DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
Motor

Megszívta az új naptárral a Yamaha és a Suzuki

A MotoGP szervezői néhány napja közzétették a koronavírus-járvány következtében alaposan átalakított 2020-as menetrend jelentős részét – megnéztük, kinek kedvez ez az eredeti változathoz képest.

Hosszú hetek bizonytalansága előzte meg, de csütörtökön végre kiadták a gyorsaságimotoros-világbajnokság új 2020-as versenynaptárát. Ebben egyelőre 13 európai futam szerepel, mindösszesen öt ország nyolc pályáján az eredeti húsz különböző helyszínen tartandó verseny helyett.

Kiesett az eredeti menetrendből Katar (legalábbis a MotoGP-sek számára, hiszen a Moto2 és a Moto3 évadnyitóját megtartották ott), Mugello, Assen, a Sachsenring, a vadonatúj KymiRing, Silverstone, Motegi és Phillip Island, cserébe viszont duplázik Jerez, Spielberg, Misano, a Motorland Aragon és Valencia is, míg az Austin, Termas, Buriram, Sepang négyes sorsa egyelőre függőben van (az Európán kívüli futamokból július végéig döntenek, de a hírek szerint elsősorban a két távol-keleti viadalra lehet esély, ha tudnak november végén-december elején nézőket fogadni).

yamaha-suzuki-dppi



A naptár jelentős része tehát összeállt, de vajon mindez hogyan befolyásolhatja az erőviszonyokat az élmezőnyben? Az alábbiakban megnézzük, az élmezőnybe tartozó négy gyártó (Honda, Ducati, Yamaha és Suzuki) közül kinek milyen típusú vagy mely konkrét pályák kedveznek a motorkarakterisztika és a közelmúltban elért eredmények alapján.

Kezdésként a Hondánál érdemes Marc Marquezre fókuszálni: évek óta ő az egyetlen a HRC motorosai közül, aki stabilan erős teljesítményre képes. Bár a nyolcszoros világbajnokra mindig, minden körülmények között számolni kell, de így is van azért néhány pálya, ahol kiemelkedően teljesít: Austinban a tavalyi bukásáig megállíthatatlan volt, a Sachsenringen 2010 óta (!) verhetetlen, míg Aragóniában ugyancsak rendkívül erős mérleggel rendelkezik, szóval mondhatjuk, hogy ez a három „legmarquezesebb” aszfaltcsík.

A Ducatinál egyszerű a képlet: minél több és hosszabb egyenes van a pályán, s minél kevesebb kanyar, annál jobbak a vörösök esélyei – és ez idén még inkább igaz lehet, a téli teszteken látottak alapján ugyanis ismét egyértelműen övék a legerősebb motorblokk azok után, hogy tavaly a Honda megközelítette őket ebben. Nem véletlen, hogy elsősorban Katar, Mugello és Spielberg számított a bolognaiak fő vadászterületeinek az utóbbi években: máshol is tudtak nyerni, de ezeken a pályákon 2017 óta legyőzhetetlenek.

A Yamahák és a Suzukik ezzel szemben egyértelműen a kanyargósabb pályákat preferálják, hiszen végsebesség terén hátrányban vannak a Hondához és a Ducatihoz képest, cserébe viszont nagyon jól kezelhető és kanyarodó motorokról van szó. Nem véletlen, hogy Maverick Vinales Assenben győzőtt, Phillip Islanden pedig szinte végig vezetett a Yamahával, míg Alex Rins a szintén a nagy tempójú kanyarjairól ismert Silverstone-ban tudta megtréfálni Marquezt.

Mind a négy gyártónál kiemeltük tehát a papíron leginkább nekik kedvező három helyszínt, nézzük, mi a helyzet velük az újrarajzolt 2020-as naptárban! A Honda (vagyis Marquez) elbukta a Sachsenringet és jó esély van rá, hogy Austint is el fogja, viszont cserébe a Motorland Aragon dupla versenynek ad otthont, így legrosszabb esetben is mínusz egy erős futammal kell számolnia. A Ducati bukta Katart és Mugellót, Spielbergben viszont két verseny lesz, így ők is hasonló mérleggel rendelkeznek, mint a címvédő(k).

A Yamaha és a Suzuki viszont rettenetesen pórul járt, hiszen mindhárom fő győzelmi esélyüket – Assent, Silverstone-t és Phillip Islandet – törölni kellett idén.

Persze felesleges lenne máris temetni Vinales, Rins vagy éppen Valentino Rossi és Fabio Quartararo vb-esélyeit, hiszen éles helyzetben még nem láttuk idén a MotoGP mezőnyét egymásnak feszülni, ráadásul a tesztek alapján mind a Yamaha, mind a Suzuki előrébb lépett 2019-hez képest, részben talán a Michelin új abroncsának is köszönhetően. Mindenesetre a korábbi eredmények és a megváltozott naptár nem mellettük szól, de ahogy mondani szokás: a puding próbája az evés – márpedig már csak alig egy hónapot kell várnunk rá, hogy végre megkóstolhassuk a 2020-as pudingot!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: