DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 12. csütörtök
Élő cikkek

Így zajlott az F1-es Abu Dhabi Nagydíj futama

Jön a 2024-es F1-es idény utolsó versenye, amelyen többek között eldől a konstruktőri világbajnoki cím sorsa: kövessétek velünk az eseményeket!

Nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, nagyjából 20 perc múlva startol a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj - tartsatok velünk!

Brutálisan hosszú idény végére érünk néhány órán belül, hiszen rekordot jelentő 24 futamot tartalmazott az évad. De így is maradtak még kérdések az utolsó versenyre, amelyek közül kiemelkedik a konstruktőri vb-cím sorsa: a McLaren előnye 21 pont a Ferrari előtt, és bármelyik csapat is lesz a befutó, 2008 után először nyer majd bármiféle világbajnoki elsőséget az F1-ben.

Az esélyek amúgy egyértelműen a McLaren mellett szólnak, és nem csak a pontelőny miatt, hiszen Norris és Piastri révén kisajátították az első sort, és bár a Ferrari részéről sainz ott van a harmadik rajthelyen, Leclerc szinte a mezőny legvégéről indul a Q2-es kiesés és az akkumulátorcserés büntetés miatt. A teljes rajtrácsot ide kattintva lehet böngészgetni.

Ami az egyéb eldöntendő kérdéseket illeti: egyéniben az ezüstérem sorsa ugyancsak nyitott, ám az említettek miatt Norrisnak áll a zászló az őt 8 pontos távolságból üldöző Leclerc-rel szemben.

Emellett pedig sok-sok dollártízmillióról dönt a konstruktőri hatodik helyért vívott csata is a Haas és az Alpine között: bár Hülkenberg tegnapi büntetése révén hátrányba került a tabellán is ötpontos lemaradásban lévő Haas, a hétvégén mutatott tempójuk alapján benne lehet így is a fordítás - főleg úgy, hogy az enstone-iak csak Gaslyra támaszkodhatnak pontszerzés terén alighanem, míg az amerikaiaknál a búcsúzó Magnussen is beférhet a top 10-be.

És ha már szóba kerültek a búcsúzók: Magnussen mellett vélhetően utolsó F1-es nagydíját teljesíti Bottas és Zhou is (egy darabig legalábbis biztosan), és bizony ugyanez akár Perezzel is megeshet, csak épp az ő jövője még a levegőben lóg.

Csapattól búcsúzók is lesznek bőséggel: Hamiltonnak jön az utolsó mercedeses futama, Sainz pedig távozik a Ferraritól, hogy csak a két legfontosabbat említsük.

A futam előtt néhány órával amúgy elkészült a szokásos csoportfotó a mezőnyről, amelyben bizony vannak változások az év eleji bahreini képhez képest - Horváth Dániel kollégánk fotója Abu Dhabiból:

A versenyzők és az autók természetesen már a rajtrácson, pár perc múlva rajt:

Egyetlen kivétellel a teljes mezőny a közepes keverékű gumin rajtol: az egyetlen kivétel Hamilton, aki a 16. helyről kezdi meg utolsó mercedeses versenyét a kemény abroncsokkal.

Elindult a felvezető kör Abu Dhabiban, 2-3 perc múlva jön a start, most már senki ne menjen sehova!

Naplemente van épp Abu Dhabiban, de mire leintik a versenyt, már teljesen éjszaka lesz. A mezőny pedig érkezik lassan vissza a rajtrácsra, jöjjön tehát az idei utolsó futam...

ÉS RAJT! Norris simán eljön az élen, Verstappen viszont ütközött Piastrival, mindketten kipörögnek!

Norris mögött így Sainz a második, Gasly pedig a harmadik helyen az Alpine-nal! És Perez is megforog!

Verstappen nagyon késői féktávval bújt be Piastri mellé. A világbajnok a 14. helyen pillanatnyilag, az ausztrál a sor végén - Perez pedig leállt, sárga zászló!

Virtuális biztonsági autó Perez miatt, már tolják is ki az autóját.

Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson - elképesztő előretörések Leclerc-től és Magnussentől például! És már véget is ért a VSC-fázis a harmadik körben.

Piastri találta el hátulról Colapintót, az argentin defektet jelent a rádión.

Colapinto meg is járta kerékcseréért a bokszot, Verstappen és Piastri első kanyaros ütközését pedig vizsgálják.

Piastrit is hívta a McLaren a bokszba, kerékcsere után a mezőny végére tér vissza az ausztrál.

És meg is született az ítélet: Verstappen tíz másodperces büntetést kapott az ütközésért! Pedig már a 10. helyen halad amúgy a Red Bull-os.

Perezt kicsit Bottas pöckölte meg a kiforgásánál, emiatt a finn is tíz másodperces büntetést kap.

Leclerc óriásit jött az első körben, most pedig már Magnussent előzte a hetedik helyért. Előrébb viszont Russell egyelőre nem bír Gaslyval a harmadik pozícióért. Norris előnye az élen 2,7 másodperc Sainzcal szemben.

Gasly harmadik, Hülkenberg ötödik és Alonso hatodik helye is parádés egyelőre. Verstappen a kilencediken autózik pillanatnyilag, Magnussent üldözi.

Újabb büntetés: Piastri is megkapja a maga 10 másodpercét a Colapinto-öklelésért.

Leclerc újabb helyet javít, Alonsót előzi meg könnyedén a monacói, feljön a hatodik helyre a Ferrarival.

Russell egyelőre nemigen tud mit kezdeni Gaslyval, de a Mercedes Twitter-posztja szerint a brit jelenleg gumikat menedzsel a francia mögött.

Hamilton a 12. helyen, az imént volt egy oda-vissza előzés köztük Lawsonnal.

Leclerc ügyes manőverrel elmegy Hülkenberg mellett is, már az ötödik. Verstappen pedig Alonsót előzi a hetedik pozícióért.

Hamilton közben azt jelzi a rádión, hogy nincs tempója.

Magnussen kerékcseréjét elrontja a Haas: a jobb hátsó alig akart lejönni a dán autójáról, ezzel sokat fog veszíteni - ami rossz hír a konstruktőri hatodik helyért zajló harc szempontjából.

Indul már a bokszkiállások sora: Hülkenberg és Alonso is megejtette a kerékcseréjét.

Russell megint indított egy rohamot Gasly ellen, de a francia egyelőre remekül védi a harmadik helyét - majd kiáll a bokszba kereket cserélni, alighanem a Haasra reagál az Alpine.

Gasly épp újonc csapattársa, Doohan mögé jött vissza, de Hülkenberg elé, ez számukra a legfontosabb.

Az élen Norris lassan négy másodperc környékére tornázza az előnyét Sainz előtt, Russellre viszont lassan megérkezik az elképesztő futamot produkáló Leclerc.

Gasly a friss gumikon megelőzte Tsunodát - a japán viszont nyitott hátsó szárnnyal visszatámadott, de végül a francia a jobban tapadó abroncsokon, a külső íven megőrizte a megszerzett pozíciót!

Leclerc odaért másodpercen belülre Russellhez, de támadást egyelőre nem tudott indítani a Mercedes ellen. Most járunk a táv harmadánál.

Tsunodát megelőzte Hülkenberg is, jelenleg két és fél másodperces a hátránya Gaslyval szemben - ez a meccs még nincs lefutva!

Leclerc-t most hívják kereket cserélni a negyedik helyről, megpróbálnak így Russell elé kerülni a Ferrarinál.

És nem reagál a Mercedes Russell-lel, a pályán marad egyelőre a brit. Norris, Sainz, Russell, Verstappen, Hamilton most a top 5, de ők még nem jártak a bokszban.

Leclerc viszont utoléri Lawson és Gasly párosát, ez a Mercedesnek még kedvezhet. Russell jelzi is a rádión, hogy tudja még tartani a tempót.

Nem ragadt be Leclerc: Lawsont Gasly és ő is megelőzi, sőt a monacói kis híján a franciát is megtámadja - a háttérben pedig már jön Hülkenberg.

Leclerc megelőzi Gaslyt is. A francia nyakára pedig mindjárt megérkezik Hülkenberg, ami érdekes az Alpine és a Haas közötti meccs miatt.

Lawson közölte a rádión, hogy rosszul rögzítették az egyik kerekét. A bal első állt furán, jön is vissza újra a bokszba az új-zélandi.

Sainz is megjárta a bokszot a második helyről, és hívják a következő körben Norrist is az élről. Közeledünk a féltávhoz.

Norris és Russell egymás után a bokszban: a mclarenes visszaáll az élre, viszont Sainz másfél másodpercre megközelítette. Russellt ellenben Leclerc és Gasly is átlépte. Verstappen és Hamilton a 3-4. helyeken még csere nélkül.

Gaslyt hamar elkapta Russell ezúttal. Sainz megfutja a leggyorsabb kört, két szekundum a hátránya Norris mögött.

Colapintót pedig közben kihívják a bokszba, az argentin kiáll a versenyből.

Hülkenberg szerint nem egykiállásos lesz a futam: a korán cserélőknek alighanem be kell iktatniuk majd még egy bokszkiállást.

Norris, Sainz, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Piastri a top 10 a táv felénél - közülük Verstappen és Hamilton adós még kerékcserével.

De mire ezt leírtuk, Verstappen már érkezett is a bokszba, ahol letöltötte a 10 másodperces büntetését a Piastri-ütközésért. A 11. helyen tért vissza a pályára a világbajnok.

"Kérhetnénk esetleg 20 másodpercet? Ostoba idióták" - üzente rádión a holland.

Bottas jobb első defekttel jön a pályán! Az őt kívülről előző Magnussenbe szállt bele a finn nagyon csúnya elfékezéssel.

Maradt azért némi törmelék a pályán. Bottas számára pedig véget ért a verseny, próbáltak még orrkúpot cserélni nála, de belátta a Stake, hogy nincs értelme.

Piastri is letölti a bokszban a maga 10 másodperces büntetését.

Közben az élen Norris előnye továbbra is két másodperc körül mozog Sainzcal szemben, egyforma tempót autóznak az első két helyen.

Magnussen a Bottas-kontakt után lágy gumikat kapott, meg is futotta velük a leggyorsabb kört.

És most, a 34. kör végén jön a bokszba utolsóként a kemény gumikon kezdő Hamilton: a 7. helyre jött vissza a közepes gumikon, éppen Alonso és Verstappen elé.

Ezzel beállt a "rendes" sorrend: Norris közben közel három másodperccel vezet Sainz előtt, tőle 20 másodpercre jön a másik Ferrarival Leclerc - de ez még mindig kevés a Scuderiának: amíg Norris nyer, nincs esélyük fordítani a konstruktőri értékelésben.

Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Verstappen, Alonso, Albon még az első tízben.

Alonso másodszor a bokszban kerékcserén, ezzel Zhou jön fel a pontszerzők közé. Mindenki a kemény gumin, kivéve az imént közepesre váltó Hamiltont, aki közeledik is Hülkenbergre.

Hamiltonnak simán meglehet Hülkenberg és Gasly is, ami már ötödik hely lenne neki a 16.-ról indulva. Russell már keményebb dió, de így is hasonlóan nagy felzárkózás lenne, mint a dobogó felé tartó Leclerc-é.

Hülkenberg meg is van Hamiltonnak egy szép bevetődéssel, már a hatodik a hétszeres világbajnok.

Gaslyt is könnyedén megelőzi Hamilton, ezzel az ötödik. 14 másodperc viszont a hátránya a csapattárs Russell-lel szemben, az már azért nehezebb ügy lenne.

Verstappen is lépdel amúgy előre, most épp Hülkenbergen rágta át magát a hetedik helyért.

15 kör van még hátra a futamból: Norris négy és fél másodperccel vezet Sainz előtt, Leclerc 21 másodperces lemaradással a harmadik. Russell, Hamilton, Gasly, Verstappen, Hülkenberg, Albon, Tsunoda az első tíz.

Verstappen még egyet javít, már a hatodik. De ezzel az ő felzárkózása is véget érhet, Hamilton van előtte hét másodperccel, aki közben tízre lopódzott Russellhez.

Piastri alatt pedig megbicsaklott a McLaren Tsunoda mögött, de megfogta az ausztrál.

Norris egyre kényelmesebb előnyben az élen, tíz körrel a vége előtt hat másodperccel vezet Sainz előtt.

Piastri és Tsunoda vív jó csatát egymással a 11-12. helyen, a japán szépen visszaelőzte a McLarent a második DRS-zónában.

Na másodjára már jobban csinálta Piastri, egy remekbe szabott külső íves előzéssel ment el a Visa RB mellett.

Hamilton azért szépen közeledik Russellre, már hét másodpercen belül a csapattárshoz képest - de már csak nyolc kör van hátra a versenyből.

Tsunoda most Stroll-lal játssza el a visszaelőzést. Közben Hamilton már csak öt másodpercre Russelltől a 4-5. helyeken.

Sainz viszont defektet érez! A Ferrari úgy látja az adatokból, hogy minden rendben.

Utolsó öt körben járunk már: Norris hét másodperccel vezet Sainz előtt. Egyelőre nagyon úgy fest, hogy érik a McLaren konstruktőri vb-címe - 1998 óta először...

Hamilton hátránya már csak alig három másodperc Russell mögött - na ki végez előrébb utóbbi utolsó mercedeses versenyén? Nagyon nagyot megy ma a hétszeres világbajnok.

Piastri közben feljött már a pontszerzők közé.

Utolsó három kör, Hamilton két másodpercen belül Russellhez képest. Ez a 4-5. helyért zajló csata igazából az egyetlen nyitott kérdés.

Russellnek szólt Wolff, hogy maradjon tiszta a verseny Hamiltonnal: 1,2 másodperc a különbség az utolsó előtti körre fordulva.

Hamilton már DRS-távolságon belülre ért Russellhez képest, de egyelőre még messze volt a csapattárstól. Egy köre maradt a 39 éves britnek.

Sárga zászló közben a második szektorban... Megkezdődött az utolsó kör, Lawson autója füstöl és gurulgat!

És közben LANDO NORRIS NYERI AZ ABU DHABI NAGYDÍJAT! Hamilton pedig a külső íven megelőzi Russellt!

A sorrend tehát: Norris, Sainz, Leclerc, Hamilton, Russell, Verstappen, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Piastri - és ez azt is jelenti, hogy a McLaren a konstruktőri világbajnok 2024-ben!!!

A McLarennek ez a 9. konstruktőri címe, ezzel utolérték a Williamst az örökranglista második helyén.

Az is eldőlt, hogy Norrisé az egyéni vb-ezüst Leclerc előtt. A konstruktőröknél pedig az Alpine-é a hatodik hely a Haast megelőzve.

Leclerc és Hamilton felzárkózása is kalapemelést érdemel, az utolsó sorokból értek fel a 3-4. helyekre. Hamilton közben pedig már fánkozott egyet a célegyenesben.

A rend kedvéért itt a teljes végeredmény:

Ezzel itt meg is köszönjük a figyelmet, zárjuk utolsó 2024-es élő tudósításunkat - de maradjatok továbbra is velünk, hozzuk a legfontosabb értékeléseket a délután/este folyamán!