Több vitás eset is történt előzési manőverek és pályáról való leszorítások kapcsán a hétvégén Austinban. A legnagyobb visszhangot persze Max Verstappen és Lando Norris csatája és esete váltotta ki, amelyért öt másodperces büntetést kapott a hollandot pályán kívül megelőző brit, és amelynek részleteit ebben a cikkben elemeztük ki részletesen.
A kiosztott büntetés miatt a McLaren amúgy biztosra akart menni, hogy legalább a csapattárs Oscar Piastrival szemben ne veszítsen pozíciót a vb-aspiráns pilótájuk: „Mondták az utolsó körben, hogy lassítsak le kicsit, ami rendben van számomra” – mondta erről maga Piastri, akinek a véleményét az esetről is kikérték:
„Láttam egy kicsit magát az incidenst, és szerintem eléggé szigorú ez, figyelembe véve azt, hogy előző nap nagyon hasonló esetem volt, ahol Max helyzetében voltam, és ott én kaptam büntetést. Úgyhogy biztos vagyok benne, hogy lesz néhány kérdésünk ezzel kapcsolatban.”
Amire az ausztrál utalt, az a Pierre Gasly elleni sprintfutamos manővere volt, amelyért őt is szankcionálták. Bár Piastri szerint hasonló volt a két eset, fontos különbség, hogy ott ő volt a támadó fél belül, míg Verstappen védekezett Norris ellen – ezekre pedig némileg eltérő feltételek vonatkoznak a vezetési irányelvekben.
„Tekintve, hogy a két incidens annyira hasonló volt, mégis ellentétes büntetéseket osztottak ki, valószínűleg nem” – felelte arra a kérdésre a McLaren-pilóta, hogy tiszták-e a szabályok. „Nagyon-nagyon nehéz ez, különösen akkor, ha van egy autó a külső íven és mindkét autó lesodródik a pályáról, és hasonlók. Szóval nem könnyű ezt eldönteni. 20-30 centiméteres különbség annak tekintetében, hogyan vannak egymás mellett az autók, jelentős differenciát jelenthet.”
A nem teljesen világos szabályok kapcsán egyetértett Piastrival a futamot második helyen záró Carlos Sainz is: „Úgy gondolom, néhány igen, egyesek viszont még mindig kicsit homályosak számomra, fogalmazzunk így. Ott volt például szombaton Oscar esete. Számomra az teljesen rendben volt, és nagyon hasonlított bármire, amit egymással műveltünk a sprint során.”
„Úgy éreztem, Oscar büntetése rendkívül szigorú volt, és nem voltak összhangban azokkal az irányelvekkel, amikről azt gondoltam, hogy úgy vannak. Szóval az a szombati büntetés meglepett. A vasárnapit nem láttam, szóval ötletem sincs.”
Az austini versenyen győztes Charles Leclerc abban egyetértett ugyan Sainzcal, hogy Piastri szombati büntetése erős volt, a monacói ferraris szerint azonban a szabályok egyértelműek – csak épp képtelenség őket minden helyzetben ugyanúgy alkalmazni:
„Szerintem világosak a szabályok. Olykor a szabály értelmezése kicsit eltérhet, mert képtelenség olyan szabálykönyvet alkotni, ami lefed minden egyes helyzetet. Minden szituáció más, megvan benne az egyediség és másképp kell elemezni, és interpretálni a szabályokat az egyedi helyzetekben, amiben az FIA igyekszik a legjobbját nyújtani. Ugyanakkor néha nem értünk egyet, és valószínűleg a mairól beszélni is fogunk a következő versenyzői megbeszélésen.”