DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 16. hétfő
Formula+

Elemzés: mit mondanak a pénteki F1-es versenyszimulációk?

Valóban figyelni kell-e a Williamsre, veszélyes lehet-e a Ferrari, mit várhatunk a Mercedestől és az Aston Martintól? Ez derül ki az adatokból.

Egy körön elég szoros képet mutattak a pénteki szabadedzések eredményei Silverstone-ban, de ennek ilyenkor még több oka is lehet: eltérő tesztprogramok, eltérő motormódok, miegymás.

A versenyszimulációk, a hosszabb etapok köridőit vizsgálva viszont érdemes kiemelni néhány dolgot, amelyek legalábbis átmeneti választ adnak a főbb kérdésekre.

 

Tényleg jó-e a Williams?

Nos, úgy tűnik, hogy igen, de nem annyira, mint a pénteki idők alapján gondolhatnánk. James Vowles csapatfőnök elárulta: a fejlesztéseik tesztelése miatt feltekert motorral, kevesebb üzemanyaggal, komolyabb mért köröket produkáltak a grove-iak mindenki máshoz képest, ez valamelyest torzítja a képet az időmérőre, de érdekes, hogy Alexander Albon hosszú etapja is elég volt a top tízhez, ami azért afelé mutat, hogy tényleg jól működik ezen a pályán az autó.

f1-williams-silverstone



A top tíz azt jelenti, hogy az ötödik-hatodik erő lehet most a Williams, ami hatalmas fejlődés lenne a korábbiakhoz képest, de majd meglátjuk, hogy a többiek tudnak-e előrelépni vasárnapig.

 

Veszélyes lehet-e a Ferrari?

Carlos Sainz tűnt Max Verstappen legközelebbi kihívójának pénteken, a spanyol ferraris csak 22 ezreddel maradt el a világbajnoktól a második szabadedzésn, ez alapján bizakodhatnak a maranellóiak szurkolói. A rossz hír az, hogy ez a tempó valószínűleg csak az időmérőn jelent veszélyt Verstappenre: ott valóban benne lehet a pakliban akár Sainztól, akár a második edzést technikai hiba miatt kiülő Charles Leclerc-től, hogy egy igazán jól elkapott körrel meglepi az éllovast.

f1-sainz-ferrari_3

A szokásos lemez szól a Ferrarinál

A versenytempó azonban még mindig problémás az autónál a fejlesztések ellenére. Sainz el is mondta péntek este, hogy a gumikopás továbbra is jelentős, és az történik, amire Leclerc már a hétvége előtt is tett utalást: Silverstone jobban kidomborítja az SF-23-as problémáit.

Sainz és Verstappen hosszú etapjai már az első körtől kezdve nagyon messze voltak egymástól, öt-hét tizeddel volt gyorsabb a holland, de pár kör alatt a Ferrarin kicsit észhez tértek a gumik, és a hétkörös etap végére közelebb került, három-négy tizedre csökkent a távolság. Ezzel együtt az világos, hogy versenytávon jelentős, több tizedmásodperces a Scuderia lemaradása, emiatt túl nagy reményeket nem érdemes támasztani.

 

Jó a Mercedes, csak egy körön nem

A szokásos helyzetben van a Mercedes: az időmérős tempó borzasztó, az autó hátulját nem nagyon lehet megzabolázni, sok az apró hiba, nem lehet feszegetni a határokat, és nem lehet igazán támadni a W14-essel. Andrew Shovlin úgy fogalmazott, hogy jelenleg a Q3-ba jutás is nehéznek tűnik számukra szombaton.

f1-hamilton-mercedes-silverstone

Vasárnap jó lehet a Mercedes, csak nem a középmezőnyből kellene rajtolni

A versenytempójuk viszont igazolja a hétvége előtti elvárásokat: amíg Verstappen hétkörös átlaga 1:33,8 volt, addig Hamilton kilenc kör alatt is 1:34,0 alá tudta ezt szorítani, vagyis hét kör alatt átlagosan nem egészen két tizedet kapott csak a hollandtól, és ennél nagyobb előnyben volt Sainhoz képest. 

A Mercedesnél az a kérdés, hogy éjjel sikerült-e valamit változtatni az időmérőre készülve: sokszor láttuk már idén, hogy ez a forgatókönyv a csapatnál, de az is bonyolítja a helyzetet, hogy hűvösebb lehet az aszfalt, és például vasárnap is sokat használhatják a keményebb gumikat, pedig pénteken leginkább a lágyakon próbálkoztak a csapatok.

 

Az Aston Martin a sötét ló

Azt egyelőre lehetetlen belőni, hogy mennyire kell komolyan számolni az Astonokkal. Pénteken az egykörös tempójuk nem volt meg, a középső szektorban különösen nem találták a ritmust, a lassabb kanyarokból való kigyorsításoknál tűntek viszonylag versenyképesnek, de nem volt meg a jó köridejük.

f1-alonso-astonmartin-silverstone

Egyelőre nehéz belőni, hogy Alonsóék mire lehetnek képesek

A hosszabb etapokon viszont sokkal magabiztosabbnak érezték a pilóták az autót, Fernando Alonso is viszonylag elégedetten és nyugodtan értékelt, Lance Stroll kiemelte, hogy a beállításváltoztatás jót tett az AMR23-nak, és Alonso a közepes gumikon 1:34,4-et átlagolt kilenc kör alatt úgy, hogy az első és az utolsó köre is 1:34,1 volt. Fontos, hogy ez a közepes keverék, míg Verstappen, Hamilton és Sainz esetében a lágy gumikról beszéltünk: ez alapján vasárnap az Aston is érdekes lehet.

 

De ez csak a péntek volt

Fontos kihangsúlyozni, hogy ezek a pénteki köridők, péntekről szombatra minden csapat kielemzi az adatokat, és azokból megpróbál valamit kiolvasni, változtat a beállításokon, a pilóták is kicsit máshogy rakják össze a kört, ha arra van szükség, a körülmények is változnak valamelyest, lehet akár eső is, ami megbolondíthatja a dolgokat.

Mindenesetre péntek este egy körön a Ferrari tűnt az egyedüli Red Bull-kihívónak, versenytempóban viszont a Mercedes járt a legközelebb Max Verstappenékhez.

f1-verstappen-britishgp

Egy dolog nem kérdés: Verstappen és a Red Bull áll az élen
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: