DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Túl szigorú volt Piastri brazíliai büntetése?

Oscar Piastri 10 másodperces büntetést kapott Interlagosban, ami egy korábbi pilóta és egy korábbi csapatfőnök szerint is túl szigorú volt – a McLarennek fel kellett volna lépnie ellene?

A Piastri–Antonelli–Leclerc incidens nyomán kiosztott büntetés komoly visszhangot váltott ki az elmúlt napokban: a korábbi F1-es pilóta, Jolyon Palmer szerint a stewardok túl mereven értelmezték a versenyzési irányelveket, Günther Steiner pedig a McLarent bírálta, amiért nem vitatta a döntést. A szakértők úgy vélik, hogy a szankció nem tükrözte a szituációt, és a jelenlegi szabályértelmezés a valódi versenyzéstől veszi el a teret.

A Sao Pauló-i Nagydíj elején Oscar Piastri egy háromszereplős incidens részese lett: az általa támadott Kimi Antonellivel és a kívülről érkező Charles Leclerc-rel együtt érkezett meg az egyes kanyarba, koccant az olasszal, aki Leclerc Ferrarijának ment neki, s utóbbi ki is esett a versenyből. A stewardok az ausztrált találták vétkesnek, és 10 másodperces időbüntetést szabtak ki rá, amelyet a bokszkiállás során töltött le.

Piastri a futam után megvédte magát a sajtó képviselői előtt, amivel a jelenleg szakértőként dolgozó egykori F1-es pilóta, Jolyon Palmer is egyetértett. „Ahogy Piastri is mondta a futam után, ha valaki mellett vagy a belső íven, nem tudsz csak úgy eltűnni.”

piastri-ant-lec-crash-int-1



A brit részletesen kifejtette, miért tartja problémásnak a döntést: „Amikor egy versenyző fékez, elkötelezi magát a pozíciója mellett. Fel lehet engedni a féket, hogy nagyobb tempót vigyél be, de gyakorlatilag lehetetlen egyszerűen csak erősebben fékezni és kitérni az útból.”

„Ha a kanyar előtt a versenyzők plusz fék- vagy kormánybevitellel próbálkoznak, akkor blokkolni fognak az első kerekek, és pontosan ez történt Oscarral is, amikor próbálta elkerülni az ütközést” – fejtegette, majd hozzátette: „Egykori versenyzőként én úgy látom, hogy ez tipikus esete annak, amikor a versenyzési irányelveket túl mereven követik.”

Palmer egyértelművé tette, milyen versenyzést szeretne látni a Formula–1-ben: „Azt akarom látni, hogy a versenyzők helyet adnak egymásnak és kerék a kerék elleni csatát vívnak a kanyarokon át, nem pedig azt, hogy vakon becélozzák a csúcspontot, vagy átvágnak mások elé csak azért, mert szerintük övék a kanyar.”

A Red Flags podcast legutóbbi adásában Günther Steiner még határozottabban fogalmazott – ő nemcsak a büntetést, hanem a McLaren reakcióját is kritizálta. „Miért nem mentek oda legalább szóvá tenni a stewardoknak?” – tette fel a kérdést, majd rámutatott, hogy a baleset vétlen áldozata, Charles Leclerc sem kizárólag Piastrit hibáztatta.

piastri-ant-lec-crash-int-2

A korábbi csapatvezető a szabályok túlbonyolítását és a túl gyakori büntetések hatását is élesen kritizálta: „Egy ponton túl ennyi szabállyal, ennyi értelmezéssel, meg hogy most 10 másodperc legyen vagy 5, mi lesz a versenyzéssel? Csak felállunk a rajtrácsra, elindulunk, és senki nem cserél helyet, rá se nézz a másikra, mert büntetést kapsz. De ezt a rajongók nem szeretik.”

Steiner szerint a McLarennek azért kellett volna tiltakoznia a döntés ellen (melyet egyébként letöltött időbüntetésként nem lehet visszavonni), mert ezzel jelezték volna, hogy kiállnak versenyzőjük mellett. „Én odamentem volna, és kiborultam volna. Ennek pszichológiai része is van.”

„Nyilván néha túltoltam, ami nem segít. De ha elmondod a tényeket, az megmutatja, hogy tudod, mit csinálsz. Elmondod, hogy ez és ez miért rossz. Megadod a saját nézőpontodat. Hogy nyersz-e? Nem tudod. De mindig próbálkozni kell” – mondta, majd arra is rámutatott, milyen hatással van ez a csapatmorálra:

„Nem csak a versenyzők, hanem a teljes csapat, azok is, akik hétfő reggel mennek vissza dolgozni, tudni akarják, hogy mindenki a legjobbat próbálja kihozni magából. Hogy nem hagyjuk annyiban.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: