DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 19. csütörtök
Formula+

Exkluzív: „Ez egy hosszú projekt” – Krack

Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke exkluzív interjút adott a Formula.hu-nak.

A 2023-as eredmények hatása, erősségek és gyengeségek, közös munka Alonsóval, Stroll kritikája – többek között ezeket a témákat érintettük az F1-es Magyar Nagydíj pénteki napjának délelőttjén, amikor az Aston Martin csapatfőnökével, Mike Krackkel beszélgettünk.



Nemrégiben azt nyilatkoztad, hogy nem tökéletes a csapaton belüli légkör – hogyan fogsz ezen javítani?



A csapaton belüli hangulat mindig egyenesen arányos a pályán elért sikerekkel. Leginkább az határozza meg a teljes csapat hangulatát, hogy milyen teljesítményt nyújtunk vasárnaponként. Ez még az olyan osztályokra is igaz, akiknek közvetlenül nincs ráhatásuk az autó teljesítményére. Néhány jó eredményt követően a hangulat rögtön nagyon jó lesz.

Amikor jönnek az eredmények, minden könnyűnek érződik és mindenki nagyon könnyedén bánik a másikkal. Másik oldalról viszont, amikor nem szerzel pontokat, akkor minden nehezebbé válik és az emberek elkezdenek mindent megkérdőjelezni. Ilyenkor mindenki sokkal érzelmesebb, és ezeket a helyzeteket sokkal nehezebb kezelni. Ez minden sportban jelen van, természetes, hogy vannak eredményesebb időszakok és mélypontok is.

Azt szoktam mondani, hogy az F1-ben a csúcspontok magasak, a mélypontok viszont mélyebbek, mert ebben a sportban minden nagyon intenzív. Mindent egybevéve úgy gondolom, az a legfontosabb, hogy megfelelően kezeljük a nehéz szituációkat, vezessük az embereket olyan módon, hogy mindenki a munkájára tudjon fókuszálni és megoldásokat tudjunk találni.

Egyik legfontosabb feladatodként azt határoztad meg korábban, hogy győztes mentalitást honosíts meg az Aston Martinnál. Lassítják a jelenlegi eredmények ezt a folyamatot? 

Nem gondolom, hogy ez lassítaná, hiszen ahhoz, hogy győztes csapatot építsünk, meg kell tanulnunk veszíteni. Ez nagyon fontos, hiszen enélkül nem lenne meg bennünk a győzelem iránti vágy. Ha megtapasztalod a vereség érzését, az motivációt ad arra, hogy nyerjél.

Már tavaly is több alkalommal elmondtam, hogy nehezebb időszakok fognak következni a csapat számára, hiszen nagyon gyorsan fejlődtünk. Tudtuk, hogy nem leszünk képesek fenntartani a tavalyi formát, hiszen a riválisaink nagyon erősek, mi pedig még nem vagyunk azon a szinten, hogy hosszabb ideig az élen tudjunk harcolni. Mindig hangsúlyoztam a csapatnak, hogy lesznek nehéz periódusaink.

Az ilyen helyzetekben nagy felelősség van a vezetőkön és a menedzsereken, hogy példát mutassanak és mindenkit kollaborációra ösztökéljenek. A mérnökökről általánosságban elmondható az, hogy zárkózottá válnak, ha valamilyen probléma üti fel a fejét. Mindenki a saját számítógépének kijelzőjén próbálja megtalálni a megoldást, ehelyett viszont nagyon fontos az ilyen szituációkban, hogy együtt dolgozzunk, brainstorming jellegű dolgokat végezzünk, amihez mindenki nyitottan áll hozzá. A vezetők és a menedzserek felelőssége az, hogy az együttműködést és az információmegosztást segítsék – ez egyáltalán nem könnyű ilyen helyzetekben.



Ha megnézzük az Aston 2023-as rendkívül eredményes szezonját – milyen hatással voltak a jó eredményeknek a csapatra morális és kereskedelmi szempontból?

A kereskedelmi oldalt tekintve ez hatalmas lökést adott nekünk. Ami a csapatot illeti, talán nem segített nekünk az, hogy túl könnyen jöttek a jó eredmények. Hogy egész őszinte legyek, erre azért került sor, mert a riválisok nem végeztek jó munkát. Úgy vélem, hogy mi jól dolgoztunk, de a riválisainkról ezt nem lehet elmondani. Ebből következik, hogy olyan helyzetben találtuk magunkat, ami a csapat fejlődési ütemét és akkor állapotát tekintve nem volt természetes.

Ekkor minden könnyedén ment, ám ez megváltozik, amikor nem jönnek az eredmények. Keményen kell dolgozni azon, hogy ismét az élmezőnybe kerüljünk. A tavalyi formánk egyértelműen nem volt hosszútávon fenntartható azzal, amink jelenleg van, gondolok itt a csapatra, az emberekere, a tapasztalatainkra és az organizáció kapacitásaira.

Mit üzensz az Aston Martin rajongóinak, mikor térhet vissza a csapat abba a pozícióba, ahol a 2023-as évben volt? 

Szeretném azt mondani, hogy a mai naptól kezdve, azonban ez nem egyszerű dolog, hiszen az F1 nagyon versenyképes sport, ahol mindenki elképesztő szintet képvisel, és tisztelnünk kell az ellenfeleinket. Mindig azt mondom, hogy először saját magunkat kell megvizsgálnunk. Fontos, hogy azok a fejlesztések, amiket az autóra teszünk működjenek – ez az első lépés. Ha ebben nem vagyunk biztosak, akkor az egész csak egy szerencsejátékszerű dolog.

Úgy gondolom, az idei évben láthattunk példát erre. Hoztunk olyan fejlesztéseket, amikről azt gondoltuk, hogy értjük a működését, végül pedig nem váltak be a pályán. Ezeket a helyzeteket lereagálni mindig időbe telik. Ezen a hétvégén és az elkövetkezendő néhány versenyen talán látni fogjuk annak az eredményét, hogy sikerült-e jobban megérteni a fejlesztések működését. A következő néhány versenyhétvégén fog kiderülni az, hogy milyen irányba tartunk.



Lance Stroll azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban rossz irányt követett a csapat a fejlesztésekkel. Meg tudod ezt erősíteni, jól foglalta össze Lance a helyzetet? 

Mindig a versenyzők számára a legnehezebb a versenyképesség hiánya, hiszen ők folyamatosan rivaldafényben vannak. A csapat összes többi tagja meg tud húzódni a kamionokban, de a versenyzőket folyamatosan követi a kamera. Miután kiszállnak az autóból, rögtön ott van előttük a mikrofon és arról kérdezik őket, hogy miért lassú az autó és miért nem mentek gyorsabban. Számukra ez elég nehéz helyzet.

Helyén kell kezelnünk azt, ha egy versenyzőnk úgy nyilatkozik, hogy rossz irányt vettünk a fejlesztéseket illetően. Nyilvánvaló az, hogy egy versenyző szerint rossz irányba mennek a dolgok, ha nem tud az első ötben végezni – mi pedig jelenleg nem vagyunk ott. 

Ha a mérnöki oldalról nézzük a fejlesztéseket, akkor kicsit mélyebbre kell ásni. Fel kell tenni a kérdést, hogy azt kaptuk-e a fejlesztésektől, amit vártunk – a válasz pedig egyértelmű nem, ezt nem rejtegetjük. Ezzel egyidőben a riválisok nagyot tudtak fejlődni, ennek következményeképp mi számos rossz eredményt értünk el. Az eredmények tükrében teljesen megértem azt, amit a versenyzőink mondanak ezzel a témával kapcsolatban.

Fernando Alonso személyében egy kétszeres világbajnoka is van az Aston Martinnak. Mely területeken tudja a csapat leginkább kamatoztatni Alonso hatalmas tapasztalatát?

Fernandóban szüntelenül megvan a hajtóerő ahhoz, hogy az élen versenyezzen. Mindig kihívás elé állítja a csapat valamennyi tagját – legyen szó akár a taktikáról vagy a gumistratégiáról.

Megkérdőjelezi a tervezett stratégiákat, de mindezt konstruktív módon teszi. Hadd mutassam be ezt egy konkrét példán keresztül. Ott vagyunk egy verseny előtti megbeszélésen és a gumistratégia a téma. A mérnökök ismertetik, hogy két lehetőség van: a közepes és a kemény keverék használata vagy a kemény és a lágy kombinációja. Ekkor jön Fernando, aki felteszi a kérdés, hogy ’Emlékeztek két évvel ezelőtt arra a versenyzőre, aki nem ezt a stratégiát követte és nagyon versenyképes tudott lenni?’

Ezekre a kérdésekre mindig fel kell készülnünk, valamint alá kell támasztanunk, hogy miért a kijelölt stratégiát tervezzük követni. Amennyiben ezeket a kérdéseket meg tudjuk válaszolni, Fernando is elfogadja a választ, és nyugtázza, hogy megértette a miérteket. Néha az is előfordul, hogy olyan ötlettel áll elő, amire nem gondoltunk – ezeket ilyenkor mindig fontolóra kell vennünk.

Számunkra nagyszerű, hogy van egy ilyen versenyzőnk, aki folyamatosan kihívások elé állít minket. Úgy készülünk a meetingekre, hogy próbáljuk megfejteni Fernando lehetséges kérdéseit, amire a válaszokat is előkészítjük már a megbeszélés előtt.

Néha viccelődünk ezen és elmondjuk neki: tudtuk, hogy ezt fogod kérdezni! Ezek mindig nagyon jó beszélgetések és Fernando ezen állásfoglalásra késztetései a nap végén jobb csapattá tesznek minket, hiszen az ő kérdése vagy visszajelzése nélkül valószínűleg fontolóra sem vettünk volna bizonyos lehetőségeket.



Melyek az Aston Martin erősségei és gyengeségei jelen pillanatban?

A legnagyobb erősségünk leginkább az operatív tevékenységekben lakozik, gondolok itt arra, ahogy felkészülünk egy versenyhétvégére, a gumik megértésére, a stratégiára, a bokszkiállásokra – ebben mind nagyon erős a csapat.

Amiben fejlődnünk kell az az, hogy reálisak legyünk a saját helyzetünkkel kapcsolatban. Fejlődő ágon van a csapat, ebben a fázisban különböző lépcsőfokokat kell megugranunk. Mindenki azonnal szeretne sikereket elérni, de türelmesnek kell lennünk, hiszen még nem áll rendelkezésünkre minden eszköz ahhoz, hogy ezt meglépjük.

A szélcsatornánk továbbra is építés alatt áll – ezekhez a dolgokhoz idő kell, ezt nem szabad elfelejteni. Az útunk során problémák is jelentkeznek majd, nem fog minden könnyen menni az első naptól kezdve. Türelmesnek kell lennünk, látni kell, hogy ez egy hosszú projekt, nem pedig egy olyan feladat, ami két hétig tart.

Hibákat fogunk véteni az út során, de egységesnek kell maradnunk. Ha ezt meg tudjuk valósítani és folyamatosan fejlődünk, akkor nagyon erős csapatunk lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: