DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Kizárták Kazár Miklóst Ózdon

A Felügyelő Testület kizárással sújtotta a Kazár Miklós-Ferencz Ramón kettőst az Ózd Ralin. A hivatalos indoklás szerint a páros elsőként érkezett a 8-as számú autó balesetéhez az ötödik szakaszon, ám nem állt meg, majd a következő rádiós ponton sem, csak a körgyorsasági rajtjánál.

Kazár szerint olyan tempóval érkezett a lassítóhoz, hogy nem tudott volna megállni, a Felügyelő Testület azonban a GPS-jelek alapján azt közölte, hogy 22 km/h-s sebességgel haladt el a baleset mellett, majd fokozatosan gyorsított. Ezzel a magatartással a versenyzőpáros megszegte az FIA Regionális Rallye Versenyek Szabályzatának 40.2-es pontját.

Az első nap után Hadik András vezet az ORB záró futamán.

kazar-kizaras

 

Ocon kihagyja az időmérőt, Ricciardo megrovást kapott

Nem lesz teljes a mezőny az F1-es Miami Nagydíj kvalifikációján, az Alpine ugyanis megerősítette, hogy Esteban Ocon nem tud részt venni az időmérőn. A francia autójának alváza megsérült a harmadik szabadedzésen bemutatott baleset során, és nem tudják azt időben megjavítani. Az Alpine kihangsúlyozta: Ocon fizikailag rendben van, s holnap rajthoz áll a futamon.

Mindeközben a versenyirányítás is vizsgálódott az FP3 után: Daniel Ricciardo végül egy megrovásban részesült amiatt, mert nem a versenyigazgató jegyzeteiben foglalt módon hajtotta végre a rajtpróbáját.

ocon-crash-2

WTCR: Michelisz első, Tassi második a fordított rajtrácson

Az első rajtkockából indulhat a vasárnapi második futamon Michelisz Norbert Pauban – a magyar versenyző 10. helyezést ért el a Q2-ben, annak ellenére, hogy a 4-es kanyarban falnak ütközött a Hyundai Elantra. Egy hellyel előtte végzett Tassi Attila, így két magyar startol egymás mellől az első sorból. A Q1-ben búcsúzó Nagy Dániel a 17. helyet szerezte meg.

Michelisz sokkal olcsóbban megúszta, mint Thed Björk, aki 12-es kanyarban csúnyán összetörte a Lynk & Cót, szintén a Q2-ben. Mentési munkák miatt hosszan állt a kvalifikáció, amely összességében több mint két órára nyúlt.

A két szabadedzésen leggyorsabb Santiago Urrutia és a Q1-ben első Mikel Azcona sem jutottak be a Q3-ba, ahol így meglepetésre a két argentin hondás szerezte meg az első sort az első futamra, Nestor Girolami indul az élről Esteban Guerrieri elől, harmadikként Yvan Muller kezd, azon kevesek egyike, akik 2009-ben versenyeztek Pauban, amikor utoljára járt a széria a francia városban.

A romantikus Magnussen sem örül az ékszerszabálynak

A Formula-1-ben Miamitól ellenőrzött ékszertilalom kapcsán elsősorban Lewis Hamilton ellenérzéseivel foglalkozik a sajtó, pedig más versenyzők sem feltétlenül örülnek a szigorításnak. A három éve házas Kevin Magnussen nem veszi le jó szívvel jegygyűrűjét.

„Értem én, miért akarják, de ez mégiscsak egy jegygyűrű az ember ujján. Inkább kicsit jobban égjen meg az ujjam, mint hogy jegygyűrű nélkül versenyezzek. Ha pedig valami rossz történik, akkor azt akarom, hogy rajtam legyen a jegygyűrű. Rossz érzés levenni. Hadd legyen egy ilyen ékszer esetében a miénk a lehetőség” – idézi a Motorsportweek Magnussent, aki ritkán látott romantikus oldalát csillogtatta meg. A versenyző hozzátette: követi a szabályokat, mert nem akar 250 ezer eurós bírságot fizetni. Ennyit szabhat ki az FIA arra, akit másodszori szabályszegésen kapnak – az első alkalomért 50 ezres csekk jár, de visszaesőktől pontokat is levonhatnak.

Nem hisz a Német Nagydíj visszatérésében Vettel

Az Audi és Porsche 2026-os (minden jel szerint megtörténő, de hivatalosan még nem bejelentett) beszállása mellett a Volkswagen Csoportnak más Formula-1-es elképzelése is van: német versenyzőt alkalmaznának és hazai futamon is versenyeznének. Ez azonban hosszú évek múlva valósulhat meg – Sebastian Vettel nem hiszi, hogy aktív versenyzőként rajthoz fog még állni hazájában.

„Nem tudom, Németország visszatér-e még, amíg itt leszek. Részem volt a kiváltságban, hogy sok éven át Németországban versenyezhettem. De ha megnézzük, milyen helyekre járunk, akkor nem hiszem, hogy Németország felkészült, hogy akkora pénzt fizessen egy nagydíjért. Ilyen egyszerű” – idézi a Race szaklap Vettelt. „Nagy kár volt elveszíteni Németországot, nagy kár lenne elveszíteni Spát vagy Spanyolországot, amiről szintén beszélnek. Ha ezek az országok nem képesek kifizetni a magas jogdíjat, akkor lekerülnek a listáról. Nagyszerű lenne Németország visszatérése, de kételkedem benne.”

A Német Nagydíjat 2019-ben rendezték meg utoljára terv szerint, 2020-ban csak beugróként szerepelt a Nürburgring a naptárban – könnyen lehet, hogy ez utóbbi verseny marad az utolsó alkalom, mikor Vettel hazai közönség előtt szerepelt.

WTCR: Urrutia vitte az edzéseket, két magyar a top 10-ben

A két 30 perces szombati szabadedzéssel kezdetét vette a Túraautó-világkupa Pauban, a városi pályán, ahol utoljára 2009-ben versenyzett a sorozat. Santiago Urrutia érzett rá legjobban a francia utcákra, aki az első és második tréningen is a leggyorsabb időt autózta, 1:20,125-tel felállítva a hétvége eddigi legjobbját. Délelőtt a címvédő Yann Ehrlacher és a hondás Nestor Girolami, délután a Hyundai új szerzeménye, Mikel Azcona, valamint Girolami következett mögötte. Nem volt mindenkinek sima napja a 2,76 kilométeres pályán, Urrutián kívül három Lynk & Cóban is eltört a kardálytengely.

A hétvégén ETCR-ben szintén versenyző Michelisz Norbert a 18 fős mezőny első traktusában zárt mindkétszer, ötödik és hetedik időt szerzett az Elantrával, fél másodperces lemaradással, Tassi Attila pedig ugyancsak mindkétszer befért az első tízbe, a kilencedik és 10. időeredménnyel. A mezőny harmadik magyarja, a Zengő Cupráját vezető Nagy Dániel 14. és 17. helyezéssel tért vissza a sorozatba, ahol utoljára 2018-ban szerepelt.

Az időmérőre szombat későn délután kerül sor, 17:30-tól.

Miami főszervező: A kereslet miatt ilyen drága a jegy

A Miami Nagydíj Formula-1-es viszonylatban is kiugró jegyáraival mi is sokkoltuk olvasóinkat: egy átlagos belépő 2200 dollárba, 750 ezer forintba kerül a pályán. A Miami Nagydíj főnöke – egyben a Miami Dolphins elnök-vezérigazgatója – Tom Garfinkel magyarázta meg, miért pozícionálták ilyen magasra a jegyárakat:

„Ennek oka a korlátozott szám, valamint a kereslet-kínálat. Sosem kezdtük meg a nyilvános értékesítést, akkora volt a kereslet. A jegyárakat ez befolyásolta” – magyarázta az Autosportnak az üzletember. Elmondta, a pályán szerezhető élmény megéri az árát: az aszfaltcsík körül található strandklub, rajongói zónák, a hétvégén koncerteket tartanak, mindez látogatható a legolcsóbb jegyekkel is, mint a 300 dolláros pénteki vagy 500 dolláros vasárnapi állójegy, vagy a 640 dolláros vasárnapi tribünjegy.

„Pénteken 300 dollárért egy állójeggyel rengeteg élmény szerezhető, sok minden kipróbálható. Nem puszta állójegyről van szó, a versenypálya számos különböző része belátható. Igen, vannak a magasabb kategóriájú, nagyon drága jegyek, melyekért cserébe luxusélmény jár. A kereslet és kínálat eredménye. Remélhetőleg megadjuk az élményt azoknak, akik jegyet vásároltak” – mondta Garfinkel.

Míg Hamilton az ékszerszabály, Vettel az alsónadrágszabály miatt tüntetett

A két világbajnok feltűnő megjelenéssel hívta fel a figyelmet a Miamitól ellenőrzött két előírásra. Lewis Hamilton szemét az ékszerszabály szúrja, ezért a hivatalos sajtótájékoztatóra három karórát, nyolc gyűrűt és négy nyakláncot vett fel nem kivehető fülbevalói mellé – hogy makacsul elmondja, nem fogja betartani az új előírást, akkor sem, ha emiatt nem versenyezhet. Az FIA végül adott neki két verseny haladékot.

Sebastian Vettel megjelenése még komikusabb volt: az alsóneműre vonatkozó szabályozásra (kizárólag tűzálló alsónadrág viselhető, és elvileg ezt is ellenőrizni fogják) felhívva a figyelmet egy overalljára felhúzott boxerban flangált a bokszutcában. A német a Motorsport kérdésére, hogy megjelenésével tiltakozott-e, azt mondta: „Ez csak egy hecc. Igazából nem is érdekel, csak vicces, hogy mindenki erről beszél.”

Hogyan boríthatja fel a pilótapiacot és a komplett MotoGP-t a Suzuki kiszállása?

Bár hivatalos megerősítés még mindig nem érkezett a japán gyártól ez ügyben, a Formula Motocast adásában igyekeztünk körbejárni, hogy a távozásuk milyen hatással lehet a mezőny csapatösszetételére és a versenyzői felállásokra, így többek között felmerült, hogy miért kizárt új gyártó érkezése és miért ütközhet akadályokba egy szatellit istálló beszállása, hogy mi lesz Joan Mirrel és Alex Rinsszel, és miért került hirtelen kényelmetlen helyzetbe Pol Espargaro – a vonatkozó részt 10:53-tól hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megrovást kapott a figyelmetlen Ocon

Pénteken a Miami Nagydíj első szankcióját is kiosztották a stewardok: Esteban Ocon megrovást kapott veszélyes bokszutcai kihajtásért. Az Alpine szerelője jelezte neki, hogy George Russell autója közeledik, Ocon azonban ekkor már a gyors sávra figyelt, ezért nem vette észre a jelzést. Mivel a csapat nem hibázott, a szokásos pénzbírság helyett a felügyelők figyelmeztetésben részesítették Ocont.

Említésre méltó, hogy Carlos Sainz idei bahreini precedense miatt „nem vezetési jellegű megrovásnak” minősítették az ítéletet. Ennek akkor lesz jelentősége, ha a versenyző túl sok intőben részesül: egy szezon alatt kapott öt megrovás után tízhelyes rajtbüntetés jár, de csak akkor, ha az ötből legalább négy vezetési jellegű.

Este 7-től szabadedzés, 10-től időmérő – de más is lesz ma az F1-en kívül

Már reggeltől lesznek programok, amelyeket követhetünk, az F1-re viszont estig kell várni - íme a szombati menetrend:

 

8:00-8:35 ETCR, időmérő A csoport

9:50-10:35 WTCR, első szabadedzés

10:55-11:40 ETCR, időmérő B csoport (Eurosport 1)

13:00-19:00 WEC, futam (Eurosport 2)

14:50-15:20 WTCR, második szabadedzés

15:10-15:40 W Series, időmérő

16:45-17:09 ETCR, negyeddöntők A csoport

17:30-18:45 WTCR, időmérő

19:00-20:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

20:15-20:39 ETCR, negyeddöntők B csoport

20:30 W Series, első futam

22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

mia2

fotó: dppi

WEC: Először szerzett pole-t a Glickenhaus

Kisebb meglepetést hozott az Endurance-világbajnokság 2022-es szezonjának második időmérője, a spái hatórás verseny kvalifikációján ugyanis a Glickenhaus bizonyult a leggyorsabbnak: Olivier Pla 2:02,771-es körével először gyűjtött rajtelsőséget a csapat. Ráadásul mögöttük sem a Toyoták következnek, az Alpine lett ugyanis a második a Hypercar kategóriában Matthieu Vaxiviere 2:02,999-es idejével, így Kamui Kobayashiék és Brendon Hartley-ék csak a harmadik-negyedik helyről rajtolhatnak.

Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2-ben zsinórban másodszor szerzett pole-t Alessio Rovera az AF Corsénak, de csak 44 ezreddel múlta felül Robin Frijnst és a WRT-t. A GTE Pro időmérője kettős Porsche-sikert hozott Gianmaria Bruniékkal az élen, míg a GTE Amban Ben Keating és a TF Sport érte el a legjobb időt a pénteki edzésen. A spái 6 órás futam szombaton 13 órakor startol, s az Eurosport 2 egy jelentős részét közvetíti.

glickenhaus-spa-pole-dppi

Vizsgálódott az FIA, de rendben találta a Ferrarit az imolai gumiteszt után

Az Emilia-Romagna-i Nagydíjat követően négy csapat is Imolában maradt, hogy a Pirelli 2023-as abroncsait tesztelje. Közéjük tartozott a Ferrari is, amely szerdán délelőtt Charles Leclerc-rel, délután pedig Carlos Sainzcal körözött a pályán. A kikerült képek tanúsága szerint viszont két különböző specifikációjú padlólemezt használtak az F1-75-ösön, ez pedig felkeltette a riválisok figyelmét. A szabályzat ugyanis kimondja, hogy csak olyan specifikációjú alkatrészeket lehet használni a gumiteszteken, amelyet legalább egy nagydíjon vagy az évi teszten bevetettek már.

Márpedig a Sainz-féle padlólemez esetén erről nincsenek meggyőződve az ellenfelek: a Motorsport.com információi szerint legalább két istálló vette fel a kapcsolatot az FIA-val ez ügyben, amelyek vizsgálódnak is a délután használt elem kapcsán. A Leclerc által használt délelőtti változat elvileg megegyezik a bahreini nyitányon látott verzióval. A források szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség felvette a kapcsolatot ez ügyben a Scuderiával – a dolog pikantériája, hogy bár a tempójukra nemigen nyomja rá a bélyegét, de a maranellóiak is ugyanúgy a delfinezés csillapításáért küzdenek, mint a Mercedesnél, amelynek nyilván jelentős köze van a padlólemezhez.

FRISSÍTÉS: A Motorsport.com péntek este arról számolt be, hogy az FIA a vizsgálódás és a Ferrarival folytatott egyeztetések során arra jutott, hogy a kérdéses padlólemez megfelelt a szabályoknak, miután elvileg egy az év korábbi szakaszában használt régebbi verziójú alkatrészről volt szó.

sainz-imola-gumiteszt-1

Három különböző sisakfestést használ a hétvége három napján Valtteri Bottas

Párja, Tiffany Cromwell tervezte mindegyiket: a péntekit Miami Art, a szombatit Retro, a vasárnapit pedig Pool Party névre keresztelték.

 

Ez fájhatott: Sainz csúnyán lefejelte a korlátot - videó

Carlos Sainz kicsit elmérte ezt a mozdulatot:

 

Megjött a videó Verstappenék őrült vízi versenyéről

Pár napja írtunk róla, hogy Max Verstappen és Yuki Tsunoda extrém járművekbe pattant a Miami Nagydíj előtt: mocsárjáró buggyknak nevezett kétéltűekbe, melyekkel egy vízi oválpályán versenyeztek. Akkor csak pár ízelítő videó volt nyilvános, most megjött a teljes kisfilm a Red Bulltól. A buliba a Supercross-bajnok Jett Lawrence és a deszkás Zion Wright is beszállt.

A safety car bánta a WTCC legutóbbi pau-i látogatását – videó

A hétvégén Pau-ban startol el a Túraautó-világkupa 2022-es idénye, s ezúttal már a legendás utcai helyszínről van szó, nem a tavaly használt Pau-Armos versenypályáról. Korábban néhány éven át még WTCC-ként versenyzett ott a sorozat, a legutóbbi, 2009-es kiírás pedig igencsak emlékezetesre sikerült. Az utcai pályán az első körben történt események miatt ugyanis beküldték a biztonsági autót – amelyet viszont nem észlelt időben az élen álló Franz Engstler, aki így belehajtott a safety carba. Íme, a sokat ismételt jelenet:

A Mercedes új hátsó szárnyát nehéz nem észrevenni

A légterelő elem alacsony leszorítóerejű specifikációjú, de nem ezzel vonja magára a figyelmet: a Miami Nagydíjra tarka színekbe öltöztették a Mercedes jótékonysági akciója révén. A dizájnt Mad Dog Jones tervezte – ő volt az, akit tavaly Hamilton megkért, hogy különleges sisakot fessen neki –, a két hátsó szárnyat pedig elárverezik a hétvége után. A bevételt az Ignite alapítvány kapja, a motorsportban való sokszínűség és befogadás elősegítése érdekében. A Mercedes kriptovaluta-szponzora jóvoltából a licitálók NFT-kre is pályáznak.

Összegraffitizték a Williams autóját

Egy helyi graffitiművész, SURGE vette kezelésbe a Williams autóját Miamiban: a végeredmény a csapat alighanem legsajátosabb F1-es fényezése lett. A karosszériára fújt képeken feltűnik a Hard Rock Stadium, egy floridai narancs, valamint egy flamingó is.

A különleges festés csak egy bemutatóautóra került fel – az alapot a 2018-as modell, az FW41 adta –, tehát versenyezni nem fognak vele. A graffiti-Williams Miami strandján lesz kiállítva a hétvége során.

 

Este lesznek az F1-es edzések, íme a pénteki program

Nap közben a WEC eseményeivel foglalkozhatunk, este pedig jönnek az F1-es szabadedzések a vadonatúj floridai pályán - a Formula.hu természetesen ezúttal is a helyszínről tudósít majd. 

A pénteki program:

9:05-10:35 WEC, második szabadedzés

14:00-15:00 WEC, harmadik szabadedzés

18:20-18:50 WEC, időmérő

20:30-21:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

22:00-23:00 W Series, szabadedzés

23:30-00:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

miami

fotó: dppi

Drive to Survive: Lesz 5. és 6. évad

Mióta március 11-én debütált a Formula-1-es Netflix-széria 2021-es szezont feldolgozó 4. évada, közel két hónapig nem volt hivatalos információ arról, lesz-e folytatás. Miamira időzítették a bejelentést: nem csupán az aktuális évről szóló 5. évad, hanem a 2023 eseményeit feldolgozó 6. szezon is érkezik.

A Drive to Survive-ot mostanában több kritika érte ferdítései miatt, versenyzői oldalról elsősorban Max Verstappentől, aki nem is vett részt a legutóbbi évadban. Az F1 vezetője, Stefano Domenicali ígéretet tett rá, beszél a készítőkkel, hogy a folytatás valósághűbb legyen – érdekes lesz látni, hogyan jelenik ez meg az 5. évadban.