Verstappen még egyet javít, már a hatodik. De ezzel az ő felzárkózása is véget érhet, Hamilton van előtte hét másodperccel, aki közben tízre lopódzott Russellhez.
Piastri alatt pedig megbicsaklott a McLaren Tsunoda mögött, de megfogta az ausztrál.
Ezzel itt meg is köszönjük a figyelmet, zárjuk utolsó 2024-es élő tudósításunkat - de maradjatok továbbra is velünk, hozzuk a legfontosabb értékeléseket a délután/este folyamán!
A rend kedvéért itt a teljes végeredmény:
Leclerc és Hamilton felzárkózása is kalapemelést érdemel, az utolsó sorokból értek fel a 3-4. helyekre. Hamilton közben pedig már fánkozott egyet a célegyenesben.
Az is eldőlt, hogy Norrisé az egyéni vb-ezüst Leclerc előtt. A konstruktőröknél pedig az Alpine-é a hatodik hely a Haast megelőzve.
A McLarennek ez a 9. konstruktőri címe, ezzel utolérték a Williamst az örökranglista második helyén.
A sorrend tehát: Norris, Sainz, Leclerc, Hamilton, Russell, Verstappen, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Piastri - és ez azt is jelenti, hogy a McLaren a konstruktőri világbajnok 2024-ben!!!
És közben LANDO NORRIS NYERI AZ ABU DHABI NAGYDÍJAT! Hamilton pedig a külső íven megelőzi Russellt!
Sárga zászló közben a második szektorban... Megkezdődött az utolsó kör, Lawson autója füstöl és gurulgat!
Hamilton már DRS-távolságon belülre ért Russellhez képest, de egyelőre még messze volt a csapattárstól. Egy köre maradt a 39 éves britnek.
Russellnek szólt Wolff, hogy maradjon tiszta a verseny Hamiltonnal: 1,2 másodperc a különbség az utolsó előtti körre fordulva.
Utolsó három kör, Hamilton két másodpercen belül Russellhez képest. Ez a 4-5. helyért zajló csata igazából az egyetlen nyitott kérdés.
Piastri közben feljött már a pontszerzők közé.
Hamilton hátránya már csak alig három másodperc Russell mögött - na ki végez előrébb utóbbi utolsó mercedeses versenyén? Nagyon nagyot megy ma a hétszeres világbajnok.
Utolsó öt körben járunk már: Norris hét másodperccel vezet Sainz előtt. Egyelőre nagyon úgy fest, hogy érik a McLaren konstruktőri vb-címe - 1998 óta először...
Tsunoda most Stroll-lal játssza el a visszaelőzést. Közben Hamilton már csak öt másodpercre Russelltől a 4-5. helyeken.
Sainz viszont defektet érez! A Ferrari úgy látja az adatokból, hogy minden rendben.
Hamilton azért szépen közeledik Russellre, már hét másodpercen belül a csapattárshoz képest - de már csak nyolc kör van hátra a versenyből.
Na másodjára már jobban csinálta Piastri, egy remekbe szabott külső íves előzéssel ment el a Visa RB mellett.
Piastri és Tsunoda vív jó csatát egymással a 11-12. helyen, a japán szépen visszaelőzte a McLarent a második DRS-zónában.
Norris egyre kényelmesebb előnyben az élen, tíz körrel a vége előtt hat másodperccel vezet Sainz előtt.
15 kör van még hátra a futamból: Norris négy és fél másodperccel vezet Sainz előtt, Leclerc 21 másodperces lemaradással a harmadik. Russell, Hamilton, Gasly, Verstappen, Hülkenberg, Albon, Tsunoda az első tíz.
Verstappen is lépdel amúgy előre, most épp Hülkenbergen rágta át magát a hetedik helyért.
Gaslyt is könnyedén megelőzi Hamilton, ezzel az ötödik. 14 másodperc viszont a hátránya a csapattárs Russell-lel szemben, az már azért nehezebb ügy lenne.
Hülkenberg meg is van Hamiltonnak egy szép bevetődéssel, már a hatodik a hétszeres világbajnok.
Hamiltonnak simán meglehet Hülkenberg és Gasly is, ami már ötödik hely lenne neki a 16.-ról indulva. Russell már keményebb dió, de így is hasonlóan nagy felzárkózás lenne, mint a dobogó felé tartó Leclerc-é.
Alonso másodszor a bokszban kerékcserén, ezzel Zhou jön fel a pontszerzők közé. Mindenki a kemény gumin, kivéve az imént közepesre váltó Hamiltont, aki közeledik is Hülkenbergre.
Ezzel beállt a "rendes" sorrend: Norris közben közel három másodperccel vezet Sainz előtt, tőle 20 másodpercre jön a másik Ferrarival Leclerc - de ez még mindig kevés a Scuderiának: amíg Norris nyer, nincs esélyük fordítani a konstruktőri értékelésben.
Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Verstappen, Alonso, Albon még az első tízben.
És most, a 34. kör végén jön a bokszba utolsóként a kemény gumikon kezdő Hamilton: a 7. helyre jött vissza a közepes gumikon, éppen Alonso és Verstappen elé.
Magnussen a Bottas-kontakt után lágy gumikat kapott, meg is futotta velük a leggyorsabb kört.
Piastri is letölti a bokszban a maga 10 másodperces büntetését.
Közben az élen Norris előnye továbbra is két másodperc körül mozog Sainzcal szemben, egyforma tempót autóznak az első két helyen.
Maradt azért némi törmelék a pályán. Bottas számára pedig véget ért a verseny, próbáltak még orrkúpot cserélni nála, de belátta a Stake, hogy nincs értelme.
Bottas jobb első defekttel jön a pályán! Az őt kívülről előző Magnussenbe szállt bele a finn nagyon csúnya elfékezéssel.
De mire ezt leírtuk, Verstappen már érkezett is a bokszba, ahol letöltötte a 10 másodperces büntetését a Piastri-ütközésért. A 11. helyen tért vissza a pályára a világbajnok.
"Kérhetnénk esetleg 20 másodpercet? Ostoba idióták" - üzente rádión a holland.
Hülkenberg szerint nem egykiállásos lesz a futam: a korán cserélőknek alighanem be kell iktatniuk majd még egy bokszkiállást.
Norris, Sainz, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso, Piastri a top 10 a táv felénél - közülük Verstappen és Hamilton adós még kerékcserével.
Gaslyt hamar elkapta Russell ezúttal. Sainz megfutja a leggyorsabb kört, két szekundum a hátránya Norris mögött.
Colapintót pedig közben kihívják a bokszba, az argentin kiáll a versenyből.
Norris és Russell egymás után a bokszban: a mclarenes visszaáll az élre, viszont Sainz másfél másodpercre megközelítette. Russellt ellenben Leclerc és Gasly is átlépte. Verstappen és Hamilton a 3-4. helyeken még csere nélkül.
Sainz is megjárta a bokszot a második helyről, és hívják a következő körben Norrist is az élről. Közeledünk a féltávhoz.
Lawson közölte a rádión, hogy rosszul rögzítették az egyik kerekét. A bal első állt furán, jön is vissza újra a bokszba az új-zélandi.
Leclerc megelőzi Gaslyt is. A francia nyakára pedig mindjárt megérkezik Hülkenberg, ami érdekes az Alpine és a Haas közötti meccs miatt.
Nem ragadt be Leclerc: Lawsont Gasly és ő is megelőzi, sőt a monacói kis híján a franciát is megtámadja - a háttérben pedig már jön Hülkenberg.
Leclerc viszont utoléri Lawson és Gasly párosát, ez a Mercedesnek még kedvezhet. Russell jelzi is a rádión, hogy tudja még tartani a tempót.
És nem reagál a Mercedes Russell-lel, a pályán marad egyelőre a brit. Norris, Sainz, Russell, Verstappen, Hamilton most a top 5, de ők még nem jártak a bokszban.
Leclerc-t most hívják kereket cserélni a negyedik helyről, megpróbálnak így Russell elé kerülni a Ferrarinál.
Tsunodát megelőzte Hülkenberg is, jelenleg két és fél másodperces a hátránya Gaslyval szemben - ez a meccs még nincs lefutva!
Leclerc odaért másodpercen belülre Russellhez, de támadást egyelőre nem tudott indítani a Mercedes ellen. Most járunk a táv harmadánál.
Gasly a friss gumikon megelőzte Tsunodát - a japán viszont nyitott hátsó szárnnyal visszatámadott, de végül a francia a jobban tapadó abroncsokon, a külső íven megőrizte a megszerzett pozíciót!
Az élen Norris lassan négy másodperc környékére tornázza az előnyét Sainz előtt, Russellre viszont lassan megérkezik az elképesztő futamot produkáló Leclerc.
Gasly épp újonc csapattársa, Doohan mögé jött vissza, de Hülkenberg elé, ez számukra a legfontosabb.
Russell megint indított egy rohamot Gasly ellen, de a francia egyelőre remekül védi a harmadik helyét - majd kiáll a bokszba kereket cserélni, alighanem a Haasra reagál az Alpine.
Indul már a bokszkiállások sora: Hülkenberg és Alonso is megejtette a kerékcseréjét.
Magnussen kerékcseréjét elrontja a Haas: a jobb hátsó alig akart lejönni a dán autójáról, ezzel sokat fog veszíteni - ami rossz hír a konstruktőri hatodik helyért zajló harc szempontjából.
Leclerc ügyes manőverrel elmegy Hülkenberg mellett is, már az ötödik. Verstappen pedig Alonsót előzi a hetedik pozícióért.
Hamilton közben azt jelzi a rádión, hogy nincs tempója.
Hamilton a 12. helyen, az imént volt egy oda-vissza előzés köztük Lawsonnal.
Russell egyelőre nemigen tud mit kezdeni Gaslyval, de a Mercedes Twitter-posztja szerint a brit jelenleg gumikat menedzsel a francia mögött.
Leclerc újabb helyet javít, Alonsót előzi meg könnyedén a monacói, feljön a hatodik helyre a Ferrarival.
Újabb büntetés: Piastri is megkapja a maga 10 másodpercét a Colapinto-öklelésért.
Gasly harmadik, Hülkenberg ötödik és Alonso hatodik helye is parádés egyelőre. Verstappen a kilencediken autózik pillanatnyilag, Magnussent üldözi.
Leclerc óriásit jött az első körben, most pedig már Magnussent előzte a hetedik helyért. Előrébb viszont Russell egyelőre nem bír Gaslyval a harmadik pozícióért. Norris előnye az élen 2,7 másodperc Sainzcal szemben.
Perezt kicsit Bottas pöckölte meg a kiforgásánál, emiatt a finn is tíz másodperces büntetést kap.
És meg is született az ítélet: Verstappen tíz másodperces büntetést kapott az ütközésért! Pedig már a 10. helyen halad amúgy a Red Bull-os.
Piastrit is hívta a McLaren a bokszba, kerékcsere után a mezőny végére tér vissza az ausztrál.
Colapinto meg is járta kerékcseréért a bokszot, Verstappen és Piastri első kanyaros ütközését pedig vizsgálják.
Piastri találta el hátulról Colapintót, az argentin defektet jelent a rádión.
Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson - elképesztő előretörések Leclerc-től és Magnussentől például! És már véget is ért a VSC-fázis a harmadik körben.
Virtuális biztonsági autó Perez miatt, már tolják is ki az autóját.
Verstappen nagyon késői féktávval bújt be Piastri mellé. A világbajnok a 14. helyen pillanatnyilag, az ausztrál a sor végén - Perez pedig leállt, sárga zászló!
Norris mögött így Sainz a második, Gasly pedig a harmadik helyen az Alpine-nal! És Perez is megforog!
ÉS RAJT! Norris simán eljön az élen, Verstappen viszont ütközött Piastrival, mindketten kipörögnek!
Naplemente van épp Abu Dhabiban, de mire leintik a versenyt, már teljesen éjszaka lesz. A mezőny pedig érkezik lassan vissza a rajtrácsra, jöjjön tehát az idei utolsó futam...
Elindult a felvezető kör Abu Dhabiban, 2-3 perc múlva jön a start, most már senki ne menjen sehova!
Egyetlen kivétellel a teljes mezőny a közepes keverékű gumin rajtol: az egyetlen kivétel Hamilton, aki a 16. helyről kezdi meg utolsó mercedeses versenyét a kemény abroncsokkal.
A versenyzők és az autók természetesen már a rajtrácson, pár perc múlva rajt:
IT’S ALMOST TIME TO RACE.#AbuDhabiGP pic.twitter.com/JHjvP74QW3
— McLaren (@McLarenF1) December 8, 2024
A futam előtt néhány órával amúgy elkészült a szokásos csoportfotó a mezőnyről, amelyben bizony vannak változások az év eleji bahreini képhez képest - Horváth Dániel kollégánk fotója Abu Dhabiból:
És ha már szóba kerültek a búcsúzók: Magnussen mellett vélhetően utolsó F1-es nagydíját teljesíti Bottas és Zhou is (egy darabig legalábbis biztosan), és bizony ugyanez akár Perezzel is megeshet, csak épp az ő jövője még a levegőben lóg.
Csapattól búcsúzók is lesznek bőséggel: Hamiltonnak jön az utolsó mercedeses futama, Sainz pedig távozik a Ferraritól, hogy csak a két legfontosabbat említsük.
Ami az egyéb eldöntendő kérdéseket illeti: egyéniben az ezüstérem sorsa ugyancsak nyitott, ám az említettek miatt Norrisnak áll a zászló az őt 8 pontos távolságból üldöző Leclerc-rel szemben.
Emellett pedig sok-sok dollártízmillióról dönt a konstruktőri hatodik helyért vívott csata is a Haas és az Alpine között: bár Hülkenberg tegnapi büntetése révén hátrányba került a tabellán is ötpontos lemaradásban lévő Haas, a hétvégén mutatott tempójuk alapján benne lehet így is a fordítás - főleg úgy, hogy az enstone-iak csak Gaslyra támaszkodhatnak pontszerzés terén alighanem, míg az amerikaiaknál a búcsúzó Magnussen is beférhet a top 10-be.
Az esélyek amúgy egyértelműen a McLaren mellett szólnak, és nem csak a pontelőny miatt, hiszen Norris és Piastri révén kisajátították az első sort, és bár a Ferrari részéről sainz ott van a harmadik rajthelyen, Leclerc szinte a mezőny legvégéről indul a Q2-es kiesés és az akkumulátorcserés büntetés miatt. A teljes rajtrácsot ide kattintva lehet böngészgetni.
Brutálisan hosszú idény végére érünk néhány órán belül, hiszen rekordot jelentő 24 futamot tartalmazott az évad. De így is maradtak még kérdések az utolsó versenyre, amelyek közül kiemelkedik a konstruktőri vb-cím sorsa: a McLaren előnye 21 pont a Ferrari előtt, és bármelyik csapat is lesz a befutó, 2008 után először nyer majd bármiféle világbajnoki elsőséget az F1-ben.
Nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, nagyjából 20 perc múlva startol a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj - tartsatok velünk!