DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

A rocksztár F1-es csapatfőnök: best of Günther Steiner

Nyolc éven át vezette a Haast Günther Steiner, aki a Drive to Survive révén óriási népszerűségre tett szert: a legemlékezetesebb pillanataiból válogattunk.

A Haas legszebb F1-es pillanatai Steiner vezetésével

A korábban a Jaguarnál és a Red Bullnál is jelentős szerepkört betöltő Günther Steiner a kezdetektől fogva csapatfőnökként irányította a Haas Formula-1-es alakulatát, azaz 2016-tól összesen nyolc idényen át volt az istálló vezetője. Rögtön a debütálás emlékezetesre sikerült, hiszen Romain Grosjean a gárda legelső nagydíján, Ausztráliában a parádés hatodik helyen futott be – a csapattárs Esteban Gutierrez a Fernando Alonsóval történt óriási balesetével hívta fel magára a figyelmet –, amit Bahreinben egy ötödik hellyel fejelt meg a francia.

f1-haas-2016



Az idény későbbi része már nem alakult ennyire fényesen, Grosjean és a Haas is még háromszor fért be a top 10-be, így végül 29 szerzett ponttal a konstruktőri értékelés hatodik helyén zárt az alakulat, amely így is hosszú idő után a legbiztatóbb debütálás volt új csapattól az F1-ben. 2017-ben Kevin Magnussen érkezett Grosjean mellé, a páros pedig ugyan több pontot gyűjtött, de így is maradt a Haas a nyolcadik helyen.

A legkomolyabb teljesítményt azonban kétségkívül a 2018-as szezon hozta, amikor sokáig esélyesnek tűntek arra is, hogy a három topcsapat mögötti „best of the rest” pozíciót, azaz a negyedik helyezést megkaparintsák. Erről végül lecsúsztak a Renault-val szemben, de az ötödik hely is kiemelkedő volt, és még erősebben szerepelhettek volna, ha például nincs az évadnyitó melbourne-i futamon produkált kettős kerékcserés blama a negyedik-ötödik helyekről (erről még később is szó fog esni). A negyedik-ötödik helyezést végül Spielbergben pótolták be, ami máig a Haas messze legjobb versenyeredménye.

f1-steiner-2018

A 2018-as remeklést fokozatos visszaesés követte, a 2022-es szabályváltozások azonban ideiglenesen újra életet leheltek Steinerék csapatába. A háború kitörése után kirúgott Nyikita Mazepin helyén visszatérő Magnussen ötödik hellyel nyitott Bahreinben, de az igazi fénypontot a Sao Pauló-i Nagydíj időmérője jelentette, ahol a dán az esőssé váló Q3-ban egy tökéletesen időzített körrel és némi szerencsével a Haas eddigi egyetlen pole-pozícióját zsebelte be – a sors fintora, hogy ez csak a sprinten jelentett számára rajtelsőséget…

 

Steinerék mélypontjai

Az említett kiemelkedő momentumok mellett kijutott a rosszból is bőven Steinernek és csapatának. A 2018 utáni mélyrepülés 2021-ben abban „csúcsosodott ki”, hogy messze a mezőny sereghajtói lettek – jóllehet, hamar át is fordították a fókuszukat a technikai változásokat hozó 2022-es szezonra és az új autóra. Amely szintén csak mérsékelten váltotta be a hozzá fűzött reményeket, s 2023-ra ismét oda jutott az alakulat, hogy utolsó lett a csapatok között – ami szerepet is játszhatott Steiner távozásában.

f1-haas-richenergy

A Steiner által fémjelzett időszakhoz köthető az is, hogy több szponzorával is meggyűlt a baja a Haasnak. A legemlékezetesebb eset természetesen a Rich Energyhez köthető, amely 2019-ben volt az istálló névadója, s amely számos jogi bonyodalomba keveredett, mielőtt ősszel szakítottak a csapattal – és akkor a tulajdonos William Storey-ról nem is beszéltünk, aki valóságos mémmé vált. Hasonlóan kellemetlen helyzet volt az is, amikor az orosz-ukrán háború kitörésekor az Uralkalitól kellett megválnia Steineréknek.

 

Amiért igazi F1-es rocksztárrá vált Steiner

Steiner azonban valószínűleg nem elsősorban a Haasszal elért eredményei miatt vonul be az F1-es történelemkönyvekbe, hanem sokkal inkább a rajongók körében szert tett népszerűségével. Az olasz szakember híres szókimondó stílusáról, a legtöbbször nem kertel és nem beszél mellé – emiatt került már összetűzésbe a stewardokkal is –, sőt a saját versenyzőiről is gyakran kendőzetlenül elmondja a véleményét, elég csak Grosjean és Magnussen ütközéseire vagy Schumacher és Mazepin autótöréseire gondolnunk.

f1-steiner-haas-2023

Persze a népszerűségét jórészt a Netflix Drive to Survive című, immár öt évadot megélt F1-es dokumentumfilm-sorozatának köszönheti, amely fókuszba helyezte és kiemelte Steiner személyiségét. Ha van igazi sztárja és felfedezettje a Drive to Survive-nak, az egyértelműen Steiner, nem véletlen, hogy szinte garantált, hogy minden szezonban legalább egy epizód a Haasról szól.

Már a legelső évadban megalapozta a hírnevét Steiner a korábban említett 2018-as Ausztrál Nagydíjon, amikor Gene Haas tulajdonost hívta fel a kettős elrontott kerékcsere miatti kiesések után: „Ha negyedik-ötödik helyen beérünk, kib*szott rocksztároknak tűntünk volna. Most viszont egy rakás bénaság vagyunk” – mondta Steiner.

f1-steiner-1

Később az angolul f betűs szó kapcsán számlálót is indítani lehetett, annyiszor használta azt a Haas-főnök – sőt, egy ízben félre is hallották a szavait, amikor azt lehetett hinni, hogy Steiner „megb*szta volna az egész paddockot egy pontért”, de kiderült, hogy a fucked helyett a hugged, azaz az ölelni igét használta… Volt alkalom, amikor szimplán „szar” jelzővel illette a saját idényüket, máskor pedig egy csapatvacsorán viccelődött azzal, hogy Grosjean azért nincs jelen, mert még nem is szerzett pontot velük.

A népszerűséget meglovagolva Steiner tavaly egy könyvet is írt és megjelentett arról, amelyben bepillanthatunk a kulisszák mögé, hogy milyen egy F1-es csapatot irányítani. A címe nem véletlenül a Netflix-alkotás címével játszva „Surviving to Drive lett.

Álljon is itt a végén egy videós válogatás Steiner legemlékezetesebb-leghumorosabb Drive to Survive-pillanataiból – ha valaki, akkor a Netflix stábja bizonyosan hiányolni fogja őt 2024-ben a paddockból:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: