Önmagában a szupermodern új létesítmények nem elegendők a Formula-1-ben, a benne dolgozó emberektől függ a projekt sikere – árulta el első astonos interjújában Adrian Newey, aki szerint elsődlegesen az aerodinamikai részlegnek kell erősödnie új csapatánál.
Newey-t tavaly ősszel igazolta le a Red Bulltól való távozása után az Aston Martin, március elejétől kezdve pedig technikai ügyvezető partnerként már munkába is állt az alakulatnál.
Minden idők legsikeresebb F1-es tervezője, aki bő három évtized alatt világbajnok autók sorát tervezte a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál, most az Aston Martin honlapjának adott először interjút az átszerződése óta, amelyben arról beszélt, hol kell erősödnie az istállónak:
„Lawrence víziója egy nagyszerű létesítményt hozott létre – a legjobbat az F1-ben –, de fontos, hogy most optimalizáljuk azt, hogyan használjuk. Ez egy emberekből álló sport” – fogalmazott Newey, aki a Red Bull sokat kritizált elavult létesítményeit említette példaként:
„Az előző csapatom az F1 egyik legrosszabb szélcsatornájával rendelkezett, és egy sornyi ipari területen található, jellegtelen épületben működött, de sikerült elérniük, hogy mindenki együtt dolgozott és egy remek csoportot alakítottak ki.”
„Sok tehetséges emberünk van – és van néhány terület, amelyet nagyobb számokkal kellene megerősíteni –, és el kell érnünk, hogy mindenki jobban dolgozzon együtt, használva ezeket az eszközöket és fejlesztve a képességeinket.”
Newey azt is elárulta, melyik terület az, ahol talán a leginkább előre kell lépniük: „Az egyik terület, ahol a csapatnak fejlődnie kell, az aerodinamikai részleg. De rövid távon ez azt jelenti, hogy el kell döntenünk, melyik irányok lesznek a leggyümölcsözőbbek és tényleg azokra kell összpontosítanunk az erőforrásainkat.”
„Természetesen ilyenkor mindig fennál a veszélye, hogy elszalasztunk egy utat. Gyakran hosszú utat kell megtenni egy bizonyos irányba, mielőtt megtudod, hogy gyümölcsöző lesz-e vagy sem. Olykor előfordul, hogy egy irány kezdetben nem látszik annyira ígéretesnek, mert nagyon új és fejletlen, de valójában a végén gyümölcsözőbbé válik.”
Arra a kérdésre, hogy ezeknél az irányválasztásoknál van-e szerepe az ő rutinjának, így felelt Newey: „Sosem szeretem azt mondani egy mérnöktársamnak, hogy ne kövessen egy irányt, de a rövid határidők miatt ebben az esetben ezt kell tennem.”
Dolgozik-e a 2025-ös F1-es Aston Martinon?
Az alig két éve még a Red Bull fő üldözőjének számító, azóta viszont a középmezőny második felébe visszacsúszó Aston Martin eddig borzalmasan szerepelt a 2025-ös F1-es idényben, mindössze Lance Stroll pontjainak köszönhetően állnak a konstruktőri vb-értékelés hetedik helyén.
Ennek ellenére az Aston hangsúlyozta, hogy Newey a nagy szabályváltozások miatt teljes mértékben a 2026-os versenygép tervezésére koncentrál. Az interjúban azért rákérdeztek, hogy bevonódott-e bármilyen mértékben az idei autóval kapcsolatos fejlesztésekbe:
„Lawrence érthető módon azt akarja, hogy a lehető legjobban teljesítsünk 2025-ben, ezért egy kis csapat még dolgozik az idei autón is aerodinamikai szempontból. Volt néhány beszélgetésem ebédidőben ezzel a kis csapattal, átbeszélve az autót és hogy mit lehet csinálni vele” – felelte Newey.
A szakember elárulta, hogy ugyanakkor Fernando Alonsóval és Stroll-lal hosszasan beszélgetett a jelenlegi autó erősségeiről és gyengeségeiről, valamint arról, mennyire vannak összhangban a szimulátorban látott adatok a pályán tapasztaltakkal.