2023. január 5-én, tehát napra pontosan egy évvel ezelőtt történt meg az Andretti és a General Motors közös bejelentése: szándékukban áll 2026-ban megérkezni az F1-es mezőnybe. Az Andretti már 2022-ben is többször beszélt erről, de akkor a legtöbb reakció még azt firtatta, hogy mit adnának ők az F1-nek, és hogy ha hoznának magukkal egy igazi autógyártót, az jelentene tényleges pluszt a széria számára. 12 hónappal ezelőtt éppen ezt hidalták át Michael Andrettiék azzal, hogy a világ egyik legnagyobb, ráadásul a Liberty Media számára oly kedves Amerikában pláne gigászi autógyártóját, a General Motorst fűzték meg az együttműködésre.
Még azon a napon kiderült, hogy az Andretti már egy motorgyártóval is megegyezett a tervezett beszállás kapcsán, ugyanakkor azonnal, rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy mit gondol az ügyről az F1: a sportág jókora késéssel adott ki egy hűvös, szűkszavú, kedélyeket lehűtő közleményt, és bár az FIA hamar üdvözölte a csapat terveit és főleg a GM beszállását, de a FOM részéről kijózanító, már-már kiábrándító volt ez a reakció. Mindez nem sokkal azt követően történt, hogy az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem arról posztolt a közösségi oldalán, hogy a szövetség előkészíthet egy pályázatot az F1-be esetlegesen megérkezni vágyó formációk részére.
Mi történt a kezdeti lépések után?
Az ügy lassan haladt, az F1 igyekezett teljes mértékben agyonhallgatni a dolgokat, de a média érthető módon kiemelten foglalkozott a kérdéssel, az FIA részéről is szívesen beszéltek róla, és az Andretti is igyekezett mindenkit meggyőzni arról, hogy a GM valós partner lesz. A sportág és a többi F1-es csapat részéről ugyanis az volt az első reakció, hogy ez nem igazi gyártói beszállás, mert csak átmatricáznának egy másik motort. Pro és kontra elhangzott minden, hogy mit kell teljesítenie az Andrettinek, meddig tartható az F1 és a csapatok részéről szintén érthető pénzügyi problémázás, mi lehet majd a megoldás, megemelik-e a belépési díjat, stb.
Az FIA aztán két és fél hónappal később, március második felében hivatalosan ki is írta a korábban belebegtetett tendert, amire jó pár csapat jelentkezett, miközben az F1 továbbra is azt hangoztatta, hogy nem, nem akarunk új csapatokat. Akár a sportág képviselői, akár a csapatok vezetői, tisztségviselői kaptak szót a témában, nem győzték hangsúlyozni, hogy anyagilag micsoda áldozat lenne tőlük az Andretti vagy bárki más beengedése, és igyekeztek képtelenebbnél képtelenebb kifogásokat keresni: nincs hely ennyi autónak, nincs hely egy plusz csapatnak a bokszutcában (kivéve persze, amikor Brad Pitt F1-es filmet forgat, mert akkor találnak...), meginogna az egész rendszer, biztonsági aggályok léphetnek fel, stb. Az FIA értetlenkedése is látványos volt, Mohammed ben Sulayem elnök kijelentette, hogy a hatályban lévő szabályok megengedik 11, vagy akár 12 csapat szereplését is, ha van érdeklődő, aki teljesíti a feltételeket, akkor ugyan hogyan lehetne elutasítani, főleg ha a GM-ről és az Andrettiről van szó?
A szövetség vizsgálódása mégis nagyon sokáig tartott, végül csak ősszel lett meg az eredmény, ami az összképet vizsgálva nem meglepő: hiába tűnt ígéretesnek a Hitech vagy éppen a Carlin terve, végül csak egy pályázatot fogadtak el, méghozzá az Andrettiét. Kicsit olyan érzése lehetett az embernek, hogy az FIA mindenképpen szeretné behúzni ezt a formációt az F1-be, ennek érvelhetőségére hozta létre a tendert, hogy keretet adhasson az ügynek, és azon tovább is juttatta az amerikai istállót.
Az FIA leokézta, az F1 a háttérben támadni kezdett
Az F1 azonban a világon semmit, de abszolút semmit nem reagált: döbbenetes módon semmilyen közlemény, reakció nem jelent meg sehol az FIA bejelentése után, de nemcsak órákkal, hanem napokkal később sem. Igazából hivatalosan azóta sem kommunikáltak semmit Stefano Domenicaliék, csak annyit, hogy zajlik a folyamat, az FIA kivárta a maga idejét, most ők következnek, hangsúlyozva, hogy ennek közös döntésnek kell lennie. Annak ellenére, hogy az FIA részéről pedig az hangzott el többször: az F1 az FIA égisze alá tartozó sorozat, ezt nem szabad elfelejteni.
Utazó tudósítónk, Mészáros Sándor információi szerint a Formula–1 kísérletet tett arra is, hogy meggyőzzék a GM-et: az lenne a legjobb, ha valamelyik meglévő istálló felvásárlásával szállnak be a cirkuszba. Mark Reuss elnök viszont határozottan leszögezte: a Cadillac néven futó erőforrásukkal csak az Andrettit látnák el – magyarán, ha ők nem nyernek befogadást, akkor a General Motorsról is lemondhat az F1. Szándékaikat azzal is nyomatékosították, hogy prominens felsővezetőkkel jelentek meg a sportág elmúlt évtizedeinek legnagyobb durranásaként beharangozott, a Formula–1 által szervezett Las Vegas-i Nagydíj paddockjában (és a bejelentést sem véletlenül időzítették az azt megelőző napokra).
Az Andretti és a GM tehát jól játssza ki a lapjait, egyre nagyobb nyomást helyeznek az F1-re, amely az FIA bejelentése óta szinte teljes hírzárlatot rendelt el az üggyel kapcsolatban, s csupán annyit ismételnek rendre Domenicaliék, hogy „zajlanak a folyamatok”. Beszédes az is, hogy míg az Audi beszállását a tavalyi Belga Nagydíjon jelentették be, és Domenicali jelen volt a Red Bull februári csapatbemutatóján is, amikor a Forddal való együttműködésre fény derült, a General Motors beszállási szándékát semmilyen szinten nem kommunikálták, még a sportág hivatalos honlapján sem jelent meg róla egy rövid jelentés sem.
Mi történik most az Andrettinél?
Mindeközben a háttérben az Andretti komolyan dolgozik a projekten arra az esetre, ha megkapnák a sportágtól is a belépési engedélyt. A csapat többször is hangsúlyozta, hogy akár már 2025-ben, azaz egy évvel az új motorszabályok bevezetése előtt is készek csatlakozni a rajtrácshoz (amihez persze viszonylag gyors döntésre lenne szükség az F1 oldaláról…). Ennek érdekében a Toyota kölni szélcsatornájában (amelyből nemrég „költözött ki” a McLaren) már egy 1:2-es arányú 2023-as modellel dolgoznak és tesztelnek, s a hírek szerint szakemberek egész sorát szerződtették már a projekthez – sőt, lapunk arról is értesült, hogy ki lesz a csapatfőnök, ám az ő személyét egyelőre titokban akarja tartani az alakulat.
Michael Andrettiék sokszor hangsúlyozzák, hogy ők igazi amerikai csapat szeretnének lenni és az autót is teljes mértékben amerikainak szánják, ezzel nem túl burkoltan odaszúrva a Haasnak is. A Formula.hu információi szerint a háromból két központ valóban az Egyesült Államokban kapna helyét. Az új, több mint 50 ezer négyzetméteres indianai bázison zajlana magának az F1-es versenygépnek a gyártása, az észak-karolinai Charlotte-ban felhúzott központban az autó tervezése, míg az angliai Banburyben egyfajta logisztikai központot állítana fel a gárda.
A csapatnak attól sem kell tartania, hogy ki látná el őket erőforrással a General Motors saját gyártású Cadillac-motorjának 2028-as bevetéséig. Bár az Alpine jelezte, hogy a Renault-val kötött előszerződésük lejárt, nyitottak arra, hogy tárgyaljanak az Andrettivel, ráadásul a Formula–1 szabályzata kimondja, hogy a legkevesebb partnerrel rendelkező motorgyártó köteles hajtásláncot biztosítani annak az alakulatnak, amely esetlegesen nem tud megállapodni egyikükkel sem. Jelen állás szerint így egyébként is a Renault lehet a befutó, hiszen ők csupán a saját gyári csapatukat látják el motorral.
Minden adott tehát ahhoz, hogy az Andretti Cadillac csatlakozzon a Formula–1-es mezőnyhöz, sőt a más sorozatokban produkált teljesítmény alapján ahhoz is, hogy mindezt sikeresen és eredményesen tegyék meg – már csak az F1 vezetőségének (és a jelenlegi csapatoknak) az ellenállását kellene letörniük, hogy mindez meg is valósulhasson. A csapat mindent megtett, minden kimondott és ki nem mondott feltételt kipipált, így a labda Domenicaliék térfelén pattog, akik a fentiek miatt egyre nehezebben tudnák megmagyarázni, miért is utasítják el Michael Andrettiéket és az egyik legnagyobb amerikai autógyártót.
Ha pedig ezt meglépik, akkor ki kell mondani: az F1-be jelenleg nem lehet beszállni, ez egy zárt üzleti közösség, amely kisajátította magának az autóversenyzés csúcskategóriáját, és senki mást nem enged annak közelébe. Ha a világ egyik legnagyobb autómárkáját és vele együtt az egyik legismertebb, legtöbb sikert elérő privát csapatát kéz a kézben elutasítják, akkor nincs miről beszélni.