Az F1 biztonsági autóit 1996 óta a Mercedes szolgáltatja egészen a mai napig, melléjük csatlakozott 2021-ben az Aston Martin a Vantage-dzsel. A Kanadai Nagydíjon egy Mercedes-AMG GT Black Series látja el a safety car-feladatokat, amelyen matricákkal emlékeznek az 50 éves évfordulóra.
Először pályán a safety car
Az 1973-as Kanadai Nagydíj 32. körében Francois Cevert és Jody Scheckter ütközött össze, ami miatt a száguldó cirkusz történetében először pályára hajtott a biztonsági autó, azonban a tapasztalatlanság hamar kiütközött. A kérdéses autó egy sárga Porsche 914 volt, amit Eppie Wietzes vezetett.
Óriási kavarodás alakult ki, ugyanis nemcsak a biztonsági autó jelentett újdonságot akkoriban, hanem a kerékcserék bevezetése is a futam közben. A száradó körülmények között a biztonsági autó miatt többen is kihajtottak a bokszba kereket cserélni, ami akkoriban nyilván nem három másodpercet vett igénybe, mint manapság, ráadásul a Mosport bokszutcája meglehetősen kicsi volt, így többeknek nem jutott hely, ami miatt néhányan behajtottak a bokszba, majd ki is jöttek onnan, míg mások kivárták a sorukat.
A kialakult jelenetek óriási kavarodást szültek, a biztonsági autót vezető Wietzes pedig Peter Revson elé hajtott ki a pályára, aki azok közé tartozott, akik megvárták, míg csapattársuk kerekeit is lecserélik, és csak azután került ő sorra. A mezőny teljesen összekavarodott, majd a leintést követően Colin Chapman megünnepelte Emerson Fittipaldi győzelmét, miközben a kockás zászlót a Howdern Ganley, Mike Hailwood, Peter Revson, James Hunt négyesnek lengették be elsőként, bár a célba érés után Ganley erősen kételkedett abban, hogy valóban ő nyerte a versenyt. Végül órákig tartó elemzés után kihirdették, hogy Peter Revson nyerte meg az 1973-as Kanadai Nagydíjat, de például Ganley felesége a mai napig azt vallja, hogy az Iso-Marlboro-Ford versenyzője nyerte meg a futamot.
Nem mindig a Mercedes volt a biztonság őre
Az 1973-as fiaskót követően legközelebb a három év múlva megrendezett Monacói Nagydíjon volt jelenése a biztonsági autónak, ami akkor egy Porsche 911 volt, majd 1981-ben, 1982-ben és 1983-ban is egy exkluzív Lamborhini Countach állt a mezőny élére. Ezután tíz évig nem láthattunk safety cart az F1-ben, mígnem az F1 azt a döntést hozta az 1993-as szezon előtt, hogy a biztonsági autó onnantól kezdve állandó résztvevője lesz a versenyhétvégéknek.
Mielőtt 1996-ban kizárólagos szerződést kötött a Mercedesszel a Formula-1, megfordult egy Fiat Tempra, egy Ford Escort vagy éppen egy felturbózott Opel Vectra is, az örökre rossz emlékű 1994-es San Marinó-i hétvégén. Ezeken az autókon kívül volt még Honda Prelude, Lamborghini Diablo, Porsche 911 GT2 és utolsóként egy Renault Clio az 1996-os Argentin Nagydíjon, mielőtt a Mercedes megkezdte 2020-ig tartó egyeduralmát, ami alatt 12 autót szolgáltattak az F1 számára. 2021 óta az Aston Martinnal közösen látja el a safety car feladatait a Mercedes.
Mercedes vs. Aston Martin
|
Mercedes-AMG GT Black Series |
Aston Martin Vantage |
Motor |
4 literes V8-as ikerturbó |
4 literes V8-as turbó |
Lóerő |
730 |
528 |
Max. nyomaték |
800 nM |
685 nM |
0-100 gyorsulás |
3.2 mp |
3.5 mp |
Végsebesség |
325 km/óra |
314 km/óra |
Tömeg |
1520 kg |
1570 kg |
Bernd Maylander
A biztonsági autó hivatalos sofőrje egészen 2000 óta Bernd Maylander. Az 52 éves pilóta karrierje kezdetén a Formula Ford, a Poesche Carrera Kupa és a DTM sorozataiban versenyzett, utóbbiban egyszer győzni is tudott, még 2001-ben, Hockenheimben. Rendkívül kevés alkalommal hiányzott a versenyhétvégékről a német sofőr, ezek közül példa a 2001-es Kanadai Nagydíj, amikor sérülése miatt Marcel Fassler helyettesítette, vagy a 2002-es USA Nagydíj, amikor Damien Faulkner vezette a safety cart.