DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese

Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…

ericsson-sanghaj-f1-dppi-1

Ezekkel a fotókkal összegezte a téli „edzőtábort” Leclerc

A Ferrari F1-es pilótája azt írta a közösségi oldalán, hogy minden másodpercét élvezte ennek az edzőtábornak, és most már alig várja, hogy visszaülhessen az autóba.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Charles Leclerc (@charles_leclerc) által megosztott bejegyzés

 

Videó: csuklótörést szenvedett, kórházba került a holland pilóta az FE-szezonnyitó után

Ennél rosszabbul aligha indulhatott volna Robert Frijns idénye: a holland pilóta az Abt csapatához igazolt a Formula-E 2023-as szezonjára, ám a mexikóvárosi szezonnyitó első körében meglökte hátulról Sam Bird, nekicsúszott Norman Nato autójának, és az ütközésnél olyan erővel rándult meg a kormánya, hogy eltörte a csuklóját. A csapat tájékoztatása szerint Frijnst még Mexikóban vizsgálják a kórházban.

Videón a baleset:

Ezt bogozd ki: így változott a mezőny egyik szezonról a másikra

Hogy mennyi változás történt a 2022-es és a 2023-as rajtrács között? Nem kevés!

Formula-E: Di Grassi az élen, erősen kezdett az Andretti

Az új, harmadik generációs autók első időmérőjét tartották Mexikóvárosban a Formula-E szezonnyitó versenyhétvégéjén. A tavalyról megszokott formátum szerint két csoportra osztották a mezőnyt a kvalifikáció első szakaszában, amely után az első négy-négy pilóta az egyenes kieséses szakasz során döntötte el, ki indulhat pole-pozícióból az esti futamon.

Már az első néhány kör után kiderült, hogy a forgalom megszokott módon komoly fejfájást fog okozni a csapatoknak. Az A csoport rögtön hatalmas meglepetéssel kezdődött, ugyanis az első szabadedzést megnyerő Jean-Eric Vergne csupán a hatodik helyen végzett, a szintén kieső ötödik Antonio Felix da Costa mögött. Az Andretti némete, André Lotterer magabiztosan ment tovább első helyen, mögötte Sebastien Buemi, Lucas di Grassi és az eddig csupán minimális tapasztalattal rendelkező Sacha Fenestraz jutottak tovább.

A DS Penske aztán a B csoportban sem tudott javítani, a tavalyi bajnok Stoffel Vandoorne csak a hetedik helyen végzett. Csapattársától eltérően a McLaren pilótája, Jake Hughes magabiztos teljesítménnyel jutott tovább harmadik helyen, a negyedik Pascal Wehrlein előtt. Az első helyen ismét az Andretti végzett Jake Dennisszel, megelőzve a második Dan Ticktumot.

 

A negyeddöntőkből mindkét Andretti-pilóta továbbmenetelt a döntő felé, rajtuk kívül Hughes és a mahindrás Lucas di Grassi bizonyultak gyorsabbnak ellenfelüknél. Az elődöntőben folytatódhatott volna az amerikai csapat jó sorozata, azonban Lotterer egy apró hibából kifolyólag sok időt vesztett, ezzel szabad utat adva Di Grassinak a döntőbe, míg Dennis szoros csatában ejtette ki Hughest.

A döntőben Dennis esélyesebbként kezdte meg körét, viszont hasonlóan csapattársához, ő is hibázott egy sorsdöntő pillanatban első szárnyának sérülése miatt, így Lucas di Grassi simán szerezte meg a szezon első pole-pozícióját. Mögötte Jake Dennis, Jake Hughes, André Lotterer és Dan Ticktum egészítette ki az első ötöt, majd Wehrlein, Buemi, Fenestraz, Da Costa és Evans kezdi meg az esti futamot az első tíz helyen.

Már nincsenek velünk, de mindig emlékezni fogunk rájuk

Ezzel a címmel tett közzé bejegyzést a Twitteren a Red Bull csapata, ahol négy korábbi helyszín látható: Valencia, Malajzia, India és Törökország. Ha csak egyet visszahozhatnátok, melyik lenne az? Vagy esetleg egy másik korábbi aszfaltcsíkot hiányoltok?

 

TOP 10: Ők voltak a legjobb visszatérő versenyzők az F1-ben

Az F1 YouTube-csatornája nem hagy bennünket natkozni a téli szünetben sem! Ezúttal az egyszer a bukósisakot már szögre akasztó pilóták visszatérését tették sorrendbe. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Sainz gokartozással hangol az F1-es szezonra

Miközben édesapja a Dakaron néz szembe nehézségekkel, az ifjabbik Carlos Sainz már Olaszországban gyakorol a márciusban kezdődő F1-es szezonra. A futamgyőztes spanyol ilóta a Franciacortán gokartozott a minap.

 

Máris visszatérhet az F1-be a legendás szponzor?

Igazából a Gulf Oil International tweetjét látva ez már nem is kérdés, inkább csak a bejelentés időpontja az, ami még nem tiszta, na meg persze az, hogy melyik csapat oldalán tér vissza (ismét) az F1-be a Gulf. A McLaren mellett 2020 nyarán tért vissza a száguldó cirkuszba a kenőanyagokat gyártó vállalat, mely idén év végén megszüntette együttműködését a wokingi csapattal. Értesüléseink szerint a pénteken új csapatfőnököt kinevező Williams lehet a Gulf partnere az idei szezonban.

 

 

Videó: Kovalainent egy fa állította meg a Lappföld Ralin

Nézői felvételen, amint az egykori F1-es futamgyőztes versenyző, Heikki Kovalainen egy fának csapódik a Lappföld Ralin. A finn és társa, Miikka Anttila jelenleg a 12. helyen állnak a nyolcadik szakaszt követően. Nagy csodát ezek után már nem is várhatunk tőlük, hiszen már csak három szakasz van hátra.

Ne maradj le: új autókkal startol a Formula-E szezonja!

A Formula-E kilencedik évada a Mexikóváros ePrix-vel veszi kezdetét. A futam egyúttal az új Gen3-as autók debütálása is lesz, valamint több új csapatformációé is, hiszen például most mutatkozik be a világbajnok Mercedes alakulatát átvevő McLaren, az összeálló DS és Penske, valamint a Maserati is. A mezőny felállásáról ITT írtunk bővebben, az alábbiakban pedig mutatjuk a szombati programot:

Szombat (január 14.)  
14:30-15:00 2. szabadedzés  
16:40-17:55 Időmérő edzés  
21:00 Futam (tv: Eurosport 2, élő)

Túl a törésteszten az AlphaTauri

Sikerrel vette a szezon előtti kötelező töréstesztet az AlphaTauri 2023-as versenygépe. A faenzai alakulat azon kevesek közé tartozik, akik eddig még nem rántották le a leplet arról, pontosan mikor is rántják le a leplet az autóról.

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 3.: Red Bull

Február 6.: Williams

Február 11.: AlphaTauri

Február 13.: Aston Martin, McLaren

Február 14.: Ferrari

Február 15.: Mercedes

Február 16.: Alpine

 

Már csak egy hely kiadó a 2023-as tablóképen

Decemberben ritkán látható csapatfőnöki keringőnek lehettünk szemtanúi, hiszen a Ferrarit, az Alfa Romeót, a McLarent és a Williamst sem az az ember fogja irányítani 2023 első futamán, aki 2022 végén tette azt. Az F1 összegyűjtötte, hogy végül ki hol kötött ki, s bizony az egyetlen kiadó hely az Alfa Romeo csapatfőnöki pozíciója, ahová Andreas Seidl vezérigazgatóként érkezett.

A Red Bull új autójával is megelőz mindenkit: Megvan a bemutató időpontja

A 2022-es bajnokcsapat is közölte szezonindító eseményének időpontját: az RB18 utódja (az új autó nevét hivatalosan még nem jelentették be) február 3-án érkezik. Ezzel jelen állás szerint a Red Bull lesz az első bemutatózó csapat, három nappal megelőzve a Williamst.

Az eseményt New Yorkban tartják – ugyanezen a helyszínen jön a testvércsapat AlphaTauri versenygépe is nyolc nappal később. Bár a Red Bull videója szerint „új felszerelés, új autó érkezik”, három héttel a hivatalos teszt előtt minden kétséget kizáróan csak egy bemutatómodellt látunk majd a 2023-as színekkel. Emlékezetes, hogy egy éve a Red Bull gyakorlatilag az F1-es demóautót festette át, így rejtve el a szabályváltozás évében saját megoldásait.

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 3.: Red Bull

Február 6.: Williams

Február 11.: AlphaTauri

Február 13.: Aston Martin, McLaren

Február 14.: Ferrari

Február 15.: Mercedes

Február 16.: Alpine

 

Visszatért a Mini Híradó - Vettel a sivatagban ültet fát

Uborkaszezon lévén nem sok mindenről lehet beszámolni a motorsport világából, de azért a MiniDrivers megpróbálta ebből is kihozni a maximumot. Emellett azt is megtudhattuk, mivel tölti "nyugdíjas" éveit Sebastian Vettel.

„Valtteri, itt James” – így ismerte meg a nagyközönség az új Williams-csapatfőnököt

James Vowles, akit meglepetésre Jost Capito utódjának, új csapatfőnöknek nevezett ki a Williams csapata, egészen 2010 óta volt a Mercedes vezető stratégiai szakembere. A Formula-1-et mélyebben követő rajongók így már korábban ismerhették nevét, igazán azonban a 2018-as Orosz Nagydíjon került köztudatba.

A versenyen előbb Valtteri Bottas mérnöke, Tony Ross utasította a finnt Lewis Hamilton elengedésére, majd, mikor a finn megkérdőjelezte a döntést, Vowles jelentkezett be emlékezetes módon: „Valtteri, itt James.” A stratéga elmondta, a helycsere azért szükséges, hogy a gumiszemcsésedéssel küzdő Hamiltont megvédjék Sebastian Vetteltől. Bottas eleget tett az utasításnak, abban bízva, hogy később visszakapja a pozíciót: a Mercedes azonban ekkor a második hely tartására utasította. Az ilyen módon biztosnak tűnő győzelmet elbukó finn az eset kapcsán mondta azt később, hogy futólag még a visszavonulás is felmerült benne, annyira csalódott volt.

Az idevágó rádiózás a 2018-as orosz versenyről – Toto Wolff üzenetével együtt, aki nyomatékosította, majd a futam után beszéljenek az esetről:

A NASCAR 2021-es bajnokát indítja a McLaren a jövő évi Indy 500-on

Úgy tűnik, tényleg mindenkit igyekszik leigazolni a McLaren az utóbbi szűk egy évben: a wokingiak ugyanis már most bejelentették, hogy Kyle Larsont is indítani fogják a 2024-es (!) indianapolisi 500 mérföldes viadalon. A NASCAR Cup Series 2021-es bajnoka ráadásul ezzel nem akármilyen duplára készül, hiszen feltett szándéka, hogy az Indy 500 mellett rajthoz álljon a néhány órával későbbi, 700 km-rel arrébb rendezendő Coca-Cola 600-on, amelyet hagyományosan egy hétvégén futnak az IndyCar legpatinásabb versenyével.

Nem Larson lesz az első, aki megcsinálja a duplát: legutóbb Kurt Bush állt rajthoz mindkét versenyen, ám míg az Indy 500-on célba is ért, Charlotte Motor Speedwayen nem sokkal a féltáv után kiesett. Korábban Robby Gordon és Tony Stewart is bevállalta egyszerre a két viadalt. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója külön köszönetet mondott a Hendrick Motorsportsnak a megállapodás lehetővé tételében, míg Larson kiemelte: gyerekkora óta arról álmodott, hogy egyszer elindulhasson az indianapolisi 500 mérföldesen.

kyle-larson-nascar

Olasz helyszínnel bővült a TCR Világsorozat menetrendje

Apránként áll csak össze a kvázi a megszűnő WTCR helyébe lépő új széria, a már létező TCR-bajnokságok versenyeire alapuló és azokból összeálló TCR World Tour 2023-as versenynaptára. Eddig annyit lehetett tudni, hogy a TCR Európa-kupa első három fordulója – köztük a hungaroringivel – szerepelni fog a menetrendben, valamint ősszel a legendás bathursti pályára is ellátogat a sorozat. Most a szervezők bejelentették, hogy a TCR szellemi atyja, Marcello Lotti korábbi nyilatkozatának megfelelően a TCR Italy egyik állomása is részét fogja képezni a programnak: Vallelungára esett a választás, ahol Portimao és Spa után, de egy héttel a Hungaroring előtt csapnak össze majd a versenyzők, kiegészülve a helyi széria szereplőivel.

Ezzel tehát a négy európai helyszín már eldőlt, Lottiék korábbi tervei alapján pedig ezen kívül lesz még két dél-amerikai forduló (várhatóan Argentínában és Uruguayban a nyár vége felé), valamint Bathurst és egy másik ausztrál futam, illetve egy ázsiai állomás a szezon zárásaként, amely a szervezők reményei szerint Makaó lehet, függően a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedésektől. A TCR Világsorozat kapcsán egyelőre a mezőny kapcsán is sok még a kérdőjel, hiszen mindössze a Comtoyou Audi és a Cyan Racing Lynk & Co jelentette be hivatalosan, hogy indulni fognak.

A TCR Világsorozat 2023-as várható naptára jelen állás szerint:

Április 28-30. Portimao, Portugália
Május 26-28. Spa-Francorchamps, Belgium
Június 9-11. Vallelunga, Olaszország
Június 16-18. Hungaroring, Magyarország
??? ??? (Dél-Amerika)
??? ??? (Dél-Amerika)
??? ??? (Ausztrália)
??? Bathurst, Ausztrália
??? Ázsia, Makaó?

wtcr-vallelunga-start-2022

„Milyen érzés abban a székben ülni?” – Verstappen visszatért a Drive to Survive-ba

A Netflix csütörtökön jelentette be, hogy február 24-én – azaz a bahreini F1-es teszt kellős közepén – érkezik a nagy sikerű, de a rajongók körében mégis kétes fogadtatásban részesülő dokumentumfilm-sorozat, a Drive to Survive (magyarul Hajsza a túlélésért) ötödik évada. A 2022-es idény eseményeit feldolgozó szériához egy rövid kedvcsináló előzetes is készült, amelyben elsősorban arra hegyezik ki a hangsúlyt, hogy minden idők legnagyobb szabályváltozását hozta a tavalyi szezon, amelyet Stefano Domenicali F1-vezér szavai szerint imádni fognak a pilóták. A rövid videó fő érdekessége viszont az, hogy valóban feltűnik benne interjúhelyzetben az előző évadot a produkció valóságferdítő hajlama miatt kvázi bojkottáló Max Verstappen is, akitől a készítők azt kérdezik, hogy „milyen abban a székben ülni?”, amire a címet védő holland annyit reagál, hogy „rendben van”.

Így ünnepelte 38. születésnapját Hamilton – fotók

A téli szünetben többek között az Antarktiszt is megjáró Lewis Hamilton január 7-én ünnepelte 38. születésnapját. A hétszeres F1-es világbajnok az Instagramjára néhány fotót is feltöltött nemrég a partiról: „A legjobbak mindig homályosak… Köszönöm a szülinapi szeretetet!” – írta a képek mellé a Mercedes pilótája.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Felipe Massa úgy érzi, a Ferrari nem figyelt rá eléggé

Két korábbi csapattársáról is őszintén beszélt a ŚwiatWyścigów.pl nevű lengyel portálnak adott interjú során a brazilok egykori F1-es pilótája. Felipe Massa a beszélgetés során Michael Schumachert és Fernando Alonsót is jellemezte. „Nagyszerű volt, hogy Michael Schumacher csapattársa lehettem. Sokat tanultam tőle. Csodálatos volt versenyzőként és az is, ahogyan dolgozott. Nagyon közel álltunk egymáshoz. Végül is szerencsés voltam, hogy részese lehettem ennek az élménynek” – mondta el a német legendáról, de a spanyolok kétszeres vb-győztes pilótáját is próbálta pozitívan jellemezni, igaz itt már azt sem rejtette véka alá, hogy ebben az időszakban nem érezte magát otthon a maranellóiaknál. „Először is, ő egy elképesztő pilóta. Semmi mást nem lehet rá mondani, de elég nehéz volt vele együtt dolgozni. A csapat tulajdonképpen kettészakadt középen. A végén ez nem tett jót az eredményeknek, ráadásul már magamat sem éreztem elég erősnek ahhoz, hogy a csapat rám figyeljen. Ez nehéznek bizonyult, de mindegy is, legalább sikerült tanulni valamit ebből is” – magyarázta Massa, aki a 2013-as szezon után köszönt el az olasz alakulattól.