DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat

Újabb szenzációs finálé a WRX-ben!

Erősorrend: Norris egyre feljebb lép, Sargeant katasztrofális

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

A Japán Nagydíjat követően így áll a pilótarangsor az eddigi pontszámok átlaga alapján:

podcast-rankings-suzuka

A mögöttünk hagyott suzukai hétvégén a futamgyőztes Max Verstappen kapta a legmagasabb pontszámot, de kiemelkedő értékelés jutott Lando Norrisnak is, míg a másik végletet Logan Sargeant képviseli, aki az első pilóta a pontozás 2021 eleje óta íródó történetében, akinek hétvégéjét mindkét podcaster 1-esre értékelte. Az összes suzukai pontszám a Formula Podcast futamértékelőjében hallható:

 

Horner cáfolta, hogy F1-es ülést ígértek 2025-re Lawsonnak

Az AlphaTauri a Formula-1-es Japán Nagydíj hétvégéjén jelentette be, hogy 2024-ben is a Yuki Tsunoda, Daniel Ricciardo duóval fognak rajthoz állni, így az ausztrált az elmúlt futamokon – és várhatóan még Katarban is – helyettesítő Liam Lawson újra tartalékosi szerepkörbe szorul a Red Bull kötelékeiben, a beugróként is meggyőző teljesítménye ellenére. Egyes értesülések arról számoltak be, hogy ugyanakkor a Red Bull garantált ülést ígért Lawsonnak a 2025-ös idényre valamelyik csapatuknál – ám amikor Christian Hornert kérdezte erről a Sky Sports, a csapatfőnök cáfolt:

„Az életben semmire sincs garancia. Remek munkát végzett, lenyűgözött minket. Pontosan azt tette, amit kérhettünk volna, hogyan ragadja meg a lehetőséget Daniel távollétében. Néhányan felkapták erre a fejüket és sokat használt neki. Tovább fogjuk fejleszteni, amint visszatér a teszt- és tartalékversenyzői szerepkörbe, és egyértelműen jelölt lesz 2025-re” – fogalmazott az új-zélandi pilóta kapcsán Horner.

f1-lawson-alphatauri

„Talán már meg is győztek” – Marquez világosan tudja, mit akar

Hetek óta a MotoGP-t leginkább lázban tartó téma, hogy miképp dönt Marc Marquez. A spanyolt 2024 végéig szerződés köti a Repsol Hondához, ennek ellenére tartja magát a pletyka, hogy a Gresini Ducatin köthet ki, s a misanói teszt után maga a nyolcszoros világbajnok is arról beszélt az új Honda-prototípus kipróbálása után, hogy több opciója van. Természetesen a Japán GP csütörtöki médianapján sem kerülhette ki a jövőjére vonatkozó kérdéseket – így felelt arra, hogy döntött-e már:

„Eléggé tiszta az, amit gondolok. Mentális oldalról szemernyi kétségem sincs magamban vagy annak kapcsán, mi a legjobb ebben a helyzetben. Nemcsak itt, hanem már az előző versenyeken is azon dolgoztunk, hogy megtaláljuk a legjobbat a projekt szempontjából a jövőre nézve, és hogy a lehető leghamarabb a legjobb eredményeket érhessük el. A cél ugyanaz: a legjobb módot találni arra, hogy a projekt jövője a legjobban fejlődhessen” – idézi Marquezt a Motorsport.com portál.

A 30 éves motoros elismerte, hogy a hétvégén találkozik a Honda vezérkarával, de mint rámutatott, ez az előző években is így történt a japán gyártó hazai futamán, s a hétvégén nem várható hír vagy bejelentés az ügyben. Arra a kérdésre, hogy vajon mit mondhatnak neki a HRC emberei, amivel meggyőzhetik a projekt közeljövőbeli sikerességéről és maradásáról, Marquez szintén kitérő-rejtélyes választ adott:

„Talán már meg is győztek. Sosem mondtam, hogy jobbra vagy balra megyek. Csak annyit mondtam, hogy a legjobb megoldást keresem és a legjobbat akarom a projektnek. Ezen dolgozunk közösen, hiszen a kapcsolatunk nem egyszerű motoros-gyártó viszony. Ez egy különleges kapcsolat, hosszú évek óta vagyunk együtt, rengeteg dolgot adtak nekem és én is nekik.”

motogp-marquez-honda_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kubica és Berger is bejelentkezett Mészáros Sándor Hungaroring-sétáján

A Formula.hu F1-es utazó riportere, Mészáros Sándor idén már másodszor sétálta körbe egy csapat F1-es szurkolóval a Hungaroringet. Szerkesztőségünk oszlopos tagja pedig ezúttal meglepetéssel is készült a résztvevők számára: a séta egy pontján Gerhard Bergert, később pedig Robert Kubicát szólította meg. Mindkét korábbi pilóta szólt a Hungaroringen sétálókhoz, néhány perc erejéig ők is bekapcsolódtak az eseménybe.

 

All-Star golftornán vett részt Carlos Sainz

A Ferrari F1-es pilótája Rómában lépett pályára a Ryder Cup All-Star gálameccsén többek között a teniszklasszis Novak Djokovics ellenébn. A spanyol versenyzőt megtapsolta az itáliai publikum, és több szép megmozdulása is volt az esemény során, bár végül vereséget szenvedtek Djokovicséktól.

 

Lawson: A Red Bull folyamatos nyomása felkészített a váratlan helyzetekre

A Daniel Ricciardo helyére beugró Liam Lawson nem jutott F1-es versenyüléshez a 2024-es szezonra, azonban amellett, hogy mindenképpen ez az egyik életcélja, nem fog mindenáron loholni a lehetőség után. Az új-zélandi pilóta még Japánban nyilatkozta azt, hogy nem valószínű, hogy jövőre a Williams pilótája lesz.

"A Red Bull versenyzője vagyok. Sajnálatos módon jövőre az összes Red Bull-ülés foglalt, ami azt jelenti, hogy én csak tartalékos lehetek. Leszegem a fejem, és megpróbálom a lehető legtöbbet kihozni ezekből a versenyekből. Természetesen a célom az, hogy Formula-1-es pilóta legyek, így mindent meg fogok tenni azért, hogy ez a jövőben hosszabb távon is megvalósuljon. Ha egy pozitívuma volt a Red Bull-os nevelésnek, az az, hogy folyton nyomás alatt kellett teljesítenünk. Én már öt éve itt vagyok, így mondhatni, felkészültem az ilyen szituációkra."

Russell szerint ez élete legjobb szezonja

Furcsán hangozhat a címben szereplő kijelentés George Russell szájából, azt követően, hogy a Japán Nagydíj után konkrétan azt mondta, hogy kuka az egész éve. Azonban az eredménytelenség ellenére saját maga teljesítményével és kiegyensúlyozottságával meg van elégedve a futamgyőztes versenyző. "Ha csak a színtiszta teljesítményt vesszük számításba, akkor ez életem eddigi legjobb idénye" - mondta Russell a Racing News 365-nek.

"Eldobtunk 60 pontot különböző okok miatt. Ezek között voltak balszerencsésen alakuló időjárási körülmények, technikai problémák és versenyzői hibák" - ismerte el Russell. "Szeretném, ha megőriznénk a második helyet a konstruktőri világbajnokságban. Azt hiszem, már az első futamtól egyértelmű volt, hogy nem leszünk harcban a végső győzelemért. Fogalmam sincs, hogy ez hatással volt-e rám vagy sem, de abban biztosak lehetnek, hogy ha újra esélyünk nyílik a vb-címért harcolni, akkor visszatérek arra az útra, ahogyan harcolni kell egy vb-címért."

„Sok váláshoz fog vezetni a 22-23 F1-es futam” – Ecclestone

Az elmúlt két idényben 22 fordulóból állt a Formula-1-es világbajnoki szezon, s végül idén is ez a szám alakult ki a Kínai és Emilia-romagnai Nagydíjak törlése után, 2024-ben viszont újfent megpróbálkoznak a 24 állomással. Márpedig az F1 korábbi vezére, Bernie Ecclestone szerint – akinek az idején bővült a versenynaptár 20 fordulósra – ezzel a Liberty Media túlfeszíti a húrt:

„A véleményem az, hogy 18 futam elegendő” – nyilatkozta a 92 éves üzletember a Daily Mailnek. „Mi is futottunk 20-at, és gyakran gondoltam azt, hogy kicsit sok. Gondolni kell a csapatokra is, rövidesen dupla személyzetet kell alkalmazniuk. 22-23 nagydíjjal sok válás lesz, csak idő kérdése. Persze megértem a kereskedelmi részleg embereit, hiszen elmondhatják, hogy hosszú távú szerződéseket írnak alá, s ez sok pénzt hoz a cégnek, amelynek dolgoznak. Elmondhatják, hogy tízéves megállapodásokat kötnek, és ez pillanatnyilag jó üzletileg számukra.”

„De én kétségkívül maradnék inkább 18 presztízzsel bíró versenynél. Méghozzá azért, mert nem tudhatjuk, mennyire hosszú távúak ezek a szerződések, nem döntenek-e úgy hirtelen, hogy már annyira nem is működik jól számukra a dolog és nem szállnak-e ki” – fogalmazott Ecclestone. Hozzátette: az is „őrület” szerinte, hogy az F1 új tulajdonosai amerikai módon akarják futtatni a sportágat.

f1-ecclestone_1

fotó: DPPI

Norrisszal is egyeztet az F1-es szerződéshosszabbításról a McLaren

Oscar Piastri 2026 végéig tartó szerződéshosszabbítása után Lando Norrisszal is beszélget a folytatásról a McLaren: Andrea Stella csapatfőnök szerint már elkezdték az egyeztetéseket arról, hogy a brit pilóta 2025 végéig, tehát a mostani után még két szezonra szóló kontraktusát elnyújtsák a továbbiakra.

„Egyértelműen egyeztetésekben vagyunk Landóval. Ezek pozitív egyeztetések, és elégedettek vagyunk azzal, ahogy zajlanak” – ennyit árult el Stella Japánban a folyamatban lévő beszélgetésekről.

Norris után ismét érdeklődik a Red Bull, és sok más csapat is szívesen látná a soraiban, de a jó formában lévő McLaren természetesen legalább ugyanennyire szeretné megtartani Piastri mellé – többször hallhattuk Wokingból azt, hogy rá építik a következő éveket is. 

Norris, Piastri és a McLaren helyzetéről Pitwall című műsorunk legutóbbi adásában is beszéltünk:

Egy korábbi F1-es pilóta szerint kriminális Perez teljesítménye és készen áll a visszavonulásra

A korábbi F1-es pilóta, Jan Lammers beszélt arról, hogy amit ő lát mostanában Pereztől, az alapján akár véget is érhet a pályafutása a száguldó cirkuszban. Szavait persze értelmes olyan kontextusban olvasni, hogy holland, aki a holland NOS-nek nyilatkozott a kialakult helyzetről:

„Amikor látjuk, hogy Perez mit csinál azzal a gyönyörű autóval, az szinte kriminális. Szerinte ő készen áll a visszavonulásra. Mármint úgy értem, hogy mégis mennyire élvezetes ez most neki? Amit látunk, az a hajtóerő, a motiváció, az élesség, minden totális hiánya. Szerintem Red Bull felkészítheti arra az ülésre Lawsont” – fogalmazott keményen Lammers.

Ugyan bizonyos pletykák akár Logan Sargeant Williams-ülésébe is belehelyezik már az említett Liam Lawsont, aki az AlphaTaurinál nem kapott fix F1-es ülést 2024-re, maga a pilóta tagadta ezeket az értesüléseket.

„Én a Red Bull pilótája vagyok. A Red Bull minden ülése 2024-re, ami sajnos azt jelenti, hogy én egyelőre tartalék leszek” – mondta még Suzukában az új-zélandi, aki megerősítette, hogy az energiaitalosok nem fogják kölcsönadni Grove-ba.

Perez helyzete pedig olyannyira nem egyszerű, hogy ő maga beszélt arról, hogy mentális edzőt fogadott maga mellé a nyári szünetben, mert a nagy nyomás miatt már otthon sem tudott önmaga lenni: erről itt írtunk!

f1-perez-redbull

Bejelentette De Vriest az új csapata

Visszatér a Formula-E-be az ott korábban bajnoki címet szerző, az F1-ből pedig tíz futam után kieső Nyck de Vries. A holland pilótát a Mahindra jelentette be többéves megállapodással: ő váltja majd Lucas di Grassit, és ő lesz Edoardo Mortara csapattársa a következő szezonban. De Vries azt nyilatkozta a bejelentés kapcsán, hogy izgatott a visszatérés miatt, főleg hogy elmondása szerint az otthonába tér vissza.

devries

 

Mentális edző segíti Perezt, mert a nyomás miatt már otthon sem tudott boldog lenni

Mentális edzőt fogadott maga mellé a nyári szünetben Sergio Perez: a Red Bull F1-es pilótája elárulta, hogy akkora nyomás helyeződött rá az idei szezon első részében, annyi negatívummal kellett megküzdenie Max Verstappen mellett, hogy az ráment az egészségére, de legalábbis a magánéletére.

„Amikor ennyire nehéz időszakot élsz meg a munkádban, akkor nehéz boldog, vidám embernek lenni otthon a feleségeddel és a gyerekekkel” – mondta Perez a De Limburgernek.

„Szóval felbéreltem egy mentális trénert, mert a családom egy boldog, kiegyensúlyozott családapát érdemel otthon. Az edzőmmel együtt azon dolgoztunk, hogy otthon a legjobb önmagam lehessek, de közben versenyző maradjak. Ennek köszönhetően újra megtaláltam a pozitívumokat. 33 éves vagyok, de még mindig tanulok valamit minden nap.”

f1-perez-redbull

Miért kellett Ricciardo és Tsunoda, miért nem kell Lawson?

Erről is beszélgettünk Pitwall című hírösszefoglaló műsorunk legutóbbi adásában. Hallgassátok meg a vonatkozó részt 17:37-től:

Verstappen egymaga több pontot szerzett eddig idén, mint az Aston és a McLaren négy pilótája összesen

Csak egy apró érdekességre hívnánk fel a figyelmet: nem elég, hogy Max Verstappen egyedül is konstruktőri világbajnok lenne idén Sergio Perez pontjai nélkül, de jelenleg ott tartunk, hogy ha a negyedik-ötödik helyezett csapatok pontjait összeadjuk, még az sem éri el a holland által begyűjtött pontmennyiséget.

1. Verstappen 400 pont

2. Mercedes 305 pont

3. Ferrari 285 pont

4. Aston Martin pont

5. McLaren pont

Úgynevezett dominancia.

f1-verstappen-redbull

Megerősítette a Jota Porsche: tárgyalnak Vettellel a WEC-szereplésről

Mi is írtunk róla, hogy felröppent pletykaként, hogy az F1-ből tavaly év végén visszavonult Sebastian Vettelt konkrét ajánlattal kereshette meg a Porsche Endurance-világbajnokságon szereplő ügyfélcsapata, a Jota, hogy 2024-ben csatlakozzon hozzájuk a kétautóssá bővülő Hypercar-programjukban. Vettel maga nem igazán cáfolta mindezt Suzukában, a Jota csapatfőnöke, Sam Hignett viszont egyenesen megerősítette, hogy felvették a kapcsolatot a négyszeres világbajnokkal:

„Beszélünk Sebbel, vannak egyeztetések, de semmi sincs még lezárva. Semmilyen szerződést nem írtunk alá, és egyértelműen nem tesztelte egyik autónkat sem” – nyilatkozta a Motorsport.com szaklapnak. A Jota-vezér hozzátette: a csapatuk számára legalább annyira fontos a fenntarthatóság, mint Vettelnek, ezért is napenergiával működtetik például a Le Mans-i hospitalityjüket, s ez is csábító lehet a német versenyző számára.

Hignett azt is elárulta, hogy egyébként több nagy név is van a listájukon, közülük megerősítette, hogy Robert Kubicával is egyeztetnek. Sajtóhírek szerint Jenson Button is a listán szerepelhet a Jotánál.

f1-vettel-suzuka-3

fotó: DPPI

„Tökéletes pozícióban voltam, hogy leutánozzam Sennát” – Piastri

Oscar Piastri karrierje során először indulhatott az első sorból vasárnapi F1-es nagydíjon Suzukában. A csapattárs Lando Norris már a szombati időmérő után viccelődött azzal, hogy az ausztrál eljátszhatná a pole-pozíciós Max Verstappennel azt, ahogy 1990-ben Ayrton Senna emlékezetes módon és szándékosan megtorpedózta Alain Prostot, a futam után pedig a startot egyébként jól elkapó, de Verstappent megelőzni nem tudó mclarenes is elismerte, hogy nagyon hasonló helyzet alakulhatott volna ki:

„Most visszanézve, tökéletes pozícióban voltam ahhoz, hogy leutánozzam Sennát és Prostot, szó szerint tökéletes pozícióban. Ez tény” – viccelődött Piastri arra a kérdésre, hogy csinálhatott-e volna bármit másképp a rajtnál. „De nem… láttam, hogy jól indultam el, kicsit izgatott lettem a gázpedállal a rajt második fázisában, és azon a ponton tudtam, hogy nem vagyok eléggé Max mellett. Láttam, hogy Lando is érkezik a külső íven. Szóval egyértelműen a harmadik helyre való besorolás volt a legbiztonságosabb opció akkor.”

f1-piastri-verstappen-suzuka-start

fotó: DPPI

Duplázott a Ferrari a bokszban az F1-es Japán Nagydíjon – videó

Bár ezúttal a dobogóra sem fért fel az egy héttel korábban győzni tudó Ferrari, egy valamiben Suzukában is az etalonnak bizonyultak: a kerékcserék gyorsaságában. Ráadásul ezúttal kettős sikert aratott a Scuderia, hiszen Charles Leclerc egyik szervizelésével 2,23 másodperc, Carlos Sainzéval pedig 2,30 szekundum alatt végeztek, ezzel elhozták a lista első két helyét. Jól mutatja, mennyit lépett előre a korábbi években gyenge pontjának számító területen a maranellói alakulat 2023-ra, hogy idén már ötödször bizonyultak a leggyorsabbnak a bokszutcában, ezzel csak a Red Bull előzi őket (nyolc elsőség). Videón a Leclerc-féle kerékcsere:

Itt az IndyCar 2024-es naptára, egy pénzdíjas versennyel és egy oválcserével

Közzétette jövő évi menetrendjét az IndyCar. A hivatalos szezon ismét 17 futamból áll majd, ám extraként bekerült egy kuriózum is: két héttel az évadnyitó után ugyanis a The Thermal Club egy egymillió dolláros pénzdíjas, de bajnoki pontokkal nem járó bemutatóversenynek fog otthont adni.

Az évad egyébként szokás szerint St. Petersburgben startol március elején, a finálé azonban helyszínt vált, ugyanis Laguna Seca helyett Nashville utcáin rendezik majd az utolsó futamot. Kikerült a naptárból – állítólag megfelelő időpont híján –a Texas Motor Speedway, amely 1997 képezte állandó részét a kalendáriumnak, viszont így sem csökken az oválversenyek száma, ugyanis 2015 után visszatér a Milwaukee Mile. A legendás Indianapolisi 500 mérföldes 108. kiírására május 26-án kerül sor (az épített pályán pedig ezúttal csak egy versenyt rendeznek majd, két héttel az Indy 500 előtt). A naptár összeállításakor tekintettel voltak a jövő évi párizsi nyári olimpiára is, ennek köszönhető július-augusztus fordulóján a többhetes szünet.

Március 10. St. Petersburg
Március 24. The Thermal Club (pénzdíjas, bajnokságon kívüli)
Április 21. Long Beach
Április 28. Barber Motorsports Park
Május 11. Indianapolis
Május 26. Indy 500
Június 2. Detroit
Június 9. Road America
Június 23. Laguna Seca
Július 7. Mid-Ohio
Július 13-14. Iowa (dupla forduló)
Július 21. Toronto
Augusztus 17. Gateway
Augusztus 25. Portland
Aug. 31-szept 1. Milwaukee (dupla forduló)
Szeptember 15. Nashville

indycar-start

Sargeantet meglepte Bottas manővere a suzukai ütközésüknél

Logan Sargeant és Valtteri Bottas a Formula-1-es Japán Nagydíj elején, a korai biztonsági autós fázist követő újraindításnál akadt össze a 11-es kanyarnál. A Williams pilótája a belső íven haladva elfékezte magát, és nekicsúszott a finn autójának. Az Alfa Romeo a kavicságyba került, de folytatni tudta – igaz, csak néhány körig, utána feladta a versenyt. Sargeantet eközben öt másodperces büntetéssel sújtották az incidensért, de később ő is kiállt a futamból.

Az újonc amerikai, akinek igencsak inog az ülése 2024-re, elismerte, hogy az ő hibája volt az elfékezés, de így is meglepte az, ahogy Bottas reagált, szerinte akár a finn is elkerülhette volna a kontaktot: „Hektikus első néhány kör volt, az biztos. Abban a pillanatban blokkoltam, amint hozzáértem a fékhez. Nem tudom, talán nem látta, de egy pillanatra sem tűnt úgy, hogy be fogom tudni venni a kanyart. Meglepett, hogy nem vágott egyszerűen alám, mindenesetre abban a pillanatban blokkoltam, amint a fékre léptem” – idézi Sargeant szavait az F1i.com portál.

f1-sargeant-williams-suzuka

Magnussen is Perezt kritizálja: „Elkeseredett megmozdulás volt”

Négy büntetőpontot is magával visz rövid, de egészen kaotikus Japán Nagydíjáról Sergio Perez, melyek közül kettőt a Kevin Magnussennel 12. körben történt ütközésért kapott.

„Egyszerűen eltalálta a hátsó gumimat. Elég elkeseredett megmozdulás volt, de ez történt. Megforogtam, aztán ki kellett állnunk” – mondta az esetről Magnussen, akinek tervezett kétkiállásos stratégiája is meghiúsult az ütközés miatt. „Túl korán volt még a két kiálláshoz az autónk gumikopása miatt. Sokkal rosszabb helyzetbe kerültem, mert már azon a ponton ki kellett állnom. Gyakorlatilag itt véget ért a versenyem, és természetesen az övé is.”

Perez, aki az ütközés következtében állt ki, elismerte felelősségét a balesetért. „Sokat küszködtem az elsők megfékezésével, megpróbáltam bevetődni, de nem tudtam időben megállni. Az én hibám volt” – mondta a balesetről a mexikói, akivel szemben nem csupán Magnussen volt kritikus: Lando Norris is majdnem összeütközött a Red Bull-lal a VSC-fázis végén, ráadásul fel is tartotta őt Perez.