Kedden délelőtt a Team Motopark Formula-3-as csapata hivatalosan bejelentette, hogy Keszthelyi Vivien a 2021-es szezonban náluk folytatja pályafutását az Euroformula Openben. Az istálló kiemelte, a bejelentésre a végrehajtott teszteket követően, az eredmények és hiányosságok kiértékelése után került sor. A sorozat, amely júliusban a Hungaroringre is ellátogat, a tervek szerint 9 helyszínen, 27 futamból áll majd.
A még mindig rendkívül fiatal Keszthelyi Vivien öt évet töltött el a túraautó kategóriában, ezalatt három bajnoki címet szerzett. 2019-ben formaautóra váltott, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által hitelesített F3 ázsiai bajnokságban, majd a médiában csak női Forulma-1-ként emlegetett W Seriesben bontogatta szárnyait a kategóriában. Most, Magyarországról elsőként a Team Motoparknál, az Euroformula Open sorozatban kezdi meg pályafutásának következő jelentős lépcsőfokát a csúcskategória felé vezető úton, az FIA hatályos szabályainak megfelelően.
Az első magyar szuperlicenc-pontok nyomában az Euroformula Open sorozatban
Keszthelyi a 2021-es szezonban immáron a világ azon kevés női autóversenyzője egyikeként kezdheti meg a felkészülést, akik a Formula kategóriában, férfiak között versenyezve szuperlicenc-pontokat szerezhetnek. Ez komoly kihívást jelent, hiszen a pontrendszer bevezetése óta nem sok pilótahölgynek sikerült, sőt a legtehetségesebb férfi versenyzőknek is rendkívül nehéz feladat, Magyarországról indulva pedig még senkinek sem jött össze ebben a kategóriában.
Ahhoz, hogy ő legyen a kategóriában az első magyar autóversenyző, aki szuperlicenc-pontot szerez, Keszthelyinek a tehetségen, a felkészültségen és a szerencsén kívül még sok tényezőre szüksége lesz, többek közt a csapatára és a támogatóira is számítania kell. Mindenesetre az autósportban felbecsülhetetlen értékűnek számító pontok eléréséhez a Forma-3-as sorozatban való indulással újabb mérföldkőhöz érkezett.
Keszthelyi reméli, hogy az elmúlt hetekben nyújtott teljesítménye igazolta, megérte a Team Motoparknak lehetőséget biztosítani a teszteken:
„A legjobb módszer az, ha a pályán »beszélek«. Ez egy teljesítményalapú iparág, és remélem, az eddig látottak megszilárdították a rólam alkotott véleményt. Ez egy újabb lépcsőfok a pályafutásom során, de a munka neheze csak ezután kezdődik.”
Túl az egyéni karrieren
„Nagyon örülök, hogy a csapatunkban üdvözölhetem Vivient az Euroformula Open 2021-es szezonjában. Hosszú múltra tekintünk vissza, remek eredményeket produkáltunk, és alig várjuk, hogy ezt Viviennel is folytathassuk. Nagyon jó teszteket hajtottunk végre vele 2020 telén, és bízunk benne, hogy mindenben támogatni tudjuk, ami szükséges ahhoz, hogy nyilvánvaló tehetsége jó eredményekkel párosuljon a Formula-3-ban. Arról nem szabad megfeledkezni, hogy Viviennek az elmúlt szezonokban hiányzott a folyamatos pályán töltött idő, ezért időt kell adni neki ennek a pótlására és arra, hogy elkapja a fonalat a 2021-es szezonban” – mondta TimoRumpfkeil, a Team Motopark csapatfőnöke.
Rumpfkeil a bejelentés kapcsán arról is beszélt, hogy a pilótahölgy eddig elért eredményei bizonyítottan jó értékmérői a fiatal tehetségeknek. Kiemelte, hogy Keszthelyi a karrierje során a túraautó kategóriában rendkívül erősnek számító sorozatokban, egyforma autók között, kiegyenlített versenyhelyzetben tudott futamokat nyerni, dobogós helyezéseket elérni és stabilan teljesíteni.
Hozzátette, hisznek a magyar pilótában, és úgy gondolják, hogy a Formula kategóriában hosszabb távra tervezhetnek a jelenlegi fiatal versenyzőikkel.
Keszthelyi Vivien köszönetet mondott a Team Motoparknak, és mindenkinek, aki a közös munka során hozzásegítette ahhoz, hogy már 20 évesen ott tartson, ahol most. „Én mindig hittem benne, hogy eljuthatok idáig, most viszont annyira örülök, hogy alig találom a szavakat” – fogalmazott.
Az ifjú pilóta a privát teszteken már vezethette az idei Forma-3-as autót, valamint a szerdán Spaban kezdődő első hivatalos kollektív teszten is beleülhet majd a Dallara 320-ba. A tavalyi évben debütáló modell a legújabb fejlesztésű autó a kategóriában, lényegesen nagyobb kanyarsebességre képes, mint a hasonló F3-as szériákban használatos korábbi verziók. A Forma-1 felé vezető úton haladva a csapat, az autó – melynek motorját az Volkswagen cégcsoport gyártja –, valamint a Forma-3-as sorozatok között is kiemelkedő mennyiségűnek számító időmérők és futamok száma miatt döntött Keszthelyi menedzsmentje a pilóta további fejlődése szempontjából az Euroformula Open mellett.
Európában a sorozat egyedüliként használja az új fejlesztésű technikát. A megnövekedett kanyarsebesség miatt a G-erők és az autó vezethetősége is nagyobb fizikai felkészültséget igényel, így a szezon végére a magyar versenyző felkészültségben vélhetően a lehető legközelebb áll majd a következő lépcsőfokként megcélzott F2-es versenyautóhoz.
A Team Motoparktól számos pilóta jutott már el a Formula-1-ig, köztük Max Verstappen, Valtteri Bottas vagy éppen az ebben az évben debütáló Yuki Tsunoda. A magyar versenyző új csapattársa az a Jak Crawford (Egyesült Államok) lesz, aki a Red Bull Junior pilótájaként a korábbi évekhez hasonlóan idén is rendkívül erős szezont fut, egyszerre két F3-sorozatban teljesít. A szintén Red Bull támogatott Keszthelyi ennek köszönhetően gyakorlatilag egy jól felkészült, rutinos csapattársat kap, ami a fejlődése során minden tekintetben fontos visszacsatolást nyújthat számára.
„Ez már túlmutat az egyéni karrieremen. Köszönettel tartozom szüleimnek, az Audi Sport szakmai vezetőségének és a támogatóknak, akik a pályafutásom elején lehetőséget biztosítottak, hogy minden tőlem telhetőt megtehessek az autósportban. Ők és a többi nagy nemzetközi vállalat az anyagi támogatás mellett sportszakmailag is segítették munkámat az eddig vezető úton. Büszke vagyok rá, hogy magyar pilótaként topcsapattól kaptam esélyt a királykategóriáig eljutni. Ez, mint tudjuk, nemzetközi szinten nagyon keveseknek adatik meg, különösen a női pilóták közül. Talán két-három autóversenyzőnő mondhatja el magáról a világon” – mondta Keszthelyi.
Az első magyar nő a Forma-1-ben?
Az ifjú pilótahölgy lehet az első magyar női autóversenyző, aki eljut a formaautózás csúcsára, a Formula-1-be. Legkorábban két-három év múlva debütálhat a sorozatban. Keszthelyit a kezdetek óta hasonlítgatják férfi pilótákhoz, és bár ő igyekszik a saját útját járni, külön pályafutását építgetni, ezt az összehasonlítást nem éli meg teherként.
„Szerintem ez rendben van. Egyáltalán nem zavar, ha erről kérdeznek, vagy összehasonlítgatnak különböző férfi pilótákkal. Nyilván a saját utadat kell járnod, ugyanakkor még mindig rendkívül kevés a nő, aki valaha megfordult ebben a sportágban, szóval miért is kéne, hogy zavarjon? Egyelőre azonban csak várom a kihívást, a vezetést, valamint azt, hogy együtt dolgozzak a csapattal” – fejtette ki.
„Számomra az a fontos, hogy megértsem, mi kell az autónak, mi kell a gumiknak, mit kell tennem a kiélezett pillanatokban. A célom minél többet tanulni, hogy ezzel a lehető leggyorsabban előrébb jussak, és ne vesztegessek el sok időt" – mondta debütáló évéről.