DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. február 26. hétfő
Formula+

50 év: Az F1-es biztonsági autók története

Az előttünk álló hétvégén van az 50. évfordulója annak, hogy a biztonsági autó először pályára hajtott egy Formula-1-es futamon.



Az F1 biztonsági autóit 1996 óta a Mercedes szolgáltatja egészen a mai napig, melléjük csatlakozott 2021-ben az Aston Martin a Vantage-dzsel. A Kanadai Nagydíjon egy Mercedes-AMG GT Black Series látja el a safety car-feladatokat, amelyen matricákkal emlékeznek az 50 éves évfordulóra.

Először pályán a safety car

Az 1973-as Kanadai Nagydíj 32. körében Francois Cevert és Jody Scheckter ütközött össze, ami miatt a száguldó cirkusz történetében először pályára hajtott a biztonsági autó, azonban a tapasztalatlanság hamar kiütközött. A kérdéses autó egy sárga Porsche 914 volt, amit Eppie Wietzes vezetett.

Óriási kavarodás alakult ki, ugyanis nemcsak a biztonsági autó jelentett újdonságot akkoriban, hanem a kerékcserék bevezetése is a futam közben. A száradó körülmények között a biztonsági autó miatt többen is kihajtottak a bokszba kereket cserélni, ami akkoriban nyilván nem három másodpercet vett igénybe, mint manapság, ráadásul a Mosport bokszutcája meglehetősen kicsi volt, így többeknek nem jutott hely, ami miatt néhányan behajtottak a bokszba, majd ki is jöttek onnan, míg mások kivárták a sorukat.

A kialakult jelenetek óriási kavarodást szültek, a biztonsági autót vezető Wietzes pedig Peter Revson elé hajtott ki a pályára, aki azok közé tartozott, akik megvárták, míg csapattársuk kerekeit is lecserélik, és csak azután került ő sorra. A mezőny teljesen összekavarodott, majd a leintést követően Colin Chapman megünnepelte Emerson Fittipaldi győzelmét, miközben a kockás zászlót a Howdern Ganley, Mike Hailwood, Peter Revson, James Hunt négyesnek lengették be elsőként, bár a célba érés után Ganley erősen kételkedett abban, hogy valóban ő nyerte a versenyt. Végül órákig tartó elemzés után kihirdették, hogy Peter Revson nyerte meg az 1973-as Kanadai Nagydíjat, de például Ganley felesége a mai napig azt vallja, hogy az Iso-Marlboro-Ford versenyzője nyerte meg a futamot.

Nem mindig a Mercedes volt a biztonság őre

Az 1973-as fiaskót követően legközelebb a három év múlva megrendezett Monacói Nagydíjon volt jelenése a biztonsági autónak, ami akkor egy Porsche 911 volt, majd 1981-ben, 1982-ben és 1983-ban is egy exkluzív Lamborhini Countach állt a mezőny élére. Ezután tíz évig nem láthattunk safety cart az F1-ben, mígnem az F1 azt a döntést hozta az 1993-as szezon előtt, hogy a biztonsági autó onnantól kezdve állandó résztvevője lesz a versenyhétvégéknek.

Mielőtt 1996-ban kizárólagos szerződést kötött a Mercedesszel a Formula-1, megfordult egy Fiat Tempra, egy Ford Escort vagy éppen egy felturbózott Opel Vectra is, az örökre rossz emlékű 1994-es San Marinó-i hétvégén. Ezeken az autókon kívül volt még Honda Prelude, Lamborghini Diablo, Porsche 911 GT2 és utolsóként egy Renault Clio az 1996-os Argentin Nagydíjon, mielőtt a Mercedes megkezdte 2020-ig tartó egyeduralmát, ami alatt 12 autót szolgáltattak az F1 számára. 2021 óta az Aston Martinnal közösen látja el a safety car feladatait a Mercedes.

Mercedes vs. Aston Martin

 

Mercedes-AMG GT Black Series

Aston Martin Vantage

Motor

4 literes V8-as ikerturbó

4 literes V8-as turbó

Lóerő

730

528

Max. nyomaték

800 nM

685 nM

0-100 gyorsulás

3.2 mp

3.5 mp

Végsebesség

325 km/óra

314 km/óra

Tömeg

1520 kg

1570 kg

Bernd Maylander

A biztonsági autó hivatalos sofőrje egészen 2000 óta Bernd Maylander. Az 52 éves pilóta karrierje kezdetén a Formula Ford, a Poesche Carrera Kupa és a DTM sorozataiban versenyzett, utóbbiban egyszer győzni is tudott, még 2001-ben, Hockenheimben. Rendkívül kevés alkalommal hiányzott a versenyhétvégékről a német sofőr, ezek közül példa a 2001-es Kanadai Nagydíj, amikor sérülése miatt Marcel Fassler helyettesítette, vagy a 2002-es USA Nagydíj, amikor Damien Faulkner vezette a safety cart.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: