Két hete Silverstone-ban még csak Takaaki Nakagami próbálgatta a Honda új első aerodinamikai csomagját, a MotoGP Osztrák Nagydíjának péntekjén a Repsol gyári duójának motorjára is felkerült a szárny. A napot egyébként az utolsó pozícióban záró, de a délutáni edzés végén csak egyetlen kört futó Joan Mir a Formula.hu jelenlétében tartott sajtókerekasztal-beszélgetésen elmondta: teljesen újra kellett állítani az RC213V egyensúlyát az újítás miatt – és hasonlóról számolt be utána Marc Marquez is, aki szerint a pénteki napja elsősorban az alkalmazkodással telt a Red Bull Ringen:
„Mentálisan nagyon megterhelő volt a mai nap, mert ezzel az új aeróval teljesen másképp kell motorozni. Hozzászoktam a Hondához a sok év alatt, ez az aerodinamikai csomag viszont teljesen más. Úgyhogy arra koncentráltam, hogy kihasználjam az új aero előnyeit és alkalmazkodjak a motorozási stílusommal, és lépésről lépésre sikerült is ez” – fogalmazott a nyolcszoros világbajnok.
Marquez hozzátette: délelőtt még felváltva motorozott a régi és az új verzióval, ahogy majd ezt fogja tenni Barcelonában is, s bár saját bevallása szerint is feláldozza ezzel némileg az eredményt, úgy érzi, hosszú távon ez a helyes hozzáállás. Délutánra egyébként sokat léptek előre a szerelőivel, így a gyorskörre is fent maradt az új szárny, amely azonban tényleg minden elemében átszabta a motorozását:
„Más a vezetési stílus, másképp kell bemenni a kanyarokba, másképp kell motorozni – de a problémák ugyanazok, amelyeken dolgoznunk kell” – jegyezte meg a 30 éves motoros. Ez a bizonyos fő gond pedig leginkább a kigyorsításon jelentkezik, ahogy az látszott is, amikor Fabio Quartararóval közösen motoroztak délután, viszont Marquez elmondása szerint nem az első kerék elemelkedése, azaz a wheelie jelenti a problémát, hanem az, hogy kipörög a hátsó.
Mi a helyzet a Yamahánál?
A MotoGP másik szenvedő japán gyártója, a Yamaha ugyancsak új első szárnnyal érkezett Spielbergbe, erről Fabio Quartararo így vélekedett: „Az első szárny nagyjából rendben volt. Az utolsó három évben a Yamaha öt vagy hat aerocsomagot hozott, de egyik sem működött. Ennek, úgy tűnik, jobb a balansza. Korábban különösen a kezelhetőség volt nagyon rossz, ezzel egy kicsit úgy érzem, jobban támogatja az első kereket” – mondta el a francia, aki kihangsúlyozta, hogy viszont még mindig több motorerőre lenne szüksége az M1-esnek, mert egy rövidebb egyenesben is 8 km/h-s hátrányban vannak. Arról, hogy a Yamaha a pálya széléről vizsgálva is stabilnak tűnt a 2021-es világbajnok alatt, a Formula MotoGP Facebook-csoportban írtunk.
Quartararo eredményesebben is szerepelt a hondásoknál, hiszen bejutott a top 10-be, ezzel kvalifikálta magát a Q2-be. Ám ahogy rámutatott, ismét előjött az a jelenség, hogy nem sokat tud előrelépni az időmérős próbálkozás során a friss lágy abronccsal – igaz, ennek most volt más oka is:
„A mai köridőm többé-kevésbé megegyezett a tavalyi időmérős eredményemmel. De a mai napból nem hoztuk ki a maximumot, mert az utolsó körre annyira gyorsan cseréltük ki a hátsó kereket, hogy csak egyetlen körre volt időm, a hátsó gumi így kicsit hideg volt, ezért csak egy-másfél tizedet tudtam javítani.”
A pénteket egyébként Marco Bezzechi húzta be a VR46 Ducati színeiben, megdöntve Enea Bastianini tavaly felállított pályacsúcsát is. A MotoGP Osztrák Nagydíjának programja szombat délelőtt 10:10-kor folytatódik egy tét nélküli szabadedzéssel, amelyet egyből követ 10:50-től a kétrészes időmérő, 15 órától pedig a sprintfutam.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!