Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. december 2. péntek
Motor

Hol siklott félre a Ducati hétvégéje Katarban?

Utolsó pillanatban lecserélt motorspecifikáció, rakoncátlankodó elektronika, páros bukás – ha Enea Bastianini nem nyeri meg a Gresinivel a futamot, terített betli lett volna a bolognaiaknak a nyitány.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A tavalyi szezon utolsó harmadában nyújtott forma után sokan várták azt – joggal –, hogy a Ducati lehet a 2022-es MotoGP-évad fő esélyese. A novemberi teszteken is pozitív visszajelzések érkeztek a fejlesztésekről: Francesco Bagnaia konkrétan úgy fogalmazott, hogy egy eleve tökéletes motoron sikerült tovább javítani. A februári sepangi és mandalikai gyakorlások során ugyanakkor már haloványabban muzsikáltak a bolognaiak, különösen a gyári csapat, de nem tűnt úgy, hogy komoly lenne az aggodalom az alakulatnál.

bagnaia-1



A szezonnyitó Katari Nagydíj csütörtök estéjén érkezett aztán a hír, hogy a Ducati úgy döntött, a gyári párosával mégsem a full 2022-es motorblokkal vág neki a küzdelmeknek, hanem a 2021-es továbbfejlesztett, egyfajta hibrid változatával. Mind Bagnaiáék, mind Davide Tardozzi csapatmenedzser igyekezett csökkenteni ennek a jelentőségét a nyilatkozatokban, mondván, hogy pusztán arról van szó, hogy a lehető legjobb csomagot igyekeztek választani a versenyzőik stílusának.

Az edzések és aztán pláne a futam viszont egyáltalán nem úgy alakult, ahogy azt a Ducatinál vélhetően elképzelték. Bár Jack Miller a második sorból startolhatott, ő és Bagnaia is pocsékul rugaszkodott el, majd az olasz a futam középső szakaszában el is csúszott, magával sodorva az éppen általa előzött pramacos márkatársat, Jorge Martint. A nulla ponttal záruló verseny után Bagnaia elismerte, hogy a bukás az ő hibája volt, ugyanakkor meglepően élesen beleszállt a csapatába – amellyel, ne feledjük, nemrég hosszabbított egészen 2024 végéig – annak kapcsán, hogy az utolsó pillanatos motorspecifikáció-változtatás miatt szinte a tesztelésről szóltak számára az edzések, nem pedig a beállítások finomhangolásáról:

„A múltban ez nem így ment” – idézi a tavalyi vb-ezüstérmest a The Race szakoldal. „Voltak független, szatellit csapatok, akik többet dolgoztak az ilyeneken. Nem tesztmotoros vagyok. Azért vagyok itt, hogy nyerjek. Azért vagyok itt, hogy arra koncentráljak, hogy a lehető legjobban motorozzak, és az öt tesztnapot kellene arra használnunk, hogy teszteljünk, nem pedig a versenyhétvégét. Ha úgy döntünk, hogy így dolgozunk, nyilván nehezebb lesz olyan eredményeket elérnünk, mint tavaly.”

bagnaia-2

„Arra kell fókuszálnom, hogy alkalmazkodjak a stílusommal a motorhoz, és pillanatnyilag ugyanúgy érzem magam, mint tavaly, de nem álltam készen a versenyre. A beállítás és az elektronika sem volt megfelelő erre a pályára, nem álltunk készen. Tudom, hogy a gyári versenyző feladata az, hogy dolgozzon, de ha győzni akarunk, akkor a versenyhétvégéken jobban rám kell koncentrálnunk. Azt kértem, hogy úgy dolgozzunk, mint előző évben, mert Ausztriában eldöntöttünk egy beállítást, és onnantól kezdve nem nyúltunk a motorhoz, csak magamra koncentráltam. Adhatnak nekünk valami jobbat, de ha nincs időnk alkalmazkodni hozzá, akkor nem leszünk gyorsabbak.”

Kemény kijelentések ezek Bagnaiától, Tardozzi ugyanakkor a The Race-nek nyilatkozva nem is tagadta, hogy hibáztak: „Ami történt, az nem elfogadható, el kell gondolkodnunk ezen. Önkritikusnak kell lennünk, hogy megértsük és kigyomláljuk a problémákat. Úgy gondolom, követtünk el hibákat, s ez másodjára nem fordulhat elő” – fogalmazott a csapatmenedzser, aki Bagnaia felvetésére, miszerint túl sokat kellett a fejlesztésekkel és a teszteléssel foglalkoznia Katarban, így reagált:

„Ez lehetséges. 100 százalékban bízunk Peccóban, és úgy gondoljuk, hogy a következő három évben a versenyzőnk lesz, úgyhogy bíznunk is kell benne. Egy remek csapatjátékos és egy nagyon gyors motoros, szóval ha megadjuk neki, amit megérdemel – a koncentrációt és egy olyan motort, amelyet problémák nélkül vezethet –, akkor az élen lesz minden futamon. Ez a mi hibánk volt, nem Peccóé.”

martin-3

Mint említettük, az olasz motoros az esésével Martint is elsodorta. A spanyol a pole-pozícióból indult, de az ő rajtja sem sikerült jól, ráadásul Enea Bastianini miatt az első kanyarnál el is kellett vennie a gázt, így még inkább hátraesett. Így került Bagnaia közelébe, aki tehát Martin kieséséért felelt – a Pramac Racing motorosa pedig nem tagadta, hogy megijedt: „Ez volt az első alkalom, amikor féltettem az életemet, mert nagyon nagy tempóval sodródtam ki a sóderágyba a két motor között, az egyiket, azt hiszem, Peccóét, a kezemmel löktem arrébb. Fáj is a jobb hüvelykujjam, ezt hétfőn lecsekkoljuk Barcelonában, de remélhetőleg nem tört el semmim” – idézi a Crash.net Martint, aki hozzátette: az igazi gondot az jelentette, hogy a tempója is pocsék volt, pedig előzetesen azt várta, hogy legalább a dobogóért harcban lehet.

Ha mindez nem lett volna elég a Ducati katasztrofális évadkezdéséhez, a másik gyári motoron ülő Miller műszaki problémák miatt volt kénytelen idejekorán kiállni a Katari Nagydíjon. Az ausztrál versenyző elmondta: nagyon furcsán viselkedett a gépe és az elektronika, mert olykor egyes kanyarokban maximális erőleadást tapasztalt, miközben az egyenesekben meg nem volt meg a szokott motorerő – ezért is döntött a kiállás mellett, mert az utolsó kanyarból alig tudott kigyorsítani, amit részben veszélyesnek is érzett Miller.

bastianini-5

A bolognai márka becsületét az az Enea Bastianini mentette meg, aki a Gresini Racing színeiben megnyerte a futamot, ezzel első királykategóriás győzelmét aratta. A második idényét töltő olasz ráadásul a GP21-es specifikációjú Desmosedicin érte el ezt a sikert. „Nagyon boldog vagyok. Láttuk a teszten, hogy van bennünk potenciált, itt pedig újabb lépést tettünk előre a beállítással és az elektronikával. Szombaton először tudtam igazán jó kört futni az időmérőn, így az első sorból indulhattam. A legjobb választás a közepes hátsó gumi volt, mert kipróbáltam a bemelegítő edzésen és jól működött, ráadásul sokkal stabilabb is volt, mint a lágy.”

Bastianini győzelme nem csak a saját, hanem a csapat szempontjából is érzelmes pillanat volt, hiszen alig egy éve hunyt el koronavírus-fertőzésben a legendás alapító, Fausto Gresini. Az istálló az özvegy, Nadia irányítása alatt a MotoGP-ben maradt, sőt az Apriliával eltöltött évek után újra teljesen független alakulattá vált, Bastianini diadalával pedig 16 éves győzelmi ínséget szakítottak meg (legutóbb Toni Elias nyert velük az emlékezetes 2006-os estorili viadalon). Az olasz a néhai csapatfőnöknek ajánlotta a katari sikert: „Fausto nagyon jó srácokat gyűjtött a csapatba, most pedig Nadia remekül összehozta, fantasztikus a légkör. Mindenki ugyanúgy rendkívül motivált, mint én. Ezt a mait érte értük el.”

bastianini-6

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: