DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 28. vasárnap
Formula+

Háttér: Miért aggódhat igazán a Mercedes?

Három év alatt negyedszer nyúl mellé a Mercedes, és a fő probléma az, hogy ugyanazokba a falakba ütközik az istálló minden megoldással. Vélemény.

Egykörös tempóban ötödik, összességében talán negyedik – nagyjából így összegezhetjük a Mercedes első két versenyhétvégéjét 2024-ben. A csapat számára aggasztó jeleket mégsem ezek okozzák, hanem az, ami a teljesítmény mögött van.

A csillagosok ugyanis egy év alatt másodszor tervezték újra az autójukat, másodszor hitték azt, hogy végre megértették, mi kell a szívóhatással dolgozó szabályrendszerben ahhoz, hogy sikeresek legyenek, és másodszor bizonyosodott be az, hogy nem, egyáltalán nem értik.

 

Több megoldás, ugyanaz a probléma

2022 elején, a meglehetősen extrém koncepció kapcsán idővel egyértelművé vált, hogy a legnagyobb gond a szimulációs adatok és a valóság egymástól való távolsága – vannak dolgok, amiket egyszerűen nem lehet jól lemérni házon belül, és a pályán tapasztaltak végül teljesen mást mutattak, mint amire a csapat számított. Elsősorban a delfinezés cselezte ki őket, annak mértékét és hatásait nem lehetett jól felmérni, és az ehhez igazított futóműbeállítással is hadilábon álltak.

Az év végén azonban mégis úgy döntöttek, hogy maradnak ennél a verziónál, mert úgy érezték, hogy ráéreztek a problémák forrására, és meg is tudják őket oldani. 2023 elején viszont az derült ki, hogy ez egyáltalán nem igaz, semmit sem javult az autó kezelhetősége, vezethetősége, leszorítóereje, ugyanúgy pattogott, és ugyanazokkal a problémákkal szembesültek, mint az előző szezonban.

Ott meghozták a nagy döntést, és elkezdték átalakítani a W14-est, már Monacóban hozták az újragondolt verziót, amiről akkor azt hitték, hogy a helyes irányba viszik. A szezon során mutattak is biztató jeleket, akadtak hétvégék, amikor akár második erőként is számon tarthattuk őket, de az igazi áttörés, a nagy fejlődési görbe elmaradt.

M420254_resize_1



Az istálló technikai részlege gigantikus átalakításokat ígért 2024-re, a tervek között szerepelt minden probléma kijavítása, ami felmerült 2023-ban, a gyökeresen megváltoztatott autón láthattunk innovatív megoldásokat is az első körök során. Majd élesben az derült ki, hogy érdemi változás nem történt. 

Hiába mondják teljesen újnak a konstrukciót, a jelek szerint ugyanazok a hibák jönnek elő ugyanúgy: a tempós kanyarokban pattog az autó, bizonytalan a hátulja, és továbbra sem tudják megfelelően beállítani – ahogy az elődöket sem. Bahreinben mindkét versenyző úgy fogalmazott, hogy ez végre autónak tűnik, végre sokkal jobb az alap, amire építhetnek, Dzsiddában viszont szembejött a valóság: a sima, jó minőségű aszfalton nagyon alacsony és feszesre hangolt autóra volt szükség, ez pedig ismét előhozta ugyanazokat a hibákat, mint korábban.

A hétvége során, főleg annak végén pedig az érintettek már nem is tudtak mást mondani, csak a keserű valóságot: egyszerűen nem értik, hogy mi történik, és hogy miért reagál úgy az autó, ahogy.

A probléma, az igazán aggasztó jelenség pedig éppen ez. 

 

A baj az, hogy nem értik

Dzsiddában a Red Bullhoz viszonyított egykörös hátrány nagyobb volt a Mercedes oldalán, mint egy évvel ezelőtt, a még zéró oldaldobozzal szerelt konstrukción. Ez jól jelzi, hogy sehova nem haladt a gárda, de ahogy Jánvári Zsolt, a Haas és a Williams korábbi F1-es mérnöke a Formula.hu-nak adott szezon előtti összegzésében elmondta: várható, hogy a csillagosok az év elején még tanulni fogják az új konstrukciót.

A probléma nem ez, hanem az, hogy szemlátomást nem értik, hogy mit kellene csinálni. Próbálkoztak konvencionálisabb, másoktól ellesett, és innovatív megoldásokkal is, de a szívóhatásos autók lényege valahogy még mindig nem akar működni – márpedig lehet bármilyen első szárny vagy oldaldoboz, ha a padlólemez nem megfelelő, ha nem tudják ideális hasmagasságon, ideális keménységgel és ideális stabilitással használni az autót, akkor nem mennek semmire.

Az a baj, hogy a Mercedesnél meg voltak győződve arról, hogy megértették és megoldották ezeket a problémákat, elhárították a pattogást, már jó helyen ülnek a versenyzőik, már stabil az autó hátulja. Hogy megoldották azokat, amiket Lewis Hamilton 2022 eleje óta hangoztat, és amiért azóta beletette minden erejét abba, hogy a helyes irányba terelje a csapatot.

m419689_resize

A riválisok által kissé szétkapkodott technikai stáb viszont valami felett még mindig átsiklik, ami az egész részleg önbizalmát, magabiztosságát is rombolja. Hogyan lehet az, hogy harmadszor, vagy negyedszer (2022 eleje, 2023 eleje, 2023 közepe és 2024 eleje, ha szigorúan nézzük) is rosszul mérjük fel a helyzetet, rosszul kalkulálunk, és nem azt kapjuk a pályán, amit az adataink mutatnak? Nem bízhatunk az eszközeinkben, a technológiánkban? Nem bízhatunk magunkban? Egymásban? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel ebben a helyzetben…

Toto Wolff szavai árulkodóak:

„Látom a szenzorainkból, hogy megvan, amire szükségünk volt. De mégis itt van az autónak a viselkedése bizonyos sebességtartományban, ahol a szenzoraink azt mondják, hogy ott kellene lennie a leszorítóerőnek, de a valóságban nincs ott. Mérjük a leszorítóerőt, de nem találjuk a köridőben” – idézi Wolff szavait a The Race.

A portál azt is közölte, hogy a dzsiddai 7-es, nagyon tempós kanyarban a Mercedes volt az egész mezőny leglassabb autója, a csúcsponton 16 km/h-val volt lassabb a Red Bullnál – szakadéknyi a különbség.

Andrew Shovlin vezető pályamérnök egy mondatát is érdemes megemlíteni: „Alapvetően a korlátok ugyanazok voltak Dzsiddában a két (teljesen eltérően beállított) autónkon. Ez azt mondja, hogy nem egy kis változtatásra van szükség, nem egy apró dőlésszög, vagy egy rugó, vagy egy stabilizátor itt vagy ott. Ez valami sokkal alapvetőbb, amibe bele kell magunkat ásni és megérteni.”

Természetesen megtörténhet, hogy egyszer csak megértik a probléma alapvető okát, és minden a helyére kerül, de 2022 eleje óta több variációban sem sikerült ezt megtenni – ezért van jelenleg komoly gödörben a gárda, nem egyszerűen csak azért, mert nem jönnek az eredmények.

2022-ben harmadikak, 2023-ban másodikak lettek a konstruktőri bajnokságban, bár tény, hogy tavaly a mutatott tempóban nagyon ritkán voltak másodikak, mert a szezon elején az Aston Martin, aztán néha a McLaren, néha a Ferrari tűnt ennek az erőnek. Most egyelőre a harmadik helynél jobbat nehéz lenne belelátni az évükbe. De ez sem lenne gond, ha értenék, hogy mit csinálnak rosszul.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: