DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

Hogyan állnak az F1-es csapatok Bahrein előtt? – Jánvári Zsolt

Tényleg kihívó lehet-e a Ferrari, mennyire jó a Red Bull, mit várhatunk a Mercedestől és a McLarentől, ki okozhat meglepetést? Ezeket összegezte a Formula.hu-nak a Haas és a Williams korábbi F1-es szakembere.

A teszt utáni értékelésben Jánvári Zsolt, a Haas és a Williams korábbi F1-es elektronikai rendszertechnikusa segített a Formula.hu-nak: mit lehet kiolvasni az eddigiekből, és mit nem a száguldó cirkuszban öt évet eltöltő szakember szerint?

„A nagyon lerövidített, alig három napra korlátozott tesztidőszak borzasztóan beszűkíti a csapatok lehetőségeit: hiába van éjszakai műszak a mérnökök számára, de a pályán megtehető futásidőben nagyon limitált mindenki, emiatt pedig semmit sem lehet kockáztatni ebben a három napban. A teszt elsődleges célja ugyanis még mindig az, hogy a pályán ellenőrizzék és validálják azokat az adatokat, amelyeket a szimulációk során, és a szélcsatornából kinyertek – itt kell kiderülnie annak, hogy ezek az adatok mennyire pontosak, hiszen később a beállításoknál és a fejlesztéseknél nagyon nagy százalékban már csak a szimulációkra támaszkodhatnak. Vannak persze dolgok, amiket egyszerűen itt kell megnézni és kimérni, mert például keresztszelet nem lehet modellezni a szélcsatornában, pedig sokkal nagyobb hatása van az autóra, mint gondolnánk, hiszen féloldalassá teszi az áramlást” – magyarázta a tesztelés lényegét Jánvári Zsolt.

ján_1



„Én azt láttam az autók 2024-re eszközölt változásainál, hogy mindenki megpróbálta a lehető leginkább középre vinni a tömegközéppontot, illetve feltűnő, hogy sok helyen hiányos a festés a súlycsökkentés miatt, úgy látszik, hogy ez volt a fő feladat. Érdekesek voltak a különlegesen kinéző, a megszokottól eltérő aerorácsok: ezek azért vannak így kialakítva, mert az íves elemeknél ezekkel sokkal jobban lehet mérni az áramlást, mert nem rondítanak bele – nem törik meg, nincsenek útban ezek a pontos szögbe beállított elemek, míg a korábbi síklapos megoldással sokkal pontatlanabb méréseket lehetett végezni emiatt” – mutatott rá egy fontos kérdésre a szakember.

Jánvári azt is hozzátette, hogy bár a teszten futott köridőket hagyományosan nem érdemes különösebb figyelemmel követni, de ebben az esetben egy okból talán valamennyire mégis: ugyanis senki nem futott igazán erős köröket, mindenki a „poroszkálós” tesztelést választotta – emiatt az egykörös tempóra nehéz lenne pontosan következtetni.

De hogyan állhat össze a körülbelüli erősorrend?

 

Az alsóház

Haas

„Én ide sorolom természetesen a Haast. Úgy láttam, hogy ők elsősorban az autó hátuljának tavalyi problémáit igyekeztek kijavítani, hogy a gumikezelésük javuljon, és a körszámokból, valamint a futott etapjaikból arra lehet következtetni, hogy ők ezt a három napot bizony a gumimenedzselés mérésére, javítására fordították, ez volt a fő feladatuk. Nagy csodákat nem várok tőlük idén, a Ferrari-motor és úgy összességében a Ferrari-segítség nyilván értékes lehet, valamennyit biztosan javulni fognak, de nem gondolom az eddigiek alapján, hogy hatalmas előrelépésre lesznek képesek.”

 

Stake

„Szintén Ferrari-partneristálló jelenleg a Stake, én őket is ebbe a csoportba rakom. Nem látok kiugróan innovatív fejlesztést, inkább kicsit lekövették a Ferrarit, és én azt gondolom, hogy nekik nincs is értelme már beleönteni a saját pénzüket, hiszen úgyis jön az Audi, addig pedig marad ez a Ferrari-partnerség, amivel az utóbbi években látott pozíciójukat meg lehet tartani. Bottas nekem nagy kedvencem, mindig várom, hogy majd összekapja magát, de ez csak az én személyes érzelmi kötődésem. Az biztos, hogy súlygondjaik nincsenek, már csak az autóra felvitt festékmennyiség miatt sem…”

 

f1-williams-bahrein-1

Williams

„A Williamsnél az a nagy változtatás, hogy végre ők is úgy készítik a karosszériát, ahogy mindenki más már régóta: vagyis két ragasztott darabból állítják össze. Ez jelentős fejlődés lehet, ugyanis az előző technológiával folyamatosak voltak a súlyproblémák, így viszont a súlyelosztást is sokkal hatékonyabbra tudják majd faragni. A teszt elején azért küzdöttek, de én azt gondolom, hogy ez az autó a Mercedes B autója: ugyanaz a motor, most már ugyanaz a váltó, ugyanaz a futómű, az aerodinamika más, az saját, de abban sosem volt rossz a csapat – van egy jó szélcsatornájuk, és az ottani mérnökeik sok egyéb projektben is dolgoznak, nagy tapasztalatuk van. Én azt mondom, hogy a Williamsben benne lehet a meglepetés, ha mindent össze tudnak rakni, főleg hogy Albont kifejezetten jó pilótának tartom.”

 

Alpine

„Az Alpine-nál nem látok túl sok pozitívumot, megmondom őszintén. A motorjukkal jelentős lemaradásban voltak, és bár a fejlesztés ezen a téren be van fagyasztva, de mégis jelentős energiát fektettek abba, hogy ezt a problémájukat orvosolják. Kérdés, hogy mennyire sikerült, mindenesetre az utóbbi években elég sok megbízhatósági gondjuk is volt, és ezen az autón én semmi olyat nem látok jelenleg, ami az igazán jó tempó záloga lehetne. Persze ha a motorral és a váltóval kapcsolatos gondjaikat tudták kezelni, akkor a középmezőnyhöz tartozhatnak, de a pilóták és a menedzsment nyilatkozatai sem voltak túl szívderítőek, márpedig ha bármi pozitívum lenne, akkor azt mondanák, nem azt, hogy tudják, hol a helyük. Gasly és Ocon sem rossz versenyző, de ha nem lesz alattuk jó technika, akkor nem fognak tudni csodát tenni. Sajnos én egy kicsit azt látom az Alpine-nál az utóbbi időben, ami korábban a Williamsnél is történt…”

 

Középmezőny

Visa Cash App RB

„A Visa Cash App RB idei autója egy Red Bull, bárki  bárhogyan is próbálja ezt kikerülni, a tulajdonosi kör megegyezősége miatt ez nem is lehet másképp, és ők maguk is sokszor beszéltek róla, hogy most már amit csak lehet, azt összefűzik a két csapat között. Kicsit úgy érzem, hogy ők játsszák a Red Bull B szimfóniáját, és a tavalyi Red Bull-koncepciót viszik tovább valamelyest átgondolva, továbbfejlesztve – akár azzal a céllal is, hogy ha az anyaistálló radikálisabb új koncepciója nem válik be, akkor ez a B terv. Szerintem figyelni kell rájuk.”

 

Aston Martin

„Az Aston Martin alapvetően a tavalyi autóra építette az ideit, ők is próbálták minél inkább középre húzni a tömegközéppontot és a különböző balanszsúlyokkal dolgozni. Rövidebb az autó hátulja, megvan a Red Bull-szerű kialakítás itt is, de nagy extrát most nem látok bennük, szerintem hasonló helyen mozoghatnak a mezőnyben, mint a 2023-as év végén.”

 

McLaren

„Megmondom őszintén, hogy a McLarenről nem tudok sokat elmondani, nekem elég szürkék voltak most a teszten. Voltak megbízhatósági problémáik, elég kevés kilométert tettek meg, márpedig abban a három napban semmi más nem számított, csak ez. A Mercedes-motor és a saját váltó mindig jó, kérdés, hogy az idei aerocsomag mennyire lesz hatékony, de szerintem nekik bizonyítaniuk kell idén, hogy a tavalyi feltámadás hosszabb távon is tartható.”

 

f1-mercedes_1

Mercedes

„A Mercedes nyilvánvalóan ott lehet az élmezőnyben is, de én most nem várom ezt tőlük. Próbálkoztak egy koncepcióval az utóbbi két évben, ami nem jött be, most teljesen újragondolták az autót, de emiatt egész egyszerűen hátrányban vannak a Red Bullhoz képest. Van azért ott komoly tudás, jók a versenyzők is, tehát akármire is képesek lehetnek, de én azt gondolom, hogy kicsit útkeresés lehet még nekik ez az év ezzel az új koncepcióval. Érdekes ez az innovatív első szárny, én csak azt remélem, hogy az FIA nem fog év közben beleszólni, és ha a szabály betűjének megfelel a megoldás, akkor engedjék használni, aztán maximum már jó előre közöljék, hogy hogyan módosítják a leírtakat 2025-re. Összegezve: a Mercedes nálam a harmadik erő egyszerűen azért, mert ezzel az új autóval ők szinte a nulláról indulnak.”

 

A fő üldöző

Ferrari

„Amíg a Mercedesnél nem érzem azt, hogy reális esélyük legyen megszorongatni a Red Bullt, addig a Ferrariban látom erre a potenciált. Nekem nagy reményeim vannak velük kapcsolatban, jók a pilóták, megvan a jó háttér, és én úgy érzem, hogy a megfelelő morál is megjött. Végre újra van egy karizmatikus vezetőjük Fred Vasseur révén, amit én azért tartok nagyon fontosnak, mert szerintem a Ferrari nagy hibája az volt az előző években, hogy elküldték Maurizio Arrivabenét. Egyszerűen azért, mert kell egy olyan vezető, aki ténylegesen is vezeti a csapatot, mert ha nincs ilyen karizmatikus ember a társaság élén, akkor semmit sem ér a jó mérnök sem. Kell a megfelelő alaphangulat, az igazi összetartó erő, és a meghatározott irány. Szerintem most minden megvan, ezért nem látok okot arra, hogy miért ne érjenek oda.

ferrarif1

Az nem titok, hogy a Ferrari elindította a WEC-programját, megnyerték a tavalyi Le Mans-i 24 órást, de az igazi plusz az, hogy azt az autót a Dallara csinálta, és nagyon szoros együttműködésben vannak – a Dallara pedig például nem esik a szélcsatornás korlátozás alá. Szerintem ebből tudnak profitálni, illetve csúnyán hangzik, de ott van a Haas szélcsatornás ideje is – persze tegyük hozzá rögtön, hogy a Red Bullnak is ott van egy másik csapat, és a többiek is élnek minden ilyen lehetőséggel, ez egyszerűen így működik az F1-ben.

Azt gondolom, hogy a Ferrari motorja most már visszatért az elitbe a korábbi lemaradás után, és ha meg tudták oldani a mechanikai gondjaikat, akkor idén szerintem ott lehetnek – olyannyira, hogy én talán őket mondanám a Red Bull kihívójának.”

 

Az éllovas

Red Bull

„A Red Bull elővette a Mercedes eddig nem működő koncepcióját,  viszont egyértelmű előnyben van a csapat amiatt, mert ha kiderül, hogy nem működik náluk sem, akkor előveszik a tavalyi év legjobb autóját, esetleg a Visa Cash App RB által továbbfejlesztett, továbbpróbált ötletekkel, módosításokkal, és kész. Azt azért látni kell, hogy a Mercedes sem véletlenül ezt az irányt választotta 2022-re, az adatok alapján ez a legjobb megoldás, csak ők nem tudták működésre bírni, de a teszt alapján úgy tűnik, hogy a Red Bull meg tudta oldani, amit meg kellett, és összességében elnézve ezt az autót, messzire mutat ez az irány.

f1-redbull-verstappen-2024_1

Én több nagyon érdekes, és nagy ötletnek tűnő megoldást is látok az autón, nem részletezem őket addig, amíg nincs róluk több információ, de például nagyon szeretném látni az RB20-as alját. Ugyanis ez a hűtőmegoldás rendkívül érdekes, van két különválasztott beömlő nyílás, és én el tudom képzelni, hogy a meleg levegőt nem szokványos módon vezetik el. Nem mondom, hogy így van, de a látottak alapján elképzelhetőnek tartom – ezért lenne nagyon jó egyszer bepillantani alá…

Ránézésre nagyon egyben vannak, iszonyúan átgondoltnak tűnik az autó, nem látni rajta semmi olyat, ami ne illene bele tökéletesen egy kitalált képbe. Én úgy gondolom, hogy Adrian Newey megint nagyot alkotott, és egyértelműen ők kezdik a szezont fő esélyesként.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: