Az Osztrák Nagydíj szombati napjának kétségkívül legnagyobb híre az volt, hogy Andrea Dovizioso menedzsmentje, valamint nem sokkal később erre reagálva a Ducati is megerősítette, hogy a szezon végén véget ér a motoros és a gyártó 2013 óta, azaz nyolc éve tartó együttműködése. Ezzel roppant érdekes helyzetbe kerül az előző három idény vb-ezüstérmese, hiszen igazából már csak az Apriliánál van elérhető ülés – igaz, több helyen még váratnak magukra a hivatalos bejelentések –, így még az sem kizárt, hogy akár a MotoGP-ből is távozik a motoros.
Amikor a spielbergi időmérő után a jövőjéről kérdezték, Dovizioso így felelt: „Versenyezni akarok, de pillanatnyilag nincs B tervem. Viszont ez a döntés és helyzet független volt attól, hogy várjak-e B tervre” – idézi szavait a Motorsport.com szaklap. Az olasz nem akart belemenni részletekbe azzal kapcsolatban, hogy a pletykáknak megfelelően valóban feszültté vált-e a viszonya a Ducatival, de azt elmondta, miért nem vártak a Davide Tardozzi csapatvezető által megjelölt időpontig, azaz a spielbergi dupla forduló végéig a döntéssel:
„Az egyetlen, amit mondhatok, hogy jobb volt most meghozni ezt a döntést és inkább a futamokra koncentrálni, mint még több versenyt megvárni vele. Ausztriában vagyunk, ez egy jó pálya számunkra, és elég jó tempót is mutattunk eddig, ezért szeretnénk kihozni a maximumot ezekből a versenyekből. Helyes volt, hogy most meghoztuk a döntést, mert így nyugodtabb a hangulat a csapaton belül, és igazán a bajnokságra fókuszálhatunk.”
A paddockban és azon kívül is sokakat meglepett a szakítás annak ellenére is, hogy egy ideje már a levegőben lógott ez a forgatókönyv is. A Ducati egyetlen világbajnoka, Casey Stoner például a Twitteren posztolt a bejelentés kapcsán: „Ez csak az én véleményem, de szerintem a Ducati nem engedheti meg magának, hogy elveszítsen egy olyan versenyzőt, mint Andrea Dovizioso. Úgy gondolom, egy ponton rá kell eszmélniük, hogy a versenyző, nem pedig a szélcsatorna az, amely hozza az eredményeket, így hallgatniuk kellene rájuk…”
Just my opinion but I don’t believe @DucatiMotor can afford to loose someone like @AndreaDovizioso.
— Casey Stoner (@Official_CS27) August 15, 2020
I think they need to realise at some point that it’s the rider, not wind tunnels that get results, so listen to them...
A mezőny rangidősét, Valentino Rossit is váratlanul érte honfitársa döntése: „Meglepődtem, mert azt hittem, hogy harcolnak ugyan egy kicsit, de a végén megtalálják a megoldást. Mindig nehéz kívülállóként beszélni ilyenről, mert nem ismerjük a teljes történetet egyik oldalról sem. De ez meglepett, és ezáltal megüresedett a rajtrács egyik legjobb ülése a gyári Ducatinál, ami megkavarhatja a pilótapiacot. Sokan szeretnének odamenni, például az akadémiánkról Francesco Bagnaia, aki sajnos Brnóban a legrosszabb pillanatban sérült meg, mert szerintem versenyképes tudna lenni. Az is érdekes lesz, hogy mi fog történni Dovival, folytatja-e vagy sem, mert nem tudok erről semmit.”
Jack Miller, aki a gyári Ducatihoz fellépve jövőre Dovizioso csapattársa lehetett volna, szintén csalódott az olasz távozása miatt. Cal Crutchlow szintúgy, de szerinte senki sem pótolhatatlan: „Egy nagyszerű motorost fognak elveszíteni, de ez nem jelenti azt, hogy ne is lehetne pótolni. Úgy vélem, nagyszerű teljesítményt nyújtott az évek során a Ducatival. Tudjuk, hogy egy bajnoki esélyest veszítünk el ezzel, valamint egy jó srácot, de ahogy mondtam, ettől még találhatnak a helyére valakit, aki ugyanolyan gyors vagy még gyorsabb.”
Ami azt illeti, az eddig főként az Apriliával szóba hozott Crutchlow akár magára is gondolhatott, hiszen hetekkel korábban a Ducatit is megemlítette potenciális lehetőségként a saját LCR Honda utáni jövőjét illetően. Persze a legnagyobb valószínűség a Rossi által is említett Francesco Bagnaia vagy Johann Zarco előléptetésére van, de nem lehet kizárni Jorge Lorenzo visszatérését vagy akár a Superbike-világbajnokságon a bolognaiakat erősítő Scott Redding átültetését sem. Paolo Ciabatti sportigazgató a következő hetekben ígért döntést (de a Formula MotoGP csoportban addig is szavazhattok arról, hogy ti kit választanátok a Ducati helyében).
A hétvége másik slágertémája a Yamahához kapcsolódik. Az első fordulókon tapasztalt megbízhatósági problémák miatt ugyanis azt kérvényezte a japán gyártó, hogy biztonsági okokból hozzányúlhassanak a motorblokkhoz, amelyet a szabályok amúgy tiltanak évad közben, ám ezt a Honda és a Ducati a hírek szerint megvétózta, mondván, hogy „ez az ő bajuk”. Rossi még pénteken azt mondta, elővigyázatosságból lejjebb tekerték valamelyest a fordulatszámokat a Yamahákon, ezt azonban a csapattárs Maverick Vinales tagadta:
„Úgy gondolom, a motorral kapcsolatos problémát megoldották, mert pillanatnyilag nincs semmilyen gondunk. Meglátjuk, de a jerezi hőségben eleve sok motorral gond volt. És nem, nem tekertünk vissza semmit, ugyanannyi motorerő áll rendelkezésünkre, mint Jerezben és Brnóban” – fogalmazott a spanyol, akivel egyetértett az összetettben vezető Fabio Quartararo. S ha már a francia: Vinalesszel ellentétben ő már elkezdte használni az úgynevezett holeshot device-t, amelyet korábban több gyártónál is láthattunk már, s amely elsősorban a kigyorsításokon segít, ám Quartararo szerint még nehéz megfelelően működtetni.
Amúgy szombaton rendeztek egy időmérőt is a Red Bull Ringen, amelyet némi meglepetésre Vinales nyert meg, sőt Quartararo is befért az első sorba. Ennek ellenére nem a Yamahákat tartják az esélyeseknek a vasárnapi futamra, sokkal inkább a Ducatikat és a KTM-et, így főként Dovizioso, a második kockából startoló Miller, valamint Pol Espargaro szállhat harcba a győzelemért. Utóbbi különösen erős versenyszimulációt futott a negyedik szabadedzésen, amelyen azonban bukott, ami miatt csak a második számú motorját használhatta a kvalifikáción – e nélkül a spanyol úgy érzi, akár a rajtelsőség is meglehetett volna. Brad Binder múlt heti bravúrja után viszont ma ő is győzhet – persze a beígért eső még megkavarhatja a lapokat (bár vasárnap reggel napsütéses az idő Ausztriában), de a korábbi eredmények alapján a vizes pálya is inkább az említett hármas esélyeit növeli, semmint a yamahásokét.
I’m sorry too...@AleixEspargaro pic.twitter.com/YFQjrgLoIi
— Danilo Petrucci (@Petrux9) August 15, 2020
Végezetül történt még egy incidens is a Q1-ben: a szélárnyékra váró Aleix Espargaro az utolsó szektorban elengedte Rossit, a mögötte érkező Danilo Petrucci elé azonban beállt, aki pedig igencsak ingerülten, jól ismert jelzésekkel adta az apriliás tudtára ezzel kapcsolatos nemtetszését. Petrucci végül be sem jutott a Q2-be, Espargaro viszont a leintés után azzal védekezett, hogy a ducatis így is a legjobb szektoridejét érte el: „Teljesen hülye, nem is értem. Ha megnézzük az adatait, akkor futotta a legjobb idejét a negyedik szektorban. Egyszerűen csak igazolni akarta valamivel, miért lett 13. egy olyan motorral, amely az előző négy évben győzni tudott, de ez nem az én hibám” – fogalmazott, hozzátéve, hogy reméli, megbírságolják a mutogatás miatt.
Petrucci persze nem értett egyet (egyébként jogosan) Espargaróval: „Elég jól jöttem ki a 9-es kanyarból, amikor láttam, hogy Aleix bejön elém a versenyívre. Fel kellett engednem egy pillanatra a gázt, mert nagyon közel volt, talán e nélkül bejutottam volna a Q2-be. Talán a középső ujj felmutatása kicsit sok volt, de mindig igyekszünk kihozni magunkból a legjobbat” – nyilatkozta az olasz. A két fél egyébként Twitteren is egymásnak feszült (lásd fentebb): Espargaro a fent is említett szektoridőket lengette be, míg Petrucci erre válaszként a karrierstatisztikáikat vette elő, miszerint ő már szerzett egy győzelmet és kilenc dobogót a MotoGP-ben, míg a spanyol közel egy évtized alatt egyetlen első helyet sem tudott…