DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 9. hétfő
F1

A mini-DRS-ügy miatt esett vissza a McLaren formája?

Christian Horner Red Bull-főnök szerint hatott az erőviszonyokra az FIA kérése, Andrea Stella viszont nem lát összefüggést a kettő között.

A Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj után pattant ki a McLaren mini-DRS-ének ügye: Oscar Piastri hátrafelé néző onboard kameráinak felvételén szúrták ki, hogy a wokingiak hátsó szárnyának felső terelőlapja nagy tempónál elhajlik, s ezáltal apró rés keletkezik a fő terelőlap és közte, amely hasonlóan funkcionál, mint a nyitható hátsó szárny.

Az FIA Baku után módosított az útmutatásain a hátsó szárnyak hajlékonysága kapcsán, a McLaren pedig módosított előbb csak a szóban forgó specifikáción, majd az összes többi konfigurációjú légterelőjén is. Igaz, az FIA azóta jelezte: nem csak a konstruktőri világbajnokságot vezető alakulatnak kellett hozzányúlnia a szigorúbb irányelvek miatt a szárnyához.

f1-mclaren-usa-hatso-szarny-1



Viszont felkelthette a gyanút, hogy mindez egybeesett azzal, hogy a McLaren az USA Nagydíjon hosszú idő után nem tűnt annyira versenyképesnek, mint a nyár eleje, de különösen a nyári szünet óta: a hétvége egészét tekintve csak a harmadik erőnek tűntek a Ferrari és a Red Bull mögött. De vajon van-e köze ennek a szárnymódosításokhoz? A rivális Red Bullt irányító Christian Horner szerint nagyon is:

„Az apró részletek is különbséget jelentenek, és különösen akkor, ha az autók így közel kerülnek egymáshoz. Minden a marginális nyereségekről szól, erről szól maga a Formula-1. Szóval igen, elkerülhetetlen, hogy legyen változás emiatt. Hogy ez mennyire lényeges mértékű, az pályáról pályára változni fog” – idézi Hornert a Motorsport.com portál.

A McLaren F1-es főnöke, Andrea Stella ugyanakkor úgy látja, hogy a szárnymódosítás nem jelent akkora teljesítményt, ami a formaingadozást indokolja – főleg úgy, hogy nem is csak nekik kellett változtatniuk:

f1-mclaren-usa-hatso-szarny-2

„Meglepődnék, ha csak néhány csapatnak kellett volna alkalmazkodnia a hátsó szárnnyal. A mi szárnyunkon módosítottunk Baku után néhány egyeztetést és azt követően, hogy az FIA adott néhány viszonyítási alapot, mit szeretnének látni.”

„De ez csak apró részlete az autó teljesítményének, ennek semmi köze a versenyről versenyre látott változáshoz. Sem a jobb, sem a rosszabb teljesítménynek nincs köze ehhez. És szerintem ez nemcsak a McLarenre, hanem bármely csapatra igaz annak fényében, hogy néhány istállót megkérhettek, hogy változtassanak a hátsó szárnyuk viselkedésén.”

Stella hangsúlyozta, hogy más csapatoknak is módosítaniuk kellett, de ez nem észrevehető köridőben: „Nem ezen múlik egy F1-es autó teljesítménye, legalábbis nem olyan szinten, ami észrevehető, mérhető vagy számszerűsíthető egyik futamról a másikra.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: