Talán a legjobb formában lévő F1-es pilótának számít Max Verstappent leszámítva Carlos Sainz: a spanyol először kezdett úgy szezont a Ferrarinál, hogy nem kell alkalmazkodnia a teljesen Charles Leclerc-hez igazított autóhoz, hanem azonnal kézre áll neki a technika, ez pedig a téli teszt óta egyértelműen látszik a teljesítményén.
A bahreini dobogó után egy vakbélműtét sem tudta meggátolni abban, hogy Melbourne-ben egész eddigi F1-es pályafutása egyik legmeggyőzőbb teljesítményét rakja le az asztalra, és futamgyőzelmet arasson, ennél jobban még soha nem kezdett idényt a száguldó cirkuszban.
Sainz formajavulása ráadásul nem csak két hétvégét érint: már a tavalyi év közepétől egyértelműen szintet lépett, amikor egymás után több alkalommal is Leclerc előtt végzett, ő hozta a Ferrari dobogóját és pole-ját Monzában, ő hozott pole-t és párját ritkító futamgyőzelmet Szingapúrban, és bár az év végén voltak balszerencséi (például a Las Vegas-i aknafedél, stb.), de szemmel láthatóan elképesztően erős mentális állapotban érkezett meg 2024-re – az sem billentette ki, hogy idő közben munka nélkül maradt 2025-re.
A szakma elismerését 100%-ig kivívta, és jelenleg egy nagyon magasan jegyzett versenyzőről beszélünk az esetében – de hova vezethet az útja a következő szezonban, mik a lehetőségei?
Mercedes
Az egyik lehetőség egyértelműen a Mercedes és Lewis Hamilton ülése, amely éppen azért szabadult fel, mert a hétszeres bajnokot Sainz helyére ültette a Ferrari. Elsőre arcvesztésnek tűnik a csillagosok részéről ez a csere, hiszen azt a pilótát kaphatják meg, akit kirúgott a Ferrari a Mercedestől elhappolt versenyző helyett, de ezen változtathat az, ha Sainz olyan formában versenyez 2024-ben, mint ahogy elkezdte a szezont – alaposan felverné a maga értékét és megítélését, ha így tudná folytatni.
A Mercedesnél nyilvánvalóan nem ő a fő jelölt, de sok szempontból tökéletes választás lenne, Sainz egy bizonyított csapatjátékos, aki tud futamokat nyerni, és megfelelő autóval alighanem vb-esélyes lehetne.
Sainz számára sem lenne ez rossz üzlet, hiszen évek óta tartó vesszőfutás ide vagy oda, a Mercedest még mindig az egyik legkomolyabb csapatnak tarthatjuk az F1-es mezőnyben a hátteret, a szakembergárdát és a célokat tekintve is, és azt se felejtsük el, hogy egy 2025-ös szerződés minden bizonnyal magában foglalja a folytatást is – az új szabályrendszerben, 2026-tól pedig visszatalálhat a siker útjára Toto Wolff alakulata.
Hátránya, hogy a kinevezett helyi csillag, Wolff évek óta nevelgetett Hamilton-utódja George Russell, akivel Sainznak megint meg kellene birkóznia házon belül azok után, hogy előbb a McLarennél kellett legyőznie a helyi sarkcsillagot, Lando Norrist, majd a Ferrarinál találta szemben magát a Scuderia koronaékszerével, Leclerc-rel. Nem biztos, hogy kell neki ez a feladat egy újabb kiadásban, de tény, hogy a Mercedesszel átülhetne egy másik topautóba.
Red Bull
Christian Horner komolyan vehető jelöltként említette meg Sainzot a melbourne-i hétvégén, és két esetben is felmerülhet a spanyol neve a világbajnok istállónál. Egyrészt Sergio Perez ülése, vagyis a „Max Verstappen csapattársa” pozíció szabadulhat fel, ami egy elég speciális szerep, Sainz volt is már ebben a Toro Rossónál, de az azért nagyon más felosztás volt még – azóta mindketten hatalmas fejlődésen és változáson mentek keresztül, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek.
Az nem kérdés, hogy jelenleg Verstappen mindenkori csapattársának a második számú szerepkör jut, Sainz sem ábrándozhatna másról, de egyrészt lenne esélye komolyabb számú futamgyőzelmet begyűjteni és jó eséllyel a holland sarkát taposhatná, másrészt Verstappen hosszabb távú jövője mindenképpen kérdéses – esetleg ki is várhatná a bajnok távozását, hogy utána ő lehessen az alfahím.
A másik opció pedig az, hogy maga Verstappen távozik a Red Bulltól, ahogy arról azért szólnak a hírek mostanában, ebben az esetben Sainz az ő helyére jöhetne és kaphatná meg a jelenlegi legjobb autót – ez egy kicsit a „túl szép, hogy igaz legyen” kategória, de ha esetleg Verstappen távozik és mondjuk Fernando Alonso jön a helyére, Sainznak már akkor is sokkal barátibb lehetne például Perez mostani ülése.
Neki nyilván megérné, mert 2025-ben szinte garantáltan ez lesz a fő bajnokesélyes autó, 2026-ot viszont egyelőre nem tudjuk – vajon a motorba beletalálnak-e az energiaitalosok a Honda nélkül? Mert ha nem, akkor csinálhat bármit Adrian Newey, láttuk a Mercedes-korszakban, hogy az mire elég, és a hírek szerint 2026-tól biztosan nagy szerepük lesz az erőforrásoknak ismét.
Audi/Sauber
Már egy éve szólnak arról pletykák, hogy ha Sainz megy, vagy mennie kell a Ferraritól, akkor a 2026-ban gyári csapattal érkező Audi lehet a célállomás. A németek elkötelezettségével kapcsolatban már nem lehetnek kérdések, az is biztos, hogy ha már jönnek, akkor mindent bele fognak tenni a projektbe, ismeri Andreas Seidlt a McLarentől, és az édesapja révén nagyon komoly kapcsolatokkal, akár befolyással bírhat Ingolstadtban.
A kérdés az, hogy mennyire lehet elhinni az Audi-projektet, milyen kifutást láthatnak ebben Sainzék, és hogy mennyi időt hajlandó várni – a spanyol már 30 éves lesz szeptemberben, túl sok rossz döntésre és ötéves tervekre azért már nem lesz ideje.
Márpedig a Sauber jelenlegi autója és teljesítménye értékelhetetlen egy Sainz-kaliberű versenyző számára – nagyon kell hinni Seidlben és az Audiban minden téren ahhoz, hogy ez legyen a végső választás.
Aston Martin–Honda
A végére maradt az az opció, amely kifejezetten érdekes lehetőséget jelenthet. Ha Alonso eligazol (akár a Red Bullhoz, akár a Mercedeshez, esetleg visszavonul), akkor megnyílhat az Aston Martin első számú ülése, amelyet mintha Sainznak találtak volna ki.
Életében először kaphatna maga köré egy olyan csapatot, ahol ő a vezér, ő irányíthat, rá szabhatják az autót, körülötte foroghat sok minden még akkor is, ha a tulajdonos fia a csapattársa. Az Aston infrastruktúra-fejlesztése lassan elkezd dolgozni és hasznot termelni, Lawrence Stroll gigaberuházásai és a másoktól elszipkázott szakemberei most már üzemi hőfokon működnek, és a tavalyi, valamint részben az idei autó is azt mutatja, hogy igenis az élmezőnyben kell számolni az Astonnal.
Ez az autó jelenleg semmivel sem rosszabb a Mercedesénél, és 2026-tól ehhez teheti hozzá a magáét a Honda, amely a Red Bull-lal komoly sikereket ér el évek óta, és amely szinte a saját gyári projektjeként tekint majd az Astonra, a hírek szerint kizárólagos partner lesz a silverstone-i alakulat.
Nyilván el kell hinni azt, hogy 2026-ban, az új szabályrendszerrel ez a projekt tud hasonló erőt képviselni, mint a Mercedes, de ezen a ponton nem sok minden utal arra, hogy az Aston annyival hátrébb lenne a riválishoz képest, mint amennyit dobhat a helyzeten Sainz számára az, hogy itt megkérdőjelezhetetlen első számú lehetne, aki 30 éves korára végre kaphatna maga köré egy csapatot. Egy olyan szerepet, amit megérdemel, amiért rengeteget tett az utóbbi években.
Hosszú lesz ez a 2024-es szezon, rengeteg fordulat következhet még, és Sainz helyzete nagyban függ mások döntéseitől – mit csinál Verstappen, mi lesz Alonsóval, hogyan dönt Wolff, stb.
Ő egy dolgot tehet: úgy vezet, ahogy azt Melbourne-ben tette.