DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
Motor

„Még mindig nem tudjuk, miért jár büntetés”

Martin nem érzi magát hibásnak, Quartararo szerint nem érdemelt szankciót, Marini a felügyelőket is elővette: így reagáltak a MotoGP-sek a sprint incidenseire.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hemzsegett az incidensektől a MotoGP Osztrák Nagydíjának szombati sprintfutama. Már az 1-es kanyarban öt-hat versenyző érintett volt egy ütközéssorozatban: a belső íven haladó Jorge Martin ért össze Fabio Quartararóval, majd Maverick Vinalesszel, a baleset pedig végül Johann Zarco, Marco Bezzecchi és Miguel Oliveira bukásával végződött. Később Quartararo a szabadkártyás Lorenzo Savadorival ért össze, ami után az apriliás elesett, míg a táv nagyjából felénél a harmadik helyért harcolva ütközött Martin és Luca Marini a sikánnál, ami az olasz kicsúszását eredményezte.

A három incidenst háromféle módon ítélte meg a Felügyelői Panel. A rajt utáni tömörülés kapcsán a vizsgálatot a futam utánra halasztották, az eredmény pedig végül az lett, hogy Martinnak a vasárnapi nagydíjon (illetve a pontos szövegezés alapján a „következő nagydíjfutamon, amelyiken elindul”) kell letöltenie egy hosszúkörös büntetést, mivel felelőtlen motorozással balesetet okozott az 1-es kanyarban. A Quartararo–Savadori kontaktért előbbi hosszúkörös büntetést kapott már a sprint során, a két ducatis sikánnál történt ütközéséért azonban nem járt szankció.

 

Martin, aki a háromból két esetben is benne volt, éppen a stewardoknál tett látogatás miatt jelentős késéssel érkezett csak meg a dobogósoknak tartott sajtótájékoztatóra, amelyen a Formula.hu jelenlétében kifejtette, hogy nem érzi magát hibásnak a startnál történtekért:

„Vagy tizenötször visszanéztem, és nyilván komplikált volt az ő szempontjukból, de az én szempontomból is” – fogalmazott a pramacos. „Egyenesen mentem, nem kacsáztam. Úgy éreztem, meg fogom tudni csinálni a kanyart a belső íven kényelmesen, de néhányan a külső íven elkezdték zárni az ívet, Fabio pedig emiatt rám zárt, így egy kicsit elveszítettem a kontrollt. Szóval szerintem több dolog kombinációja volt ez. Továbbra is úgy gondolom, hogy nem az én hibám volt, jó íven mentem belül. Szerencsére remélem, mindenki jól van, de úgy vélem, ez nem az én hibám.”

Amikor rákérdeztek, hogy ha magát nem érzi felelősnek, akkor kit, egyértelműen Vinalesre célzott a spanyol: „Nem akarok egy nevet sem mondani, de a külső íven haladó versenyző nagyon elkezdett befelé zárni. Gondolom, emiatt zárt rám kicsit Fabio is. De több dolognak kombinációja volt ez.”

A Marini-féle sikános incidensről így vélekedett Martin: „Ezt is vagy hússzor megnéztem. Már előbbre voltam, ő próbálta megtartani a pozícióját, emiatt vállal hozzáért a lábtartómhoz. Úgyhogy ezért esett el, nem én löktem ki, korrekt íven mentem. Igazán őszintén úgy érzem, hogy egy nagyon tisztán versenyző motoros vagyok, mindig tisztán előzök. Ma viszont kár azért, hogy elesett, mert ez kétségeket ébreszt ennek kapcsán.”

A balesetben kieső – bár később néhány kör erejéig a pályára még visszatérő – Zarco (aki amúgy az LCR Hondához való egyre valószínűbb átigazolásával uralja a híreket a Red Bull Ringen) így értékelte a történteket: „Jól rajtoltam, a külső íven tudtam néhány pozíciót javítani, és épp készültem kijönni a kanyarból. Azt hiszem, volt egy kis kontaktom Oliveirával, de mindent irányítás alatt tartottam, aztán viszont ’bumm!’, a földön voltam. Láttam az incidenst, de nem tudtam volna elkerülni. Próbáltam a pályán maradni, nem tudhattam, hogy valaki nekem fog-e ütközni vagy sem.”

 

A tömegkarambolba szintén belekeveredő, több ütést is kapó Bezzechi már kevésbé volt visszafogott, ő elsősorban azt nem értette, miért nem tudtak a felügyelők már a verseny alatt ítéletet hozni: „Rögtön a bukás után nem tudtam, mi történt, de amikor láttam a videót, megértettem. Kicsit mérges vagyok, de inkább szomorú, mert ma fontos lett volna célba érni, hogy megnézzünk valamit holnapra. Nyilvánvaló, hogy trükkös az a kanyar, emiatt viszont sokféleképp tudod megközelíteni. De úgy gondolom, helytelen a futam után dönteni, a verseny közben kell. Nem akarok ítélkezni, mert nem az én munkám, de ha a felügyelők úgy gondolják, hogy ez így jó, akkor az az ő dolguk. De nem értek egyet vele.”

 

Quartararo utólag nem érezte jogosnak a büntetést

Quartararo a fentebb említett három balesetből kettőben is benne volt. Ami a rajtnál történt, annak kapcsán annyit jegyzett meg, hogy szerinte a spielbergi pálya 1-es kanyarja eleve vonzza az ilyen helyzeteket, úgy érzi, a kijáraton kerekíteni kellene a nyomvonalon. Abba viszont nem akart belemenni, hogy emellett a mai konkrét esetnél kellett-e volna valakinek valamit másképp csinálnia.

Ellenben a Savadori-féle incidensről utólag változott meg a véleménye: „Mielőtt megnéztem a felvételeket, úgy éreztem, megérdemeltem a hosszúkörös büntetést. De a képek alapján nem érzem úgy, hogy megérdemeltem volna. De ez nem az én feladatom, az én munkám az, hogy száz százalékot nyújtva motorozzak. Amikor küszködünk az előzéssel, meg kell találni a módját annak, hogy előzhessünk, és ez volt az egyetlen módja. Persze a határon volt, de végig az első körtől a végéig. Előfordul az ilyesmi, de legalább jó volt a tempónk.”

 

 

Marini: A felügyelők következetlensége a fő gond a MotoGP-ben

A legrészletesebben a harmadik ütközésben érintett és eleső Luca Marini fejtette ki a véleményét a sprint összes vitatott eseményével kapcsolatban: „Ami a probléma ezzel az esettel, hogy ez egy újabb olyan alkalom, amikor nem egyértelmű, hogy miért és milyen esetben hogyan hoznak döntést a stewardok a büntetésekről. Véleményem szerint Jorgének nem is kellett volna ott lennie abban a pillanatban, mert az 1-es kanyar történt incidens veszélyesebb volt, mint ami velem történt.”

„Mert ami engem illet, szerintem az inkább csak balszerencse volt, hogy a lába hozzáért a kormányomhoz, és ezért elestem. Biztosan nem akarta, hogy bukjak. Csak próbáltam szélesebb íven fordulni, hogy elkerüljek bármiféle kontaktot, és szerintem nála is ez volt a helyzet, hiszen soha nem akarunk egymásnak ütközni, mivel tudjuk, hogy veszélyes ez a sport, és minden alkalommal büntetés lesz egy ilyen manőverből.”

 

„Úgyhogy furcsa, hogy ami az 1-es kanyarban történt, azt követően nem hoztak ítéletet a stewardok, míg Fabio esetén nagyon gyorsan döntöttek, hogy hosszúkörös büntetést adnak neki. Úgy gondolom, hogy ami az 1-esben történt, talán érdemelt volna büntetést, szóval lehet, hogy az én balesetem meg sem történt volna.”

Marini ugyan szintén hangsúlyozta, hogy az első kanyar mindig trükkös, de szerinte a stewardoknak fel kell készülniük arra, hogy alaposan ki tudják elemezni a helyzeteket. De a fő gond a nem először emlegetett következetlenség:

„Igen, de valójában onnantól kezdtek el kicsit agresszívebbek lenni a büntetésekkel” – fogalmazott az olasz, amikor felvettétek neki, hogy tavaly Barcelonában hasonló helyzetben Takaaki Nakagamit sem büntették. „A probléma a büntetések következetességével van, mert minden alkalommal változtatnak a véleményükön és azon, hogyan alkalmazzák a szabályokat. Úgyhogy ez nem világos, remek lenne, ha találnánk megoldást.”

„Úgy vélem, a szezon elején rendkívül szigorú volt a szabályozás, rengeteg büntetést kiosztottak, még ha nem is történt bukás. Aztán nem is emlékszem, melyik futamon, de elkezdték ezt szabadabban venni, úgyhogy kiterelni egy másik versenyzőt a pályáról már nem jelent szankciót, mint az történt néhány versenyző esetén Silverstone-ban szerintem. De eddig úgy volt, hogy ha kontakt van és valaki elesik, az büntetést ér. Ma nem. Úgyhogy nem tiszta a helyzet: Fabiónak hosszúkörös büntetést adtak, szóval neki miért igen, és miért nem a másik esetben?”

Amikor ismertették vele Martin álláspontját az 1-es kanyarban történtek kapcsán, Marini megjegyezte: rendben van, hogy valaki úgy érzi, be tudta volna venni a kanyart, de bele kell kalkulálni az előtted lévő versenyzőket is. A büntetéseket illetően pedig így vélekedett: „Szerintem mindig azt a versenyzőt kellene büntetni, aki az ütközést okozta, nem pedig azt, aki elkezdi kicsit szűkíteni az ívét. Mert mindenki ezt csinálja, hogy elkerülje, hogy megelőzzék. De ki az, aki miatt a kontakt létrejött és elkezdte az ütközést? Őt kellene büntetni. Ma talán Jorge volt, másik nap meg másik versenyző lesz. Csak értenünk kellene, hogyan alkalmazzák a szabályokat, és minden alkalommal ugyanazt a döntést kellene hozniuk a felügyelőknek. Mert most nem világos ez az évad felénél.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: