DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 28. vasárnap
Formula+

Háttér: Miről szól az F1 legújabb, Red Bullt érintő konfliktusa?

Több csapat is szólt emelt a Red Bull és az AlphaTauri szoros együttműködésével szemben. Hová fejlődhet ez az ügy?

„Jelentős aggályaink vannak az AlphaTauri és a Red Bull együttműködése miatt. Szerintem ezt figyelemmel kell kísérni a jövőben” – mondta Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója nemrég a Motorsportnak.

„Szóval én még mindig azt gondolom, hogy a sportnak akad tennivalója azt illetően, hogy biztosítsa: mindenki ténylegesen független. Itt két olyan csapatról beszélünk, amelyeknek közös a tulajdonosuk, ami más sportban nem fordul elő. Ez sokat segíthet a Red Bullnak különböző területeken. Oka van annak, hogy elköltöztetik az embereiket Olaszországból” – folytatta a McLaren vezére.

„Szerintem szabályoznunk kell, hogy a csapatok mit csinálnak a juniorcsapataikkal. Számomra ez így nem helyes, mert a Toro Rosso (vagy AlphaTauri vagy Minardi, vagy nem tudom, mi lesz most) és a Red Bull közös dolga furcsa helyzetet szül amiatt, hogy a két csapatot ugyanaz a cég tulajdonolja” – értett egyet Brownnal Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke. 

Ez csak két kiemelt részlet abból az egyre növekvő aggodalomtömegből, amelyet az F1-es csapatvezetők az utóbbi hetek, hónapok során megfogalmaztak, miután a Red Bull közölte: újra jóval szorosabbra fűzi az együttműködést a második számú csapatával, több részleget is Angliába költöztet Faenzából, és az év második felében látott fejlesztések ezt egyértelműen alá is támasztották az AlphaTauri esetében.

SI202309230140_resize



A „kisbikáknál” az RB19 idei hátsó futóműve jelent meg az őszi időszakban, és a különböző, aktuális fejlesztéseket bemutató dokumentumok alapján hat különböző padlólemezt készített az istálló – egyes csapatok szerint ez egyszerűen képtelenség, mert már önmagában ez is olyan nyomást helyez az FIA által megszabott és ellenőrzött költségkeretre, amit nem nagyon lehet kimozogni.

A Red Bull eredeti bejelentése még nem vert nagy port, azonban az AT04-es jelentős fejlődése már igen: az évad utolsó szakaszában az átlagok tekintetében az ötödik leggyorsabb konstrukciónak tűnt Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda autója, így a tabellán is sikerült elmozdulni az addigi utolsó helyről. Ez az, ami igazán ráirányította a csapatok és az FIA figyelmét a problémára, és ez az, ami előrevetíthet egy komolyabb küzdelmet 2024-re: ha az AlphaTauri (aminek januárban jelentik majd be az új nevét) jövőre a középmezőny elején harcol az Alpine-nal, esetleg akár az Aston Martinnal, megelőzi az Audi által tulajdonolt Saubert, a Williamst és a Haast, akkor biztosak lehetünk abban, hogy ezek a csapatok és a Red Bull fő riválisai is folyamatosan napirenden tartják majd a témát.

Brown és Vasseur is ugyanazt fogalmazta meg, és emiatt lesz érdemes figyelni az ügyet: szerintük az a gond, hogy a két istállónak ugyanaz a tulajdonosa. Vajon ha ez így folytatódik, érkezhet-e nyomás azt illetően, hogy a Red Bull váljon meg a faenzai csapattól, és érkezhet-e egy szabály, mely szerint egy cég csak egy istállót birtokolhat az F1-ben? A riválisok szavaiból az rajzolódhat ki, hogy ezt tartják aggályos pontnak és ez irányába terelhetik majd a beszélgetést a témában.

 

Miért baj az, hogy két csapata van a Red Bullnak?

Jártunk már ebben a folyóban, amikor 2008-ban Sebastian Vettel a Toro Rossóval nyerni tudott Monzában, már jött egy kisebb dühöngés a nagycsapatok részéről azt illetően, hogy ezt tiltani, de legalábbis szabályozni kellene. Abban az időben a Toro Rosso tulajdonképpen az egy évvel korábbi Red Bullt használta másik motorral, és ezt követően kezdték el azt igazán szabályozni, hogy pontosan milyen alkatrészeket is vehet meg egy csapat a másiktól.

A problémát most a költségsapka erősítette fel, hiszen így egyszerűen felértékelődik egy második istálló, amely elvégezhet bizonyos feladatokat. Elítélni elég nehéz érte bárkit pontosan az említett tulajdonosprobléma miatt, hiszen teljesen egyértelmű, hogy a Red Bull érdeke az, hogy az első számú csapata minél eredményesebb legyen, és hatalmában áll olyan döntést hozni, hogy ennek alárendeli a mindenkori második istállóját.

SI202305280435_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

„Ha két csapat együtt akar dolgozni, azt 100%-os mértékben soha nem tudjuk megelőzni” – ismerte el a problémát Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzésért felelő igazgatója.

Tombazis szerint az FIA két-háromhetente folyamatosan ellenőrzi a gyárakat, és a költségvetési szabályzat értelmében nagy alapossággal monitorozza, hogy egész pontosan mit csinálnak a csapatok, hogyan használják a szélcsatornákat, van-e bármi jele annak, hogy megosztanak egymással bizonyos információkat, stb. De ahogy Tombazis mondja is, ezt azért tökéletesen meggátolni biztosan nem lehet, főleg ha két csapat ugyanannak a tulajdonosi körnek felel, ugyanabból a pénztárcából él.

Például a fent említett hat AlphaTauri-padlólemez bármelyike szólhatott a Red Bull 2024-es fejlesztésének, és egy-egy ötlet kipróbálásának, amit egyszerűen nem lehet bebizonyítani – viszont a költségkeret megkötései miatt óriási, hatalmas előnnyel járhatnak a Red Bull számára, hiszen elméleti síkon az anyaistállónak mondjuk nem volt már kerete arra, hogy ezt meglépje, de a közös tulajdonos „utasíthatta” a második csapatot arra, hogy végezze el a feladatot. Természetesen az AlphaTauri is profitál mindebből, hiszen sokkal jobb autója lesz, de ezzel együtt akár vehet is el pontokat a Red Bull fő riválisaitól, ha ennyire versenyképes a technika.

 

Miért más ez, mint más csapatoknál?

A Red Bull-drukkerek azonnali válasza minderre az, hogy „jó, akkor a Haas is költözzön ki Maranellóból” – és ebben nyilván van is valami. A különbség viszont éppen az, amire Vasseur és Brown rámutatott: a közös tulajdonos, illetve ebben az esetben a nem közös tulajdonos. A Ferrari és a Haas üzleti megállapodásban van egymással, az FIA szabályai jelenleg megengedik, hogy bizonyos megkötésekkel és bizonyos ellenőrzéseket teljesítve használják a közös szélcsatornát, és hogy egy-két részleg Maranellóban legyen, mint ahogy azt is listázza az FIA, hogy milyen alkatrészeket vásárolhat meg egy csapat a másiktól – amíg ezeket betartják a felek, addig mindez szabályos.

Persze Tombazis kiemelte: „Bármely két csapat köthet egymással megállapodást, azok is, amelyeknek semmi közük egymáshoz. Ha együtt akarnak dolgozni (a költségsapka és a fejlesztési megkötések megkerülésére), azt nem tudjuk 100%-ig kizárni.” 

1019656178-SUT-20230528-GP2306_135914MS1_4730-975_resize

A Haas idei austini fejlesztésével kapcsolatban is felmerült, hogy az  vajon a Ferrari 2024-es ötletének kipróbálása-e.

Csak a különbség így is világos. A Ferrari és a Haas nem egy tulajdonban van, míg a Red Bull és az AlphaTauri igen. A Ferrari vezetősége nem tudja utasítani a Haast semmire, maximum kölcsönös üzleti előnyöket tud kínálni, míg a Red Bull vezetősége egyúttal az AlphaTauri vezetősége is. A Ferrari üzleti megállapodás kereteiben dönthetett néha a Haas egyik pilótaüléséről, a Red Bull úgy dobálja egyik csapatból a másikba a különböző  versenyzőit, ahogy éppen az érdekei diktálják. Nem ugyanaz a kategória, és a Ferrari–Haas felállás a legtöbbet kritizált verzió minden hasonló közül, aminek nem Milton Keynes a központja. A Mercedes és a Racing Point korábbi másolós ügye is egy egyszerű üzleti megállapodás lehetett, a Mercedes nem nyert vele fejlesztést, főleg hogy még nem volt érvényben költségsapka. Nem mellesleg abban az ügyben így is büntetést kapott a Racing Point.

 

Mi lehet a vége?

Az F1-ben mindig nagyon érdemes figyelni arra, hogy a csapatok és maga a FOM mikor milyen narratívát igyekszik felépíteni, mire akarja ráirányítani a figyelmet, és miről hogyan kommunikál. Általában ha hosszabb ideig ütik ugyanazt a vasat a csapatok, csapatképviselők, akkor amögött valami komoly érdek húzódik, amit nem fognak annyiban hagyni.

Nagy kérdés, hogy hova fejlődik ez a történet 2024-ben, és könnyen lehet, hogy a Red Bull B csapatának teljesítménye fogja ezt meghatározni – bár egy gyengébb szereplésnél is szembetűnő lehet a két autón lévő technikai megoldások összessége, és hogy mennyire hajaznak egymásra, hogy mikor mit és hogyan fejlesztenek az érintettek.

De zárásképp hadd hozzak be még egy nézőpontot. Az F1 és az F1-es csapatok sem szeretnének beengedni egy 11. formációt, pedig az Andretti és a General Motors már az a konstelláció, amelyre épeszű ember nem tud nemet mondani. Nem lenne szép megoldása a történetnek a sportág részéről, ha a felfokozott hangulatban szinte a többi csapat követelésének engedve szabályt módosít és kötelezi a Red Bullt arra, hogy váljon meg az AlphaTauritól, így lehetőséget adna az Andrettinek az érkezésre, de 10. csapatként? 

Ez csak fantazmagória, alapja egyelőre nincs, hiszen a Red Bull nem véletlenül foglalkozott sokat a második csapatának újragondolásával 2023-ban, új vezetőséget szerződtetett, jön az új név, az új névadó főszponzor, miegymás, ráadásul Christian Horner is borzasztóan élvezi, hogy igazából két csapat felett rendelkezik. De mint tudjuk, a pénz nagy úr…

SI202306030452_hires_jpeg_24bit_rgb_resize_1

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: