Itt van a legfeleslegesebb büntetés díj egyértelmű esélyese
https://formula.hu/parc-ferme/18181
Marcus Ericsson a „szenvedő” alany: a svéd éppen gyorskörön volt, amikor Charles Leclerc megforgatta az utolsó kanyarból kijövet a másik Saubert, a versenyfelügyelők pedig úgy ítélték meg, hogy a pilóta nem lassított vissza eléggé, ezért öthelyes rajtbüntetést osztottak ki neki. És hogy miért felesleges a szankció? Nos, azért, mert Ericsson eleve az utolsó pozícióba kvalifikált…
Jimmie Johnson új rajtszámmal tér vissza a NASCAR Cup Series mezőnyébe
https://formula.hu/parc-ferme/34533
Ahogyan arról már az előző év novemberében beszámoltunk, a NASCAR királykategóriájának hétszeres bajnoka résztulajdont vásárolt a legendás Richard Petty csapatában, a Petty GMS-ben, de ennél is nagyobbat szólt, hogy részidős pilótaként ismét elindul majd néhány futamon. Az egyik ilyen a Daytona 500 lesz február 19-én, ami egyre közelebb van, így a minap egy sajtótájékoztató keretein belül jelentették be, hogy az alakulat a Legacy Motor Club néven folytatja a működését, továbbá arra is fény derült, milyen rajtszámmal indulhat majd Johnson. A rutinos pilótához karrierje során szinte hozzá nőtt a 48-as szám, ezt viszont továbbra is egykori csapata, a Hendrick Motorsports használja, így nem gondolkodtak sokat, megfordították a számjegyeket és a 84-es rajtszámmal adták le a nevezést.
Johnson jelenleg 47 éves, de a kora egyáltalában nem érdekli, amit jól mutat, hogy a 2023-as év is sűrűnek néz ki számára. Bár az IndyCar szériájában való szereplése nem sikerült túl fényesre, az oválokon egészen jól teljesített, így idén is ott szeretne lenni az Indy 500 indulói között, továbbá a NASCAR All Star futama iránt is élénken érdeklődik. Utóbbi azonban pont egyszerre lesz az indianapolisi viadal kvalifikációjával, így ebben az ügyben még nem döntött.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megvan, hogy mikor jön a Drive to Survive új évada
https://formula.hu/parc-ferme/34534
Az F1 jelentette be, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően február utolsó hétvégéjén kerül fel a Netflixre a Formula-1-es dokusorozat, a Drive to Survive új, immár ötödik évada. A február 24-ei megjelenés azt jelenti, hogy a bahreini teszt idején ülhetünk majd le megnézni az új részeket, amik a 2022-es szezont dolgozzák majd fel. A sorozatot rengeteg kritika érte az elmúlt években a valóság szándékos elferdítése, esetenként már-már meghamisítása miatt, Max Verstappen például nem is szerepelt az előző évadban, de a hírek szerint a világbajnok ezúttal már látható lesz a részekben.
Formula 1: Drive To Survive returns February 24 — and here's your first look at Season 5! pic.twitter.com/17R4SAGck6
— Netflix (@netflix) January 12, 2023
Mexikóvárosban rajtol a Formula-E új szezonja – itt a hétvégi program
https://formula.hu/parc-ferme/34532
Miközben a Dakar Rali már az utolsó szakaszaihoz érkezik, egy újabb világbajnoki versenysorozatnak indul el a 2023-as idénye a hétvégén: a Formula-E kilencedik évada a Mexikóváros ePrix-vel veszi kezdetét. A futam egyúttal az új Gen3-as autók debütálása is lesz, valamint több új csapatformációé is, hiszen például most mutatkozik be a világbajnok Mercedes alakulatát átvevő McLaren, az összeálló DS és Penske, valamint a Maserati is.
A mezőny felállásáról ITT írtunk bővebben, az alábbiakban pedig mutatjuk a mexikói programot: szokás szerint szombaton rendezik az eseményeket, az időeltolódás miatt itthoni idő szerint este lesz a futam, amelyet az Eurosport fog közvetíteni.
Péntek (január 13.) | ||
23:30-00:00 | 1. szabadedzés | |
Szombat (január 14.) | ||
14:30-15:00 | 2. szabadedzés | |
16:40-17:55 | Időmérő edzés | |
21:00 | Futam | (tv: Eurosport 2, élő) |
fotó: DPPI
Jön a „Senna” ellenpontja: dokumentumfilm-sorozat készül Prostról
https://formula.hu/parc-ferme/34531
Nagy sikert aratott annak idején a Senna című dokumentumfilm, amelyen ugyanaz a Manish Pandey dolgozott, akinek a műve a néhány hete megjelent és szintén kiváló fogadtatásban részesült Bernie Ecclestone-sorozat is. A Senna kapcsán ugyanakkor fel szokták róni kritikaként, hogy nagyon egyoldalúan mutatta be a brazil ikon Alain Prosttal való párharcát, egyértelműen negatív figuraként beállítva a franciát és a FISA akkori elnökét, Jean-Marie Balestrét. Ennek az ellenpólusaként érkezhet egy újabb alkotás, a Canal+ ugyanis bejelentette, hogy négyrészes dokumentumszériát készítenek a „nemzeti hősükről”, Prostról.
„Lehetősége lesz elmesélni a kezdeteket, a testvére történetét, aki szintén szenvedélyesen rajongott a sebességért és 1986-ban rákban meghalt, az őrült éveket és a címeket, és mindenekelőtt a Prost–Senna párharcot. A Professzor nem fogadta szívesen, ahogy a Senna című dokumentumfilm bemutatta a brazillal való kapcsolatát” – fogalmazott Christine Cauquelin, a csatorna dokumentumfilmjeiért felelős igazgató. Az alkotást várhatóan 2023 vége felé mutathatják be.
fotó: DPPI
Az F1-ből a WRC-be: a Hyundai csapatfőnöke lett Abiteboul
https://formula.hu/parc-ferme/34530
Már hetekkel ezelőtt beszámoltunk azokról a sajtóhírekről, hogy a korábban a Renault Formula-1-es alakulatát irányító Cyril Abiteboul a Hyundai Rali-világbajnoki gárdájánál juthat szerephez. Most ezt hivatalosan is bejelentették: a francia szakember lett a koreai márka WRC-csapatának új főnöke. Abiteboul tulajdonképpen Andrea Adamo posztját foglalja el, aki még 2021 végén távozott a Hyundaitól. Az F1-ből a Renault-ból Alpine-ná váláskor távozó szakember először dolgozik majd a rali szakágban, de elmondása szerint várja a kihívást, hogy a Hyundai WRC-s és egyéb ügyfélprogramjainak élén dolgozzon. A tavaly átmenetileg kinevezett főnök, Julien Moncet is a márka kötelékeiben marad, a közlemény szerint a „Hyundai Motorsport jövőbeli technológiáival” kapcsolatban tölt majd be új szerepkört.
A Hyundai idén a Thierry Neuville, Craig Breen, Dani Sordo, Esapekka Lappi négyessel igyekszik letaszítani a WRC trónjáról Kalle Rovanperát és a Toyotát, valamint az i20 N új, továbbfejlesztett változatával.
Vettel árulja tízéves Nissanját, 150 kilométerrel
https://formula.hu/parc-ferme/34529
A négyszeres világbajnok a tulajdonában levő Nissan GT-R Black Editiont árulja. A benzinmotoros, 545 lóerős, automata váltós autó 2012 júliusában került Sebastian Vettel tulajdonába, aki svájci autógyűjteményébe tette, így mindössze 150 kilométert mutat a kilométeróra: a hirdetés kiemelni, hogy vizuálisan és technikailag gyakorlatilag új autóról van szó. Az irányár 250 ezer euró, azaz 90 millió forint.
Vettel környezettudatos mentalitása jegyében vált meg számos autójától a közelmúltban. 2021-ben nyolc autóját is meghirdette, köztük öt Ferrarit.
Német csapathoz igazolt a magyar gokartos
https://formula.hu/parc-ferme/34528
Kovács Zsombor eddig a KMS Europe színeiben gokartozott, ahol végzett már dobogós helyen Rotax Grand Finalsön, amire idén is megvolt az esélye, ám sajnos egy ellenfele kilökte két körrel a vége előtt. A CEE és az FIA-CEZ Senior kategóriás címvédőjét most a német Kraft Motorsport jelentette be, mint új versenyzőt, egyúttal azt is közölte, hogy milyen bajnokságokban áll majd rajthoz: a brit bajnokság mellett a Rotax Euro Trophy, a BNL Karting Series, az RMC International Trophy, valamint több felkészülési verseny szerepel a magyar gokartos programjában.
Leclerc elárulta, milyen közös szenvedélye van Hamiltonnal
https://formula.hu/parc-ferme/34527
Az köztudott, hogy Lewis Hamilton imádja a divat világát, gyakran mutatkozik kirívó ruhákban az F1-es nagydíjhétvégék során is. Most azonban kiderült, hogy Charles Leclerc is élénken érdeklődik a téma iránt – ami persze nem feltétlenül meglepő vagy újdonság, hiszen a Ferrari pilótája az Armani nagykövete.
„Belekezdtem egy divatprojektbe, de azóta abbahagytam” – fogalmazott a monacói a Gazzetta dello Sportnak. „Remélhetőleg a jövőben újra belekóstolhatok ebbe. Olykor Lewisszal szoktunk beszélni az általunk kedvelt márkákról. Remek ízlése van, és bátorsága ahhoz, hogy megmutassa magát az olykor kirívó öltözékével. A divattal szavak nélkül tudod kifejezni magad. Erre azóta jöttem rá, hogy bejárom a világot a Formula-1-gyel. Rájöttem, hogy a jó öltözködés mást jelent az eltérő kultúrákban és hagyományokban. 2017 körül kezdett el igazán érdekelni a divat. Elkezdtem divatbemutatókra járni és az Armani nagykövete lettem, így kerültem a divat világába.”
fotó: DPPI
F2: Cseh versenyző lép fel az F3-ból
https://formula.hu/parc-ferme/34526
A Formula-3-ban a tavalyi szezont ötödik helyen záró Roman Stanek a Trident F2-es csapatához igazol a 2023-as szezonra. A 18 esztendős pilóta három idényt húzott le az F3-ban, ahol az utolsó évet már a Trident gárdájánál töltötte. A cseh egy győzelmet szerzett tavaly, csakúgy, mint csapata az F2-ben. Márkatársa az a Clement Novalak lesz, aki az előző szezonban Felipe Drugovich, az egyéni bajnok mellett versenyzett az MP Motorsportnál. Stanek már az Abu Dhabiban tartott év végi teszten részt vett, most pedig izgatottan nyilatkozott az előtte álló időszakról:
„Nagyon feldob, hogy idén is együtt dolgozhatok a Tridenttel. Már dolgozom a csapattal és Giacomóval, aki nagyszerű mentor számomra, hogy együtt érhessük el a céljainkat. Ez egy kihívásokkal teli év lesz, és én készen állok rá” - összegezte a cseh, aki már a tavalyi szezonban is együtt fáradozott a jobb eredményekért a csapatot vezető Giacomo Riccivel.
Már február elején tesztelhet Alonso, Hamilton és Russell
https://formula.hu/parc-ferme/34522
A Mercedes, az Aston Martin és az AlphaTauri a Pirelli fejlesztőmunkáját fogja segíteni két február eleji teszten. A gumigyártó korábbi tesztnaptára szerint a Paul Ricard pályán február 1-4. között az első két napon a Mercedes, a második kettőn az AlphaTauri, Jerezben február 7-8-án pedig a Mercedes és Aston Martin tesztel.
Az olasz Motorsport információi szerint utóbbi két csapat a spanyol gyakorláson lehetőséget ad nagy neveinek: a Mercedesbe Lewis Hamilton és George Russell is beül, az összeszokás jegyében pedig az Aston Martint Fernando Alonso vezeti.
A szabályok értelmében a teszteken a csapatok csak a 2022-es versenygépet használhatják – az autóbemutatókra egyébként sem kerül addig sor, az első eddig bejelentett időpont február 11. az AlphaTauritól. A Pirelli tájékoztatása szerint elsősorban a köztes és teljes esőgumikra fognak összpontosítani, de a 2024-es slicket is tesztelik.
Az egyetlen hivatalos F1-es tesztre Bahreinben kerül sor február 23-25-én.
Ales Loprais tehetetlen volt a halálos balesetnél – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34525
Semmit sem látott a rutinos versenyző és legénysége abból a nézőből, akit végül elütöttek a 2023-as Dakar kilencedik szakaszán. A szurkoló egy dűne mögött foglalt helyet, majd az esetet követően a kórházba szállítást közben meghalt. Erről nemrégiben Loprais beszélt a közösségi oldalára feltöltött videóban, ma reggel pedig kiszálltak a versenyből, noha vezettek a kamionosok között. Az esetet rögzítették, az alábbi felvétel pedig jól mutatja, hogy a pilóta és társai valóban nem vehették észre a szerencsétlenül járt 69 esztendős férfit.
Tizenhárom Hypercar és Jacques Villeneuve a WEC 2023-as nevezési listáján
https://formula.hu/parc-ferme/34524
Közzétették az Endurance-világbajnokság előzetes 2023-as nevezési listáján, amelyen az elmúlt évek vérszegény felhozatala után végre igazán népes mezőny jött össze az elitkategóriában, a Hypercarok között. Összesen 13 autó indul a géposztályban, méghozzá hét márka – a Toyota, a Peugeot, a Porsche, a Ferrari, a Cadillac, a Glickenhaus és a Vanwall – színeiben (az olasz Isotta Fraschini viszont hiányzik róla, az ő nevezésüket első körben elutasították, így a céljuk mostantól, hogy a Le Mans-t követő monzai fordulótól álljanak rajthoz a szériában).
A legérdekesebb újdonságot a ByKolles csapata által futtatott Vanwall felállásában láthatjuk, hiszen a versenyzőik között szerepel az 1997-es Formula-1-es világbajnok Jacques Villeneuve, aki ezzel a 2014-es WRX-es szereplése óta először indul világbajnoki mezőnyben. A kanadai két társa a WTCR-ből ismert Esteban Guerrieri, valamint Tom Dillmann lesznek. A tizenhárom autóból egyébként négy is Porsche lesz, mivel a JOTA és a Proton is indít egy-egy privát gépet.
Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2 létszáma csökkent 2022-höz képest, hiszen 15 helyett csak 11 egység fog egész szezont teljesíteni a géposztály várhatóan utolsó világbajnoki idényében. A GT-ket illetően pedig a Pro megszűnése után az LMGTE Am maradt egyedüliként, náluk viszont összesen 14 autót láthatunk: Ferrarik, Aston Martinok, Porschék és egy Chevrolet alkotja a mezőnyt.
(A képre kattintva jobb minőségben is megtekinthető a nevezési lista!)
A kamionosok éllovasa feladta a Dakart egy néző halála miatt
https://formula.hu/parc-ferme/34523
Ahogyan arról tegnap mi is beszámoltunk, a 2023-as Dakar kilencedik etapján egy néző életét veszítette. Akkor a szervezők csak egy szűkös közleményben tudatták ennek tényét, ma viszont kiderült, hogy a szurkolót, a kamionos kategóriában egészen idáig élen álló Ales Loprais ütötte el. Az olasz származású rajongó a hírek szerint 2-3 órával később rosszullétre panaszkodott, így kórházba szállították, menetközben azonban szívrohamot kapott és elhunyt. Erről már maga a versenyző számolt be közösségi oldalán keresztül.
„Már az ágyban feküdtünk, de a Dakar szervezői megmutattak nekünk egy videót a versenyen történt balesetről. Kiderült, hogy elütöttünk egy embert, aki fényképezte a kamionunkat, és megsérült. 2-3 óra múlva rosszul lett és szívrohamot kapott, miközben a kórházba szállították. Egy emberi élet ért véget közvetve az én hibámból, hiszen én vezettem. Nem tudtunk erről, vannak felvételek, amik bizonyítják ezt, de ez semmit sem változtat azon, hogy egy emberi élet véget ért. A férfi olasz volt, de a nevét jelenleg nem tudom, mert a vizsgálatok még folyamatban vannak. Egy 69 éves rajongóról van szó, aki a Dakarra jött, de szerencsétlenségére egy dűne alatt állt meg. Egyikünk sem látta őt. Szeretném kifejezni őszinte részvétemet a családjának és barátainak. Nagyon sajnálom, és ez a baleset egész életemben kísérni fog engem” – mondta el a rutinos pilóta, aki később azt is megerősítette, hogy kiszállnak a versenyből.
A Haas nem bánja, hogy feladott egy évet
https://formula.hu/parc-ferme/34521
Szinte teljes egészében elengedte a 2021-es esztendőt a Haas F1-es istállója, így akkor végig a mezőny végén kullogtak és egyetlen pontot sem szereztek, ám a csapatfőnök Günther Steiner szerint ezt utólag is egy jó ötletnek tartják házon belül. A szakember a Speedcafe számára adott interjúban mesélt arról az időszakról, de a jövőbeli lehetőségekről is ejtett pár szót.
„Nem bántam meg. Pontosan ugyanígy csinálnám most is. Ez akkor egy lépés volt hátra annak érdekében, hogy kettőt tegyünk előre. Jó alapot adott a jövőre nézve. Amikor a technikai csapatunk 2021-ben elkezdte tervezni a következő autót, akkor sok jó ember dolgozott együtt, de nem voltak igazi csapat. Most már csináltak egy autót - és meg kell mondanom, nem volt rossz autó -, viszont egy éve együtt dolgoznak, szóval szerintem a következő még ennél is autó jobb lesz. Nem vagyok boldog a nyolcadik hellyel, de a Haas az F1-ben szeretne maradni és stabilak vagyunk, így azt hiszem, ennél már csak jobbak lehetünk” – utalt Steiner az előző évben elért konstruktőri helyezésükre.
Gasly egy gyors mozdulattal Alpine-egyenruhába öltözött
https://formula.hu/parc-ferme/34520
A szerződéses kötelezettségek értelmében Pierre Gasly az Abu Dhabi teszten még szürke overallban vezette az Alpine-t, és év végéig nem mutatkozott új csapata színeiben. Januárban azonban eljött a váltás ideje: az Alpine által közzétett minivideóban a francia egy gyors mozdulattal átöltözött kékbe.
Suits you, @PierreGASLY #Alpine pic.twitter.com/N1OHZJrFBb
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) January 10, 2023
Bővül a Prema, Correa a WEC-ben is rajthoz áll
https://formula.hu/parc-ferme/34519
Zsúfolt szezonra vállalkozott Juan Manuel Correa, akit a 2019-es spái tragikus Hubert-baleset súlyosan sérült túlélőjeként ismerünk: az autósportos pályafutását újjáépítő amerikai-ecuadori versenyző két Formula-3-as szezon után a tragédia óta először a Formula-2-es mezőny állandó tagja lesz a Van Amersfoort Racing versenyzőjeként, viszont a hosszútávú versenyzést is folytatja, ahol ugyancsak szintet lép: az ELMS után a WEC-ben áll rajthoz a Prema pilótájaként, amely istállóval tavaly az európai szériában indult két alkalommal. A kettős vállalás elvileg 21 versenyhétvégét jelentene Correa számára, viszont az F2 és WEC 2023-as naptára három ponton is ütközik.
Correa WEC-s debütálását a Prema bővülésével együtt jelentették be: az olasz csapat egy helyett két Oreca 07-est indít az LMP2-ben. Az amerikai a #9-es autó legénységének tagja lesz, míg a #63-ast az eddig GT-ben versenyző hölgy, Doriane Pin vezeti. A többi versenyzőt később jelentik be – 2022-ben a csapat versenygépét Robert Kubica, Louis Deletraz és Lorenzo Colombo vezette a WEC-ben.
Giovinazzi is bekerült a Ferrari Hypercar-csapatába
https://formula.hu/parc-ferme/34518
Bejelentette hatfős LMH-felállásának névsorát a Ferrari: a csapatba legnagyobb névként bekerült az F1-es tartalékpilóta, a 62 nagydíjon rajthoz állt Antonio Giovinazzi. Az olasz az #51-es rajtszámú Ferrari 499P legénységének tagja lesz Alessandro Per Guidi és James Calado mellett, az #50-es egységet pedig Miguel Molina, Antonio Fuoco és Nicklas Nielsen kormányozza a 2023-as WEC-szezonban.
Bár ő a húzónév, fonák módon az endurance-versenyzésben Giovinazzi a legkevésbé tapasztalt a hatosból: csupán ötször állt rajthoz az LMP2-es kategóriában több sorozatot is tekintetbe véve, gyári Ferrarival pedig egyszer versenyzett csak a szakágban, a 2018-as Le Mans-i 24 óráson a Ferrari 488 GTE Evóval. A másik öt versenyző a márka GT-pilótái közül került ki, a legsikeresebb Pier Guidi és Calado, akik közösen háromszor megnyerték a világbajnoki címet a GT-ben, 2017-ben, 2021-ben és 2022-ben.
A szintén Ferrari-kötelékbe tartozó Davide Rigon, Alessio Rovera és Daniel Serra is esélyesek voltak, de ők végül nem kaptak ülést. A Hypercar-projekt a Ferrari nagy visszatérése a hosszútávú prototípus-versenyzésbe, a márka utoljára 1973-ban indult a Sportautó-világbajnokságon a legendás 312 PB-vel.
Félmeztelen fotót posztolt Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/34517
Látszólag megfelelő fizikai állapotban várja a szezonrajtot Lewis Hamilton: a brit pilóta félmeztelenül fotózta magát, és erről posztolt közösségi oldalán.
Montoya fiát igazolta le a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/34516
A 17 esztendős Sebastian Montoya csatlakozik a Red Bull juniorprogramjához. A korábbi közönségkedvenc pilóta, Juan Pablo Montoya fia a Formula Regional Asia és a Formula Regional European sorozatokban versenyzett tavaly, előbbiben két futamot nyert, de már a Formula-3-ban is rajthoz állt. A hírek szerint idén is az F3-ban fog versenyezni, de már a Red Bull támogatottjaként, január-februárban pedig a Formula Regional Middle East bajnokságban is részt vesz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Együtt kocsikázott egy McLarenben Ricciardo és Piastri
https://formula.hu/parc-ferme/34515
Oscar Piastri veszi át az előző két szezonban alulteljesítő Daniel Ricciardo helyét idén a McLarennél, azaz a többszörös nagydíjgyőztes ausztrált egy honfitársa váltja. Ricciardo már többször elmondta, hogy annak ellenére sem neheztel Piastrira, hogy kvázi ő túrta ki őt az üléséből, ahogy a menedzserére, Mark Webberre sem.
Nos, a Redditre feltöltött alábbi lesifotó alapján valóban jó a viszony a két versenyző között, Ricciardót és Piastrit ugyanis együtt látták kocsikázni egy McLarenben ülve Melbourne utcáin – az eredeti Reddit-poszt IDE vagy a képre kattintva érhető el: