A pénteki nap alapján jóval szorosabbnak tűnik ez a hétvége, mint az előző, vagy akár sok korábbi, és felrémlett az esély arra, hogy a riválisok akár le is győzhetik a McLarent Monzában. De vajon mennyire valós ez a sansz?
Egykörös tempó: a szélárnyék dönthet a pole-ról?
Monzában hosszú évek óta megszokott jelenetsor az, hogy mindenki a másikra vár a bokszból kifelé, és megpróbál jó szélárnyékot fogni, mert ez akár két tizedmásodpercet is jelenthet itt egy körön – a kevés kanyar miatt pedig ez abszolút döntő faktor.
Pénteken is láthattuk, hogy nincsenek nagy különbségek, a top három egy, a top hat pedig két tizedmásodpercen belül zárt, egy jól elkapott szélárnyékkal a harmadik sorból akár a pole-be is kerülhet valaki, míg egy elrontott körrel a leggyorsabb is lecsúszhat a harmadik sorig – minimum.
A szélárnyék-játék viszont kockázatos: nagyon nehéz jól csinálni, pláne úgy, hogy ne legyen belőle feltartás, és sokszor fel kell áldozni érte egy autót – nem igazán látni, hogy például a McLaren megtegye ezt a két vb-esélyesének egyikével, így ők lehet, hogy kapásból kisebb hátrányból indulnak.

A Williamsnél sem valószínű, hacsak nem lesz szombaton is végig jóval gyorsabb Carlos Sainz Alex Albonnál, és nem lesz reális esélye mondjuk a Q2 után egy elsősoros eredményre – akkor akár be is lehetne vállalni.
A Ferrari aligha áldozza fel bármelyik versenyzőjét, pénteken Lewis Hamilton is hozta Charles Leclerc tempóját, és bár azt mondta, hogy ha a csapat úgy dönt, akkor örömmel segíti a monacóit a pole érdekében, de egyelőre nincs túl sok értelme.
A Red Bullnál Yuki Tsunodának előbb oda kell érnie a Q3-ba ehhez (…), a legjobb esélyekkel talán a Mercedes indulhatna, ha mindkét autója beférne a top tízbe – de ez a pénteki adatok alapján azért minimum kérdéses.
Ami még fontos: Norris leggyorsabb köre nem a leggyorsabb volt, előtte volt egy ennél jobb, csak belehibázott, majd a lágy gumiszett fent maradt, és másodjára, használtabb abroncsokon futotta meg a végleges időt – tehát volt még abban tartalék. De ugyanez elmondható Charles Leclerc-ről is, aki a negyedik (!) körében futotta meg a legjobb idejét – Max Verstappen nem próbálkozott ennyit, de hibázott a legjobb körében egy kisebbet, az élmezőnyből Carlos Sainz volt az, aki a maga legjobb körét rakta össze.
Ez azért azt is mutatja, hogy a Williams bár gyors, de leginkább azért okozott meglepetést pénteken, mert az volt a legkönnyebben vezethető, legjobb egyensúllyal bíró autó – rengeteg volt az apró hiba, szinte mindenki kereste a határokat, amik egy-egy kigyorsításnál sok időt tudnak elvenni, a Williams viszont ezeket nagyjából már kizárta.
Szóval kié lehet a pole? A McLaren és főleg Norris a legesélyesebb, de egy-egy apró hiba, egy-egy jobb szélárnyék, feltartás, vagy bármi veszélyes lehet rájuk – Charles Leclerc és Max Verstappen az, aki talán a legbiztatóbb tempót futotta pénteken, rájuk lesz érdemes igazán figyelni.
Hogyan néztek ki a hosszú etapok?
A versenyszimulációkat is érdemes most egy csipet sóval kezelni: a megszokottnál jóval több volt a feltartás, a forgalom, amellyel sok időt lehetett elveszíteni.
A McLaren, a Red Bull és a Williams autói a közepes gumikon köröztek, Norrisé lett a legjobb átlag, de alig bő egy tizedmásodperccel futott jobb etapot körönként, mint Verstappen, amire érdemes odafigyelni – az egykörös tempóval együtt ez azt mutatja, hogy a Red Bull tényleg győzelemre esélyes konstrukció lehet Monzában, ahogy azt Verstappen és dr. Helmut Marko mondta is péntek este.

Sainz etapja három és fél tizedmásodperccel volt lassabb Norrisénál körönként, viszont jó két tizedmásodperccel gyorsabb volt Albonnál – vagyis a Williams hátránya azért egyértelmű, házon belül pedig versenytempóban is Sainznál volt az előny.
Piastri Sainz tempóját futotta, de ő veszített a legtöbbet a forgalom miatt, a legjobb körei egy szinten voltak Norriséval, de több nagyon lassú körbe szaladt bele a feltartásokkal, ezért rosszabb az átlaga – valamennyi hátránya valószínűleg volt, de ennél azért közelebb járt a csapattárshoz, nem véletlen, hogy a rosszabb köridők ellenére optimista volt péntek este.
A Ferrari más úton járt, Leclerc a lágy, Hamilton pedig a kemény gumikon futotta a maga szimulációját, így szinte lehetetlen összemérni őket a többiekkel – lassúak semmiképp sem voltak, ennyi jelenthető ki.
A beállítások is érdekesek voltak, a McLarenek a gyors kanyarokban messze a többiek előtt jártak, a Parabolica és a Lesmo 2 kijáratánál is jóval gyorsabbak voltak a riválisoknál, az egyenesekben viszont túl nagy a légellenállásuk, a célegyenes végére például a jó kezdet ellenére elfogytak – ott a Ferrari volt a leghatékonyabb, ami előzés/védekezés szempontjából sokat érhet vasárnap.
Összegzés
Egyelőre ennyi szűrhető le a látottakból, de fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénteki adatok, szombatra mindenki állítani fog az autóján, módosítja, amit kell, ez pedig az erősorrendet is változtathat – mindenesetre úgy mehetünk neki a szombati napnak, hogy több csapat is esélyes a pole-ra!