Ahogy arról beszámoltunk, a stewardok elutasították a Haas felülvizsgálati kérelmét és nem nyitják újra az austini pályalevágások ügyét. Mint ismert, a Haas szerint a hatos kanyart több versenyző is büntetlenül levágta az USA Nagydíj során, ezt pedig belsőkamerás felvételekkel igyekezett igazolni: a beadott dokumentum szerint több, a Haas autói előtt végzett versenyzőnek jelentős büntetést kellett volna kiosztani utólag és ezzel jelentősen megváltozhatna a végeredmény.
Az ügy részleteiről még a mostani döntés előtt itt írtunk bővebben!
A stewardok szerint azonban a Haas bizonyítékai nem feleltek meg a szabályokban lefektetett kritériumoknak: új, jelentős és releváns bizonyítékokat kellett volna felmutatni, a belsőkamerás felvételek pedig nem azok, mert egyrészt már valós időben is rendelkezésre álltak, másrészt pedig nem állapítható meg belőlük egyértelműen az, hogy mi volt pályalevágás és mi nem.
A lényeg pedig ez utóbbi: a pályahatárokkal kapcsolatos büntetéseket csak és kizárólag a kihelyezett CCTV kamerák képei alapján szoktak megítélni, ebben a kanyarban viszont ez a kamerakép erre nem alkalmas, ugyanis nem látszik rajta jól a kanyar csúcspontja.
A belsőkamerás felvételekekből ugyan lehet következtetni arra, hogy itt vagy ott valószínűleg levágta valaki a kanyart, de minimum két autó kameraképe kell hozzá, hiszen a vizsgált autó képén csak az első kerekek látszanak, és az ítélethez a mögötte érkező autó képével is összhangba kellene hozni, csak így lehetne megállapítani, hogy egészen biztosan, minden kétséget kizáróan elhagyta a pályát mind a négy kerekével, vagyis büntetést kellene kapnia.
A stewardok azonban azzal érvelnek, hogy ez a módszer nem alkalmas arra, hogy minden pilóta minden körét egyértelműen monitorozzák és 100%-ban biztos, hiteles, teljes körültekintés után hozzanak megalapozott döntéseket. Hiszen nem halad minden körben mindenki mögött olyan távolságra egy másik autó, hogy annak a képét az aktuális autó képével összevetve egyértelműen és minden kétséget kizáróan megállapítható legyen egy esetleges kanyarlevágás vagy kanyarszélesítés.
Így pedig ugyan bizonyos esetekben látható, hogy mi történik, mivel ez az eljárás nem alkalmazható minden pilóta minden körében, így nem releváns bizonyíték, ráadásul nem is új, hiszen az eredeti döntések idején is rendelkezésre álltak a kameraképek, de már akkor is úgy ítélték meg az illetékesek, hogy ezek alapján nem lehet büntetést adni, mert csak bizonyos esetekben ítélhető meg egyértelműen, hogy mi történik, nem minden pilóta minden körében.
A probléma viszont egyértelmű
A döntés tehát az, hogy nem nyitják újra az ügyet, mert nincs olyan bizonyíték, ami alapján ezt megtehetnék, de azt elismerték, hogy a probléma valós és elég erős kijelentést fogalmaztak meg ezzel kapcsolatban.
Mint írták: bizonyos egyedi esetekben tényleg találni bizonyítékot arra, hogy jó eséllyel pályaelhagyás történt, ez pedig rávilágít arra, hogy egyszerűen nem lehet megfelelően ellenőrizni a szabály betartását, és erősen szorgalmazzák, hogy az illetékesek erre mielőbb találjanak kielégítő megoldást. Hogy technológiai vagy pályamódosítási megoldás, esetleg a kettő kombinációja, az már nem a stewardok dolga, vannak ennek felelősei, rájuk bízzák.
Az viszont biztos, hogy idén már nem születik erre megoldás, legkorábban 2024-ben lehetnek változások.
Az ügyről hétfői Pitwall című műsorunkban is beszéltünk: