DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Videó: így lett bajnok tavaly Michelisz Norbi - az emlékezetes pillanatok

Egyik olvasónk készített egy összefoglaló videót Michelisz Norbert 2019-es, világkupa-győzelemmel záruló szezonjáról:

Csapatfőnök-keringő, Mick Schumacher távozása, sprintek – F1-es témákban faggatták kollégánkat

A Tribün friss adásának vendége volt kollégánk, a Formula.hu újságírója és a Formula Podcast szakértője, Gellérfi Gergő (akinek frissen indult újságírói Facebook-oldala ide kattintva érhető el), akivel arról beszélgettek, hogy Mattia Binotto menesztése milyen hatással lehet a Ferrari jövőjére és Andreas Seidl távozása mekkora érvágást jelent a McLaren számára? A nagy csapatfőnök-keringőt követően pedig szóba került még többek között Fernando Alonso pályafutása, Mick Schumacher távozása, a sprintversenyek és nem utolsósorban Gergő munkássága is:

Megejtette üléspróbáját az F1 amerikai újonca

Logan Sargeant jövőre debütál a Formula-1-ben a Williams színeiben, a felkészülés egyik fontos lépcsőfokaként pedig megejtette az üléspróbát a csapatánál. Mint az amerikai versenyző elmondta: az első változat nem is felelt meg neki tökéletesen, így némi időbe telt, mire tökéletesítették a második változatot. IDE vagy a képre kattintva videó is megtekinthető arról, hogyan is zajlott Sargeant üléspróbája:

f1-sargeant-williams-ulesproba-1

Először lesz menedzsere De Vriesnek – Gaslyval osztozik rajta

Autósportos pályafutása során először fogad fel menedzsert az ügyei egy részének intézésére Nyck de Vries: a lépést egyértelműen az F1-es szerepléssel járó megnövekedett terhelés váltotta ki. A holland kiválasztottja Guillaume Le Goff lett, aki számára nem ismeretlen a Formula-1, hiszen jelenleg Pierre Gasly menedzselését is ő végzi – azaz épp De Vries elődjéét az AlphaTaurinál. A szakember a korábbi F2-es és Formula-E-bajnokkal is dolgozott már együtt a Formula Renault-ban töltött évek során, amikor Le Goff az ART AOTech szimulátoráért felelt, de azóta is tartották a kapcsolatot.

„Olyasvalakit kerestem, akiben megbízom és akit jól ismerek. Emellett nem akartam olyan menedzsmentet, aki szókimondó és sokszor látható. Számomra rendkívül fontos a kapcsolatom a csapattal, éppen ezért Guillaume nem is fog közénk kerülni, de segít mentesíteni mindazoktól, amik a háttérben zajlanak” – mondta el De Vries a Motorsport.com holland kiadásának.

f1-devries-alphatauri-2022

Rossit másolta sosem látott monzai sisakjával Albon

Alexander Albon kénytelen volt kihagyni a szeptemberi F1-es Olasz Nagydíjat, miután szombat délelőtt vakbélgyulladással kórházba került és meg kellett őt műteni. Ez nemcsak azt jelentette, hogy kihagyta alighanem a Williams egyik legnagyobb esélyét – amit a beugró Nyck de Vries parádés szereplése is igazolt –, hanem azt is, hogy a nagyközönség nem láthatta, milyen speciális sisakfestéssel készült a futamra.

Egészen mostanáig: a grove-i istálló ugyanis közzétett néhány fotót a tervezett dizájnról. A bukósisakon Albon feje és arca üvöltő arca látszik, ezzel pedig egyértelműen Valentino Rossit idézte meg a pilóta, aki 2008-ban a MotoGP Olasz Nagydíján rakta a fejvédőjére a saját arcát, azt érzékeltetve, milyen képet vág, amikor végigszáguld a mugellói egyenesben. A párhuzam adott, hiszen míg a GP-ben Mugello számít az egyik leggyorsabb pályának, addig az F1-ben Monza jelenti e terén az etalon. Albonról egyébként köztudott, hogy rajong Rossiért: a 23-as rajtszámot is azért választotta, mert az a Doktor ikonikus 46-osának a fele (a 46-os szintén feltűnik a monzai sisak hátulján).

Az eddig nem látott festésről IDE vagy a képre kattintva egy galériányi további fotót is mutatunk, lentebb pedig Rossi említett 2008-as dizájnja:

albon-sisak-monza-1

rossi-2008-mugello-sisak_1

Miért Kelly Piquet-t ábrázolják úgy, hogy a nőket képviseli a motorsportban?

Kisebb-nagyobb felháborodást keltett a Vogue magazin címlapja: az újság Kelly Piquet-vel készített interjút és tette az első oldalra azzal a sztorival, hogy Nők a motorsportban.

