A Dakar már ötödik alkalommal tér vissza Szaúd-Arábiába, az eredeti afrikai évtizedek, majd egy dél-amerikai időszak után vette birtokba az arab országot a terepralis világ, és a szervezők 2024-re komolyabb újításokat is ígérnek.
Állítólag az útvonal hatvan százaléka teljesen új lesz, ahogy keresztül-kasul száguldozik majd a sivatagban a közel 800 résztvevő, de a verseny színe ezúttal is az Empty Quarter, vagyis a világ legnagyobb összefüggő homoksivataga lesz majd – másfélszer akkora, mint Spanyolország…
A mezőnynek összesen 7891 kilométert kell megtennie, ebből 4727 lesz a mért versenytáv, a többi bő háromezer összekötő szakasz, vagyis etap útvonal – ott nem mérik az időt, de egyszerűen a táborokat és a mért szakaszokat összekötő részeket is teljesíteni kell mindenkinek.
Jön a 48 órás szuperszakasz
14 nap alatt összesen 12 szakasz vár majd a mezőnyre, szokás szerint az első hét végén lesz egy pihenőnap, azt viszont egy brutális időszak előzi meg: jön a 48 órás szuperszakasz. Január 11–12-én ugyanis hivatalosan egy szakaszt kell teljesíteni, de azt két nap alatt: 11-én reggel elindulnak a résztvevők, majd délután 16:00-kor be kell vonulni a legközelebbi táborba az esti pihenőre – nem mindenkinek ugyanoda, hanem oda, ameddig eljutnak eddig a pontig.
Ott nem lesz ott a csapat, nem segíthet a versenyeszközök szervizelésében, hiszen a versenyzők tulajdonképpen „szakaszon” vannak, ahol csak ők maguk szerelhetnek – az este és az éjjel így telik, bár azt megengedték a szervezők, hogy a résztvevők egymásnak segítsenek az esetleges javításokkal.
Majd reggel 7 órakor folytathatja mindenki a maga útját a szuperszakasz céljáig – ezt követően jön a pihenőnap, ami ezután alighanem tényleg rá is fér a mezőnyre…
Milyen lesz a 12 szakasz?
Nézzük az útvonalat és a menetrendet napokra lebontva:
Január 5., prológ: Vegyes talaj, minden van benne, ami csak várható a futamon, ideális bemelegítés lesz a versenyre. 28 kilométer a mért rész, 158 kilométer az össztáv.
Január 6., első igazi szakasz: Nagyrészt sziklás, technikás résszel kezdődik a futam, nem a dűnékkel kell még foglalkozni, átlagosnak mondható 405 versenykilométert kell teljesíteni.
Január 7., második szakasz: Sok tempós rész teszi nehézzé a szakaszt, a nagy sebesség számít majd, de 30 kilométer homokdűne is lesz benne, a versenytáv 470 km.
Január 8., harmadik szakasz: Lassabb, technikásabb, defektveszélyesebb szakasz rengeteg sziklával, de lesz benne sok homokdűne is. A szakasz végén csak két órát lehet szervizelni a parc fermé előtt. 440 kilométer.
Január 9., negyedik szakasz: Rövidebb és gyorsabb szakasz, egyszerűbb a terep, de navigációs szempontból nehezebb és az ilyen jellegű hibák itt nagyon sokba kerülhetnek. 299 kilométer.
Január 10., ötödik szakasz: Nagyon rövid szakasz, viszont extra hosszú etaptáv: 727 km a nap totál távja, de csak 118 km a mért rész. Ez már a hírhedt Empty Quarter dűnés, nehéz, megterhelő része, lassú, bonyolult szakasz, és a rövidebb versenytáv ellenére nagyon hosszú nap lesz.
Január 11–12., hatodik szakasz: Ez lesz a 48 órás Chrono Superstage, a két nap alatt összesen 532 kilométert kell megtenni. 11-én délután 4 óráig tart a verseny, majd akkor mindenki köteles behajtani a legközelebbibe a nyolc felállított bivouac közül. A csapatok nem segíthetnek, nem szerelhetnek, a versenyzők viszont segíthetnek egymásnak megjavítani az autókat. 12-én reggel 7 órakor lehet folytatni az utat az 532 kilométeres táv végéig. Ez is az Empty Quarter dűnéi között zajlik majd, és a szakasz elején a motorosok és az autósok eltérő útvonalon haladnak majd, navigációs szempontból extra nehéz két nap lesz.
Január 13.: Pihenőnap, de az autók és a kamionok egy 800 kilométeres etapot tesznek meg, mielőtt megpihenhetnek – a motorokat és quadokat reptetik.
Január 14., hetedik szakasz: Hosszú etap útvonal és hosszú versenytáv: 483 km a mért és 873 km az össztáv a pihenő utáni első napon. Technikás részeken kell teljesíteni, át kell kelni egy kanyonon, de a vége felé lesz benne dűnés rész is.
Január 15., nyolcadik szakasz: A puha homok helyett itt inkább keményebb, stabilabb, szilárdabb és főleg sziklásabb talaj vár a mezőnyre, a várakozások szerint itt sok időt lehet majd találni, ha valaki kockáztat, viszont ilyen körülmények között nagyon könnyű lesz defektet kapni. 458 kilométer.
Január 16., kilencedik szakasz: Ez is sziklás, nehéz terep a hegyek között, nehéz navigációval, 417 kilométer.
Január 17., tizedik szakasz: Ezen a talajon hátrányt jelent majd a korai rajtpozíció, összességében nagyon technikás, nagyon „ügyességi” versenyt hoz majd ez a szakasz – a nagycsapatoktól taktikázásra is számíthatunk a verseny állásától függően. 371 kilométer.
Január 18., tizenegyedik szakasz: Az utolsó előtti szakasz még egy nagy napot hoz: 480 versenykilométert kell teljesíteni, végre kevés (alig 107 km) az etap, viszont folyamatosan változó talajon kell nagyon hosszú távot megtenni. Lesznek veszélyes, balesetekre „alkalmas” részek is, pedig eddigre már alaposan leharcolt, fáradt versenyzőket láthatunk, akik nagyon szeretnének célba érni, ha már idáig eljutottak. Ez az utolsó igazán komoly, hosszú, nehéz, bonyolult versenynap a cél előtt.
Január 19., tizenkettedik szakasz: Egy sprintszakasz a végére: 175 versenykilométer a Yanbu melletti köves sivatagban, ha senki nem hibázik, akkor hatalmas időkülönbségeket nem lehet kialakítani, de bajt azért ez a terep is tud okozni, és ha valaki kockáztat, illetve megcsinál erőből egy ilyen sprintet, az okozhat meglepetést a „csak érjünk már be” hozzáállással versenyzők számára.
Az autós mezőny esélyeseiről itt írtunk bővebben, különösen izgalmasnak ígérkezik a 2024-es verseny.