FormulaPlusz rovatunkban mi is többször fejtegettük a 2023-as szezon során, hogy a Red Bull teljesítményelőnyének legnagyobb titka a futómű: az első felfüggesztést sok csapat próbálta már lemásolni vagy legalábbis az úgynevezett anti-dive hatást elérni (vagyis hogy ne nagyon billegjen az autó a nagy erőhatásokra sem, például fékezéskor vagy nagy G-erőket felszabadító kanyarokban, stb.), de a hátsó futóművet még nem sikerült megvalósítani.
A Ferrariról már tavasszal jöttek olyan hírek, hogy ezen dolgozik, de aztán végül 2023-ban nem érkezett meg ez a jelentősebb fejlesztés, talán majd az állítólag 2024-re teljesen átalakított autóra jön – a Mercedesnél pedig Lewis Hamilton nagyjából egy éve mantrázza, hogy az autó hátsó stabilitása az, amivel veszítenek, ez az idei fejlesztések során is megmaradt, és a hátsó futóművön kell dolgozniuk.
Csak ez nem ilyen egyszerű, annak jó megtervezése alapjaiban befolyásolja az autó egész működését, hiszen ha ott stabil egy autó, akkor az első tengelyt sokkal fordulékonyabbá kell tenni, hogy ne tolja az orrát, illetve az aerodinamikai csomagot is hozzá kell igazítani, hogy meglegyen a jó tempó az egyenesben, hogy megtalálják az ideális hasmagasságot, stb. A Red Bull nagy előnye a hátsó stabilitás és az, hogy emiatt kisebb szárnyállással is nagy leszorítóerőt tud generálni, illetve hogy nagyrészt emiatt bánik rendkívül barátságosan a gumikkal.
A McLaren jutott legközelebb
Az energiaitalosok fő kihívója az elmúlt időszakban egyértelműen a McLaren, amely a spielbergi fejlesztési csomag megérkezése óta fokozatosan a második erővé emelkedett: Lando Norris azóta a második legtöbb pontot szerezte a bajnokságban és Silverstone-tól kezdve hét dobogós helyet szerzett – miközben Oscar Piastri nyert egy sprintfutamot Katarban, és mindketten szereztek már egy-egy sprintpole-t is. Az egykörös tempó egyértelműen megvan, de az is világos, hogy azzal sokra nem mennek, hiszen ezen a téren a Ferrari eredményesebb náluk, az igazi kulcs továbbra is az, hogy a hosszabb nagydíjakon képesek-e fenyegetést jelenteni – a válasz az, hogy most már hosszú hetek óta stabilan ott vannak a Red Bull mögött, míg a Ferrari és a Mercedes pályáról pályára hullámzik.
Az RB19 egy fokkal viszont még mindig gyorsabb, és bár Brazíliában biztató volt az a különbség, amennyivel Norris kikapott Max Verstappentől, de Andrea Stella csapatfőnök szerint egy dolog még mindig hiányzik: a gumikezelés ugyan sokat javult, de még mindig nem olyan, mint a Red Bullé, ennek kulcsa pedig a hátsó futóműben keresendő.
„Új gumikon tudunk harcolni a pole-ért, de ahogy az abroncsok elkezdenek fogyni, úgy tűnik, hogy Maxnak és a Red Bullnak kevésbé jelentős ez a jelenség. Szerintem az RB19 szuperül kezeli a gumikat és limitálja a tapadásvesztést egy-egy versenyetap során. Viszont azon a területen, amelyről azt gondoljuk, hogy a különbséget jelenti, nem sokat tudunk tenni ezzel az autóval” – mondta Stella, rámutatva arra, hogy nem aerodinamikai, hanem fundamentális mechanikai változásokra lenne szükség ahhoz, hogy a jelenlegi hátrányukat okozó problémákat kiküköszböljék.
„Vannak kitűzött céljaink a fejlesztésben, de nem mondhatom meg, hogy mely területeken, de azt megerősíthetem, hogy nemcsak az aerodinamikára koncentrálunk” – tette hozzá a csapatfőnök.
„A futómű nagyon fontos, mert emiatt lehetséges bizonyos aerodinamikai fejlesztés, és a futómű kulcsszerepet játszik a gumik kihasználásában. Abban egészen biztos vagyok, hogy télen mindenki sokat fog áldozni a futóművekre” – magyarázta.
Újabb visszaigazolás ez arra, hogy ebben a szabályrendszerben bizonyos szintig többféle alapfelfogással is el lehet jutni, de mindegyik verziónak megvannak a maga korlátai, ahol újra kell gondolni azt az utat – a McLaren minden egyes fejlesztésével egyértelmű teljesítményt és köridőt talált, minden egyes új alkatrésze látható előnyt hozott, vagyis szinte tökéletesen értik Wokingban azt, hogy mi kell az előrelépéshez. Most azonban Stella szerint közelítenek ahhoz a falhoz, ahol át kell gondolni, hogy az alapok engedik-e a további előreugrást – egy új hátsó futómű jelentős egyéb átalakításokat is követel majd.
A The Race számításai szerint egyébként érdekes, hogy Brazíliában négy olyan versenyetapot láthattunk, ahol a leggyorsabb Red Bull- és a leggyorsabb McLaren-pilóta azonos taktikán, azonos gumikon csatázott, és átlagosan nem egészen másfél tizedmásodperc volt körönklnt előbbi előnye 92 megtett körön keresztül.