Mivel Kelly Piquet-nek alapvetően annyi köze ven a motorsporthoz, hogy a háromszoros F1-es világbajnok Nelson Piquet lánya és a regnáló címvédő Max Verstappen barátnője, valamint az ex-F1-es Danyiil Kvjat gyermekének anyja, jogosan tette fel a kérdést a Female in Motorsport Twitter-oldal: miért ő a sztori arca, amikor sok nő versenyez különböző sorozatokban?

Az oldal szerint csalódást keltő, hogy Piquet-ről beszélnek, amikor sok női versenyzőt ért hátrányos megkülönböztetés a sportban, így inkább az ő történeteikre lenne érdemes odafigyelni. Sokan egyet is értettek ezzel a véleménnyel, több női versenyző is megszólalt a témában, Pippa Mann (Indy500-on többször is rajthoz állt már) szerint például ha már bukósisakos nő kellett a címlapra, akkor választhattak volna egy valódi versenyzőt is...

 

A Red Bull kiszáll a DTM-ből a tulajdonosváltás után

Egy csapattal szegényebb lesz a Német Túraautó-bajnokság a 2023-as szezonban: a Red Bull, amely két szezonon át volt csapattulajdonos a szériában, a kiszállás mellett döntött, számolt be a Motorsport-Total.

A Red Bull a GT3-as szabályrendszer bevezetése után az AF Corse istállóval együttműködve indított el két Ferrari 488 GT3 Evót. A 2021-es szezonban Liam Lawson és Alex Albon párosával rögtön megnyerték a csapatbajnoki címet, előbbi versenyző pedig csekély különbséggel második lett egyéniben. A 2022-es év Felipe Fragával és Nick Cassidyvel kevésbé volt eredményes, habár mindkét pilóta szerzett futamgyőzelmet.

A Red Bull–AF Corse az eredeti tervek szerint 2023-ban két új Ferrari 296 GT3-at állított volna csatasorba, a fordulatnak pedig a sorozat tulajdonosváltásához lehet köze. Az energiaitalos vállalattal jó kapcsolatban álló Gerhard Berger, aki egykor, 1989-ben az első Red Bull-szponzorált versenyző volt, valamint kulcsszerepet játszott a csapat 2021-es beszállásában, a német autósport-szövetségnek, az ADAC-nek adta el a DTM jogait. Az AF Corse a Red Bull pénzügyi támogatása nélkül nem fog szerepelni a szériában, és várhatóan a két tavalyi versenyző sem lesz a rajtrácson.

A Red Bull büntetése számokban: ennyivel lesz kevesebb lehetősége a bajnoknak, mint a többieknek

A Red Bull a bajnoki első hely, és a költségvetési szabály megszegése miatt kapott büntetés okán jóval kevesebb órát tölthet el 2023-ban a szélcsatornában, mint a többiek. Pierre Wache technikai igazgató szerint az évközi fejlesztéseiket ez jelentősen lekorlátozza, így pedig nehéz lesz tartani a lépést, a többieknek jóval több esélyük lesz felzárkózni rájuk. Íme egy táblázat arról, hogy mely csapat hány órát tölthet el a szélcsatornában a 2023-as szezon közben:

Csapat Felhasználható óraszám
1. Red Bull 202
2. Ferrari 240
3. Mercedes 256
4. Alpine 272
5. McLaen 288
6. Alfa Romeo 304
7. Aston Martin 320
8. Haas 336
9. AlphaTauri 352
10. Williams 368

f1-redbull-mercedes

fotó: dppi

Véletlenül futott össze egy reptéren két ex-F1-es indiai pilóta

A véletlen meghazudtolta az esélyeket: a világ második legnépesebb országa, az 1,4 milliárd lakosú India mindössze két születte jutott el a Formula-1-ig, Narain Karthikeyan (2005, 2011-2012), valamint Karun Chandhok (2010). Mekkora az esélye, hogy a két honfitárs egy repülőtéren fusson össze? Ezt a kérdést tette fel a közösségi médiában Chandhok, akinek váratlan találkozását Karthikeyannal fotó is megörökítette.

A legviccesebb kivágott F1-es jelenetek

Idén is sok-sok szórakoztató videóval látott el bennünket a Formula-1 YouTube-csatornája, ám voltak pillanatok, melyeket ki kellett vágjanak, ezeket persze természetesen idén is megtekinthetjük egy csokorba gyűjtve. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

„Még két év, mire a költséglimit összerázza a mezőnyt”

Tavaly vezették be a Formula-1-ben a költségvetési plafont, amelynek célja, hogy megakadályozzák a nagycsapatokat abban, hogy pusztán azzal előnyre tegyenek szert, hogy jelentősebb anyagi forrásaik vannak. Jövőre már 135 millió dollárra csökkentik a limitet, az eddigi két szezon során azonban csak mérsékelten volt sikeresen a mezőny összerázása, hiszen idén például egyértelműen kiemelkedett a három élgárda a középmezőnyhöz képest. Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója szerint ugyanakkor időt kell adni, hogy a költségplafon éreztesse a hatását:

„Úgy gondolom, talán még két év” – vélekedett Brown a MotorsportWeek.com hasábjain. „Mert bár nagyjából már mindenki egyforma összeget költ, néhány csapat jelentősebb infrastruktúrával rendelkezik. Mi például várunk az új szélcsatornánkra, amely rövidesen elkészül, valamint az új szimulátorra. Noha mindenki vagy legalábbis a csapatok nagy része egy szinten van a költségeket tekintve, pár csapat jobb technológiai infrastruktúrával indult, s ezen a téren zárkózunk fel mi és még mások is.”

Brown azt is hozzátette, hogy az új technikai szabályokkal is várható volt, hogy valaki beletalál a tutiba, míg mások nem, így ezen a téren is idő kell ahhoz, hogy a gyengébben kezdő istállók felzárkózzanak – azaz a McLaren-vezér tulajdonképpen ugyanúgy vélekedik a szabályváltozások hatásáról, mint az FIA emberei.

f1-start-2022-abudhabi

Hangerőt fel: így szól a 2023-as Mercedes!

Ízelítőt kaptunk 2023-ból, ugyanis a Mercedes beröffentette jövő évi erőforrását. Hallgassátok csak a W14-es hangját!

A 2022-es F1-es szezon mémekben elmesélve

A címben alighanem minden érdemi információt le is lőttünk már a videót illetően. Kattintsatok a képre a megtekintéséhez!

Visszatér a Red Bull Crohn-beteg juniorja!

Jonny Edgar 2021-ben mutatkozott be a Formula-3-ban a Carlin csapatával, az idei évet pedig a Tridentnél kezdte még, ám Crohn-betgséget diagnosztizáltak nála, így hamar véget ért számára a 2022-es szezon. Jövőre azonban új lehetőséget kap a 18 éves pilóta, aki az MP Motorsport színeiben fog rajthoz állni a Formula-3-ban.

Új szabályt hozott az FIA, csak Jean Todtot érinti

A Nemzetközi Sportkódex 9.17-es cikkelye az FIA-tól távozó vezető személyek jogaival foglalkozik. A szabályzat ezen részének frissítése után mostantól nem vállalhat munkát egyetlen Formula-1-es csapatban sem olyan szakember, aki addig az FIA vezető beosztású alkalmazottjaként dolgozott addig, amíg hat hónap el nem telik a távozását követően. Ez egészen pontosan a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökére és annak helyettesére vonatkozik. Jean Todt 2021 végén mondott le elnöki posztjáról, miután 12 évig szolgálta az FIA-t, jelenleg ő az egyetlen élő személy, akire vonatkozhat ez a regula.

Ezt megelőzően Jean Todt 16 éven át volt a Ferrari csapatfőnöke, majd időközben vezérigazgatója. Az ő ideje alatt összesen 14 trófeát nyert az olasz istálló: 5 vb-címet Michael Schumacherrel, egyet Kimi Raikkönennel, emellett pedig nyolcszor hódították el a konstruktőri elsőséget is. A Scuderia egyébként épp nem sokkal ezelőtt jelentette be, mikor rántják le a leplet 2023-as autójukról.

 

Szintlépés: Rossi a BMW gyári pilótája lett

Valentino Rossi 26 világbajnoki szezon után, 2021 végén intett búcsút a MotoGP-nek. A versenypályáktól azonban nem távolodott el, csak kettőről négy kerékre váltott: idén a GT World Challenge Europe versenyein állt rajthoz a Team WRT Audijával. 2023-ban is ugyanitt és ugyanennél a csapatnál fog szerepelni a 43 éves versenyző, csak immár az istálló márkaváltása révén egy BMW M4 GT3-as volánjánál – nemrég a festést is leleplezték –, emellett olyan legendás viadalon is rajthoz áll majd Maxime Martin és Augusto Farfus társaságában, mint a Bathursti 12 órás.

A BMW pedig szemlátomást bízik Rossiban, ugyanis bejelentették, hogy az olasz legenda mostantól a gyári versenyzőjük lesz. Ez egyértelmű szintlépést jelent a Doktor számára, aki így tehát gyári szerződéssel fog rendelkezni. Nem mellesleg ezzel megnőtt az esélye arra, hogy egy erős szereplés esetén – márpedig az eddigi tesztek alapján Rossi bizakodó – a BMW LMDh-modelljét is kipróbálhassa, s akár azzal a legendás Le Mans-i 24 óráson is rajthoz állhasson, amikor a bajorok 2024-ben visszatérnek az Endurance-világbajnokság csúcskategóriájába.

rossi-bmw-wrt

Hivatalos: Eldőlt, mikor érkezik a 2023-as F1-es Ferrari

Korábban csak híresztelésként számolhattunk be arról az olasz sajtó értesülései alapján, hogy mikorra tervezi a jövő évi Formula-1-es autója bemutatóját a Ferrari, most azonban maga a Scuderia erősítette meg a pletykákat. Naptárakat tehát előkapni: a jeles dátum február 14-e, azaz Valentin-nap – nem véletlen, hogy a vörösök „Készen állsz, hogy szerelembe ess?” felütéssel osztották meg az erről szóló posztot a közösségi médiában. Pontos időpontot és helyszínt egyelőre nem árultak el, de ha ebben is igaza lesz az olasz sajtónak, akkor ezúttal szokatlan módon Imolában rántják majd le a leplet az egyelőre 675-ös kódjel alatt futó versenygépről, amelyet rögtön a prezentáció után pályára is vihet Charles Leclerc és Carlos Sainz egy filmforgatási nap keretében.

A Ferrari lett ezzel a második alakulat, amely előállt a jövő évi autója bemutatójának időpontjával: az Aston Martin 2023-as masinája egy nappal korábban, február 13-án érkezik majd.

Olvasónk hurkapálcából épített F1-es Ferrarit és Red Bullt

Varga János küldte szerkesztőségünknek az alábbi képeket: hurkapálcákból építette meg az F1-es Ferrarit és Red Bullt úgy, hogy a dizájnt, a szponzorokat is saját kezűleg festette rájuk.

f1-ferrari_1

IMG_20200409_104243

IMG_20200409_104345

IMG_20200410_085056

IMG_20200410_085349

Ducati: Ez a vb-cím még édesebb, mint volt Stonerrel

Francesco Bagnaia elképesztő fordítása – a szezon felénél 91 pont, azaz több mint három és fél futamgyőzelemnyi volt a lemaradása Fabio Quartararóval szemben – révén 15 év után nyert újra ducatis versenyző világbajnoki címet a MotoGP-ben. Eddig Casey Stoner 2007-es diadala volt az egyetlen sikere a bolognai márkának a királykategóriában, ám épp az említett felzárkózás még édesebbé teszi a mostani diadalt az olaszok számára Claudio Domenicali vezérigazgató szerint:

„Felejthetetlen szezon volt. Még sosem értünk el ilyen eredményt, így hihetetlen büszkeséggel tölt el minket. Más ez, mint 2007-ben, amikor Casey Stonerrel nyertük meg a világbajnokságot: akkor már az utolsó verseny előtt összejött ez. Ez a győzelem Peccóval rendkívül kemény volt. Ez a nagy üldözés és felzárkózás még jobbá tette” – idézi szavait a Crash.net szakoldal.

motogp-bagnaia-ducati-valencia-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Szokatlan helyszínen ránthatják le a leplet a 2023-as F1-es Ferrariról

Elsőként – és eddig egyedüliként – az Aston Martin jelentette be, hogy mikor leplezik le a 2023-as Formula-1-es versenygépüket: ők február 13-át jelölték ki dátumként. Mivel a bahreini tesztre február 23-tól 25-ig kerül sor, várhatóan a többi csapat is a 13-19-i héten ejti meg a maga prezentációját. Ebbe a sorba illeszkedhet a Ferrari is, amely a Formu1a.uno olasz lap értesülései szerint egy nappal az Aston után, február 14-én, azaz Valentin-napon tarthatja a bemutatóját. Ami viszont igazán érdekes, az a helyszín, ugyanis a lap úgy tudja, hogy a megszokottól eltérően nem Maranellóban rántják le a leplet az egyelőre 675-ös kódnév alatt futó autóról, hanem Imolában: az Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen Charles Leclerc és Carlos Sainz a bemutató után egyből be is járatná az új autót.

Bár még heteket kell várnunk arra, hogy megpillanthassuk a Scuderia 2023-as F1-esét, az első információk már így is kiszivárogtak arról, milyen változtatásokkal próbálnák meg letaszítani a trónról a Red Bullt a vörösök a jórészt még a távozó csapatvezető, Mattia Binotto felügyelete alatt fejlesztett autóval – minderről itt írtunk bővebben.

f1-ferrari-imola-2022

Így élték meg a Red Bullnál a rendkívül sikeres 2022-es szezont

Max Verstappen, Sergio Perez és a csapatfőnök Christian Horner idézték fel a legkellemesebb és sorsfordító pillanatokat, Volt miből szemezgetni, hiszen a Red Bull 17 győzelmet aratott az idei szezonban, s mind az egyéni, mind a csapatvilágbajnoki címet magabiztosan húzták be.