DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Massát még az ág is húzza Spában

A brazil pilóta az első szabadedzés elején összetörte autóját, s mivel karosszériáját ki kellett cserélni, az egész pénteki napot ki kellett hagynia. Szombaton visszatérhetett a körözéshez, azonban a versenybíróság vizsgálatot indított ellene, ugyanis nem lassított le eléggé a Danyiil Kvjat lerobbanó Toro Rossója miatt belengetett sárga zászló ellenére. A stewardok úgy látták, hogy Massa meg sem kísérelte a lassítást, ezért öt rajthelyes büntetéssel sújtották a Belga Nagydíjra, ráadásul hárombüntetőpontot is jóváírtak a licencére - a Williams versenyzője jelenleg öttel rendelkezik.

Egy tartalékos poszttal beérné a Formula-2 bajnoki favoritja

Belgiumban fontos lépést tett meg a Formula-2-es bajnoki cím felé Felipe Drugovich, aki már 43 egységgel vezeti a ponttabellát. Ő a 2022-es szezon fő esélyese, mégis valószínűtlennek tűnik, hogy bármelyik F1-es istálló igényt tartana rá – az élmezőny majd összes másik tagjával ellentétben ráadásul utánpótlásprogramnak sem tagja. Az elhanyagolt brazil beletörődött, hogy valószínűleg akkor sem jut a Formula-1-be, ha megnyeri a bajnoki címet – akárcsak a 2019-es nyertes Nyck de Vries –, ezért egy tartalékpilóta állással már beérné.

„Valamilyen formában valamit vezetni fogok jövőre. Továbbra sem tudom, mit, de igen, járhatok úgy, mint Nyck. Úgy látom, az F1-be jutás manapság nagyon-nagyon nehéz, egy jövő évi ülés lehetőségei pedig rendkívül korlátozottak. De úgy gondolom, lehetséges tartalékos ülés azért van valahol. Ezt a lehetőséget kell szem előtt tartanunk, versenyezni pedig más kategóriában is lehet. De egyelőre erre a bajnokságra koncentrálok, próbálom megnyerni, az eredmény pedig remélhetőleg egy nap az F1-be juttat” – idézi a Racefans.net Drugovichot.

Próbaüzem: A szabadedzésen tesztelik a DRS-t a zandvoorti döntött utolsó kanyarban

A 2021-es szezonban visszatérő holland pálya átépítésének egyik újdonsága az utolsó kanyar 18 fokos megdöntése volt a sebesség és előzési lehetőségek megnövelésének érdekében. Az eredeti tervek arról szóltak, hogy az állítható hátsó szárnyat már az Arie Luyendyk kanyar előtt nyitni lehet majd, de ezt biztonsági megfontolásból elvetették a Holland Nagydíjra. A verseny nem hozott túl sok előzést, az izgalmak elősegítése érdekében ezért a pénteki edzésnapon tesztelni fogják a DRS-nyitást a kanyarban.

Az FIA együléses bizottságát vezető Nikolas Tombazis a Viaplay-nek elmondta, a csapatoktól már előzetesen kértek szimulációkat, az első szabadedzés után pedig további visszajelzéseket kapnak tőlük, melyek alapján eldöntik, mi legyen érvényes a hétvége további részében.

A Red Bull stílusosan ünnepelte meg kettős győzelmét

Lehengerlő teljesítménnyel sima kettős sikert ért el az osztrák istálló Belgiumban, ami után természetesen a megérdemelt ünneplés sem maradt el. Az energiaitalosoknál ezúttal még a sombrero kalapok is előkerültek a közös fotó elkészítésekor.

A Ferrari jövője miatt aggódik az olasz média

Ismételten komoly kritikákkal illették a maranellói istállót az olasz lapok. A versenyt követő napon több helyen is tényként kezelték, hogy az idei világbajnokságot már elbukták a Red Bull alakulatával szemben, ám a La Gazzetta dello Sport hétfőn még ennél is továbbment, amikor a Ferrari jövőjét elemezte. „A Ferrarinak nem volt kötelező megnyernie a 2022-es világbajnokságot az előző két évet figyelembe véve, azonban a szezon ragyogó rajtja miatt nem egy rajongó azt az álmot ápolta, hogy 15 év után újra Maranellóba kerül az egyéni bajnoki cím. Ehelyett a Spa-Francorchamps-ban történtek gyakorlatilag véget vetnek a bajnoki cím esélyeire vonatkozó minden okoskodásnak. A Red Bull-Max Verstappen duó valószínűleg a közelmúlt Mercedes-Hamilton szintjén nyitja majd az új ciklust: a holland és Horner csapata ellen becsülettel kikaphatnak (és a Ferrarinak idén még sikerült is legyőznie őket). A Ferrari talán már le is maradt erről a hajóról” – utaltak arra, hogy motorfejlesztéseket jó időre befagyasztották, valamint az aerodinamikai fronton is az idei év elején voltak jelentős változások.

Hamarosan büntetést kaphat Lewis Hamilton

Komoly ütközést szenvedett el a hétszeres világbajnok Belgiumban, miután a Mercedes összeért Fernando Alonso autójával az első körben. Az eset következtében Hamilton kénytelen volt félreállni és feladni a futamot, de mindez akár további problémákat is okozhat. A Motorsport információi szerint a csapat most visszaküldte Brixworth-be a sérült erőforrást, hogy alapos vizsgálatnak vessék alá, de a szóvivőjük szerint a belsőégésű motor nem volt túl bíztató állapotban. Mivel Hamilton minden erőforráselem tekintetében éppen a határon belül van, így közel jár egy esetleges rajtbüntetéshez, ugyanakkor a Mercedes részéről egyértelművé tették, hogy a V6-os esetében a korábban használt példányok is működőképes állapotban vannak, ám azokba már rengeteg kilométer került.

 

Mókás képpel ünnepelte a pontszerzést Alex Albon

Az időmérő edzésen önerőből is a legjobb tízből rajtolhatott volna Belgiumban Alexander Albon, aki végül a büntetéseknek köszönhetően a hatodik pozícióból vághatott neki a futamnak. Vasárnap aztán szintén jó formában volt, így egy kiváló teljesítménnyel a pontszerzők között zárt, az eredményt pedig az alábbi fotóval értékelte a Williams pilótája.

Kimaxolt felzárkózás: Ábrán Verstappen spái menetelése

Kérdés volt a Belga Nagydíj előtt, hogy a motorcsere miatt 14. helyre hátrasorolt Max Verstappen milyen gyorsan tud felzárkózni az élmezőnybe és melyik helyezés lesz a végállomás. Nos, Verstappen a második körben már a nyolcadik helyen haladt, a hetedikben a negyedik, egy körrel később a harmadik helyen járt. Egyetlen kör erejéig volt második, mindössze a 12.-ben pedig már vezette a versenyt. Miután bokszkiállását követően rövid időre még hátracsúszott Carlos Sainz mögé, a 18. körtől egészen a leintésig kézben tartotta a vezetést.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

NASCAR: Austin Dillon győzelmét követően teljessé vált a rájátszás mezőnye

Daytonában zárult le a NASCAR Cup Series 2022-es idényének alapszakasza, mely elég fura körülmények között ért véget. A helyszínen az eső volt az úr, így az eredetileg szombatra tervezett versenyt helyi idő szerint vasárnap délelőttre halasztották, de nem ez volt az egyetlen meglepő esemény. A futam jelentős része ugyan néhány szerencsés kimenetelű ütközést leszámítva a megszokottak szerint haladt, az első szakaszt Joey Logano, a másodikat pedig Kyle Busch nyerte, ám a végjátékban egy hatalmas baleset borzolta a kedélyeket.

21 körrel a leintés előtt ismét megérkezett az égi áldás, a versenyirányítás pedig szokatlan módon későn reagált erre, aminek egy tömegjelenet, majd egy bő három órás szünet lett a vége. Az esetnek végül Austin Dillon lett a nagy nyertese, miután az addig 17. helyen haladó pilóta sértetlenül megúszta a történteket, az utolsó körökben pedig az Austin Cindric elleni csatát is megnyerte, így végül pályafutása negyedik, egyben idei első futamgyőzelmét aratta. Dillon ezzel a szezon 15. győztese lett, amivel bebiztosította helyét a rájátszásban, melynek 16.pozícióját már a megszerzett pontok alapján Ryan Blaney kaparintotta meg. A folytatás, egyben a playoff első köre szeptember 4-én következik a Darlington Racewayen.

Alonso meg sem lepődött a Ferrarin

Fernando Alonso a Lewis Hamiltonnal történt első körös koccanást követően is az ötödik helyet szerezte meg a Belga Nagydíjon. Ugyan a spanyol pilóta csak a hatodik pozícióban látta meg a kockás zászlót, az előtte ötödik helyen záró Charles Leclerc 5 másodperces időbüntetést kapott, mert a leggyorsabb kör megszerzése érdekében történő bokszkiállás során túllépte a megengedett maximális sebességet. Sőt, a monacói a kiállását követően Alonso mögé érkezett vissza, így a gyorskör alatt még a kétszeres világbajnokot is meg kellett előznie, emiatt nem is sikerült megfutnia a leggyorsabb kört. Arról kérdezték az Alpine spanyolját, hogy meglepte-e a Ferrari taktikai döntése a futam végén: 

„Nem nagyon. A Ferrari különös dolgokat csinált mostanában és ez is egy különös dolog volt” - mondta viccelődve a kétszeres világbajnok, aki Leclerc büntetésének köszönhetően további két pontot zsebelhetett be.

A kör, amivel még a bónuszpontot is bezsebelte Max Verstappen – videó

Nem elég, hogy a 14. helyről indulva már a futam féltávja előtt az élre állt és demoralizáló fölénnyel győzött a Belga Nagydíjon Max Verstappen, még a leggyorsabb kör is az ő neve mellé került. A holland 1:49,354-es eredményt ért el a 32. körében, közepes abroncsokon – ezt nem tudta megjavítani a legvégén Charles Leclerc a friss lágyakon, amelyekkel bő hat tizeddel maradt el a Red Bull regnáló világbajnokától. Íme, Verstappen köre fedélzeti kamerából:

Verstappen előtt 62 éve nem történt ilyen

Max Verstappen belga futamgyőzelmével egy igen szűk társaság tagjává vált. A holland világbajnok egymás után kétszer nyert a tizedik helyről vagy annál hátrébbről indulva. A Hungaroringen a tizedik, Spában pedig a tizennegyedik rajthelyről rajtolva tudott győzelmet aratni. Erre korábban csupán egyszer volt példa a Formula-1 történelmében, méghozzá a legendás Bruce McLaren volt erre képes. Az új-zélandi az 1959-es szezonzáró amerikai versenyt a tizedik helyről, az 1960-as szezonnyitó argentin futamot pedig a tizenharmadik pozícióból indulva nyerte meg. A Red Bull pilótája egyébként idén kilencedszerre nyert futamot, ezzel csupán egy sikerrel van lemaradva 2021-es világbajnoki szezonjától, amely során tízszer állhatott a dobogó tetejére.

Így idézte meg Hakkinen zseniális előzését Ocon – videó

A Belga Nagydíj egyik leglátványosabb jelenete volt, ahogy Esteban Ocon a futam hajrájában külső íven előzte meg egyszerre Sebastian Vettelt és Pierre Gaslyt a Kemmel-egyenesben. A manőver nagyban hasonlított a legendás Mika Hakkinen-féle előzésre 2000-ben, amikor Michael Schumachert nyomta le úgy, közben ott volt közöttük a lekörözött Ricardo Zonta – igaz, a finn akkor a belső íven előzött. Ocon így tekintett vissza a vasárnapi mutatványára:

„Elsőre azt gondoltam, hogy ’jaj ne, Sebnek nincs DRS-e, így Gasly simán megeszi’. Aztán úgy voltam vele, hogy oké, ott lesz egy újabb lehetőség. Úgyhogy Seb bal oldalára mentem, fair módon harcolt, hagyott helyet, és a frissebb gumikon el tudtam fordulni a külső íven. Úgyhogy köszi, srácok!” – nyilatkozta az Alpine pilótája a Sky Sports F1-nek. A dolog érdekessége, hogy a futam előtt a francia éppen Hakkinennel váltott néhány szót: „Mika épp a futam előtt jött oda hozzám, hogy szerencsét kívánjon. Szép véletlen egybeesés.”

Horner: Köszönet Totónak a technikai direktíváért!

A Belga Nagydíjtól lépett életbe az FIA új szabályozása a padlólemezt és a pattogást illetően, amellyel a delfinezés jelenségét voltak hivatottak megszüntetni. Sokan arra számítottak, hogy a Red Bullt és a Ferrarit érzékenyen érintheti az új technikai direktíva, ám előbbi esetében egyértelmű, hogy erről szó sincs: Max Verstappen az energiaitalosok 2010-2013 közötti dominanciáját idéző módon győzött a 14. rajthelyről startolva. Amikor a kettős győzelmet arató csapat főnökét kérdezték a fölényükről, Christian Horner nem felejtett el odaszúrni a Mercedest irányító Toto Wolffnak, akiről az a véleménye, hogy elsősorban ő állhatott a szabályozás kiharcolása mögött:

„Első ránézésre talán meg kellene köszönnöm Totónak a technikai direktívát! De komolyra fordítva szót: szerintem ez a pálya kedvezett az erősségeinknek” – fogalmazott Horner a Formula.hu jelenlétében. A csapatfőnök elmondta, hogy gyakorlatilag semmihez sem kellett hozzányúlniuk az RB18-ason az új előírások miatt: „Nagy volt a várakozás a technikai direktíva kapcsán, szóval talán másokat jobban sújtott, mint minket. Nem igazán változtattunk azon, ahogy az autót működtetjük. Természetesen a padlólemez leérése mindig is problémát jelentett volna itt az Eau Rouge-ban, de ez nem egyedi, ez mindenkire igaz.”

horner-dppi-spa-1

fotó: DPPI

Tömegbaleset miatt szakadt félbe a daytonai NASCAR-verseny

A múlt héten Kimi Raikkönen jelenléte miatt övezte a szokásosnál nagyobb figyelem a NASCAR-t, most pedig, Daytonában egy óriási tömebaleset borzolta a kedélyeket, ami miatt meg is kellett állítani a futamot.

 Austin Dillon hatalmas rutinjának - és nem kevés szerencsének - köszönhetően úszta meg a balesetet.

 

Itt a verseny összefoglalója: így gázolt át a mezőnyön Verstappen

Megérkezett a Belga Nagydíj összefoglalója az F1 YouTube-csatornájára. A képre kattintva megtekinthetitek, hogyan nyerte meg a versenyt Verstappen a 14. helyről indulva, illetve Hamilton és Alonso balesetét is megnézhetitek!

A két kiállás versenye volt a Belga Nagydíj

Összesen 38 bokszkiállást láttunk a spái futamon, a Pirelli szokásos infografikájából pedig jól kirajzolódik, hogy a két kiállás volt a tipikus stratégia, a 18 célba érőből 16-an kétszer cseréltek kereket, ráadásul első és második alkalommal is néhány körön belül jött mindenki.

A két kiállást azonban szinte minden elképzelhető kombinációval abszolválták a csapatok: a győztes Verstappen lágyon kezdve tett fel két közepest, a második Perez a közepes-közepes-kemény, a harmadik Sainz a lágy-közepes-kemény, a negyedik és ötödik Russell és Alonso a közepes-közepes-kemény sorrendet választotta.

A sorból kilógó Leclerc és Latifi kényszerű kiállást hajtott végre a verseny elején, ezért álltak ki háromszor is – ők a végére lágy keveréket választottak, de ez nem segítette őket, a monacói kifejezetten elszámolta magát, nem tudta friss gumin megfutni a leggyorsabb kört, viszont egy km/h bokszutcai sebességátlépés miatt megbüntették és elveszített egy helyezést.

Videó: Alonso kiintett Hamiltonnak az ütközésük után

A Belga Nagydíj rajtja után Fernando Alonso és Lewis Hamilton szolgáltatták az izgalmakat, miután a brit ráhúzta a Mercedest a belső íven autózó Alonsóra, aminek következtében Hamilton a levegőbe repült, majd később kénytelen volt feladni a versenyt a hétszeres világbajnok. Alonso már rögtön az eset után nem rejtette véka alá véleményét Hamiltonról a csapatrádión keresztül:

"Mekkora idióta! Egyszerűen rám csukta az ajtót a külső ívről. Nem mondom, mindketten nagyot rajtoltunk, de ez a csávó csak ahhoz ért, hogy elindul az első helyről, aztán megy" - fakadt ki Alonso, aki aztán a biztonsági autós fázis alatt ki is intett az autója mellett álldogáló Hamiltonnak.

Íme az ominózus ütközés:

Videó: Ez történt az F2 főfutamán

Jack Doohan első főfutamgyőzelmét szerezte a Formula-2 spái hétvégéjén. Az ausztrál hatalmas rajtja után már nem is adta ki a kezéből a vezetést. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

A Van der Linde testvérek szombaton, Luca Stolz vasárnap pezsgőztek a DTM futamain

A DTM mezőnye a Nürburgringen állt rajthoz ezen a hétvégén, ahol a köd jelentette az első napon az igazi kihívást a versenyzőknek és nem a társaikkal való küzdelem. A szombat délelőtti időmérő edzést törölni is kellett a sűrű köd miatt. A versenyzők az első futamon az aktuális tabella alapján álltak fel a rajtrácsra. Ennek megfelelően Mirko Bortolotti (Lamborghini) indult az élről, mellőle Sheldon van der Linde (BMW) kezdett. A második sorban két Audi várta a rajtot René Rast és Nico Müller sorrendben, őket Lucas Auer (Mercedes) és Felipe Fraga (Ferrari) követte.

A rajtot a még mindig sűrű köd miatt 13:30-ról először 15:00-ra halasztották annak reményében, hogy a verseny elindulhat. A köd késő délutánra feloszlott, de akkora már a szervezők is közzé tették, hogy aki érvényes jeggyel rendelkezett a szombati napra, az vasárnap ingyen látogathat ki a pályára. A nézők végül a nap végén mégis láthattak versenyt, mert engedélyt kapott a mezőny a rajtolásra. A 39 körös verseny 29. köréig Fraga és Bortolotti harcolt az első helyért, de ekkor a két autó összeért és mindketten visszaestek. A nevető harmadik Sheldon van der Linde volt, aki kihasználta a helyzetet és az élre tört. A célban pedig az Audit irányító testvére, Kelvin van der Linde követte a második helyen, míg harmadiknak Ricardo Feller zárkózott fel, szintén Audival.

A vasárnapi versenynek már napsütésben vághattak neki a versenyzők. A mezőny elején a két Van der Linde testvér várta a zöld zászlót, Sheldon (BMW) majd Kelvin (Audi) sorrendben. A második sorban két Porsche következett, Dennis Olsen és Thomas Preining irányításával. A harmadik sorban Philip Eng (BMW) és Max Götz (Mercedes) következett.

A rajt utáni kavarodásból Sheldon van der Linde jött ki a legjobban, megtartotta vezető helyét, de mögé Eng és Olsen zárkózott fel, és csak utánuk következett Kelvin van der Linde. A rajt maga tiszta volt, megúszta a mezőny a nagyobb koccanásokat is. Később két külön baleset miatt kiesett Maro Engel (Mercedes), René Rast (Audi), David Schumacher (Mercedes) és Dev Gore (Audi), amiért a biztonsági autó is a pályára hajtott. Néhány kör eltéréssel szinte az egész mezőny megejtette a kötelező kerékcserét, az egyetlen kivétel az utolsó helyről induló újonc, Theo Oeverhaus (BMW) volt, aki ezzel pár másodpercig vezette a mezőnyt az új rajt után. Luca Stolz (Mercedes) vette át a vezetést Olsen és Lucas Auer (Mercedes) előtt. Az utolsó körökben Bortolotti helyezte nyomás alá Kelvin van der Linde autóját a negyedik helyért. Két körrel a vége előtt Bortolotti erőszakosan előzni próbált, az autók összeértek és Bortolotti bal hátsó defekt és futómű sérülés miatt a feladni kényszerült.

Luca Stolz első győzelmét szerezte a DTM sorozatban. Dennis Olsen és Lucas Auer állhatott még fel a dobogóra. Mögöttük Kelvin van der Linde és Max Götz érkezett.

Az összetett értékelésben Sheldon van der Linde (110 pont) megtartotta első helyét Bortolottival szemben, aki továbbra is 89 ponttal áll a tabellán. Szorosan követi a sorban Lucas Auer 85 és René Rast 81 ponttal. Luca Stolz a győzelmével az ötödik helyre zárkózott 73 ponttal.

A következő futamot szeptember 9. és 11. között futja majd a DTM mezőnye Spa-Franchorchamps-ban.

Fotó: DTM

Wolff elmondta, miért nem festették pirosra a Mercedest

A belga versenyhétvégén a konstruktőri címvédő csapat a márka sportautórészlege, az AMG 55. évfordulója előtt tiszteleg: ennek apropóján az egyik legendás túraautót, az 1971-es Mercedes 300 SEL 6.8 AMG-t, a „Vörös disznót” idézték meg. Csütörtökön a csapat közzétett egy grafikát, amelyből azt lehetett feltételezni, hogy a W13 első traktusát vörös színre festik az egykori versenygép stílusában, végül azonban csak egy bemutatóautó kapta meg a különleges fényezést. Toto Wolff ezt az Autosport szaklap szerint a három egymást követő nagydíjhétvége logisztikájával, valamint az autó súlyával indokolta: egy plusz grammot sem akartak bevállalni a festés miatt.

A Mercedesre végül csak egy retró jellegű rajtszám és az 55 évet hangsúlyozó matrica került fel: utóbbival kapcsolatban érdekes adalék, hogy az eredeti, fekete-sárga dizájn nem szándékosan egy felnőtteknek szánt weboldal logójára emlékeztett. Miután erre számos közösségi médiás felhasználó felhívta a figyelmet, a Mercedes végül változtatott és kivette a sárga hátteret. „Nekem nem jutott volna eszembe ez a párhuzam. Ez csak egy születésnap!” – mondta erre az aspektusra kitérve Wolff.