DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 6. szombat
Formula+

Elemzés: Mi az erősorrend Monzában?

Az egykörös tempó és a versenytempó sem egyértelmű a pénteki nap alapján, bár az azért érződik, hogy a McLaren kisebb előnyben lehet az Olasz Nagydíjon is. De mi dönthet?

A pénteki nap alapján jóval szorosabbnak tűnik ez a hétvége, mint az előző, vagy akár sok korábbi, és felrémlett az esély arra, hogy a riválisok akár le is győzhetik a McLarent Monzában. De vajon mennyire valós ez a sansz?

 

Egykörös tempó: a szélárnyék dönthet a pole-ról?

Monzában hosszú évek óta megszokott jelenetsor az, hogy mindenki a másikra vár a bokszból kifelé, és megpróbál jó szélárnyékot fogni, mert ez akár két tizedmásodpercet is jelenthet itt egy körön – a kevés kanyar miatt pedig ez abszolút döntő faktor.

Pénteken is láthattuk, hogy nincsenek nagy különbségek, a top három egy, a top hat pedig két tizedmásodpercen belül zárt, egy jól elkapott szélárnyékkal a harmadik sorból akár a pole-be is kerülhet valaki, míg egy elrontott körrel a leggyorsabb is lecsúszhat a harmadik sorig – minimum.

A szélárnyék-játék viszont kockázatos: nagyon nehéz jól csinálni, pláne úgy, hogy ne legyen belőle feltartás, és sokszor fel kell áldozni érte egy autót – nem igazán látni, hogy például a McLaren megtegye ezt a két vb-esélyesének egyikével, így ők lehet, hogy kapásból kisebb hátrányból indulnak.

f1-szélárnyék



A Williamsnél sem valószínű, hacsak nem lesz szombaton is végig jóval gyorsabb Carlos Sainz Alex Albonnál, és nem lesz reális esélye mondjuk a Q2 után egy elsősoros eredményre – akkor akár be is lehetne vállalni.

A Ferrari aligha áldozza fel bármelyik versenyzőjét, pénteken Lewis Hamilton is hozta Charles Leclerc tempóját, és bár azt mondta, hogy ha a csapat úgy dönt, akkor örömmel segíti a monacóit a pole érdekében, de egyelőre nincs túl sok értelme.

A Red Bullnál Yuki Tsunodának előbb oda kell érnie a Q3-ba ehhez (…), a legjobb esélyekkel talán a Mercedes indulhatna, ha mindkét autója beférne a top tízbe – de ez a pénteki adatok alapján azért minimum kérdéses.

Ami még fontos: Norris leggyorsabb köre nem a leggyorsabb volt, előtte volt egy ennél jobb, csak belehibázott, majd a lágy gumiszett fent maradt, és másodjára, használtabb abroncsokon futotta meg a végleges időt – tehát volt még abban tartalék. De ugyanez elmondható Charles Leclerc-ről is, aki a negyedik (!) körében futotta meg a legjobb idejét – Max Verstappen nem próbálkozott ennyit, de hibázott a legjobb körében egy kisebbet, az élmezőnyből Carlos Sainz volt az, aki a maga legjobb körét rakta össze.

Ez azért azt is mutatja, hogy a Williams bár gyors, de leginkább azért okozott meglepetést pénteken, mert az volt a legkönnyebben vezethető, legjobb egyensúllyal bíró autó – rengeteg volt az apró hiba, szinte mindenki kereste a határokat, amik egy-egy kigyorsításnál sok időt tudnak elvenni, a Williams viszont ezeket nagyjából már kizárta.

Szóval kié lehet a pole? A McLaren és főleg Norris a legesélyesebb, de egy-egy apró hiba, egy-egy jobb szélárnyék, feltartás, vagy bármi veszélyes lehet rájuk – Charles Leclerc és Max Verstappen az, aki talán a legbiztatóbb tempót futotta pénteken, rájuk lesz érdemes igazán figyelni.

 

Hogyan néztek ki a hosszú etapok?

A versenyszimulációkat is érdemes most egy csipet sóval kezelni: a megszokottnál jóval több volt a feltartás, a forgalom, amellyel sok időt lehetett elveszíteni.

A McLaren, a Red Bull és a Williams autói a közepes gumikon köröztek, Norrisé lett a legjobb átlag, de alig bő egy tizedmásodperccel futott jobb etapot körönként, mint Verstappen, amire érdemes odafigyelni – az egykörös tempóval együtt ez azt mutatja, hogy a Red Bull tényleg győzelemre esélyes konstrukció lehet Monzában, ahogy azt Verstappen és dr. Helmut Marko mondta is péntek este.

f1-verstappen-hamilton-monza

Sainz etapja három és fél tizedmásodperccel volt lassabb Norrisénál körönként, viszont jó két tizedmásodperccel gyorsabb volt Albonnál – vagyis a Williams hátránya azért egyértelmű, házon belül pedig versenytempóban is Sainznál volt az előny.

Piastri Sainz tempóját futotta, de ő veszített a legtöbbet a forgalom miatt, a legjobb körei egy szinten voltak Norriséval, de több nagyon lassú körbe szaladt bele a feltartásokkal, ezért rosszabb az átlaga – valamennyi hátránya valószínűleg volt, de ennél azért közelebb járt a csapattárshoz, nem véletlen, hogy a rosszabb köridők ellenére optimista volt péntek este.

A Ferrari más úton járt, Leclerc a lágy, Hamilton pedig a kemény gumikon futotta a maga szimulációját, így szinte lehetetlen összemérni őket a többiekkel – lassúak semmiképp sem voltak, ennyi jelenthető ki.

A beállítások is érdekesek voltak, a McLarenek a gyors kanyarokban messze a többiek előtt jártak, a Parabolica és a Lesmo 2 kijáratánál is jóval gyorsabbak voltak a riválisoknál, az egyenesekben viszont túl nagy a légellenállásuk, a célegyenes végére például a jó kezdet ellenére elfogytak – ott a Ferrari volt a leghatékonyabb, ami előzés/védekezés szempontjából sokat érhet vasárnap.

 

Összegzés

Egyelőre ennyi szűrhető le a látottakból, de fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénteki adatok, szombatra mindenki állítani fog az autóján, módosítja, amit kell, ez pedig az erősorrendet is változtathat – mindenesetre úgy mehetünk neki a szombati napnak, hogy több csapat is esélyes a pole-ra!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: