DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Motor

Ducati: A kérdés, hogy megbízunk-e a versenyzőinkben

Idegesek voltak, de nem adtak ki csapatutasítást a Bagnaiát támadó Bastianininek, Quartararo nem adja fel, Espargaro egyszerre csalódott és büszke – így értékeltek a főszereplők a Malajziai GP után.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Óriási lépést tett a világbajnoki cím felé vasárnapi győzelmével Francesco Bagnaia, aki idei hetedik diadala után 23 pontra növelte előnyét a tabellán Fabio Quartararóval szemben a valenciai évadzáró előtt. A Malajziai Nagydíj így sem volt izgalommentes az olasznak és főleg a Ducatinak, ugyanis a pole-ból induló Jorge Martin bukása után Bagnaia jövő évi gyári kollégája, az idén még a Gresini Racinget erősítő Enea Bastianini kényszerítette kemény csatára.

1-sepang-motogp



A futam közben többször is mutatták a szemlátomást nyugtalan Ducati-vezérkart a bokszban, így felmerülhet a kérdés, hogy beavatkoztak-e csapatutasítással a vb-éllovas és a címre akkor még matematikai esélyekkel ugyancsak rendelkező honfitárs csatájába, de Davide Tardozzi csapatmenedzser állítja, hogy nem történt ilyesmi: „Nyilván az lesz a következő kérdés, hogy mondtunk-e bármit Eneának. Igen, mindig ugyanazt: ne legyen túl kemény a többi ducatis versenyzővel. Ennyi” – idézi a The Race szavait Tardozzi, aki nem tagadta, hogy féltek tőle, hogy megismétlődhet a több évvel ezelőtti argentínai eset, amikor Andrea Iannone az utolsó kanyarban bukott és ütötte ki ezzel Andrea Doviziosót is:

„Azon gondolkodtunk, megbízunk-e a versenyzőinkben, és a válasz igen. Természetes, hogy idegesek voltunk, mert nem akartunk újabb Argentínát: még mindig ott látom magam előtt Iannone és Dovizioso ütközését. El akarjuk az ilyet kerülni, de végső soron megbízunk a motorosainkban, és nem, nem adtunk utasítást. Tudják, mit kell tenniük” – jelentette ki határozottan a Ducati-főnök, aki szerint Valenciában is szabad lesz a meccs: „Tudva azt, hogy két pontra vagyunk attól, hogy megnyerjük a világbajnokságot, minden ducatis szabadon versenyezhet. De a szavaink ugyanazok: ne menjenek bele veszélyes előzésekbe a többi ducatis ellen.”

3-sepang-bastianini

De vajon mi járt Bastianini fejében a futam során? Féltávnál egyszer megelőzte Bagnaiát, aki néhány körrel később visszavette tőle a vezetést, a gresinis azonban egészen a befutóig nem szakadt le róla. A sepangi viadal előtt 42 pontos hátrányban lévő, így már akkor is csak az utolsó szalmaszálba kapaszkodó, a második helyével pedig a matematikai sanszát is elveszítő Bastianini elárulta: próbálkozott, de őrültségbe semmiképp sem akart belemenni.

„Nagyon közel voltam, különösen az utolsó körben, de nehéz volt elkapni őt a pálya utolsó szakaszán. A 9-es kanyarban próbáltam belülre menni, de nehéz volt, így inkább kívül próbálkoztam. Igen, szerettem volna támadni, de óvatos is voltam, mert fontos a Ducatinak ez a cím. Próbáltam az utolsó körben is megelőzni Peccót, de kissé veszélyes lett volna. Olykor néznünk kell más szempontokat is: ő a bajnokságért harcol, úgyhogy ez ilyen” – nyilatkozta Bastianini a Motorsport.com hasábjain.

A két olasz idén már nem először csapott össze: Misanóban és Aragónban is parádés küzdelmet folytattak. Bagnaia pedig nem is tagadja, hogy jövőre alighanem nehezebb lesz dolga a gyári csapaton belül Bastianinivel, mint jelenleg Jack Millerrel. „Nem lesz egyszerű a légkör. Meg kell próbálnunk jól dolgozni együtt, ez egyértelmű, de nem lesz könnyű, mert más személyiség és nagyon nyerni akar” – fogalmazott a vb-éllovas. Aki amúgy mindenekelőtt a parádés startjának köszönhette a sikerét, hiszen az elrontott szombat után megszerzett kilencedik rajthelyről kapásból a második pozícióba jött fel, amely vezetéssé változott Jorge Martin kiesése után:

2-sepang-bagnaia

„Jól reagáltam a lámpák kialvásakor, de az első féktávon is rengeteget kockáztattam, ez sokat segített abban, hogy a győzelemért harcoljak. Jorge hihetetlen tempót ment az első körökben, nagyon erőltette, én pedig úgy voltam, hogy inkább nyugodt vagyok, mert az a tempó túl sok. Amikor bukott, csak próbáltam beosztani az abroncsokat, miközben Enea nagyon jött. A futam egyik legkeményebb része volt, amikor megelőzött, és eleinte nehéz volt őt követni, mert neki a gyors, nekem a lassú kanyarokból volt jobb a kigyorsításom. De kemény féktávokat, és szerintem ez segített ma a győzelemhez.”

A 23 pontos különbség azt jelenti, hogy Bagnaia nyugodtan készülhet a szezonzáróra, hiszen már egy 14. helyezéssel is biztosan megszerzi a Ducati 2007 óta első egyéni vb-címet (a csapatok között amúgy már vasárnap ünnepelhettek a bolognaiak), de erre is csak akkor van szüksége, ha Quartararo győz Valenciában. Bagnaia ugyanakkor nem készül másképp a fináléra: „Könnyűnek hangzik, de néha ha óvatos vagy, jobban bajba tudsz kerülni, többet hibázol, jobban elterelődik a figyelmed. Csak próbálok majd egy átlagos hétvégét teljesíteni, mint itt is, talán kevesebb bukással – mert most eléggé sokszor estem –, és igyekszem okosan motorozni. Jól kell dolgozni, hogy az elejében legyünk, s ha lesz lehetőségem győzni, meg fogok próbálni ismét nyerni.”

4-sepang-quartararo

Mindeközben az egyedüli kihívónak maradó Quartararo ugyancsak remek teljesítményt tett le vasárnap az asztalra, hiszen ő pedig kézsérüléssel versenyezve, a 12. rajtkockából startolva lett harmadik, ami az első dobogós helyezése volt a yamahásnak az augusztusi Osztrák GP óta. „A start és az első kör volt a kulcs” – magyarázta a címvédő. „Változtattunk némileg a taktikán Ausztráliához képest, ahol a végére próbáltunk spórolni a gumival, most viszont az elején húztam keményen a gázt, mert a motorunk nem túl jó abroncskímélés terén. Keményen kellett mennem három-négy körig, amíg meg nem előztem Marquezt. Láttam, hogy Pecco remekelt az első féktávon, ezért úgy voltam vele, hogy valamit tennem kell, különben elszállnak az esélyeim, úgyhogy én is remek első kört teljesítettem. Bár most már nagyon messze vagyunk a tabellán, így sem adom fel, szépen akarok zárni Valenciában.”

Quartararóra a verseny egy szakaszában a VR46 Ducati remek újoncévet teljesítő motorosa, Marco Bezzecchi közeledett, és a francia tudta, hogy ha az olasz megelőzi, miközben Bagnaia nyer, annyi a vb-esélyének matematikailag is, de érezte, hogy harcolni tud majd Bezzecchi ellen, ha arra kerül sor. Végül a szatellit ducatis nem érte utol, de a yamahás számára eleve a pódium volt a legfontosabb. Valenciában pedig csakis a győzelem fog célként a szeme előtt lebegni: „Úgy fogok készülni, mint egy őrült, mert tudom, hogy az egyetlen megoldás, hogy harcolhassak, ha nyerek. De nem számít, élvezni szeretném a valenciai versenyt, hiszen az a szezon utolsó futama.”

5-sepang-espargaro

Nem mehetünk el szó nélkül Aleix Espargaro mellett sem, aki ugyan a tizedik helyével immár kiszállt a világbajnoki versenyfutásból, de a harmadik helyet egy ponttal Bastianini előtt őrző spanyol így is minden elismerést megérdemlő szezont tudhat majdnem maga mögött, hiszen az előző években jórészt a mezőny második felében küszködő Apriliával tudott harcban lenni az év végi elsőségért. Espargaro egyszerre büszke és csalódott az utóbbi néhány versenyen eltűnt tempó okán:

„Rendkívül csalódott és szomorú vagyok. Rettenetesen büszke vagyok mindenkire az Apriliánál: magamra, a csapattársamra, mindenkire Noaléban. Amit idén elértünk, az lenyűgöző, történelmi és örökké megmarad. Ugyanakkor kicsit szomorú, ahogy az idényt zártuk, mert ha fent tudtuk volna tartani a szezon első felében mutatott formánkat az utóbbi négy versenyen is, lett volna némi esélyünk Valenciában is. De elveszítettük a fonalat, úgy fest, túl nagy volt az álom számunkra. De tanulni fogunk belőle, és még inkább felkészültek leszünk a jövőt illetően.”

A spanyol a malajziai küszködésére nem tudott magyarázattal szolgálni: „Nagyon lassúak voltunk, rettenetesen lassú volt a motorom az egyenesben. Zéró tapadásom volt a kigyorsításon. Higgyétek el, mindent megpróbáltam, pokoli módon húztam a gázt, hiszen tudtam, hogy minden pont számít a bajnokságban. De nagyon lassú voltam. Az utolsó négy verseny rémálom volt” – fogalmazott Espargaro. Akinek egyébként a végén volt egy koccanása Franco Morbidellivel: az apriliás úgy nyilatkozott, hogy „nem tudja, melyik bolygón jár fejben” idén a Monster Yamaha olasz versenyzője, de folyamatosan ostobaságokat csinál – amivel persze Morbidelli nem értett egyet, ahogy a manőverért kiosztott három másodperces büntetéssel sem.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: