DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Nem csak a McLarennek kellett módosítania a hátsó szárnyán

Az FIA jelezte: a Szingapúrban kiadott új irányelvek mentén „két vagy három” csapat is változtatott a hátsó légterelőjén.

A Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj után került fókuszba a McLaren „mini-DRS-e”: Oscar Piastri hátrafelé néző onboard kamerafelvételein látszott, ahogy a hátsó szárnyának felső terelőlapja elhajlik nagy tempónál, és így egy kisebb rés nyílik a szárny főlapja és aközött, amely hasonló hatást generált, mint a DRS.

Az FIA a panaszok után jelezte: a McLaren összes hátsó szárnya átment idén az összes terheléses teszten, azaz a szabályok betűje szerint legálisnak minősült a trükkös megoldás is.

f1-mclaren-szarny-usa



Ugyanakkor hamar kiderült, hogy ennek ellenére módosítaniuk kellett rajta – jóllehet, a wokingiak úgy kommunikálták mindezt, hogy ők maguk ajánlottak fel a változtatást, sőt Austinban az is kiderült, hogy az összes konfigurációhoz hozzányúltak.

Az FIA a mini-DRS-ügy után új irányelveket adott ki a hátsó szárnyak kapcsán – ez alapján pedig Nikolas Tombazis, a Szövetség együléses szériákért felelős igazgatója szerint nem is csak a McLarennek kellett módosítania a légterelőjén!

„Szingapúr után kiadtunk némi kommunikációt a hátsó szárnyak kapcsán, amelyben elmondtuk, mit tartunk elfogadhatónak és mit nem. Két vagy három csapatnak kellett apróságon változtatnia, hogy ehhez alkalmazkodjon” – árulta el Tombazis, akit a Motorsport.com idéz.

Bár a szakember azt nem árulta el, mely istállókról van szó, az idézett szaklap úgy tudja, az összes idei nagydíjgyőztes alakulat – azaz a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes is – megpróbálhatta feszegetni a határokat ezen a téren.

f1-norris-usa-mclaren-2

Tombazis azt is elmondta, hogy pontosan milyen mértékben szeretnék szabályozni a területet: „Nem akarjuk, hogy a rés megnyílásának mérete meghaladja ott a 2 mm-t. Van némi természetesen megnyílás, mivel úgy vannak felrögzítve a szárnyak, amelyek deformálódnak is, és így tovább, de néhány csapatban jobban deformálódott.”

Az FIA amúgy extra pontok felfestését is kérte a hátsó szárnyakra Austintól kezdve, hogy jobban monitorozni tudja a kameraképeken a szárnyak viselkedését – igaz, Tombazis szerint mindezt nem büntetések kiosztása vagy újfajta szabályozás bevezetése érdekében teszik:

„Csak biztosra akarunk menni, hogy nincs semmiféle folyamatos trend egy bizonyos irányba haladással, de nem arról van szó, hogy azonnali terveink lennének új teszt vagy bármi bevezetéséről.”

Tombazis azt is elárulta, hogy bármennyire is volt szabályosnak minősítve a McLaren mini-DRS-e Bakuig, utána már szabálysértésként értékelték volna, ha nem történik módosítás:

„Igen, mivel külön figyelmeztetést adtunk nekik erről. Azt mondtuk, hogy ’nézzétek, erre úgy tekintünk, hogy ezen változtatnotok kell’. Ha figyelmen kívül hagytak volna minket, mint ahogy általában nem így tesznek, akkor jelentettük volna őket” – fogalmazott az FIA szakembere.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: