Immár négy futam telt el a nyári szünet óta, a Holland és az Olasz Nagydíj után Szingapúron és Japánon is túl van az F1-es mezőny, így érdemes megnézni, hogy ki milyen formában tért vissza a pihenőről.
Hagyományosan ez az az időszak, amikor történnek változások, a párhetes távollét és nyaralás alatt újragombolják a kabátot a pilóták, kitisztítják a fejüket az azt megelőző őrült hajtás és zsúfolt eseménysorozat után, le tudnak szállni az esetleges hullámvasútról, és újra jobb formába lendülnek.
Több versenyzőtől is ezt vártuk, de nem mindenki felelt meg ennek. Lance Stroll maga mondta ki, hogy muszáj lenne javulnia ahhoz, hogy az Aston Martinnak legyen esélye a konstruktőri dobogóra, de a kanadai versenyző négy futam alatt egyetlen pontot sem (!) szerzett, ráadásul ehhez közel is csak Hollandiában került, ahol 11. lett. Az Aston formája egyébként sem javult, ugyan Zandvoortban Fernando Alonso mágiája sokat szépített a helyzeten, de azóta három hétvége alatt a spanyol is csak hat pontot szedett össze, és az autó összességében egyértelműen az ötödik erő a mezőnyben, vagyis a pontszerző zóna legvégére való, legalábbis önerőből – a zöldeknél nem sikerült beváltani a fogadkozásokat.
Perez semmit sem javult, sőt
Nagyon fogadkozott még Sergio Perez, aki eldöntötte, hogy tiszta fejjel, más hozzáállással vág neki a szünet utáni időszakban, de egyelőre finoman szólva sem teljesíti az elvárásokat. A mexikói Zandvoortban többet is hibázott, így végül lemaradt a dobogóról és csak negyedik lett, Monzában a Red Bull fölényét legalább egy második helyre be tudta váltani, Szingapúrban ő sem tudott csodát tenni a betliző autóval, Japánban pedig feltette a pontot az i-re: a dicsőségestől távol lévő szezonjának egyik mélypontját produkálta alig pár héttel a pihenő véget érését követően.
Perez beharangozott formajavulása azt eredményezte, hogy négy futam alatt egyetlen egyszer állhatott fel a dobogóra, csak ezen a négy hétvégén 52 ponttal (!) szerzett kevesebbet, mint Max Verstappen, egyébként csak a hatodik helyen áll a nyári szünet utáni minitabellán, négyből négyszer kapott ki futamon és időmérőn is a csapattársától – az ötödik helynél még egyszer sem kvalifikált jobb rajtkockába, Hollandiában 1,3, Japánban 0,8 másodpercet kapott Verstappentől.
A mexikóinak továbbra is az a nagy szerencséje, hogy a riválisok között folyamatosan változnak a technikai erőviszonyok, így nem kell folyamatosan Lewis Hamiltonra, Fernando Alonsóra vagy egy Ferrari-pilótára figyelnie, mert az említettek a másodiktól a tizedik helyig ütik-vágják egymást és hétről hétre módosul a helyzet. Emiatt őrzi a második helyét a tabellán, pedig ha egy fix második erő lenne a Red Bull mögött, akkor ez már aligha lenne így – ahogy az is a kezére játszik, hogy az AlphaTaurinál Daniel Ricciardo a kezét törte, Liam Lawsonnak pedig nincs túl nagy támogatottsága…
Russell megpróbálta, de nem sikerül
Felgyűrte az ingujját George Russell is, aki idén eddig nagyon simán kap ki Lewis Hamiltontól, és nyáron többször is hangoztatta, hogy nem fekszik neki az autó beállítása, azért marad alul sorozatosan a csapattársával szemben.
A szünetet követően neki is veselkedett a javításnak, sorozatban három időmérőn fért be Hamilton elé, de a versenyeken továbbra is kijön a hétszeres világbajnok rutinja, pontossága, tapasztalata: csak Olaszországban zárt előtte egyetlen helyezéssel, Szingapúrban az utolsó körben saját hibájából nullázott, Hollandiában szintén nem szerzett pontot, Japánban pedig két pozícióval Hamilton mögött ért célba.
Mindez azt jelenti, hogy bár időmérőkön 3-1-re áll a szünet óta Hamiltonnal szemben (Japánban most kikapott), de a versenyeken 1-3 a mérlege, ráadásul jelentős pontmennyiséget bukott: idősebb kollégája 42, ő viszont csak 16 egységet gyűjtött ezen a négy hétvégén. Így már 75 pontra nőtt közöttük a távolság, és amíg Hamilton a harmadik hely bebiztosítása felé halad az egyéni tabellán, addig Russell már csak nyolcadik, miután Japánban Norris is utolérte – megpróbálta kicsit összezárni az ollót a szünet óta, de mondhatjuk, hogy nem sikerült neki.
Sainz komolyan gondolta
Az egyetlen, akiről kijelenthetjük, hogy megtette, amit kellett, az Carlos Sainz. A Ferrari spanyolja a szünet előtt egyre egyértelműbb hátrányba került Leclerc-hez képest minden téren, azóta viszont sorozatban három időmérőn és három futamon verte meg a monacóit, szerzett két pole-pozíciót, és megszerezte a Scuderia első idei futamgyőzelmét, valamint Monzában is dobogóra állhatott.
A Japán Nagydíj nem sikerült neki igazán jól, végül az időmérőn is kikapott Leclerc-től, és a futamon is két hellyel mögötte végzett, de a tabellán így sem veszített túl sokat vele szemben: 58 megszerzett pontjával a második helyen áll a szünet óta számított minitabellán, míg Leclerc 36 egységgel az ötödik, vagyis 22 pontot vert csapattársára a spanyol.
Norris és a McLaren is zárkózik
Lando Norris két második hellyel nyomatékosította, hogy a McLarennel számolni kell, de ahogy a Japán Nagydíj vonatkozó értékelésében is írtuk: Oscar Piastri a versenyteljesítménnyel némiképp még adós annak ellenére, hogy megszerezte első F1-es dobogóját.
Norris 46 pontot gyűjtött a szünet óta, ami a harmadik legtöbb Verstappen és Sainz mögött, míg Piastri 23-at, amivel csak kilencedik, például Pierre Gasly és Fernando Alonso is megelőzi – mindketten a kifutott zandvoorti hétvége miatt.
Norris viszont ezzel már utolérte Russellt a tabellán és húsz pontra megközelítette a hatodik Leclert-t, míg Piastri csak most tudta átlépni Strollt és Gaslyt, hogy ott legyen a top tízben.
A McLaren viszont a harmadik legtöbb pontot szerezte ebben az időszakban, és 44 pontot vert az Astonra, amelyet így 49-re megközelített – ha ez a tendencia folytatódik, a wokingiak odaérhetnek a konstruktőri negyedik helyre év végén azok után, hogy a szezont szinte az erősorrend végén kezdték, az Aston pedig folyamatos dobogókkal…
F1-es mini pontverseny a nyári szünet óta (Zandvoort, Monza, Szingapúr, Japán)
Pilóták
Max Verstappen 86
Carlos Sainz 58
Lando Norris 46
Lewis Hamilton 42
Charles Leclerc 36
Sergio Perez 34
Fernando Alonso 25
Pierre Gasly 24
Oscar Piastri 23
George Russell 16
Csapatok
Red Bull 120
Ferrari 94
McLaren 69
Mercedes 58
Alpine 27
Aston Martin 25