DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
Motor

Quartararo: Életem legnehezebb tíz köre volt

Mármint a Spanyol Nagydíj utolsó tíz köre, amely után végre megszerezte első MotoGP-győzelmét. Vinales a túlélésért küzdve lett második, Rossi viszont a műszaki problémájáig is szenvedett.

Marc Marquez hibája után Fabio Quartararo nyerte a MotoGP idénynyitó Spanyol Nagydíját: a tavalyi dobogós helyezések után végre összejött a győzelem tehát a Petronas Yamaha motorosa számára. Több szempontból is történelmi jelentőségű a 21 éves versenyző sikere: Regis Laconi 1999-es valenciai diadala óta ő az első francia győztes a királykategóriában, míg a MotoGP-érában most először győztek szatellit Yamahával (a Tech3 rengeteg második helyet szerzett a hangvillások partnereként, de az első hely sosem jött össze nekik, ahogy értelemszerűen a tavaly debütáló Petronas SRT-nek sem mostanáig).

quartararo-dppi-jerez



Quartararo így értékelte a jerezi futamot: „Az utolsó tíz kör volt életem leghosszabb tíz köre, nehéz volt ilyen körülmények között koncentráltnak maradni, amikor ennyire kevés a tapadás. Rendkívül kemény futam volt, mert először is, nem rajtoltam valami jól, ötödik voltam Pecco és Jack mögött, tudjuk, hogy a Ducatik mögött nehéz átvinnünk a kanyarsebességünket, főleg az utolsó szektorokban, de végül mindkettejüket megelőztem az utolsó kanyarban, aztán pedig láttam Marc hibáját. Nehéz volt elkapni Mavericket, aztán viszont rontott egyet a 6-os kanyarban, majd a megelőzése után a saját tempómat diktáltam.”

„Fantasztikus érzés, de egyúttal furcsa is, hiszen nincsenek rajongók a pálya körül, de amint visszaérek a szerelőimhez, már minden ugyanolyan lesz. Ki kell ezt élveznünk, hiszen nem minden nap szerezzük meg az első MotoGP-győzelmünket!” – idézi a BikeSportNews.com Quartararót, aki hozzátette: a verseny során volt egy ijesztő pillanata, amikor az egyik váltásnál fura hangott hallott – pontosan ugyanott, ahol tavaly ilyen jellegű probléma miatt volt kénytelen kiállni Jerezben.

vinales-yamaha-jerez

A Yamaha kettős győzelemnek örülhetett, hiszen a francia jövő évi csapattársa, a gyári színeket képviselő Maverick Vinales lett a második. A spanyol Valentino Rossi mellett a mezőnyből egyedüliként választotta a lágy első gumit – a jerezi hőséget figyelembe véve rizikós választásról így beszélt a motoros: „Nem éreztük elég jól magunkat a kemény első gumival, ezért a lágyat választottuk. Meg kell néznünk, hogyan tudjuk munkára bírni a kemény abroncsot, mert úgy tűnik, az előnyt jelent itt Jerezben.”

Vinales összességében így is elégedett volt: „Ha a túlélésért küzdesz, és úgy is második leszel, az nem rossz. Nagyon elégedett voltam a rajtommal és az első köreimmel, kiváló munkát végzett a csapatom. Az élen haladva el akartam lógni, de amikor a hetedik-nyolcadik közben először megcsúszott az első gumim, éreztem, hogy bajban vagyok. Alig tudtam kormányozni a motort, főleg maximális bedőlés mellett, szóval ezen a téren jobb munkát kell végeznünk. Talán nem volt a legjobb választás az első gumi, de a lényeg, hogy szereztünk 20 pontot. Rengeteg potenciál van bennünk: ha jól dolgozunk, a második versenyen újra az élen harcolhatunk.”

rossi-yamaha-jerez

Attól sem voltunk messze, hogy három Yamaha legyen a dobogón, hiszen Franco Morbidelli is szinte végig harcban volt a pódiumért, végül azonban csak ötödik lett Andrea Dovizioso és Jack Miller mögött. Az olasz is elégedett volt, hiszen nem számított arra, hogy küzdeni tud majd a top 3-as helyezésért. Aki viszont egyáltalán nem lehet boldog, az Valentino Rossi, akinek műszaki hiba miatt ért véget a szezonnyitója: „Volt egy piros jelzés a műszerfalon, ezért megálltam. Még ellenőrzik, mi is történt, de műszaki problémánk volt. Kár érte, mert ha ez nincs, nyerhettem volna” – tette hozzá poénkodva a kilencszeres világbajnok.

Azért csak vicc volt az utóbbi mondat, mert Rossi előtte is csak szenvedett, ahogy a hétvége korábbi részében is: „A gond az, hogy valamilyen okból kifolyólag nem tudjuk rendesen munkára bírni a gumikat. Rengeteg problémám van. Mindenki a lágy hátsó gumival ment, így ha a közepessel vagy a keménnyel indulunk, rögtön nagy hátrányba kerülünk, mert azoknak kevesebb a tapadása. Éppen ezért a lágy hátsóval kell megpróbálnunk dolgozni. Ami az első gumit illeti, nem mondanám kockáztatásnak: kipróbáltuk a lágyat és a keményet is, és nem volt nagy a különbség. Ezért én és Maverick megpróbáltuk a puhát használni. Talán a keménnyel kicsit gyorsabbak lehettünk volna, de nem ez a nagy baj. A problémáim a hátsó gumiból adódnak. Jövő hétre megpróbálunk sok mindenen változtatni, de ezek a gondok már sokszor előjöttek, és egyelőre nem tudjuk megoldani őket” – fogalmazott Rossi. Bár ő maga szombaton úgy fogalmazott, az itteni teljesítménye nem befolyásolja a jövőjét érintő döntést, miszerint 99 százalék, hogy a Petronasnál fogja folytatni 2021-ben, nem kizárt, hogy a tavalyról átmentett szenvedés okán még meggondolja magát a 41 éves versenyző.

Rossi hozzátette: Quartararo és Vinales nagy esélyt kaphat attól függően, hogy Marqueznek mennyi ideig tart majd a rehabilitációja. Ezzel kapcsolatban a legfrissebb fejlemény, hogy az őt operáló Dr. Xavier Mir szerint a spanyol biztosan nem lesz ott a második jerezi versenyen, amely Andalúz Nagydíj névre hallgat, így a cél az lehet, hogy az augusztus 7-9-én esedékes brnói hétvégére felépüljön.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: