DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
Formula-E

Elvették Vergne dobogóját, amiért nem csinálta, amit nem volt szabad

A sértetlennek nyilvánított Alex Lynnt kiengedték a kórházból a második Diriyah ePrix végét jelentő „repülőgép-balesete” után, de a pályán történtek utólag bizarr ítéletekhez és a végeredmény teljes átforgatásához vezettek.

Nem elég, hogy zűrösen végződött a Formula-E szombati Diriyah ePrix-je Alex Lynn balesetével és a piros zászlóval, mindennek következtében még a futam utánra is maradtak bonyodalmak. Nem sokkal azután, hogy Jean-Eric Vergne átvette a harmadik helyért járó trófeát a dobogón, a versenybírók bokszáthajtásos büntetésnek megfelelő 24 másodperces időhozzáadással sújtották a DS Techeetah versenyzőjét, aki így a pontzónán kívülre, a 12. helyre csúszott. A dobogót csapattársa, a címvédő Antonio Felix da Costa örökölte meg. 

 Vergne



A szankciót amiatt rótták ki a franciára, mert nem aktiválta a második támadó módot a versenyen. A szabály szerint mindkét négyperces teljesítménynövelést kötelező felhasználni a verseny leintése előtt, viszont nem lehet azt felvenni teljes pályás sárga zászló vagy biztonsági autó alatt. Nos, Vergne-nek nem állt szándékában trükközni, egész egyszerűen nem kapott lehetőséget arra, hogy a verseny hajrájában másodszor is áthaladhasson az aktivációs zónán, hiszen 10 perccel a leintés előtt Lynn balesete miatt jött a biztonsági autó, majd pedig három perccel a vége előtt piros zászlóval véget vetettek a futamnak. A támadó módra vonatkozó szabályt azonban így is betartatták, vagyis egyszerűen balszerencsések voltak azok, akik későre halogatták. René Rast és Tom Blomqvist ugyanez miatt kapott büntetést, az Audi németjének a 10. helyért járó egy pontja ugrott. Fellebbezésre nincs lehetőség, hiába mutatott rá Vergne, hogy képtelenség volt betartani a szabályt.Rast, Blomqvist és Nick Cassidy emellett teljes pályás sárga alatti gyorshajtásért is kaptak egy utólagos áthajtásos büntetést. Ez az újonc Cassidyt érintette súlyosan, aki az 5. helyen ért be a célba, így viszont elveszítette pontjait. 

Az első tíz helyezett sorrendje így alaposan megváltozott, csak a győztes Sam Bird és a második helyezett Robin Frijns pozíciója maradt érintetlen, mögöttük viszont da Costa, Sergio Sette Camara, Nico Müller, Oliver Turvey, Oliver Rowland, Lucas di Grassi, Nyck de Vries és Pascal Wehrlein lettek a pontszerzők. A tavalyi szezont mindössze két ponttal záró Dragon így a 4-5. hellyel máris hatalmasat, 22 pontot szakított, és a tavaly pont nélkül maradt NIO 333-nak is van már nyolc egysége.

A verseny leállítását előidéző Lynn-baleset viszont pozitív kicsengéssel zárult, a britet ugyanis az orvosi vizsgálatok sértetlennek ítélték, így el is hagyhatta a kórházat. Bár hivatalos videók nem kerültek ki a konkrét esetről, a Mahindra versenyzője Mitch Evansszel ütközött, majd a bukótérben az autó fejtetőre fordulva állt meg. Az ijesztő bukás és az azonnal szükséges mentési folyamat miatt volt szükség a verseny leállítására három perccel a 45 perces időkeret lejárta előtt. Evans utólag „repülőgép-balesethez” hasonlította a csattanást. Ez már a második ijesztő, a mentők beavatkozását igénylő baleset volt a szaúd-arábiai hétvégén Edoardo Mortara edzésen történt, fékhiba okozta bukása után.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: