Hosszú hetek óta lóg a levegőben a Renault Formula-1-es motorprojektjének sorsa, különösen azóta, hogy Flavio Briatore Luca de Meo vezérigazgatói tanácsadójaként visszatért a sportba és jelezte: az Alpine megreformálásának egyik kulcspillére lehet, hogy leállítják a saját erőforrások gyártását és ügyfélcsapatként – a fő jelölt a partnerségre a Mercedes – folytatják.
A várt lépés komoly ellenkezést váltott ki az Alpine és a Renault dolgozóiból, több tiltakozást is szerveztek a motorprogram bezárása ellen, nemrég pedig De Meót is beszélgetésre hívták a képviselőiken keresztül.
Úgy tűnik azonban, hogy a munkavállalók tiltakozása nem talált megértő fülekre. Az Alpine ugyanis hétfő délután közleményt adott ki arról, hogy létrehozzák a Hypertech Alpine névre hallgató mérnöki központot, méghozzá az F1-es motorprojektnek is eddig otthont adó Viry-Chatillonban.
A közleményben pedig némileg eldugva ugyan, de szerepel az a bejelentés is, hogy „Viryben a Formula-1-es tevékenységek – leszámítva egy új motor fejlesztését – a 2025-ös szezon végéig folytatódnak”. Magyarán a jelenlegi szabályrendszer végéig továbbra is saját hajtáslánccal versenyez az Alpine, a 2026-ban induló új korszakra azonban leállítja a motor fejlesztését.
Az Alpine hangsúlyozza: minden egyes alkalmazottnak, akit érint ez az átalakítás, felkínálnak majd egy új pozíciót a Hypertech Alpine-nál. Ennek keretein belül létrehoznak egy „F1-es megfigyelő egységet” is, amelynek célja, hogy „fenntartsa az alkalmazottak tudását és készségeit ebben a sportágban, és továbbra is az innováció élvonalában maradjon a Hypertech Alpine különféle projektjeinél”.
Ami egyébként a további motorsportos projektjeit illeti a francia gyártónak: mindez az átalakítás nem érinti a WEC-programot, ahogy a partnermárkák szereplését sem a Formula-E-ben, valamint a terepraliban, azaz a Dakaron. A Hypertech Alpine 2024 végén indul majd el, és többek között a franciák jövőbeli szuperautójának fejlesztéséért is felel majd.
1977 óta voltak jelen az F1-ben
A mostani bejelentéssel egy csaknem fél évszázados történet ér véget a Formula-1-ben, hiszen a Renault először 1977-ben szállt be a királykategóriába az első turbókorszak elején, és azóta motorgyártóként egy rövid megszakítást leszámítva végig jelen voltak a sportban.
Saját alakulatukkal 2005-ben és 2006-ban nyertek világbajnokságot Fernando Alonsóval, motorpartnerként viszont a Williamsszel, a Benetonnal és a Red Bull-lal is többször feljutottak az F1 csúcsára. A futamgyőzelmeket tekintve a Renault az örökranglista negyedik helyén áll 169 elsőséggel a Ferrari, a Mercedes és a Ford Cosworth mögött.