Zandvoort és Sanghaj (plusz Las Vegas-é is hivatalosan, de utóbbi tíz évre hosszabbíthatja a megállapodást) –, vélhetően emiatt látnak lehetőséget a visszatérésre a törökök.

f1-torok-nagydij-isztambul-start-2021

fotó: DPPI

Az F1 tud a Horner-ügyről, de nem kommentálja

A két héttel ezelőtti első hír óta foglalkoztatja a Formula-1 közönségét a Christian Hornerrel szemben megkezdett belső vizsgálat alakulása a Red Bullnál: az információmorzsák lassan szivárognak, a legaktuálisabb hír, hogy Horner tagadja az alkalmazott nő vádjait, melyek jellegéről csak sajtóértesülések vannak.

A Formula-1-es vezetés részéről eddig semmiféle reakció nem érkezett a hírre, most, két hét elteltével rövid közleményt kapott a sajtó:

„Értesültünk róla, hogy a Red Bull független vizsgálatot kezdeményezett a Red Bull Racing belső vádjai alapján. Reméljük, az ügy a lehető leghamarabb tisztázódni fog, igazságos és alapos folyamatot követően. További kommentárt egyelőre nem fűzünk hozzá.”

Ennyi a teljes közlemény – az F1 ezzel jelezte, hogy természetesen ők is hallottak az ügyről, de hozzá csak annyit fűznek, hogy nem kívánnak hozzáfűzni semmi érdemlegeset.

Raikkönen-piros, több sárga: A Ferrari-hypercar új festése

A március 2-án, Katarban induló WEC-szezon előtt, Enzo Ferrari születésnapján bemutatta hypercarja, a 499P fényezését a Ferrari. A 2023-as Le Mans-i 24 órást megnyerő és még öt dobogós helyezést szerző autó megjelenése első pillantásra nagyban hasonlít a tavalyira, de történtek változások.

A Formula-1-es dizájnnal szinkronban itt is markáns a sárga: Modena és a Ferrari-logó színe már előző évben is hangsúlyos volt a 499P-n, de idén nagyobb felületet kap. Az alapszín sem ugyanaz: a mélyebb vörös helyett egy fényesebb, pirosabb árnyalatot használtak, amelyet az F2007 inspirált – Kimi Raikkönen F1-es világbajnok autója.

Egy történelmi apropója is van a színvilágnak: vörös-sárga kombinációt használt a Ferrari 312PB, amikor a márka 1972-ben megnyerte a sportautó-világbajnokságot.

A dizájn változott, de a két pilótahármas nem: változatlanul James Calado, Alessandro Per Guidi és Antonio Giovinazzi vezeti a Le Mans-nyertes #51-es, Antonio Fuoco, Nicklas Nielsen és Miguel Molina pedig az #50-es egységet.

„Niki Laudától tudom, Hamiltont a csapatának körül kell rajongani”

Az önbizalom gyakran emlegetett kulcsszó az autósportban, az egykori F1-es pilóta, a szakértőként ténykedő Christian Danner pedig arról beszélt, különösen kényes pont Lewis Hamilton számára: a hétszeres világbajnok azt szereti, sőt elvárja, ha masszírozzák egóját.

„Ezt Niki Laudától tudom: Lewis szereti, ha körülrajongják, de azt is tudom, Toto Wolffnak muszáj dicsérnie őt” – mondta a német Expressnek Danner. „A Nico Rosberg ellen vívott pszichológiai párharcban is így történt. 2016-ban túl érzékeny volt, és el is bukta a bajnoki címet. Érdekes lesz a következő szezon is a Mercedesnél, mert George Russell többé nem fog helyet hagyni Hamiltonnak…”

A 80-as években Zakspeed- és Arrows-féle kiscsapatoknál versenyző német bátor lépésnek tartja Hamilton átigazolását a Ferrarihoz, miután több elődje sem találta meg számításait: „Totálisan meglepett engem, de nagyon bátor volt Lewistól, ismerve, mi történt Fernando Alonsóval, Sebastian Vettellel és Kimi Raikkönennel a Ferrarinál. Csak Kiminek működött 2007-ben, nagy adag szerencsével.”